FZ recenserar Ubisofts actionäventyr Far Cry 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Bra optimerat, bra flyt på min Ryzen 1700x och 970. Bra story enligt mig också, intressanta karaktärer, är inne på 3 timmar bara. Gillar det!

Bor du i USA? Med tanka att Norden inte kan spela det fören imorgon(?)

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

För min del så tycker jag att det verkar vara ett av de sämre spelen pga religion och sånt skit.

Som jag förstått det så är det det som är the selling point - att gejmande ateister i västvärlden skall häva ihjäl religiösa fanatiker?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MiniPC:

@anders190: Är du inte riktigt klok? Får ångest bara jag tänker på det? :'D

Klok är jag, därav inte kladda ner tangentbord och övrig dator med en massa chips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Får se hur länge jag kan vänta. 99% risk att jag köper ikväll. Älskar föregående delar i serien så är ett givet köp.

De fåtal gånger jag äter chips så brukar det bli med gaffel alternativt sked. Fungerar faktiskt helt okej men salladtänger borde nog fungera smidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Chips med gaffel? Köper fan hellre ett nytt tangentbord då och då.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Gud, väntar på att min dyker upp imorgon tillsammans med mina optiska kablar till Z906. Till xbox one x, kommer att bli en trevlig dag. Sweet, måste kanske skaffa jim beam till så jag kan spilla mitt på soffan :D. Måste säga att Boomer är en av anledningarna till att jag är extra intresserad av det hela. Älskade 3:an, 4:an var sådär. Tvåan tyckte jag faktiskt var helt ok. Hatade dock när 1:an körde några utomjordingar. Fast det gjorde samma utvecklare i crysis. Tror faktiskt att jag inte körde klart 4:an det var en jävla bugg i ett tempel där någon gör detta, vilket jag gjorde men det funkade inte.

Permalänk
Inaktiv

Gillade 2:an, testade 3:an men tyckte det var astråkigt. Inte spelat något Far Cry sedan dess.

Permalänk
Medlem

@anon52343: Varför inte? Själv hatade jag den spirituella delen av 3:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Får se hur länge jag kan vänta. 99% risk att jag köper ikväll. Älskar föregående delar i serien så är ett givet köp.

De fåtal gånger jag äter chips så brukar det bli med gaffel alternativt sked. Fungerar faktiskt helt okej men salladtänger borde nog fungera smidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska inte äta/dricka vid datorn alls egentligen. Lyckades välta en burk Coca Cola så att det hamnade mellan tangenterna. Inget hände dock eftersom allt funkar fortfarande

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Man ska inte äta/dricka vid datorn alls egentligen. Lyckades välta en burk Coca Cola så att det hamnade mellan tangenterna. Inget hände dock eftersom allt funkar fortfarande

Då är du lycklig, jag har tyvärr dödat ett par tangentbord då jag varit extremt trött och druckit kaffe eller läsk. Du har helt rätt. Jag sätter nu läsk och kaffe långt från datorn. Jag dödade tyvärr mitt logitech G15 tangentbord och det var inte billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Får se hur länge jag kan vänta. 99% risk att jag köper ikväll. Älskar föregående delar i serien så är ett givet köp.

De fåtal gånger jag äter chips så brukar det bli med gaffel alternativt sked. Fungerar faktiskt helt okej men salladtänger borde nog fungera smidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Har faktiskt gjort detta för att inte feta ner det hela :P. Sked funkar bäst! Tänger då blir det besvärligt men du kommer garanterat träna dina händer på att bli mer precisa. Speciellt om boomer inte är där!

Permalänk
Medlem

Vega64 gav ju riktigt fin prestanda i Far Cry

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Man ska inte äta/dricka vid datorn alls egentligen. Lyckades välta en burk Coca Cola så att det hamnade mellan tangenterna. Inget hände dock eftersom allt funkar fortfarande

Det är förstås bäst, lätt hänt att man spiller. Men om man ändå vill/måste äta något vid datorn så får man ju ta lite risker. Men man bör ändå minimera dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ymerio:

Har faktiskt gjort detta för att inte feta ner det hela :P. Sked funkar bäst! Tänger då blir det besvärligt men du kommer garanterat träna dina händer på att bli mer precisa. Speciellt om boomer inte är där!

