Nvidia smyger ut klenare variant av Geforce MX150 i bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

De förstärker ju okunskapen genom att göra så.

Hur menar du genom att döpa 6GB kortet till 1065 eller 1060 ti? Eller genom att göra som Nvidia gjort?
Och varför spelar det roll. Så länge kortet med högre siffra presterar bättre behöver inte kunden veta varför det presterar bättre enligt mig, vill de veta det får de läsa på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur menar du genom att döpa 6GB kortet till 1065 eller 1060 ti? Eller genom att göra som Nvidia gjort?
Och varför spelar det roll. Så länge kortet med högre siffra presterar bättre behöver inte kunden veta varför det presterar bättre enligt mig, vill de veta det får de läsa på.

När det generellt inte varit prestanda skillnad mellan samma kort med olika mycket VRAM, att då ha en prestanda skillnad mellan 1060 3gb och 6gb korten men fortfarande kalla båda korten 1060 och inte kalla 1060 6gb ett 1060 Ti, sprider okunskapen att mer VRAM = mer prestanda

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur menar du genom att döpa 6GB kortet till 1065 eller 1060 ti? Eller genom att göra som Nvidia gjort?
Och varför spelar det roll. Så länge kortet med högre siffra presterar bättre behöver inte kunden veta varför det presterar bättre enligt mig, vill de veta det får de läsa på.

Och NEJ det är INTE bra.

Den typen av marknadsföring är vad som ledde till att folk köpte t.ex. 4GB varianter av low-end kort istället för 2GB varianter, och vi pratar kort för klena för att kunna driva spel som använder mer än 1GB VRAM överhuvudtaget. Högre siffror = bättre prestanda, fine, men högre VRAM ger inte bättre prestanda.....

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

När det generellt inte varit prestanda skillnad mellan samma kort med olika mycket VRAM, att då ha en prestanda skillnad mellan 1060 3gb och 6gb korten men fortfarande kalla båda korten 1060 och inte kalla 1060 6gb ett 1060 Ti, sprider okunskapen att mer VRAM = mer prestanda

Skillnaden mellan 1060 3GB och 6GB är inte bara vram utan skillnader finns även i antal cudakärnor. Alltså är det egentligen ett helt annat kort med samma namn. Allt för att förvirra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

När det generellt inte varit prestanda skillnad mellan samma kort med olika mycket VRAM, att då ha en prestanda skillnad mellan 1060 3gb och 6gb korten men fortfarande kalla båda korten 1060 och inte kalla 1060 6gb ett 1060 Ti, sprider okunskapen att mer VRAM = mer prestanda

Skrivet av Bloodstainer:

Och NEJ det är INTE bra.

Den typen av marknadsföring är vad som ledde till att folk köpte t.ex. 4GB varianter av low-end kort istället för 2GB varianter, och vi pratar kort för klena för att kunna driva spel som använder mer än 1GB VRAM överhuvudtaget. Högre siffror = bättre prestanda, fine, men högre VRAM ger inte bättre prestanda.....

Skrev inte att det var bra skrev bara att det inte är något problem så länge kortet med mer minne är det som presterar bäst. Sen att det inte är optimalt kan jag hålla med om, men 1060 3GB släpptes ju ett tag efter de vanliga. Kanske var något sent beslut de tog att skala ner 3GB versionen för att få bättre yields eller vad de kallas, svårt att ändra namnet på 6GB versionen då tänk vad folk hade grinat då 1060 6GB blir 1060 ti 6GB trots oförändrad prestanda. Och att döpa 3GB kortet till 1055 hade kännts lite fel för det är inte mycket slöare än 6GB varianten däremot mycket snabbare än 1050ti.
I vilket fall tror jag inte man märker skillnad på korten så länge man inte nyttjar mer än 3GB vram.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag är bara glad att jag hade tur och att min Asus inte har det sämre chippet. Helt fel av dom. Det är som att gå in på ICA, köpa Coca Cola men det visar sig att dom smugit ut en version med majs sirap istället för rörsocker och nu när det uppdagat sig så vet man aldrig vilken man får. Kanske ett dåligt exempel, men jag förväntar mig inte att det finns två med identiskt namn och att det är en sån enorm skillnad. Om dom måste sänka för att den blir för varm, skippa det hela då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur menar du genom att döpa 6GB kortet till 1065 eller 1060 ti? Eller genom att göra som Nvidia gjort?
Och varför spelar det roll. Så länge kortet med högre siffra presterar bättre behöver inte kunden veta varför det presterar bättre enligt mig, vill de veta det får de läsa på.

Men alltså, det där funkar ju inte.
Jag skulle vilja påstå att de flesta har så pass bra koll att dom vet att mängden minne inte påverkar prestandan,, på det viset. (alltså mer minne är ju bättre, mindre flaskhalsar etc.) , GPU'n i sig är densamma, Den har ju samma modellnummer.
Alltså Saab 9-5 2,0t med soltak jämfört med Saab 9-5 2,0t utan soltak. Vilken model är bäst? båda har 2,0t motorer enligt säljaren, på samma sätt påstår ju Nvidia att 1060 3GB, 1060 6 GB och 1060M har samma motor om man ska se till modellnamnet. (möjligtvis att 1060M varianten är svagare, därför att det brukar vara så på bärbart... oj vänta, 1060M har mest cores??? daaafuk?)

