Förstärkare till DynaVoice Challenger M-65 Ex

Permalänk

Förstärkare till DynaVoice Challenger M-65 Ex

Jag beställde nyligen ett par DynaVoice Challenger M-65 Ex och okunnig som jag är vet jag nu inte vilken förstärkare jag vorde välja till dem. Det jag letar efter är bra ljud och kvalitet samt 4k-stöd då jag har en LG OLED 55C7V hemma och funderar på att också köpa en UHD BLU-RAY spelare i framtiden. Min budget ligger runt 3000 kr och så vitt jag har förstått blir det med mina krav därför en begagnad förstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Jag beställde nyligen ett par DynaVoice Challenger M-65 Ex och okunnig som jag är vet jag nu inte vilken förstärkare jag vorde välja till dem. Det jag letar efter är bra ljud och kvalitet samt 4k-stöd då jag har en LG OLED 55C7V hemma och funderar på att också köpa en UHD BLU-RAY spelare i framtiden. Min budget ligger runt 3000 kr och så vitt jag har förstått blir det med mina krav därför en begagnad förstärkare?

Lägg till ett par hundralappar så får du en ny YAMAHA RX-V483 .
Annars så tycker jag att du kollar begagnat marknaden och väljer något som har dom funktionerna/Kopplingarna du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Jag beställde nyligen ett par DynaVoice Challenger M-65 Ex och okunnig som jag är vet jag nu inte vilken förstärkare jag vorde välja till dem. Det jag letar efter är bra ljud och kvalitet samt 4k-stöd då jag har en LG OLED 55C7V hemma och funderar på att också köpa en UHD BLU-RAY spelare i framtiden. Min budget ligger runt 3000 kr och så vitt jag har förstått blir det med mina krav därför en begagnad förstärkare?

Har du den tvn så missa inte att förstärkare bör stödja HDR och DV utöver 4K, speciellt om du ska skaffa en 4K spelare. Du får nog leta efter en ganska ny begagnad receiver om du ska få in allt det i din budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ZooN:

Har du den tvn så missa inte att förstärkare bör stödja HDR och DV utöver 4K, speciellt om du ska skaffa en 4K spelare. Du får nog leta efter en ganska ny begagnad receiver om du ska få in allt det i din budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Några förslag?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@Lacke7894: till det priset skulle jag tipsa om Yamaha rx-v383.
Den borde ha allt du söker: prisjakt

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag har själv dem högtalarna i ek utförandet och jag kör med Onkyo TX-NR676E och är väldigt nöjd.
Lägg till en 1000-lapp och ångra dig inte. https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/onkyo-tx-nr676e-bioforst...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Jag har själv dem högtalarna i ek utförandet och jag kör med Onkyo TX-NR676E och är väldigt nöjd.
Lägg till en 1000-lapp och ångra dig inte. https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/onkyo-tx-nr676e-bioforst...

Har kollat och den ser bra ut så vitt jag vet. Är det något mer jag kommer behöva samt tänka på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att du ringer till ljudfokus på måndag. Be att få prata med andreas så lovar jag att han hjälper dig välja rätt förstärkare samt lösa ett bra pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

@Lacke7894:
Du måste ha högtalarkablar också t.ex https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/supra-classic-25-mm2-ice...
Mät ut hur långa du behöver, tänk på att kabeln ska hänga ner fint från högtalarna och ligga på golvet och sedan gå upp fint från golvet till förstärkaren. Ser fult ut om kabeln är sträckt, ta gärna en halvmeter extra. Om du mätt upp tex 3m så skriver du 3m i webshoppen och sedan lägger till en 3m order igen då klipper dem kablarna åt dig i rätt längd.

Sedan skulle jag rekommendera banankontakter, själv köpte jag DynaVoice egna banankontakter men dessa verkar ha utgått, konstigt iom att jag köpte mina för drygt 6 månader sedan. Dem verkar dock finnas hos Audio Video men ser inte om det är dem eftersom det inte är någon bild https://www.audiovideo.se/ljud/ovriga-tillbehor-ljud/dynavoic...

Bild: https://cdn.myshoptet.com/usr/www.studioline.cz/user/shop/big...