Jag fick en ganska kul bild i huvudet med apportering av chips. Stort tack för morgonens garv!

Sked fungerar definitivt bättre och då en matsked förstås. Vissa får grisar vid datorn bäst de vill men alternativ finns ju för de av oss som vill hålla nere på kladdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hann bara spela i ca 30 min inatt, men det flöt på riktigt bra iaf, körde i Ultra/1440p, och fick ganska stadiga 80-90 FPS. Ska testa lite mer ikväll så klart, men det verkade riktigt roliga, äkta FC-känsla, men sjukt intensivt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av anon34034:

Jag gillar inte FZ, de gjorde en recension på Tropico 4 utan att testat trean, de gav fyran topp betyg då det var en direkt kopia på trean, läsare på på forumet ifrågasatte.. redaktionen svarade att de var den mest lämpade som fick göra en recension, de tog inte tag i saken därefter, ligger fortfarande som mycket bra spel... FZ är skit

Haha. Ja, alltså. Hm. Vi har ett par historiska recensioner (den här publicerades ändå för snart sju år sedan) som inte är våra stoltaste publiceringar. Tropico, Operation Flashpoint och The Witcher är väl de som brukar dras fram när man ska proklamera hur usla vi är. Till viss del kan jag köpa argumentet "man är inte bättre än sin senaste text" men då har vi ändå publicerat cirka 1 000 recensioner sedan dess.

Sen blir jag nyfiken kring hela grejen med att hålla kvar den bittra känslan i så många år. Vi förklarade, resonerade och argumenterade ändå för vår sak ganska friskt i den tråden. Vilket vi ofta gör, vi är inte anonyma bylines som inte tar till oss av feedback och kritik.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Callemedskägget:

Haha. Ja, alltså. Hm. Vi har ett par historiska recensioner (den här publicerades ändå för snart sju år sedan) som inte är våra stoltaste publiceringar. Tropico, Operation Flashpoint och The Witcher är väl de som brukar dras fram när man ska proklamera hur usla vi är. Till viss del kan jag köpa argumentet "man är inte bättre än sin senaste text" men då har vi ändå publicerat cirka 1 000 recensioner sedan dess.

Sen blir jag nyfiken kring hela grejen med att hålla kvar den bittra känslan i så många år. Vi förklarade, resonerade och argumenterade ändå för vår sak ganska friskt i den tråden. Vilket vi ofta gör, vi är inte anonyma bylines som inte tar till oss av feedback och kritik.

Bara ni inte fortsätter med denna typ av högst tveksamma nyheter i fortsättningen: https://www.fz.se/nyhet/199066-flyg-med-gustav-fridolin-och-r...

Var inte direkt första gången och var blandannat anledningen att jag själv slutade läsa FZ för ett flertal år sedan och istället fokuserade mer på utländsk spelmedia, främst då Eurogamer.

En och annan dålig recension och nyhetsartikel slinker alltid med, ni har ju hållit på i runt 20 år trots allt. Materialet kan rimligtvis inte alltid ligga på topp.

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av anon5930:

Bara ni inte fortsätter med denna typ av högst tveksamma nyheter i fortsättningen: https://www.fz.se/nyhet/199066-flyg-med-gustav-fridolin-och-r...

Var inte direkt första gången och var blandannat anledningen att jag själv slutade läsa FZ för ett flertal år sedan och istället fokuserade mer på utländsk spelmedia, främst då Eurogamer.

En och annan dålig recension och nyhetsartikel slinker alltid med, ni har ju hållit på i runt 20 år trots allt. Materialet kan rimligtvis inte alltid ligga på topp.

