Comhem router vägrar öppna portar...

Permalänk
Medlem

Comhem router vägrar öppna portar...

Tjena!

Jag har tänkt köra min egna VPN server på min stationära dator för att kunna ansluta min macbook till den, men det verkar inte fungera alls dessvärre... Jag använder mig av den innbyggda vpn servern i Windows 10, och har öppnatt porten 1723, (även 500 och 4500) i routern, men den verkar inte ta det. Jag har startat om routern flera gånger...

Har också prövat att köra en Minecraft server som jag hade uppe för ett litet tag sedan, som funkade då, men inte nu längre... Minecraft servern går att komma åt via min lokala IP (192.168.0.15), men inte via den publika(via annat nätverk, annan ip osv), eller det mest konstiga... via 127.0.0.1 fungerar det inte heller

Någon som varit med om detta tidigare?

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

@LuddeH98:
Den mest troliga anledningen till att routern inte öppnar portarna, är för att den hämtar en inställnings fil från ComHem vilken i princip kör över alla egna inställningar.

För att komma förbi detta måste man i regel brygga den (vilket innebär att den bara blir en dum enhet som inte gör något annat än kopplar upp sig mot internet) och sedan ansluta en egen router till den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@LuddeH98:
Den mest troliga anledningen till att routern inte öppnar portarna, är för att den hämtar en inställnings fil från ComHem vilken i princip kör över alla egna inställningar.

För att komma förbi detta måste man i regel brygga den (vilket innebär att den bara blir en dum enhet som inte gör något annat än kopplar upp sig mot internet) och sedan ansluta en egen router till den.

Jo men jag har ju kunnat köra servrar tidigare på den (ca 2veckor sedan) med full frihet på portarna, men den verkar ha kastat in handduken denna gång...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Vilken router är det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Vilken router är det?

Juste, en Compal CH7486E. Den som följer med till bredbandet.

Alltså jag funderar op om det verkligen är routern nu för jag kan ju inte ansluta till minecraft-serven som jag prövade med ens på 127.0.0.1 endast via min lokala IP. Men det gick inte att ansluta till VPN servern med någon av de adresserna jag nämnt...

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

@LuddeH98: 127.0.0.1 är en loopback, så det fungerar bara på den datorn du har minecraft servern på. (det visste du nog redan, men ifall att)

har du någon brandvägg eller antivirus på?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Jo men jag har ju kunnat köra servrar tidigare på den (ca 2veckor sedan) med full frihet på portarna, men den verkar ha kastat in handduken denna gång...

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara att de uppdaterar sina inställningar. Som sagt, dessa routrar styr du inte över, utan de gör.

Håller dock med att det är konstigt att det inte fungerar me 127.0.0.1 om du har servern på samma maskin. Det borde ju trigga lokalt i datorn och inte ens gå via routern. Men då din lokala IP fungerar i övrigt är det nog inte brandvägg utan mer host fil eller liknande som gör det. (Eller att du använt 127.0.0.1 fel)

Permalänk
Medlem

Kanske lite dryg kommentar, men tar på mig den!

Jag hade ett liknande problem för längesedan när jag hade Comhem, supporten hjälpte mig.
Har du varit i kontakt med deras support?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan vara att de uppdaterar sina inställningar. Som sagt, dessa routrar styr du inte över, utan de gör.

Håller dock med att det är konstigt att det inte fungerar me 127.0.0.1 om du har servern på samma maskin. Det borde ju trigga lokalt i datorn och inte ens gå via routern. Men då din lokala IP fungerar i övrigt är det nog inte brandvägg utan mer host fil eller liknande som gör det. (Eller att du använt 127.0.0.1 fel)

Ja jag vet inte... comhem är skit i vilket fall. Senast vi hade problem med den visste de inte vad det var för fel på den, slutade med att jag fick ringa till dom totalt 4 gånger innan det var en som såg att den hade misslyckats med nån firmware upddatering och triggat något "factory-setup" läge (nätet var totaldött).

Får väl kanske slå dem en signal mot förmodan

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Kanske lite dryg kommentar, men tar på mig den!

Jag hade ett liknande problem för längesedan när jag hade Comhem, supporten hjälpte mig.
Har du varit i kontakt med deras support?

Om du visste vad levernatörerna hatar mig xD Telia ville inte ta mina samtal innan när vi hade dem för jag hade ringt så mycket, men det funkade ju fan inte! Comhem är lika dant dessvärre, synd att man bara är låst till dom i den nya lägenheten...

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Om du visste vad levernatörerna hatar mig xD Telia ville inte ta mina samtal innan när vi hade dem för jag hade ringt så mycket, men det funkade ju fan inte! Comhem är lika dant dessvärre, synd att man bara är låst till dom i den nya lägenheten...

Hehe, såpass! 😂
Då är mitt råd som någon annan gav att be dom brygga den för att koppla på en bättre olåst/fri router efter din befintliga. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Ja jag vet inte... comhem är skit i vilket fall. Senast vi hade problem med den visste de inte vad det var för fel på den, slutade med att jag fick ringa till dom totalt 4 gånger innan det var en som såg att den hade misslyckats med nån firmware upddatering och triggat något "factory-setup" läge (nätet var totaldött).

Får väl kanske slå dem en signal mot förmodan

Senast jag hade Comhem var typ mer än 10 år sedan, då jag var fast med deras kabel-TV mög. Instabilt, dålig hastighet (aldrig vad som utlovades, och usel support). När jag först fick det, typ år 2000, så tappade det anslutning hela tiden. Tog 1 månads tjatande innan en tekniker kom och mätte, och blev förvånad att det fungerade överhuvudtaget. Han vred upp signalstyrkan och det blev iaf hyfsat stabilt (aldrig helt 100%, men iaf inte så modemet startade om). Jag har hört att supporten ska ha blivit bättre iaf.

Har man dock fiber, med riktigt RJ45 kabel, och en vettig leverantör, ska det bara fungera. Så när föreningen för oss ordnade avtal med Tele2 för detta, var jag direkt på hugget. När väl BBB köpte upp de fasta internet delarna från Tele2 för något år sedan blev man ju orolig för problem, och då ville de också trycka på en sånt skit modem. Jag hämtade inte ens ut det från posten... fick gå i retur. Köpte en beg Cisco företags router + riktiga AP istället, och har fungerat kanon i väldigt många år.

Så det är nästan förslaget jag har till dig om du inte får rätta på det... köp en riktig router. Brygga deras utrustning och bara styr det själv. Då får du själv uppdatera FW, själv ställa in och säkra nätverket (så läs på och gör det rätt). Slutresultatet brukar bli betydligt bättre dock, så länge du inte snålar på utrustningen.

Permalänk
Medlem

Compal:en går ju att köra i bryggat läge om man vill. Brygga den och skaffa en valfri annan router som du kopplar in efter den så slipper du strulet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Compal:en går ju att köra i bryggat läge om man vill. Brygga den och skaffa en valfri annan router som du kopplar in efter den så slipper du strulet.

Jo jag håller med men det gör inte mor min, datorn står hos henne och jag har min MacBook i min studentlägenhet, och hon vill inte det. Så inget alternativ, annars hade jag ju gjort det från början of course. Men routern gick ju att port-forwarda innan, vilket är skumt att den inte kan nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Jo jag håller med men det gör inte mor min, datorn står hos henne och jag har min MacBook i min studentlägenhet, och hon vill inte det. Så inget alternativ, annars hade jag ju gjort det från början of course. Men routern gick ju att port-forwarda innan, vilket är skumt att den inte kan nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte köpa en router med VPN-server till studentlyan och koppla upp din "hemdator" mot den då? samma resultat

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Får du en publik IP-adress av ComHem? Jämför adressen från mittip.se med den som står på wan i routern

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Får du en publik IP-adress av ComHem? Jämför adressen från mittip.se med den som står på wan i routern

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, 2nd på detta. Kolla vad din router rapporterar för WAN ip och vad du får på www.mittip.se
risken är att du sitter bakom CGN, Carrier Grade NAT eller NAT444. Det som händer är att adressen du ser på mittip.se eller liknande tjänster delas med hundratals, kanske tusentals, andra kunder.

Då är det kört med portforwarding. Då måste du ringa din ISP och hoppas dom kan ge dig ett publikt IP.

fler och fler ISP'er gör detta för att dom börjar få slut på ip adresser. Morsfarsan på Bahnhof sitter bakom CGN, jag gör dock inte det men då mailade jag bahnhof om detta för nått år sedan.