Permalänk
Medlem

Hjälp med ssd, hittar ej disken.

Tjena!

Har lite problem med mina ssd diskar.

Jag har en Crusial MX500 med 250gb lagring, denna har jag operativsystemet installerat på.

https://www.inet.se/produkt/4300749/crucial-mx500-250gb-2-5
https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50...

Sedan har jag en relativt nyköpt Samsung Evo 850 500gb som jag använder för övrig lagring.

Problemet:
Jag har nyss installerat om windows och nu hittar min dator inte min disk med operativsystemet på och bootar då direkt till BIOS, endast min Samsung lagringsdisk ligger synlig och då som boot option #1. Får då starta om datorn och med lite tur dyker den rätta disken upp men måste då gå genom "boot override" och boota från rätt disk med os på för att datorn ska starta.

Finns det någon speciell ordning man ska sätta kablarna i moderkortet eller vad kan vara problemet här?
Tvivlar på att disken är trasig då den funkar varannan gång ungefär...

Alla tips uppskattas!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Är det en M.2 SSD?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Är det en M.2 SSD?

Vilken disk menar du?

EDIT Kollade nu och det är inte en m2

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

@scj: Har du haft andra diskar i datorn tidigare som plockats bort efter ominstallationen?
Inte ovanligt att det blir problem med boot loader om man har flera diskar i datorn vid installation av OS, speciellt om man flyttar OS från en disk till en annan.

Om disken försvinner från bios vid olika tillfällen kan det även vara en så enkel sak som dålig kabel, alternativ testa även annan sata port.
Spelar ingen roll i vilken port man kopplar diskarna, docka skall man köra i dom snabba 6.0 Gbit om man har olika.

Vilket moderkort har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Tfarcer: Har du haft andra diskar i datorn tidigare som plockats bort efter ominstallationen?
Inte ovanligt att det blir problem med boot loader om man har flera diskar i datorn vid installation av OS, speciellt om man flyttar OS från en disk till en annan.

Om disken försvinner från bios vid olika tillfällen kan det även vara en så enkel sak som dålig kabel, alternativ testa även annan sata port.
Spelar ingen roll i vilken port man kopplar diskarna, docka skall man köra i dom snabba 6.0 Gbit om man har olika.

Vilket moderkort har du?

Moderkort : Asus Crosshair IV Hero

Nej jag har inte rört hårddiskarna efter ominstallation och kablarna är helt nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Moderkort : Asus Crosshair IV Hero

Nej jag har inte rört hårddiskarna efter ominstallation och kablarna är helt nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag kan se så är alla sata 6 portar på det moderkortet, då ska det inte spela någon roll i vilken dom olika diskarna sitter i, men vill du vara säker så kolla manualen. Normalt brukar det vara sata 0 som man sätter systemdisken i.
Prova koppla om till en annan sata port och se om det blir någon förändring, innan start sätter du bara rätt disk som första boot device i bios.
Att en kabel är ny är ju ingen garanti för att det inte kan vara fel på den.

Kolla även om du har senaste bios, annars kanske en uppdatering av denna kan hjälpa.

Att disken försvinner i bios är ett tecken på att antingen är det problem med kontakten mellan disk och moderkort, disken är trasig eller mjukvaran (bios) behöver uppdateras.
Ev. kan även en återställning av bios hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad jag kan se så är alla sata 6 portar på det moderkortet, då ska det inte spela någon roll i vilken dom olika diskarna sitter i, men vill du vara säker så kolla manualen. Normalt brukar det vara sata 0 som man sätter systemdisken i.
Prova koppla om till en annan sata port och se om det blir någon förändring, innan start sätter du bara rätt disk som första boot device i bios.
Att en kabel är ny är ju ingen garanti för att det inte kan vara fel på den.

Kolla även om du har senaste bios, annars kanske en uppdatering av denna kan hjälpa.

Att disken försvinner i bios är ett tecken på att antingen är det problem med kontakten mellan disk och moderkort, disken är trasig eller mjukvaran (bios) behöver uppdateras.
Ev. kan även en återställning av bios hjälpa.

Nu har jag gjort följande

* uppdaterat bios
*testat med olika kablad och uttag i moderkortet
*laddat ner crucials mjukvara som uppdaterar disken

Funkat utan problem i 3-4 dagar men idag kom det tillbaka. Håller disken på att gå sönder??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Nu har jag gjort följande

* uppdaterat bios
*testat med olika kablad och uttag i moderkortet
*laddat ner crucials mjukvara som uppdaterar disken

Funkat utan problem i 3-4 dagar men idag kom det tillbaka. Håller disken på att gå sönder??

Skickades från m.sweclockers.com

Risken finns att det då är disken som strular, om det är ett permanent fel eller tillfälligt är väl svårt att säga.

Det du kan prova om du inte vill byta ut den direkt är att installera om OS och även ta bort partitionen.
Enklast är i så fall att koppla bort övriga diskar från datorn och endast ha den disken ansluten, i början av installationen finns möjlighet att ta bort partition och skapa ny samt formatera disken.
Funkar det inte efter detta hade jag bytt disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Risken finns att det då är disken som strular, om det är ett permanent fel eller tillfälligt är väl svårt att säga.

Det du kan prova om du inte vill byta ut den direkt är att installera om OS och även ta bort partitionen.
Enklast är i så fall att koppla bort övriga diskar från datorn och endast ha den disken ansluten, i början av installationen finns möjlighet att ta bort partition och skapa ny samt formatera disken.
Funkar det inte efter detta hade jag bytt disk.

Yes jag kommer göra det som sista steg!

Fan man tycker att en ssd borde hålla längre än 3 år ändå... ''/

Blir nog en till EVO 850/860 i så fall, som jag förstått det så är Samsung väldigt tillförlitliga!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X