Haha, gillar formuleringen "fortsätter". FZ är 80 procent nyheter, 19 procent recensioner och tester och ibland får vi feeling och gör oss lustiga på saker. Som Fridolin-grejen, med stora glimten i ögat. Jag är såklart subjektiv i mitt tyckande men har så himla svårt att köpa "ni skrev den här artikeln, därför är allt ni gör skit"

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Callemedskägget:

Haha, gillar formuleringen "fortsätter". FZ är 80 procent nyheter, 19 procent recensioner och tester och ibland får vi feeling och gör oss lustiga på saker. Som Fridolin-grejen, med stora glimten i ögat. Jag är såklart subjektiv i mitt tyckande men har så himla svårt att köpa "ni skrev den här artikeln, därför är allt ni gör skit"

Observera, bara ni _inte_ fortsätter. Det ni publicerat senaste tiden ser bättre ut och förekommer att jag klickar in från discord om jag inte läst nyheten innan. Jag har inte påstått att allt ni skriver är skit heller, personen du citerade innan och dess åsikt är dennes ensak.

Ett litet uppslag vore väl, när nyheten ändå handlar om FC5 att bjuda in KDs partiledare och let's play'a just lite FC5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Haha, gillar formuleringen "fortsätter". FZ är 80 procent nyheter, 19 procent recensioner och tester och ibland får vi feeling och gör oss lustiga på saker. Som Fridolin-grejen, med stora glimten i ögat. Jag är såklart subjektiv i mitt tyckande men har så himla svårt att köpa "ni skrev den här artikeln, därför är allt ni gör skit"

Tja för inte allt för längesedan kallade ni Surviving Mars för ett "bra" spel, obegriplig slutsats. Spelar ni spelen ni recenserar mer än en timme? Läser man ert senaste alster för just Far Cry 5 kan jag inte hitta något negativt om spelet överhuvudtaget i recensionen? Kollar man runt lite på nätet framgår det snabbt att det finns en hel del brister i spelet, såsom story, pop-ins, usel AI och fiender som spawnas in lite hur som helst. Nämns inget heller om delar av spelet som göms bakom in-game cash i (fast det kanske är bra nuförtiden). Sen så har du och dina kollegor en tendens att vara rätt spydiga och dryga i kommentarerna.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av anon5930:

Observera, bara ni _inte_ fortsätter. Det ni publicerat senaste tiden ser bättre ut och förekommer att jag klickar in från discord om jag inte läst nyheten innan. Jag har inte påstått att allt ni skriver är skit heller, personen du citerade innan och dess åsikt är dennes ensak.

Ett litet uppslag vore väl, när nyheten ändå handlar om FC5 att bjuda in KDs partiledare och let's play'a just lite FC5.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, det var mer en allmän kommentar, varför jag slängde in smileyn

Skrivet av Fissure:

Tja för inte allt för längesedan kallade ni Surviving Mars för ett "bra" spel, obegriplig slutsats. Spelar ni spelen ni recenserar mer än en timme? Läser man ert senaste alster för just Far Cry 5 kan jag inte hitta något negativt om spelet överhuvudtaget i recensionen? Kollar man runt lite på nätet framgår det snabbt att det finns en hel del brister i spelet, såsom story, pop-ins, usel AI och fiender som spawnas in lite hur som helst. Nämns inget heller om delar av spelet som göms bakom in-game cash i (fast det kanske är bra nuförtiden). Sen så har du och dina kollegor en tendens att vara rätt spydiga och dryga i kommentarerna.

Det är nog så enkelt som att vi angriper spel ur olika vinklar. Vi tycker att Surviving Mars var ett "bra" spel (3 av 5 i betyg), vilket är en subjektiv åsikt baserad på recensentens upplevelse av spelet, utifrån sina referensramar. Att påstå att vi inte har lirat mer än en timme blir bara lite fjantigt, kanske till och med lite spydigt och drygt (supersmiley).

