Seagate demonstrerar hårddisk med tekniken Multi Actuator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Laser är överlägset allt.

Vad vi känner till, kanske finns något bättre, långt in i framtiden tex super laser 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag håller med om att det blir fler rörliga delar och det är dåligt, men ökad prestanda är inte alls fel. Säg att man köper 4st och kör de i raid 5 så får man ut ca 42TB data som är hyfsat säker. Säg att detta i hdd väg kostar 4*7000kr= 28 000kr. (gissade 7000kr/st)
Undra vad motsvarande ssd går på för att få ut samma datamängd?
Så visst finns det en marknad, men jag är dock rädd för att den är lite väl hård nitchad, speciellt nu när ssd börjar sjunka i pris igen.

Nu kör man ofta 5200rpm diskar i nas men söktiden blir väl även sämre?
I san som är entuiastversionen av nas (man kan starta os från dessa köra som de satt direkt på sata), så kör man ofta med 10 000rpm diskar.

Om det visar sig att de har ungefär samma failrate som "vanliga" diskar så får jag nog omvärdera min hållning, och då är det självklart bättre med högre hastigheter. Men om högre hastigheter kommer till priset av högre failrate så är det inte värt det enligt mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att det inte redan kommit på bred front har alltid förvånat mig lite.
Det borde också gå att förfina detta med fler läshuvuden per arm eller att helt omdesigna armen för det ändamålet.
Skulle aldrig bli SSD prestanda men klart mycket bättre kunde det varit flera år tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hur tänkte du använda laser för magnetisk lagring då ?

Är inte densiteten på magnetisk lagring mycket högre än optisk sen lång tid tillbaka ?

Bara nyfiken på vad du var ute efter..

Dessa diskar är ju egentligen samma sak som att man hade dubbelt så många diskar med halva kapaciteten ihopkopplade i någon form av RAID eller liknande. Sett i det perspektivet borde tillförlitligheten vara större med halva mängden diskar som istället har dubbla uppsättningar läsarmar, detta då du får halva mängden spindel-lager, motorer, kretskort samt chassin, dessutom på halva fysiska utrymmet.

Tror Seagate har räknat ganska bra på att det finns ekonomi i detta, inte för svenssonburken utan för dessa enorma datacenter som är totalt proppade med diskar, där är även golvyta en kostnad per gigabyte !

"High-capacity magnetic data storage has eluded researchers due to the precision required, but physicists in Austria may have found a solution: lasers."

Laser och mikrovågor i Hårddisken... Ja, tack

Edit: Laser är nog inte moget ännu, det är därför det har tagit sådan tid, värmen är och har varit problemet. Värma upp, kyla ner, värma upp, kyla ner är ju inte optimalt för något material i längden.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Nice!
SSD i all ära, men NAND dras ju med sina egna tillförlitingsproblem. (bitrot och skumma controller buggar) Och det har dom väl kommit på nu, att det behövs magnetiskt media också.
Det här borde ju funka fint med en optane eller ssd cache.

Permalänk
Medlem

Mycket negativitet här.

Fan om de kan ge mig några TB lagring med hyfsad prestanda till ok pris så varför inte.

Har 1 TB totalt i ssd:er i min maskin. Inte mycket kvar av det. Dagens spel är ju massiva.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Väldigt få sektprer blir lästa då

Skickades från m.sweclockers.com

Varför? Sätter man typ 10st avläsare på en arm och de alla kan tilta lite alternativt röra sig lite i sidled så borde det ju funka galant.

OnT: vad är det för ljudnivå på denna? Största anledningen att jag kör SSD only senaste typ fem åren är ljunivån, inte bara hastigheten och tillförlitligheten.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Accesstiden borde väl inte bli förbättrad av denna teknik?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Accesstiden borde väl inte bli förbättrad av denna teknik?

Nä, precis som den inte blir bättre av att köra flera diskar parallellt.

Att få ner accesstiden på mekaniska diskar handlar väl om att öka varvtalet och hastigheten på läsarmens positionering? Snabba mekaniska har väl sen länge varit 15krpm samt ganska små skivor för att få kortare slag på läsarmen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag håller med om att det blir fler rörliga delar och det är dåligt, men ökad prestanda är inte alls fel. Säg att man köper 4st och kör de i raid 5 så får man ut ca 42TB data som är hyfsat säker. Säg att detta i hdd väg kostar 4*7000kr= 28 000kr. (gissade 7000kr/st)
Undra vad motsvarande ssd går på för att få ut samma datamängd?
Så visst finns det en marknad, men jag är dock rädd för att den är lite väl hård nitchad, speciellt nu när ssd börjar sjunka i pris igen.

Nu kör man ofta 5200rpm diskar i nas men söktiden blir väl även sämre?
I san som är entuiastversionen av nas (man kan starta os från dessa köra som de satt direkt på sata), så kör man ofta med 10 000rpm diskar.

RAID är INTE en säkerhet.

Framförallt inte RAID5 på 42TB, har du ens tänkt på hur lång tid det skulle ta och resilver en sån disk med risken att en annan disk drar?
Enda anledningen att köra dessa i raid är isf raid 0 eller RAID60 eller högre/bättre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zapy:

RAID är INTE en säkerhet.

Framförallt inte RAID5 på 42TB, har du ens tänkt på hur lång tid det skulle ta och resilver en sån disk med risken att en annan disk drar?
Enda anledningen att köra dessa i raid är isf raid 0 eller RAID60 eller högre/bättre

Problemet med Raid 5 är väl att man ej kan garantera att datan återställs korrekt efter en krash och man borde köra med JBOB + ZTS istället.