Men går med vilka andra banankontakter som helst t.ex https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/supra-combicon-banana-4-... dock är dessa styvt dubbla priset mot dynavoice egna banankontakter.

Att tänka på när du kopplar in banankontakterna i förstärkaren så sitter det små plastpluppar i ingångarna i förstärkaren, det är för dem tycker att vi här i EU inte ska använda banankontakter, men det är bara att ta en skruvmejsel och dra ut pluppen.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av Inteno:

Mitt tips är att du ringer till ljudfokus på måndag. Be att få prata med andreas så lovar jag att han hjälper dig välja rätt förstärkare samt lösa ett bra pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gör det!

Permalänk
Medlem

@Lacke7894:
Hittade banankontakterna här förresten: https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/kontakt/1488...

Det är exakt samma bara loggan som är annorlunda så antar att det är ett no-brand numera.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av TrueType:

@Lacke7894:
Du måste ha högtalarkablar också t.ex https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/supra-classic-25-mm2-ice...
Mät ut hur långa du behöver, tänk på att kabeln ska hänga ner fint från högtalarna och ligga på golvet och sedan gå upp fint från golvet till förstärkaren. Ser fult ut om kabeln är sträckt, ta gärna en halvmeter extra. Om du mätt upp tex 3m så skriver du 3m i webshoppen och sedan lägger till en 3m order igen då klipper dem kablarna åt dig i rätt längd.

Sedan skulle jag rekommendera banankontakter, själv köpte jag DynaVoice egna banankontakter men dessa verkar ha utgått, konstigt iom att jag köpte mina för drygt 6 månader sedan. Dem verkar dock finnas hos Audio Video men ser inte om det är dem eftersom det inte är någon bild https://www.audiovideo.se/ljud/ovriga-tillbehor-ljud/dynavoic...

Bild: https://cdn.myshoptet.com/usr/www.studioline.cz/user/shop/big...

Men går med vilka andra banankontakter som helst t.ex https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/supra-combicon-banana-4-... dock är dessa styvt dubbla priset mot dynavoice egna banankontakter.

Att tänka på när du kopplar in banankontakterna i förstärkaren så sitter det små plastpluppar i ingångarna i förstärkaren, det är för dem tycker att vi här i EU inte ska använda banankontakter, men det är bara att ta en skruvmejsel och dra ut pluppen.

Ok. Är det värt att köpa dyrare? Finns det något test där olika sladdar och banankontakter från olika prisklasser har jämförts?

Jag kollade runt lite på förstärkare och hittade PIONEER VSX-932. Just nu står det mellan den och Onkyo TX-NR676E . Jag såg även sonys STR-DN1080 men den var allt för dyr. Vilken av de två skulle vara bäst för mig? Finns det andra likvärdiga förstärkare?

Tack för alla svar hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Ok. Är det värt att köpa dyrare? Finns det något test där olika sladdar och banankontakter från olika prisklasser har jämförts?

Jag kollade runt lite på förstärkare och hittade PIONEER VSX-932. Just nu står det mellan den och Onkyo TX-NR676E . Jag såg även sonys STR-DN1080 men den var allt för dyr. Vilken av de två skulle vara bäst för mig? Finns det andra likvärdiga förstärkare?

Tack för alla svar hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan ju rekommendera Onkyo TX-NR676E som du tittar på. Jag har själv TX-NR656 till hemmabiot och är mer än nöjd med ljudet.
Menyerna är rätt lätta när man pillat en stund.
Jag tittade på Pionner men efter mycket tittande på nätet och mycket om och men blev det en Onkyo.
Ansåg själv att onkyon gav mig mer för pengen än vad Yamaha/Sony/Pioneer ,gav mig. Sen är det nog smak sak.
Sen är det en smak sak

Kablar och banan kontakter köpte jag bara några som passade mig :), Har sladdar för 800kr men hör ingen skillnad på de och ett par gamla från 90 talet

Permalänk
Medlem

@Lacke7894:
Nää ingen idé att köpa dyrare banankontakter och säkerligen ingen idé att köpa dyrare kablar heller. Finns kablar som Supra för flera tusen som Supra gör men för det vardagliga vi dödliga lyssnar på så kommer du inte höra någon skillnad. Men låt oss säga som så här, om man har lagt mycket pengar på bra högtalarsystem och bra förstärkare så vill man inte att det kanske skulle fallera på att man snålat in på en kabel som kostade 50kr mindre.

