Vilken mediaspelare använder ni?

Permalänk
Medlem

Vilken mediaspelare använder ni?

Tja!

På jakt efter ny mediaspelare då jag märker att med VLC så hänger ljudet inte med ibland och är flera sekunder före/efter. Samma filer fungerar utmärkt i till exempel Ubuntus inbyggda spelare eller MPV eller annat.

VLC är normalt sett bäst med alla dess inställningar man kan ha, samt streaming till sin Kodi osv.

Testat de flesta som finns att finna genom google men inte nöjd med någon direkt. Saknar gamla goa MPC-HC (mpc-be) från WIndows.

Såå, vad använder ni? Kör just nu själv med ExMplayer (men den är inte fullt så konfigurerbar som VLC men har en nice preview funktion)

Permalänk

Använder folk mediaspelare fortfarande? Kör browsern till allt.
Skulle jag mot förmodan ha lite lokalt så lägger jag det i ett share för Plex så har jag ju tillgång till det vart jag än är.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

@ITViking: Finns inställningar i vlc för ljud-förskjutning, kontrollera så att det inte är något knasigt med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Använder folk mediaspelare fortfarande? Kör browsern till allt.
Skulle jag mot förmodan ha lite lokalt så lägger jag det i ett share för Plex så har jag ju tillgång till det vart jag än är.

Kör en salig blandning med Plex, Kodi, Netflix, lokala filer samt youtube

Skrivet av Overwatch:

@ITViking: Finns inställningar i vlc för ljud-förskjutning, kontrollera så att det inte är något knasigt med dom.
https://www.megaleecher.net/sites/default/files/images/fix-audio-sync-vlc.png

Borde inte vara någon sådan inställning då det bara är vissa filer som strular, långt ifrån alla. Vill inte pilla med synkronisering med de som strular.

Permalänk
Medlem

VLC och Audacious i winamp mode.

Permalänk
Medlem

MPC-HC alla dagar i veckan, även fast stödet nu är nedlagt och inga nya versioner kommer. Annars kör jag Kodi.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi med osmc fungerar hur bra som helst till tvn.

Permalänk
Medlem

För video använder jag SMPlayer, fungerar med både mplayer och mpv som backend.

Permalänk
Medlem

Kör med den inbyggda i eOS, tror den heter Audience.

Permalänk

VLC till största del och ibland den som följer med Win10

Permalänk
Medlem

Winamp classic för musik och MPC med CCCP för video.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 White

ASUS ROG STRIX X570-E | AMD 5900X | EVGA RTX 3080
Corsair LPX 32GB | Samsung 970 1TB / Samsung 850 Pro 512GB / Samsung 870 4TB

Permalänk
Medlem

Jag kör med mpv

Permalänk
Medlem

Kör med boxeen än så följer denna tråd då den lämnar mkt att önska

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Ps 4
Plex

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Rese/jobb pc kör kodi phs klrn hårdvara. Drn hackar med vlc i 1080p kvalitet.
Stor 💻 kör vlc

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Kodi alla dagar i veckan...

Permalänk
Medlem

Till de som kör kodi osv på raspberry. Beställde hem odroid xu4 för ett tag sen men fick precis hem den. Underbara grejer! Retropie på "vanliga" eMMC kortet o sen med Android TV på SD-kort. Netflix o hela köret. Hallonet får gå i pension nu

Permalänk
Medlem

VLC och MPV, beroende på vilken dator jag streamar till.
Fast just nu är det mest Play kanaler, YouTube och Netflix i Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Kör med VLC och Mirillis Splash, tycker det fungerar bra för mig.

Permalänk

Smplayer/mpv

Permalänk
Medlem

Kör personligen Kodi på en HTPC med dessa specifikationer:
Intel Core i5 6400 2.7 GHz 6MB
Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti 4GB

Fungerar super för 4K @ 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

Till de som kör kodi osv på raspberry. Beställde hem odroid xu4 för ett tag sen men fick precis hem den. Underbara grejer! Retropie på "vanliga" eMMC kortet o sen med Android TV på SD-kort. Netflix o hela köret. Hallonet får gå i pension nu

Får du ett val vid boot vilket OS du vill starta?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kör GOM Player!

Gratis och helt utan reklam om man kör med rätt skins Betydligt resurssnålare och bättre optimerat än VLC.

http://player.gomlab.com

Just nu kör jag med en modifierad version av standard-skinnet. Finns på länken nedan om någon än intresserad:
https://ufile.io/xezd6

Har enbart plockat bort reklam, språk (enbart på engelska numera) och ett par "onödiga" knappar från originalet. Annars är det identiskt med "GOM 2016".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Får du ett val vid boot vilket OS du vill starta?

Ne det sitter en liten brytare på som man kan ändra mellan eMMC och SD-kort. Finns säkerligen andra dualboot funktioner också likt BerryBoot, men har inte undersökt det ämnet.

Permalänk
Medlem

Kör MPC-HC med madVR och LAV codecs från datorn kopplad till TVn. Funkar helt fantastiskt bra och bättre kvalitet på bilden och ljudet jämfört med VLC enligt mig och min sambos inte så kritiska ögon.

Lite meckigt att ställa in optimalt första gången men när man väl trimmat det perfekt så är det riktigt grymt.

Kör bitstreamat ljud till min receiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Kör MPC-HC med madVR och LAV codecs från datorn kopplad till TVn. Funkar helt fantastiskt bra och bättre kvalitet på bilden och ljudet jämfört med VLC enligt mig och min sambos inte så kritiska ögon.

Lite meckigt att ställa in optimalt första gången men när man väl trimmat det perfekt så är det riktigt grymt.

Kör bitstreamat ljud till min receiver.

Har inte MPC-HC lagt ner sin support?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

MPC-HC alla dagar i veckan, även fast stödet nu är nedlagt och inga nya versioner kommer. Annars kör jag Kodi.

Samma här är också kvar på MPC-HC och KODI, sen har du även MPC-HC BE som är en vidare utvecklad version av ursprunget.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

Har inte MPC-HC lagt ner sin support?

Vad är det för support du tänker behövs? Använder en build från 2015 som fortfarande utklassar VLC när det gäller bild och ljudkvalité

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Använder folk mediaspelare fortfarande? Kör browsern till allt.

Vad skulle jag annars köra MKV filerna i? Inte fan tänker jag använda chrome eller valfri webläsare för det i alla fall

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Vad är det för support du tänker behövs? Använder en build från 2015 som fortfarande utklassar VLC när det gäller bild och ljudkvalité

Är nog detta han syftar på https://m.sweclockers.com/nyhet/24135-mediaspelaren-mpc-hc-la...
Edit. Misstolkade ditt inlägg en aning, men det som svider lite är att det inte kommer nya versioner, i dagsläget behövs det ju inte direkt då den stöder allt man slänger på den. Men tekniken står ju inte direkt still, så i värsta fall kanske den hamnar på efterkälken om några år.
Är inte heller vän med VLC utöver det faktum att den spelar "högre by default" och att man kan höja volymen utan att öka volymen i sina högtalare.
Gillar också att man enkelt kan få ut ljudspåret ur en video och spara som en ljudfil, hjälpt mig många gånger då det inte är så praktiskt att behöva föra över en hel film till sin Mp3-spelare bara för att man gillar soundtracket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X