Permalänk
Medlem

2014/01/01 - 2018/01/01, gått ner 63kg sen dess. Är 178 - 179cm, väldigt grov axlad och bred överkropp, börjar gå mot detta

https://focuspocusnow.com/2014/10/08/100-words-the-core-of-th...

Från att ha varit väldigt överviktig.

Äter väl hyfsat rätt och tränar näst intill varje dag.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Började träna och gick ner från 95kg till 78kg på en 6 månader medan jag var utomlands ett år, är 187cm. Dock när jag kom tillbaka till Sverige har jag kommit tillbaka till mina dåliga vanor och är uppe på 95 igen

Dags att bita ihop och börja träna igen!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Avstängd

Var nära att trampa på tresiffrigt så nu jävlar, har gått med i viktväktarna mest för att få koll på vad jag äter och att jag kunde få det via friskvårdsbidraget på jobbet. Är inte helt strikt och väger inte maten och liknande, kör lite på en höft men man får koll på hur mycket allt innehåller.
Har än så länge varit med bara en vecka och samtidigt börjat träna lite försiktigt och mera promenader. Vädret blir bättre så då är det trevligare att vara ute och röra på sig och vi har ett mindre gym hemma så svårt att skylla på något.

Har under denna vecka gått från drygt 97 —> 93,4. Ska tilläggas att startvikten fick jag från en annan våg som jag inte litar på helt, men den fick iallafall igång mig.😀
Planen är att nå runt 73kilo.

Är det fler här som kör viktväktarna? Tycker ni det funkar bra? Vad händer när man når sin målvikt, får man mer poäng att använda då?
Har idag 28 poäng/dag och 42 bonuspoäng per vecka som jag försöker att inte sno så mycket av. Har även samlat ihop drygt 50 poäng till via rörelse och träning som jag absolut inte rör.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Byggt muskler några år. Gått upp stadigt i vikt från 67kg till 86kg. Första gången jag testar deffa nu. Började vid nyår. Gått från 86 ner till 77 nu. Splittar över/underkroppen på gymmet. Försöker hålla mig på samma styrkenivå i basövningarna. Dragit ner något på träningsvolymen.

Än så länge är det inte så svårt. Räknade ut hur många kalorier jag förbränner i vila. Finns formler för detta. Loggar allt jag äter i Myfitnesspal, och försöker ligga på ca 500 kcal underskott. För att inte banta så käkar jag 1.5-2 g protein/kg kroppsvikt per dag. Går givetvis ligga på större underskott om målet är att gå ner i vikt, men för muskelmassan ska man inte ligga på för stort underskott.

Detta ger en viktnedgång på ca 0.5kg i veckan. Är inte stenhård med dieten men följer man den mestadels av tiden så funkar det. Har några kilon kvar och hoppas jag ska få fram magrutor för första gången i mitt liv. Har fortfarande en hel del fettmassa och det kommer bli jobbigare ju lägre man kommer... Gäller bara att vara ihärdig och inte ge upp.

Kör hårt alla. Inspirerande att läsa om allas resor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Bra kämpat, var bara medveten om att första veckan så är det mycket vatten som ryker så du kommer inte gå ner lika mycket kommande veckorna.

Gick ner 20kg förra året. har gått segt i början av 2018 dock, mycket tentor och då äter man som en riktig gris men har i alla fall inte gått upp. Senaste 2 veckorna så har jag börjat gå mot rätt håll igen. Planen är att gå ner till 65kg som mest. Jag ser inte direkt överviktig ut men på 167cm längd så är det rätt så mycket att väga 72kg.

Permalänk
Medlem

Har precis börjat med lite seriösare viktminskning jag med.
187 cm lång och vägde som mest kring 135 kg men väger mer än jag ser ut enligt dom flesta, som tror jag ligger strax över 100 kg bara.
Var ungefär en månad sen jag bestämde mig för att gå ner och vägde ca 130 kg då.
Har tagit mig ner till 117 kg nu och målet är väl under 100 kg. Tror nånstans 90-95 kg kan vara en lagom vikt för mig. Har vägt kring 80 kg i mina tanigare ungdomsdagar men såg då väldigt smal ut.

Åt otroliga mängder förut men 130 kg nånstans var som ett tak och kom inte högre än så. Räknat lite på konsumtionen och låg nog på 5000-10000 kcal dagligen. Förmodligen åt det högre hållet oftast.
Tränade förut också men det var lite oregelbundet.

Håller mig mellan 1000-2000 kcal per dag nu och tränar oftare, nästan varje dag. Får hoppas att man lyckas hålla i det bara. Matsmältningsapparaten mår betydligt bättre när den inte behöver jobba ihjäl sig dagligen. Och man behöver inte skita flera gånger om dan (:

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Och just nu väger jag 87 och har börjat resan nedåt.

Statusuppdatering:
Hittat tillbaka igen efter typ 10 veckors jävla förkylning.
87kg i morse: nu börjar resan på riktigt. Men pigg.

Vi kör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karazhan:

Bra kämpat, var bara medveten om att första veckan så är det mycket vatten som ryker så du kommer inte gå ner lika mycket kommande veckorna.

Gick ner 20kg förra året. har gått segt i början av 2018 dock, mycket tentor och då äter man som en riktig gris men har i alla fall inte gått upp. Senaste 2 veckorna så har jag börjat gå mot rätt håll igen. Planen är att gå ner till 65kg som mest. Jag ser inte direkt överviktig ut men på 167cm längd så är det rätt så mycket att väga 72kg.

Räknar inte med att tappa 3-4 kilo varje vecka men är alltid skönt med en bra dipp i början så det känns att något händer. Försöker som sagt äta någorlunda enligt VV och sen röra mig mera så det är väl egentligen så man ska leva bara.

Skrivet av zeg:

Håller mig mellan 1000-2000 kcal per dag nu och tränar oftare, nästan varje dag. Får hoppas att man lyckas hålla i det bara. Matsmältningsapparaten mår betydligt bättre när den inte behöver jobba ihjäl sig dagligen. Och man behöver inte skita flera gånger om dan (:

Starkt jobbat. Det där med att skita kan jag också skriva under på men problemet blir att man inte hinner kolla av telefonen ordentligt längre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Invägning 2.4 96.8 kg. Har alltså bara gått ner 1.4 kg på fyra veckor den här gången. Detta var även förväntat då jag inte haft några restriktioner alls på vad jag ätit över påsk. Godis, memma med vispgrädde och kokta ägg i mängder. Har faktiskt gått upp 0.8 kg den senaste veckan. Nu blir det nya tag och jag siktar på att vara under 90 kg till början av juni även om det blir svårt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Statusuppdatering:
Hittat tillbaka igen efter typ 10 veckors jävla förkylning.
87kg i morse: nu börjar resan på riktigt. Men pigg.

Vi kör!

86 idag.
Detta trots jävlart oavbrutet påskgodisätande. Avverkat säkert 3kg godis denna vecka. Och en 275g chipspåse. Och en påskbuffe igår.
Vetefan hur det gått till om jag ska vara ärlig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara flika in, det är viktigt att kunna unna sig på vissa tider. Ex högtider med vänner/familj osv.
Det viktiga är att man fortsätter efter högtiden igen och inte tappar det med tänket "nu är det kört ändå"

En vecka där man går + en del gör absolut inget i det stora hela, och det är en stor boost för en själv att man känner att man kan unna sig vid speciella tillfällen.
Det blir också en stor moral boost för en själv om man känner att man kan fortsätta äta bra efter denna högtiden, att man inte föll tillbaka i gamla vanor bara pga det.

Så, unna er utan tänka något negativt, och fortsätt med resan efter högtiden

Permalänk
Medlem

Jag har efter -8kg hamnat på en ”platå” igen, vad är era bäst(a) tips för att komma vidare?
Se över typ av kost, minska kost, eller lägga om träning?