Mellan Pioneer VSX-932 och Onkyo TX-NR676E så har den sistnämnda 30W mer i effekt samt fler mjukvarufunktioner, möjlighet att använda Zone 2, 2st utgångar och även fler ingångar. Dessutom samarbetar Onkyo och Pioneer i mångt och mycket.
Såg dock att Onkyon inte finns i lager hos ljudfokus nu, den finns kvar här https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad på kablar men banankontakter kan det faktiskt skilja lite mellan. En del har riktigt dålig kontakt och bör undvikas. Själv så tycker jag du kan skippa banankontakterna och hellre lägga dom pengarna på förstärkare istället. Banankontakter tillför ingenting till ljudet utan riskerar bara att försämra det. Om du inte tänker hålla på och koppla om högtalarna hela tiden så behöver man inte banankontakter. Tänk på att det tar mer tid att sätta på banankontakterna på kablarna än det tar att köra utan banankontakter och koppla kabeln direkt på förstärkaren och högtalarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Så de finns bara till för att det blir en kontakt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Syftet med en banankontakt är för att underlätta i och urkoppling om man gör det ofta. Men som jag sa, många banankontakter är dåligt konstruerade och riskerar att försämra signalöverföringen. Ett seriösare alternativ är spadar/gafflar eller vad man nu vill kalla det men det är inte alla terminaler som stödjer det. Man bör dessutom löda kabeln i banankontakten/gaffeln/spaden för bästa möjliga kontakt och ska du hålla på med sådant så kommer det som sagt ta ganska mycket tid. Om du inte tänker koppla om din anläggning mer än ett par gånger per år så kommer du spara både tid och pengar genom att skippa banankontakterna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Syftet med en banankontakt är för att underlätta i och urkoppling om man gör det ofta. Men som jag sa, många banankontakter är dåligt konstruerade och riskerar att försämra signalöverföringen. Ett seriösare alternativ är spadar/gafflar eller vad man nu vill kalla det men det är inte alla terminaler som stödjer det. Man bör dessutom löda kabeln i banankontakten/gaffeln/spaden för bästa möjliga kontakt och ska du hålla på med sådant så kommer det som sagt ta ganska mycket tid. Om du inte tänker koppla om din anläggning mer än ett par gånger per år så kommer du spara både tid och pengar genom att skippa banankontakterna.

Ok tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TrueType:

@Lacke7894:
Nää ingen idé att köpa dyrare banankontakter och säkerligen ingen idé att köpa dyrare kablar heller. Finns kablar som Supra för flera tusen som Supra gör men för det vardagliga vi dödliga lyssnar på så kommer du inte höra någon skillnad. Men låt oss säga som så här, om man har lagt mycket pengar på bra högtalarsystem och bra förstärkare så vill man inte att det kanske skulle fallera på att man snålat in på en kabel som kostade 50kr mindre.

Mellan Pioneer VSX-932 och Onkyo TX-NR676E så har den sistnämnda 30W mer i effekt samt fler mjukvarufunktioner, möjlighet att använda Zone 2, 2st utgångar och även fler ingångar. Dessutom samarbetar Onkyo och Pioneer i mångt och mycket.
Såg dock att Onkyon inte finns i lager hos ljudfokus nu, den finns kvar här https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Vad borde jag införskaffa utöver tv, förstärkare och högtalare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Vad borde jag införskaffa utöver tv, förstärkare och högtalare?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju helt upp till dig, men något att spela upp på kanske? T.ex en Chromecast
Sen kablar och kontakter som jag nämnt tidigare sen är du igång, i framtiden kan du bygga ut med en centerkanal, baslåda eller varför inte två satelliter bakom för surround.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Det är ju helt upp till dig, men något att spela upp på kanske? T.ex en Chromecast
Sen kablar och kontakter som jag nämnt tidigare sen är du igång, i framtiden kan du bygga ut med en centerkanal, baslåda eller varför inte två satelliter bakom för surround.