Nu generaliserar jag men det låter som att du är ute efter en objektiv text där alla detaljer du bryr dig särskilt mycket om ska luftas och dissekeras och då kan jag förstå att texterna inte alltid faller dig i smaken. Totalbiscuit är mer den typen, om du frågar mig.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Hehe, det var mer en allmän kommentar, varför jag slängde in smileyn

Det är nog så enkelt som att vi angriper spel ur olika vinklar. Vi tycker att Surviving Mars var ett "bra" spel (3 av 5 i betyg), vilket är en subjektiv åsikt baserad på recensentens upplevelse av spelet, utifrån sina referensramar. Att påstå att vi inte har lirat mer än en timme blir bara lite fjantigt, kanske till och med lite spydigt och drygt (supersmiley).

Nu generaliserar jag men det låter som att du är ute efter en objektiv text där alla detaljer du bryr dig särskilt mycket om ska luftas och dissekeras och då kan jag förstå att texterna inte alltid faller dig i smaken. Totalbiscuit är mer den typen, om du frågar mig.

En recension bör väl alltid sträva efter att vara så objektiv som möjligt. Att en recension färgas av ens egna preferenser är oundvikligt men det är inte det jag klagar på i ert fall. Ni ger bara jävligt skumma betyg och har gjort så väldigt länge.
Surviving Mars är ett perfekt exempel, för det är helt enkelt inte ett bra spel. Efter två timmar har man sett allt det har att erbjuda.
Ni skriver som ni vill och skiter uppenbarligen i kritiken, vilket är helt ok. Trist bara.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

En recension bör väl alltid sträva efter att vara så objektiv som möjligt. Att en recension färgas av ens egna preferenser är oundvikligt men det är inte det jag klagar på i ert fall. Ni ger bara jävligt skumma betyg och har gjort så väldigt länge.
Surviving Mars är ett perfekt exempel, för det är helt enkelt inte ett bra spel. Efter två timmar har man sett allt det har att erbjuda.
Ni skriver som ni vill och skiter uppenbarligen i kritiken, vilket är helt ok. Trist bara.

Du tycker inte spelet är bra men 65% av alla betyg på Steam ger tummen upp. Det är ett ytterst subjektivt tyckande du har om spelet...

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av Fissure:

En recension bör väl alltid sträva efter att vara så objektiv som möjligt. Att en recension färgas av ens egna preferenser är oundvikligt men det är inte det jag klagar på i ert fall. Ni ger bara jävligt skumma betyg och har gjort så väldigt länge.
Surviving Mars är ett perfekt exempel, för det är helt enkelt inte ett bra spel. Efter två timmar har man sett allt det har att erbjuda.
Ni skriver som ni vill och skiter uppenbarligen i kritiken, vilket är helt ok. Trist bara.

Som sagt, olika infallsvinklar. En recension ur ett kulturkritiksperspektiv har väldigt svårt att vara objektiv. Man utgår från helt andra parametrar än mätbar data. I min mening är det sistnämnda snarare ett test. Skillnaden mellan ett test på Swec och en recension på FZ är typiskt exempel.

Skumma betyg blir därför svårt att diskutera, där du vill att vi betygsätter spel ur en objektiv synvinkel (mätbar data) medan vi snarare har subjektiva värderingar, referensramar och argumenterande för varför vi tycker något.

Gällande Surviving Mars: spelet fick 3 av 5, ”bra” enligt vår skala. En snabb titt på olika diverse betygssamlarsajter och Steams användarrecensioner visar ett spann på mellan 78 och 66, där Steam är lägst. Nu är jag såklart partisk men känns som en trea täcker upp det spannet ganska väl.

Som man kan se i Tropico 4-exemplet svarade såväl skribenten som redaktionen på frågor kring texten. ”Skiter i kritiken” ur din synvinkel måste menas att vi inte skriver recensioner som du vill ha dem. Vi lyssnar och förklarar men bara för att vi inte kanske håller med om allt betyder det inte att vi totalt struntar i feedback.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk

Riktigt usel känsla. Begärt refound på steam...

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Du tycker inte spelet är bra men 65% av alla betyg på Steam ger tummen upp. Det är ett ytterst subjektivt tyckande du har om spelet...