Det känns bara så trist att behöva ändra en fungerande rutin, men min bästa gissning är att den rutinen var fungerande för utgångsläget, som var för 8kg sen. Nu med 8kg mindre så antar jag att man behöver göra en ny plan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Jag har efter -8kg hamnat på en ”platå” igen, vad är era bäst(a) tips för att komma vidare?
Se över typ av kost, minska kost, eller lägga om träning?

Det känns bara så trist att behöva ändra en fungerande rutin, men min bästa gissning är att den rutinen var fungerande för utgångsläget, som var för 8kg sen. Nu med 8kg mindre så antar jag att man behöver göra en ny plan?

Jag kör viktväktarna och i deras system så får man mindre poäng att använda på mat varje vecka när du gått ner. Jag började på 97 kilo och har nu efter ett par veckor kommit ner till straxt över 92. Jag hade i början 29 poäng att använda men nu har de tagit bort ett poäng så nu har ja 28. Det kommer säkert försvinna mer poäng ju mer jag går ner. Förhoppningsvis så ska du också kräva mindre mat för att bli mätt och det krävs också mindre energi för att flytta runt en lättare kropp än en tyngre. Samtidigt så kräver muskler mer energi än fett.

Tittar man på BMR och AMR så är det rätt logiskt.
BMR är hur många kalorier kroppen gör av med om du bara ligger i sängen en hel dag.
AMR är hur många kalorier kroppen gör av med vid ditt naturliga rörelsemönster med träning och liknande.

Jag ligger just nu på
BMR 1899 kalorier
AMR 2849 kalorier

Får ut dessa värden från min våg så kanske inte ska lita på dem exakt.

Du kanske helt enkelt bara behöver minska på maten som du äter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vilken trevlig tråd, och på mitt favoritforum dessutom! Helt missat detta.

Jag och sambon började vår viktnedgångsresa den 13e februari. Vårat andra barn föddes i november och vi har väl gått upp lite väl mycket i vikt båda två dom här två graviditeterna (Hon har ju åtminstone en ordentlig ursäkt, jag sympati-åt väl mest haha).

Vi gick med i viktväktarna och jag hade en startvikt på 83,3kg. Nu 7veckor senare väger jag 76,6kg. Alltså gått ner 6,7kilo på 7 veckor! Oerhört nöjd! Jag har dock börjat gå ifrån viktväktarna lite och använder istället appen "MyFitnessPal" då man räknar kalorier istället. Detta känns mer rätt då jag vill försöka bygga muskler inom en snar framtid.

Viktväktarna är, utan tvekan, ett fantastiskt hjälpmedel om man vill tappa i vikt.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är värdelös på självdisciplin så behöver jag någon som "kontrollerar mig".

Viktväktarna funkar bra för mig, äter varierat och äter "vad jag vill".

Gått från 140 till 117 sen 1:a Januari.

Samt att jag dragit ner på mitt alkoholintag och försöker få in mer vardagsmotion.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Läste en artikel i somras som var väldigt intressant, skulle vara spännande att höra vad ni tror om detta.
En gång tjock, alltid tjock?

Jag finner det ytterst intressant då jag över ett antal månader gick ner nästan 10kg genom viktväktarna. (Var dock inte något mer aktiv)
Slutade sen med det och med handen på hjärtat så äter jag nog lika stora portioner som tidigare igen. Vilket resulterat i att jag snart gått upp dessa kilon igen, det som är intressant här är att det är ungefär lika lång tid det tog för mig att gå ner i vikt, som det tagit för mig att gå upp det igen.

Någon mer som stött på detta och vad tror ni om det? Är det svårare att behålla vikten låg om man en gång har varit högre, så att säga?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har efter -8kg hamnat på en ”platå” igen, vad är era bäst(a) tips för att komma vidare?
Se över typ av kost, minska kost, eller lägga om träning?