Sedan vet jag inte vad du menar med att raid inte är en säkerhet, man tillför mer säkerhet än att köra utan. Det stora problemet i windowsvärlden är att det inte finns något vettigt filsystem. ReFS dröjer väl en 5 år innan det blir pålitligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Varje skiva har miljontals "spår", cirklar som läshuvudena följer. För det första skulle du alltså behöva miljontals små läsare, en per spår. För det andra så ändras storleken på skivan då temperaturerna ändras. Denna storleksändring är ytterst minimal, men eftersom spåren är så små och nära varandra, så ändras spårens position markant för varje °C, så fasta läsare skulle inte fungera överhuvudtaget. En rörande läsarm behövs för att hitta var det aktuella spåret är.

Hmm.. En hårddisk har väl idag en TPI runt 150'000, TPI =Track Per Inch. På en 3½2 hårddisk så har en skivan som max en diameter på 3½" och centrum (axeln med infästning för skivan/skivorna) brukar vara runt 1½" det ger ca: 1" med effektiv yta att lägga spåren på.
Så en hårddisk har i snitt 150'000 spår.
Såvida man nu inte går till mer exotiska metoder med laser och liknande.

För styrning av armen så den hittar rätt på skivan används hårdkodade magnetfyrar/punkter som är satta från fabrik, Vid temperaturändring så ökar felläsningen och när ett visst värde av fel är uppnått så rekalibrerar sig driven.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad vi känner till, kanske finns något bättre, långt in i framtiden tex super laser 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Gamma-Ray optical storage

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som att titta på en snigel kräla, i dubbel hastighet!

Då det blir fler rörliga delar i dessa diskar så blir de dessutom både dyrare och har fler koponenter som kan fallera. Det känns inte bra. Det känns inte bra alls, faktiskt. Jag står över och fortsätter med mina NVM-E enheter istället. De lär ju också fått en fin bump i kapacitet när de här enheterna är redo för lansering.

För en annan med 40TB mekanisk lagring blir det rätt dyrt att ersätta med nvme (inte nvm-e)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm.. En hårddisk har väl idag en TPI runt 150'000, TPI =Track Per Inch. På en 3½2 hårddisk så har en skivan som max en diameter på 3½" och centrum (axeln med infästning för skivan/skivorna) brukar vara runt 1½" det ger ca: 1" med effektiv yta att lägga spåren på.
Så en hårddisk har i snitt 150'000 spår.
Såvida man nu inte går till mer exotiska metoder med laser och liknande.

För styrning av armen så den hittar rätt på skivan används hårdkodade magnetfyrar/punkter som är satta från fabrik, Vid temperaturändring så ökar felläsningen och när ett visst värde av fel är uppnått så rekalibrerar sig driven.

My bad på "miljontals". Info om TPI är svårt att hitta, så jag tog en naiv kvadratrot på areadensitet utan att ta hänsyn till att BPI och TPI är olika. Med en snabb googling hittar jag en disk från några år sedan med 340k, och med ytterligare några års framsteg och speciellt med SMR så tror jag att man man numera kan avrunda siffran till en miljon som allra bäst.

Hur läsarmen hittar spåren gick jag inte in på. Min poäng var att de behöver hittas, för deras absoluta position varierar. Självklart finns det metoder för att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt med så lite "letande" som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

För en annan med 40TB mekanisk lagring blir det rätt dyrt att ersätta med nvme (inte nvm-e)

Ironin i att vara petig med förkortningar men själv använda små bokstäver när det ska vara små. Ska vi vara skitnödigt noga så är det antingen "NVMe" eller "NVMHCIS" som är de ena korrekta sätten att skriva förkortningen på

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapy:

RAID är INTE en säkerhet.

Framförallt inte RAID5 på 42TB, har du ens tänkt på hur lång tid det skulle ta och resilver en sån disk med risken att en annan disk drar?
Enda anledningen att köra dessa i raid är isf raid 0 eller RAID60 eller högre/bättre

Räkneexemplen på tillförlitlighet säger (iirc) att en bit per 10TB failar, så en RAID5 på över 10TB skulle aldrig gå att återställa för att chansen att en bit är felaktig är 100%
Med sådana odds skulle jag hellre köra RAID0 och hålla tummarna. (eller RAID6.. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Räkneexemplen på tillförlitlighet säger (iirc) att en bit per 10TB failar, så en RAID5 på över 10TB skulle aldrig gå att återställa för att chansen att en bit är felaktig är 100%
Med sådana odds skulle jag hellre köra RAID0 och hålla tummarna. (eller RAID6.. )

Du räknar fel med sannolikheten, just saying...

Sannolikheten är inte 100% efter 10 TB data, det kan lika gärna bli fel först efter 100 TB, eller efter 1 TB, om det är slumpmässigt vilket man får anta.

Visa signatur

Säljer duschdraperier och testar produkter för det mesta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av a1992h:

Du räknar fel med sannolikheten, just saying...

Sannolikheten är inte 100% efter 10 TB data, det kan lika gärna bli fel först efter 100 TB, eller efter 1 TB, om det är slumpmässigt vilket man får anta.

Mja, det är ju inte jag som räknat. Men i de exemplen jag sett, vilket är ett flertal, så uppges mängden fel på diskar, vara samma som storleken för 10TB. så .. 100% sannolikhet mao.
Som att spela rysk roulette med 6 kulor, visst finns det en chans att kulan är en blindgångare, men varför chansa om du vill leva?