Vad tillför chromcast utöver de funktioner som redan kommer med tv:n och förstärkaren? Har även hört om nvidia shield, apple tv o.s.v vilken tillför mest? Eller en Blu-ray-spelare? Hur viktigt är det att tillföra centerhögtalare och sub? Surround passar tyvärr inte i rummet. Tack för att jag får svar på allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Vad tillför chromcast utöver de funktioner som redan kommer med tv:n och förstärkaren? Har även hört om nvidia shield, apple tv o.s.v vilken tillför mest? Eller en Blu-ray-spelare? Hur viktigt är det att tillföra centerhögtalare och sub? Surround passar tyvärr inte i rummet. Tack för att jag får svar på allt

Skickades från m.sweclockers.com

Chromecast Ultra har också stöd för HDR, men det är en smaksak. Själv gillar jag Chromecast då de är billigare än Apple TV och smidigare anser jag. Men annars kan du skaffa en Apple TV eller Blu-ray spelare.
Också en smaksak att tillföra centerhögtalare eller sub, själv kör jag bara med golvarna just nu det räcker för mig i dagsläget och då jag vill lägga pengar på annat. Lycka till med vad du än väljer

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Chromecast för lite drygt ett halvår sedan men lämnade tillbaka den efter ett par dagar. Jag har redan spotify och netflix i TVn via smart-tv funktionen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Många kör idag Chromecast eller AppleTV, själv har jag vägrat lämna min HTPC, Home Theater PC, som i grund och botten är en helt vanlig dator kopplad med HDMI så tvn blir en monitor. För mig är det enklare då den används till mycket, allt från just media till presentationer eller distansmöten men också spel. Fifa18 är kul ibland även om jag är ohemult dålig.

När du har din stereouppsättning (höger/vänster högtalare) så är min rekommendation att spara till en center. Denna är mest för film och framför allt tal. Det blir ett riktigt lyft. Sub vet jag inte om du behöver, mycket beror på rum och ditt ljudideal. En sub ska göra två saker, djup bas och hög bas. Djup bas så till vida att den ska spela frekvenser som dina högtalare inte klarar av och hög bas, alltså film muller - tänk stridsvagnar som rullar, marken skakar.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Många kör idag Chromecast eller AppleTV, själv har jag vägrat lämna min HTPC, Home Theater PC, som i grund och botten är en helt vanlig dator kopplad med HDMI så tvn blir en monitor. För mig är det enklare då den används till mycket, allt från just media till presentationer eller distansmöten men också spel. Fifa18 är kul ibland även om jag är ohemult dålig.

När du har din stereouppsättning (höger/vänster ) så är min rekommendation att spara till en center. Denna hötalare är mest för film och framför allt tal. Det blir ett riktigt lyft. Sub vet jag inte om du behöver, mycket beror på rum och ditt ljudideal. En sub ska göra två saker, djup bas och hög bas. Djup bas så till vida att den ska spela frekvenser som dina högtalare inte klarar av och hög bas, alltså film muller - tänk stridsvagnar som rullar, marken skakar.

Tack för svaret! Jag är sugen på center och sub men har insett att det börjar kosta lite med alla delar. Utifall jag bestämmer mig för att köpa en center och en sub, vilken skulle passa bäst till golvarna jag har köpt? Sub kanske inte behövs men jag får prova hur bra basen är på golvarna innan jag bestämmer mig. Jag uppskattar hyfsat stark bas i filmer och kommer troligtvis köpa en ändå. Åter igen, vilken skulle passa bäst till de jag köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Tack för svaret! Jag är sugen på center och sub men har insett att det börjar kosta lite med alla delar. Utifall jag bestämmer mig för att köpa en center och en sub, vilken skulle passa bäst till golvarna jag har köpt? Sub kanske inte behövs men jag får prova hur bra basen är på golvarna innan jag bestämmer mig. Jag uppskattar hyfsat stark bas i filmer och kommer troligtvis köpa en ändå. Åter igen, vilken skulle passa bäst till de jag köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken budget har du?

Har själv den tillhörande subben fast med ett par challenger s-6:or ist för M-65 och kan rekommendera den. Thunder T-12 kanske kan va nåt annars om budgeten räcker till? I annat fall så har jag hört att XTZ ska va bra o prisvärda

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Tack för svaret! Jag är sugen på center och sub men har insett att det börjar kosta lite med alla delar. Utifall jag bestämmer mig för att köpa en center och en sub, vilken skulle passa bäst till golvarna jag har köpt? Sub kanske inte behövs men jag får prova hur bra basen är på golvarna innan jag bestämmer mig. Jag uppskattar hyfsat stark bas i filmer och kommer troligtvis köpa en ändå. Åter igen, vilken skulle passa bäst till de jag köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja, kör du Dynavoice M65 så tycker jag att du ska fortsätta med deras högtalare från samma serie. Centern kostar 990kr här medan subben är ordentligt mycket dyrare med 2 990kr här. Jag skulle dock tro att dina högtalare är bra nog basmässigt.

Permalänk

@MsSmith @TrueType

Jag har bestämt mig för de flesta delarna nu. Dynavoice Challenger M65 EX V.4. Onkyo TX NR676E B. Sony UBP X700. Jag kommer troligtvis köpa till Challengerseriens centerhötalare, och eventuellt en sub om golvarna inte räcker till. Vilken center är det som gäller? Dynavoice har många "c"-högtalare. Exempelvis C6, och om den klangmatchad kanske den är bättre än centern som har länkats i förra inlägget, som dock verkar ha samma version som golvarna. Golvarna är Bi-wire. Vilken kabel borde jag köpa då? Jag har nämligen sett att det finns bi wire högtalarkablar men också läst något om kortslutningar, men det kan ha varit om något annat. Vill ha det som ger bäst ljud så klart.

http://www.dynavoice.se/dynavoice-challenger-m-65-ex-v-4/101/

Den billigaste "4k" hdmikabeln jag kunde hitta under kategorin med namnet HDMI-kablar som stöder 4K är den här:
Deltaco 18,6Gbps HDMI - HDMI High Speed with Ethernet 2m
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=723874.
Är det rätt köp eller behöver jag en dyrare?. Från vad jag har läst-nej, men vill vara säker. Hur många kommer jag behöva? 1 från tv till förstärkare, i ARC. En från blurayspelaren till förstärkaren. Bör tv-boxen ha en sådan sladd också eller räcker det med den jag har eftersom tv:n uppskalar? Antar att den bör kopplas till förstärkaren också så allt är på samma ställe.

Kan tillägga att jag nöjer mig med de strömningstjänster som kommer med tv:n och blurayspelaren och som jag skrev i ett annat inlägg är surround inte aktuellt.

Överspänningsgrendosa? "Tassar" till golvarna? Eller spikar?

Sonic Design Dämpkuddar för Högtalare 28-50kg 8-pack
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=440692

Om det är något mer som jag har missat!?...så upplys mig gärna då jag vill veta så mycket som möjligt )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att du har en center skulle jag säga, men ja, C6 är väl den som är bäst lämpad enligt Dynavoice själva. Biwire har man om man vill koppla så att ena kabeln sköter bas och den andra sköter resten, alternativt om man kopplar dubbelt även i receivern så att du får nytta av exempelvis kraften från ytterligare två slutsteg. Viktigt att man ställer om receivern då så att den inte tror att det är två separata högtalare för då blir det kortslutning. Dock tror jag personligen inte på biwire, mina Focal 1028BE för 80 000kr har inte möjlighet till det vart fall och när jag testat på andra högtalare så är det högst placeboaktigt.

Den HDMI kabeln kommer duga fint.
Antalet HDMI-kablar du behöver är lika många som du har enheter plus en.
Jag har ett nätfilter till min anläggning och det ger en bra skillnad men skaffa en bra grendosoa med överslagsskydd så kommer du väldigt långt.
Jag skulle rekommendera spikar om du har grannar. Annars låt det vara. Kommer ihåg att jag hade ojämnt golv i min lägenhet när jag körde M65 och ställde dem på mynt istället.

Tror inte du har missat något utan det är bara att köra