Det känns bara så trist att behöva ändra en fungerande rutin, men min bästa gissning är att den rutinen var fungerande för utgångsläget, som var för 8kg sen. Nu med 8kg mindre så antar jag att man behöver göra en ny plan?

Hur länge har du stått still?

Skrivet av Purrfected:

*klipp*
Någon mer som stött på detta och vad tror ni om det? Är det svårare att behålla vikten låg om man en gång har varit högre, så att säga?

Så är det helt klart. Bäst är att aldrig nå för hög vikt - tänk inte "jag kan bara gå ner sen, så det gör inte så mycket att jag går upp".

Permalänk
Medlem

@Chobi: Bra jobbat! Själv kombinerar jag Keto kost med både 16/8 och 5/2 diet. Äter alltså inte så mycket, men väldigt fet mat för att få kroppen att bränna fett. Sen äter jag max under 8 av dygnets timmar, och helst fastar jag helt 2 dar i veckan. En bra sak med detta ska vara att kroppen börjar bränna överskottshud också, när överskottsfettet är slut. Jag har inte hunnit dit än, men jag har sett lite videos på nätet om det, och det känns trovärdigt. Motionerar man så bränner inte kroppen musklerna först, utan den väljer sånt som inte används, som t.ex. överflödig hud. Vi får se hur det börjar gå, men än så länge är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

86 idag.
Detta trots jävlart oavbrutet påskgodisätande. Avverkat säkert 3kg godis denna vecka. Och en 275g chipspåse. Och en påskbuffe igår.
Vetefan hur det gått till om jag ska vara ärlig

Skickades från m.sweclockers.com

Vatten kan ju göra att vågen visar mer också.

Men under de åren jag varit kostmedveten så jag har upplevt att man kan ha ätardagar en eller flera gånger i veckan då och då helt utan problem! Det farliga är ju att man riskerar att falla tillbaka till dåliga vanor igen. I mina ögon så behöver man käka lite skit ibland för att stå ut hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Läste en artikel i somras som var väldigt intressant, skulle vara spännande att höra vad ni tror om detta.
En gång tjock, alltid tjock?

Jag finner det ytterst intressant då jag över ett antal månader gick ner nästan 10kg genom viktväktarna. (Var dock inte något mer aktiv)
Slutade sen med det och med handen på hjärtat så äter jag nog lika stora portioner som tidigare igen. Vilket resulterat i att jag snart gått upp dessa kilon igen, det som är intressant här är att det är ungefär lika lång tid det tog för mig att gå ner i vikt, som det tagit för mig att gå upp det igen.

Någon mer som stött på detta och vad tror ni om det? Är det svårare att behålla vikten låg om man en gång har varit högre, så att säga?

Inte rent fysiskt och kemiskt, men mentalt är det nog svårare. Om du ätit dåligt i 10 år är det sannolikt lättare att falla tillbaka i dåliga vanor än om du tidigare bara ätit dåligt 1 år. Sen kan man ju även resonera som så att en person som ätit "dåligt" i 10 år till stor del gillar dessa matvanor och känner sig stark och pigg på denna diet. Om man sen börjar äta nyttigt - ofta genom att skära ner på energiintaget - så kan man ju känna sig svag och trött. Då blir ju den upplevda skillnaden att man fysiskt inte kan hålla dieten = fysiskt svårare att behålla vikten.

Fysik och sinne är starkt sammankopplade när det kommer till viktnedgång och man måste tämja de båda för att få en viktnedgång som håller i längden

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

108kg till 92kg sedan 1:a November.
Cyklar några timmar i veckan, äter lite vad som helst 1 gång per dygn, dvs kaloriunderskott och fasta.
Mer eller mindre slutat med socker, bröd, pasta.
Ska ner till 80kg innan jag gör något vettigt med kosten.

EDIT; Har mer eller mindre tränat hela livet, dock inte de senaste 5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Läste en artikel i somras som var väldigt intressant, skulle vara spännande att höra vad ni tror om detta.
En gång tjock, alltid tjock?

Jag finner det ytterst intressant då jag över ett antal månader gick ner nästan 10kg genom viktväktarna. (Var dock inte något mer aktiv)
Slutade sen med det och med handen på hjärtat så äter jag nog lika stora portioner som tidigare igen. Vilket resulterat i att jag snart gått upp dessa kilon igen, det som är intressant här är att det är ungefär lika lång tid det tog för mig att gå ner i vikt, som det tagit för mig att gå upp det igen.

Någon mer som stött på detta och vad tror ni om det? Är det svårare att behålla vikten låg om man en gång har varit högre, så att säga?

"en gång rökare alltid rökare" "en gång alkoholist alltid alkoholist" etc etc.
Så är det med allt som blir ett beroende.

Dom flesta blir tjocka för dom har någon form av beroende till mat/sötsaker osv.
Många överviktiga äter för det blivit ett vant beteende, stress, rastlösa etc etc.

Jag själv åt för jag älskar mat och sötsaker. Men även för jag hade invanda beteende, ex när jag kollade på en serie eller film så var jag tvungen att ha något gott att dricka och äta/tugga på. För det hade jag gjort så många år.

Det tog mig låååååång tid att vänja mig bort vid det, fortfarande kommer samma känslor några år efter då och då.

Precis som man hör ex mossan, som rökade i typ 35 år, hon får ofta sådana EXTREMA känslor för att ta en cigg vid vissa situationer, fast hon varit rökfri i över 20 år.

Ett beroende kommer alltid finnas där typ, för den absoluta majoriteten iaf.

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag tycker det är lite för roligt att räkna kalorier!
Hur som helst, tänkte prova med lite matlådor en längre tid framöver, anpassat med lite lättare mål och lite protein.

Så här ser den preliminära planen ut just nu, men finns mycket flexibilitet och anpassning.
Räknar alltid med att man kommer överskrida dom exakta siffrorna, därför kan dom se lite låga ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Läste en artikel i somras som var väldigt intressant, skulle vara spännande att höra vad ni tror om detta.
En gång tjock, alltid tjock?

Jag finner det ytterst intressant då jag över ett antal månader gick ner nästan 10kg genom viktväktarna. (Var dock inte något mer aktiv)
Slutade sen med det och med handen på hjärtat så äter jag nog lika stora portioner som tidigare igen. Vilket resulterat i att jag snart gått upp dessa kilon igen, det som är intressant här är att det är ungefär lika lång tid det tog för mig att gå ner i vikt, som det tagit för mig att gå upp det igen.

Någon mer som stött på detta och vad tror ni om det? Är det svårare att behålla vikten låg om man en gång har varit högre, så att säga?

Fett lagars i fett celler som givetvis kan öka sin kapacitet vid behov.
Om man tappar fett så töms dessa fett celler, men det är mycket lättare att fylla dessa celler igen än att öka dess kapacitet.

Sedan brukar man reducera metabolismen vid vikt förlust vilket givetvis stör calorie in < calorie ut relationen.
Det är därför folk bokstavligen behöver svälta sig själv bara för att behålla vikten efter snabb viktförlust.

Det enda som funkar är att ändra livsstilen.
Hail hydrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Läste en artikel i somras som var väldigt intressant, skulle vara spännande att höra vad ni tror om detta.
En gång tjock, alltid tjock?

Jag finner det ytterst intressant då jag över ett antal månader gick ner nästan 10kg genom viktväktarna. (Var dock inte något mer aktiv)
Slutade sen med det och med handen på hjärtat så äter jag nog lika stora portioner som tidigare igen. Vilket resulterat i att jag snart gått upp dessa kilon igen, det som är intressant här är att det är ungefär lika lång tid det tog för mig att gå ner i vikt, som det tagit för mig att gå upp det igen.

Någon mer som stött på detta och vad tror ni om det? Är det svårare att behålla vikten låg om man en gång har varit högre, så att säga?

Hehe
Jag har tänkt tanken att folk alltid har lika kroppskonstitution oavsett hur lång tid som går; de som är slanka som 25-åring är oftast slanka som 40-åringar också. De som är rejält överviktiga som 25-åringar kan däremot pendla ganska mycket upp och ner, men oftast är de rejält överviktiga även som 40-åringar också, även om de under tiden hunnit vara med att springa ner till att vara slanka. (jobbat på samma ställe i 15 år; därav reflektionen 15 år).
Det som är intressantast är ändå de som är lite lönntjocka/småplufsiga, alltså lätt överviktiga, typ man, 85kg, otränad, 180cm lång. Fortfarande, när femton år passerat, är personen runt 85kg, otränad, 180cm lång. Som om kroppen är nöjd och har hittat hem. Kroppens egen trivselvikt, dit kroppen omedvetet alltid strävar efter att nå.
Själv har jag en trivselvikt på uppskattningsvis 382 kilo, eftersom jag fullständigt älskar att äta och dessutom inte har något stopp... Detta gör att jag faktiskt inte kan slappna av helt, utan måste tänka på vad jag äter och hur mycket jag gör av med.

Permalänk
Medlem

Bra tråd! Här är min korta historia.

Trots att jag inte egentligen upplevt mig fet annat än en liten putmage så tyckte en uträkning av BMI jag gjorde på skoj annorlunda, och pekade på att jag började närma mig övervikt (176cm på 77kg utan muskler överhuvudtaget). Fram till 30 var jag ett vandrande benrangel, men därefter tycks kilona har kommit smygande under åren helt enkelt. Receptet antar jag varit stillasittande jobb och mycket skrovmål, läskeblask, chips och annat snask. Idag är jag 39.

Den 24:e februari 2018 fick jag för mig att jag skulle prova deffa ner mig lite bara för att se om det kunde vara så märkvärdigt att bli av med några kilon. Aldrig varit intresserad av träning eller hälsa whatsoever så jag ville göra det så enkelt och billigt som möjligt för mig och låta matematiken sköta jobbet. Allt enligt formeln energi in lägre än energi ut, oavsett vad energin består av.

För att få lite skjuts i det hela så provade jag stryka läsk och utemat helt från menyn och och ersatte de flesta middagar med havregryn som jag turligt nog är galet förtjust i. Kanske var en häst i ett tidigare liv, vem vet? Konstiga är att jag inte alls saknar skräpet jag åt i tid och otid förut. Försöker även få i mig lite grönt (också något nytt för mig), men eftersom jag älskar kött så blir det några rejäla blodiga biffar med sweet baby rays på helgerna. Kranvatten till samtliga måltider. Tar nån frukt på jobbet nu och då.

Motionsmässigt är det inte mer avancerat än att jag promenererar till och från jobbet varje dag, blygsamma 2km enkel väg. Försöker även gå nån timme på kvällen, har hittat en bra sträcka som är ganska precis en mil från dörren och tillbaka.

I morse 4 april vägde jag in på 65,6. Känns ju helt sjukt att på knappt 6 veckor tappat mer än 10 kg men jag känner mig piggare nu än någonsin. Kan rimligen inte vara nyttigt att gå ner så fort men jag vill ju inte ha mer mat, och varje dag jag inte tar mig ut och går känns det som jag sviker kroppen. Siktar på ge mig vid 64 och försöka hålla det.

Kanske dags att börja med armhävningar och situps också! Träning, jag? Morsan skulle aldrig tro mig. Ingen annan heller.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Läste en artikel i somras som var väldigt intressant, skulle vara spännande att höra vad ni tror om detta.
En gång tjock, alltid tjock?

Jag finner det ytterst intressant då jag över ett antal månader gick ner nästan 10kg genom viktväktarna. (Var dock inte något mer aktiv)
Slutade sen med det och med handen på hjärtat så äter jag nog lika stora portioner som tidigare igen. Vilket resulterat i att jag snart gått upp dessa kilon igen, det som är intressant här är att det är ungefär lika lång tid det tog för mig att gå ner i vikt, som det tagit för mig att gå upp det igen.

Någon mer som stött på detta och vad tror ni om det? Är det svårare att behålla vikten låg om man en gång har varit högre, så att säga?

Jajamän, har en kompis som pluggar Kemisk Biologi med inriktning kost och näringslära. De gjorde nyss en studie som "bekräftade" artikeln rätt bra. Är inte bara mentalt, utan kroppens hormoner som bla ansvarar för fettförbränning kommer ha svårt att hänga med i en kraftig viktnedgång. Speciellt hormonet som styr hungerkänslan.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur länge har du stått still?

Det tog 5 veckor att gå ned 8kg och nu har jag stått still i 6v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det tog 5 veckor att gå ned 8kg och nu har jag stått still i 6v.

Oj då. Om du verkligen stått still så är jag övertygad om att något förändrats.
Har portionsstorlekarna smugit iväg? Har du varit mindre aktiv? Har det slunkit ner några extra kalorier någonstans?

Även om något förändrats så kanske du fortfarande ligger på ett underskott, om än inte fullt lika stort. Rätt som det är kanske det lossnar igen. Håll ut!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Purrfected:

Läste en artikel i somras som var väldigt intressant, skulle vara spännande att höra vad ni tror om detta.
En gång tjock, alltid tjock?

Jag finner det ytterst intressant då jag över ett antal månader gick ner nästan 10kg genom viktväktarna. (Var dock inte något mer aktiv)
Slutade sen med det och med handen på hjärtat så äter jag nog lika stora portioner som tidigare igen. Vilket resulterat i att jag snart gått upp dessa kilon igen, det som är intressant här är att det är ungefär lika lång tid det tog för mig att gå ner i vikt, som det tagit för mig att gå upp det igen.

Någon mer som stött på detta och vad tror ni om det? Är det svårare att behålla vikten låg om man en gång har varit högre, så att säga?

Jag kan också rent anekdotiskt flika in att det stämmer överens mycket bra på mig.

För cirka 3-4 år sedan nådde jag en vikt på 93 kg, vilket med mina 182 cm gav mig BMI-värdet 28. Jag bestämde mig att det var nog med viktuppgången då jag rent psykologiskt inte kunde stå ut med att hamna i den artificiella "fetma"-kategorin, och jag var inte nöjd med min kropp heller för den delen.

Jag körde "cold turkey" och avstod genast från all godis/läsk, räknade kalorier för ett dagligt underskott på ca 500 kcal och var strikt med det i över ett år. Till slut landade jag på målvikten 75 kg och var stolt. Men även om resan var givande för min hälsa och mitt självförtroende, kände jag ändå att det var väldigt jobbigt att hålla nere vikten i vardagen. Det var inte naturligt och jag åt aldrig tills jag rent fysiskt kände mig mätt. Så jag tänkte att "Okej. Jag provar att sluta räkna kalorier och bara äta som jag känner för igen för att se var det tar mig!".

Well... omkring årsskiftet 2018 blev det en toppnotering på 85 kg sedan nedgången, och jag kunde konstatera att kroppen ville tillbaka. Det jag nu har gjort för att försöka råda bot på detta permanent är att helt enkelt börja träna, både styrka och kondition. Nu ligger jag på 82 kg med en större mängd muskelmassa än tidigare, och jag har redan märkt att jag förbränner mer kalorier vid vila (BMR) tack vare det, då jag stadigt har gått ner trots ett relativt högt kaloriintag.

Så även om vetenskapen förmodligen har rätt angående våra kroppars inbyggda "målvikt" är jag glad att jag stoppade min viktuppgång innan det var för sent, och att jag kan omvandla den hungern till muskler istället Men det har inte varit helt lätt att komma in i träningen heller ärligt talat, för vissa studier menar även på att en avsaknad av rörlighet i ungdomen bidrar till att man inte känner suget i vuxen ålder heller... The body is a bitch!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