I butik ser man ju inte vad som är skillnaden. medelsvensson som inte håller till på swec har ju ingen aning om detta, utan väljer för det mesta 3GB varianten för att den är billigare, och dom har ändå ingen 4K skärm som behöver 6gig i minne, i tron om att GPU ändå presterar det samma.
Du kanske tycker att det är ok att bluffa folk att köpa grisen i säcken, men det tycker inte jag är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Men alltså, det där funkar ju inte.
Jag skulle vilja påstå att de flesta har så pass bra koll att dom vet att mängden minne inte påverkar prestandan,, på det viset. (alltså mer minne är ju bättre, mindre flaskhalsar etc.) , GPU'n i sig är densamma, Den har ju samma modellnummer.
Alltså Saab 9-5 2,0t med soltak jämfört med Saab 9-5 2,0t utan soltak. Vilken model är bäst? båda har 2,0t motorer enligt säljaren, på samma sätt påstår ju Nvidia att 1060 3GB, 1060 6 GB och 1060M har samma motor om man ska se till modellnamnet. (möjligtvis att 1060M varianten är svagare, därför att det brukar vara så på bärbart... oj vänta, 1060M har mest cores??? daaafuk?)

I butik ser man ju inte vad som är skillnaden. medelsvensson som inte håller till på swec har ju ingen aning om detta, utan väljer för det mesta 3GB varianten för att den är billigare, och dom har ändå ingen 4K skärm som behöver 6gig i minne, i tron om att GPU ändå presterar det samma.
Du kanske tycker att det är ok att bluffa folk att köpa grisen i säcken, men det tycker inte jag är ok.

Som sagt läs på om du vill veta vad du köper. Handlar om att bocka i jämför rutan i valfri butik och läsa i 30s alternativt fråga säljaren om du är i fysisk butik. Det gäller egentligen oavsett vad du köper för produkter läser man inte på så gör man troligtvis ett lite sämre val. Man kan inte vara hur lat som helst.
M modellerna har nästan aldrig gått jämföra med de stationära.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Notebookcheck rapporterar nu om att Nvidias Geforce MX150 finns i två utföranden, där den svagare varianten levereras med betydligt lägre klockfrekvenser och prestanda.

Läs hela artikeln här

Kan bara säga en sak, fy skäms Nvidia.
Olika saker skall ha olika namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som sagt läs på om du vill veta vad du köper. Handlar om att bocka i jämför rutan i valfri butik och läsa i 30s alternativt fråga säljaren om du är i fysisk butik. Det gäller egentligen oavsett vad du köper för produkter läser man inte på så gör man troligtvis ett lite sämre val. Man kan inte vara hur lat som helst.
M modellerna har nästan aldrig gått jämföra med de stationära.

Problemet är ju att modellerna saluförs med samma modellnamn. Det är inte alltid som antalet cores listas. Du föreslår på allvar att man ska gå efter hur mycket minne den har därför att 6 är ett högre nummer än 3. .... äh fuckit, jag ger upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Problemet är ju att modellerna saluförs med samma modellnamn. Det är inte alltid som antalet cores listas. Du föreslår på allvar att man ska gå efter hur mycket minne den har därför att 6 är ett högre nummer än 3. .... äh fuckit, jag ger upp

Spec står klart och tydligt om man läser på ex prisjakt.se och skriver GTX 1060 3GB man kan även läsa ett test om det mot förmodan inte skulle stå med antalet kärnor på hemsidan. Personal i butiker går också fråga om man råkar vara i fysisk butik. Jag har aldrig skrivit att man ska gå på minnesmängden. Skriver bara att det enligt mig inte är så farligt att den dyrare modellen som har mer minne också råkar vara snabbare. Jag föreslår helt enkelt att man läser på inför köp, är väl inte särskilt mycket begärt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom: exakt, det jag försökte få fram med min dåliga analogi. Väldigt fult av dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Spec står klart och tydligt om man läser på ex prisjakt.se och skriver GTX 1060 3GB man kan även läsa ett test om det mot förmodan inte skulle stå med antalet kärnor på hemsidan. Personal i butiker går också fråga om man råkar vara i fysisk butik. Jag har aldrig skrivit att man ska gå på minnesmängden. Skriver bara att det enligt mig inte är så farligt att den dyrare modellen som har mer minne också råkar vara snabbare. Jag föreslår helt enkelt att man läser på inför köp, är väl inte särskilt mycket begärt.

Tänk att BMW skulle släppa flera modeller av deras B58 3.0l motor som presterade markant olika, fast som konsument skulle du vara tvungen att leta åt skillnaderna själv. Detta händer nästan, fast skillnaden mellan Nvidia och BMW är att BMW har säkerställt att högre presterande varianter hamnar i "M sport paket" modeller eller i helt andra serier av deras bilar för att inte förvirra saker för konsumenter. Om Nvidia bara hade lagt till LP eller Max Q skulle det ta bort förvirring istället för att ha två modeller med samma namn som presterar olika och drar olika mycket ström.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"