79% Just nu. Fortfarande långt från en succe om övriga 21% faktiskt skulle begära refund.
Det finns spel med andra målgrupper som har helt andra siffror, Rimworld 97%, Factorio 98%

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _anka_:

Jag gillar inte FZ, de gjorde en recension på Tropico 4 utan att testat trean, de gav fyran topp betyg då det var en direkt kopia på trean, läsare på på forumet ifrågasatte.. redaktionen svarade att de var den mest lämpade som fick göra en recension, de tog inte tag i saken därefter, ligger fortfarande som mycket bra spel... FZ är skit

Skrivet av Callemedskägget:

Haha. Ja, alltså. Hm. Vi har ett par historiska recensioner (den här publicerades ändå för snart sju år sedan) som inte är våra stoltaste publiceringar. Tropico, Operation Flashpoint och The Witcher är väl de som brukar dras fram när man ska proklamera hur usla vi är. Till viss del kan jag köpa argumentet "man är inte bättre än sin senaste text" men då har vi ändå publicerat cirka 1 000 recensioner sedan dess.

Sen blir jag nyfiken kring hela grejen med att hålla kvar den bittra känslan i så många år. Vi förklarade, resonerade och argumenterade ändå för vår sak ganska friskt i den tråden. Vilket vi ofta gör, vi är inte anonyma bylines som inte tar till oss av feedback och kritik.

"Haha. Ja, alltså." | Ja, där fick vi det överstökat, haha!

Själv tycker jag inte 'er sak' är lämplig på en community för spelälskare, att pusha releaser på recensioner utan någon inblick i tidigare iterationen, skribenten spelade Tropico 4 och baserade sin recension på Tropico 2 som föregångare, men det är er sak som du säger.. jag vet det nu och min kritik är befogad då ni står upp för er verksamhet! Starkt!

Nu behöver jag inte yttra mig om detta igen, tiden har passerat, grunden är förankrad i betong, tusentals liknande hus har byggts sedan dess.

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av anon34034:

"Haha. Ja, alltså." | Ja, där fick vi det överstökat, haha!

Själv tycker jag inte 'er sak' är lämplig på en community för spelälskare, att pusha releaser på recensioner utan någon inblick i tidigare iterationen, skribenten spelade Tropico 4 och baserade sin recension på Tropico 2 som föregångare, men det är er sak som du säger.. jag vet det nu och min kritik är befogad då ni står upp för er verksamhet! Starkt!

Nu behöver jag inte yttra mig om detta igen, tiden har passerat, grunden är förankrad i betong, tusentals liknande hus har byggts sedan dess.

Nu förvränger du ord. Vi står för att enstaka recensioner inte är våra allra bästa. Ditt exempel är sju år gammalt (vad hände med Surviving Mars?) så ditt snack om ”tusentals hus” och betong får helt enkelt stå för dig.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Callemedskägget:

Nu förvränger du ord. Vi står för att enstaka recensioner inte är våra allra bästa. Ditt exempel är sju år gammalt (vad hände med Surviving Mars?) så ditt snack om ”tusentals hus” och betong får helt enkelt stå för dig.

Vet ej vad suviving mars är, baserar mina utlåtanden på det du gav mig, ni har gjort tusentals recensioner sedan Tropico, betonggrunden är Tropico.
Är åldern på recensionen relevant? Efter den recensionen avskaffade jag min profil på fz.se - om ni gått över till kvalité istället för kvantitet, kan jag ej svara på!

Ni båda ägs av samma företag, det kanske är en omöjlig strävan att hålla swec borta från er.

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av anon34034:

Vet ej vad suviving mars är, baserar mina utlåtanden på det du gav mig, ni har gjort tusentals recensioner sedan Tropico, betonggrunden är Tropico.
Är åldern på recensionen relevant? Efter den recensionen avskaffade jag min profil på fz.se - om ni gått över till kvalité istället för kvantitet, kan jag ej svara på!

Ni båda ägs av samma företag, det kanske är en omöjlig strävan att hålla swec borta från er.

Sorry, fler kombattanter i tråden. Tror helt enkelt vi får vara överens om att inte vara överens, vilket är svårt nog på Internet.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu