Snart dags för översvämningen på beg.GPU?

Permalänk
Medlem

Snart dags för översvämningen på beg.GPU?

OBS - Tråden har inget med kursen på qryptovaluta att gör

Svårigheten för qryptomaining har vad jag förstår ökat igen och fortfarande lönsamt men inte lika lönsamt längre. Ändå har jag sett att omsättningen sjunkit vilket jag tycker borde leda till att svårighetsgraden inte ökar. Ingen expert så frågar:
Tror ni det är glädjerus på gång för gamers med ett prisfall på grafikkort närmaste månaden?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror folk väntar på "nästa stora" valuta att bryta. Så ingen försäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på mycket klipp på youtube om detta då jag själv är sugen på ett nytt graffe.
Vad jag kan förstå så förväntas inte senaste trenden att minska.

Om man nu är ute efter ett bättre kli i brädan så att säga, så har jag sett att många förespråkar begagnade marknanden där gtx 970 ofta kommer på tal. Även Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

OBS - Tråden har inget med kursen på qryptovaluta att gör

Svårigheten för qryptomaining har vad jag förstår ökat igen och fortfarande lönsamt men inte lika lönsamt längre. Ändå har jag sett att omsättningen sjunkit vilket jag tycker borde leda till att svårighetsgraden inte ökar. Ingen expert så frågar:
Tror ni det är glädjerus på gång för gamers med ett prisfall på grafikkort närmaste månaden?

Det hänger ju på 2 saker tror jag.
Dels hur nVidias nästa kort presterar.
Om dom blir en redig uppgradering, t.ex. att *70 modellen är bättre än dagens 1080 TI till ett bättre pris.
Och när världens stater och storbanker sätter ner foten och vägrar att handla med kryptovalutor, alternativt börjar hantera den som all annan valuta med allt vad spårbarhet och skatter belangar.
Har alltid hävdat att kryptovalutor är ett politiskt beslut från att bli helt värdelösa.

Om båda dessa infrias så kommer dagens miningkort i princip att bli värdelösa.
Bra nyheter för de som vill ha flera kort till annat än mining, men dåligt för mellan/high-end segmentet vad gäller nya kort.
Ingen kommer ju att köpa ett nytt GTX2060 kort när lodisen i hörnet säljer gamla 1080TI för en spottstyver.

Det behövs inte en stor ökning av begagnatkort på marknaden för att priserna skall dyka rejält.
Och jag tror tiden för att sälja av miningkorten är NU, inte efter att nVidia lanserat nästa modell.
Och glöm inte att AMD garanterat kommer och svara på nVidias lansering, kanske inte med nya kort men väl prisjusteringar.

Permalänk
Medlem

Ingen aning.
Men jag kollade marknaden på nya kort för skojs skull, och fick nästan en chock när jag såg hur dammsugen den är på allting...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv

Tragiskt att se att priset för ett 1060 6GB gått upp med 1500 kr på några månader. Tur att man inte spelar längre, däremot finns det risk att PC-gaming dör pga av höga komponentpriser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Tragiskt att se att priset för ett 1060 6GB gått upp med 1500 kr på några månader. Tur att man inte spelar längre, däremot finns det risk att PC-gaming dör pga av höga komponentpriser.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja PC-gaming är fortfarande billigt och datorerna håller sjukt länge i dag. Min pentium 2 gick på runt 30papp och höll väl knappt 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Nja PC-gaming är fortfarande billigt och datorerna håller sjukt länge i dag. Min pentium 2 gick på runt 30papp och höll väl knappt 2 år.

Vänta, nu motbevisar du ju dig själv helt och hållet?

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Vänta, nu motbevisar du ju dig själv helt och hållet?

Hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

OBS - Tråden har inget med kursen på qryptovaluta att gör

Svårigheten för qryptomaining har vad jag förstår ökat igen och fortfarande lönsamt men inte lika lönsamt längre. Ändå har jag sett att omsättningen sjunkit vilket jag tycker borde leda till att svårighetsgraden inte ökar. Ingen expert så frågar:
Tror ni det är glädjerus på gång för gamers med ett prisfall på grafikkort närmaste månaden?

Vilken omsättning har minskat och vart ser du omsättningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Hur tänker du nu?

Du skriver att pc håller länge och fortfarande är hyffsat billigt. Sen skriver du att du köpte en processor för 30k som höll i endast 2år...

Visa signatur

<3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cappe97:

Du skriver att pc håller länge och fortfarande är hyffsat billigt. Sen skriver du att du köpte en processor för 30k som höll i endast 2år...

Det sköna 90-talet/tidigt 2000-tal var så, så jämfört med då är PC gaming sjukt billigt idag, du kan ju spela alla nya spel på en SJU ÅR gammal 2600k.

köpte du en asdyr asfet pentium 133mhz 1995 så fick du ett år senare problem att spela spel som krävde pentium 166mmx ;), för att köra nya spelen krävdes helt ny dator minst vart annat år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Du skriver att pc håller länge och fortfarande är hyffsat billigt. Sen skriver du att du köpte en processor för 30k som höll i endast 2år...

Ja en pentium 2 i slutet på 90-talet. Det var en komplett dator för 30papp. Det jag menar är att överlevde PC-gaming med priserna som var förr så är det ingen risk att det dör för att grafikkort och ram blivit lite dyrare. Det är fortfarande billigt om man ser på hur länge man kan använda prylarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Ja en pentium 2 i slutet på 90-talet. Det var en komplett dator för 30papp. Det jag menar är att överlevde PC-gaming med priserna som var förr så är det ingen risk att det dör för att grafikkort och ram blivit lite dyrare. Det är fortfarande billigt om man ser på hur länge man kan använda prylarna.

Ja jag får ursäkta, jag trodde du menade en Intel Pentium processor hehe. Aja sådant händer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<3

Permalänk

Hade pentium 3 tror jag köpte den -99 då kostade den 27 papp. Värsta på den tiden... 17 tum ctr skärm <3

Permalänk
Medlem

@Elektron: https://www.cnbc.com/quotes/?symbol=BTC%3D och låt muspekaren göra arbetet.

---------------

Undra om vi inte börjar se lite folk som säljer av sina GPU nu i mars även om priserna fortfarande är höga: https://www.sweclockers.com/marknad och sök grafikkort

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Skönt när kryptotramset är över, jäkla slöseri med energi bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Undra om vi inte börjar se lite folk som säljer av sina GPU nu i mars även om priserna fortfarande är höga: https://www.sweclockers.com/marknad/sok?searchid=4d8f6f3d-504...

Går tyvärr inte länka till sökningar.

Permalänk
Medlem

Är väl större sannolikhet för översvämning när Nvidia släpper sin nya generation?
Både gamers och miners lär väl vilja uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Går tyvärr inte länka till sökningar.

Japp, såg det. Länkade nu bara till marknaden och så får man söka på grafikkort själv. Men vilken skillnad det blivit bara på en vecka. Känns som om att vill man sälja ska man inte vänta för länge.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Ja jag får ursäkta, jag trodde du menade en Intel Pentium processor hehe. Aja sådant händer

Skickades från m.sweclockers.com

Han menade en Intel Pentium. Pentium 1 till 4 var deras produktserier innan Core lanserades.

Permalänk
Medlem

Den främsta GPU "valutan" ETH har ju i princip halverats på en månad och är snart tillbaka på pre-mining-craze nivåer (-20% senaste dygnet bara).
Förhoppningsvis kommer många miners desperat att försöka kränga sina kort snart.
Med lite tur så kommer många att få sig en ekonomisk näsbränna och vara lite mer luttrade nästa gång nånting liknande drar igång.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så det verkar ha börjat.
Utöver det dykande priset så verkar rykten om en ASIC för ETH mining skapa ytterligare kaos i leden.
Och inte så konstigt då en ASIC typiskt är hundratals gånger effektivare än GPU's.

Fortfarande lite kaxiga begagnat annonser med snudd på nypris för hårdvaran.
Det kommer vi förhoppningsvis snart att se ändring på.
Precis som för kryptovalutan själv så är marknaden för begagnade grafikkort inte så stor.
Så förbered er på mängder av osålda grafikkort.

Permalänk
Medlem

So it begins!

Samtidigt lanseras även uppföljaren till Pascal för konsumenter snart. Så snart kan man nog införskaffa ett 1080 Ti för väldigt lite pengar

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Var i den där ser man volymer som cirkulerar? Den listar bara värdet. Vad jag kan se på https://coinmarketcap.com/currencies/bitcoin/ verkar inte cirkulerande volumerna minska något speciellt.
Sen är väl inte BTC ett bra mått på hur GPU-mining mår heller så det var länge sedan någon seriös BTC-mining skedde med GPU.

Skrivet av Heinel:

Skönt när kryptotramset är över, jäkla slöseri med energi bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog långt kvar innan det skulle vara över. Så länge man kan tjäna pengar på det kommer man hålla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

OBS - Tråden har inget med kursen på qryptovaluta att gör

Svårigheten för qryptomaining har vad jag förstår ökat igen och fortfarande lönsamt men inte lika lönsamt längre. Ändå har jag sett att omsättningen sjunkit vilket jag tycker borde leda till att svårighetsgraden inte ökar. Ingen expert så frågar:
Tror ni det är glädjerus på gång för gamers med ett prisfall på grafikkort närmaste månaden?

Det är en bra tid för denna typ av tråd tror jag. Jag är lite fundersam varför du säger att denna tråd inte har något med kursen på krypto när det har en så central roll till ämnet du vill diskutera i tråden, samt att du längre ner likställer just kursen och "omsättningen" som du skriver, genom att länka till just BTC's kursvärde. Jag kanske missuppfattade något.

Skrivet av Svensktiger:

Det hänger ju på 2 saker tror jag.
[...]
Om dom blir en redig uppgradering[...]
Och när världens stater och storbanker sätter ner foten och vägrar att handla med kryptovalutor[...]
Har alltid hävdat att kryptovalutor är ett politiskt beslut från att bli helt värdelösa.

Jag tror du grovt underskattar människor. Hur många politiska beslut mot skattefifflande och -planering har det tagits beslut om vilket inte fått den tänkta effekten? Egentligen, med risk för att bli lite för politisk, hur många beslut har våra politiker fattat gällande vad som helst (skola, sjukvård, vägar) där de aldrig lyckats nå mål, så att säga?

Vi kan heller inte enas om något världen över, våra liv ser för olika ut. Inte ens inom en nation får en politiker 100% av rösterna, och om det sker vet man att det är fulspel på gång. Världens ledare kommer aldrig enas om krypto, de kommer finna lösningar som bäst passar det enskilda landet. Ju mer demokratiskt, desto större chans att krypto tillåts i någon form eller annan. Och även i de länder där det bannas helt, där bankerna klipper banden mellan fiat och krypto kommer det inte ens dö, det kommer bara användas vid sidan av, liksom kontanter används idag. De kan ta ett extra steg och klippa internet mellan det egna landet och resten av världen helt, men Elon Musk vill göra ett världsomspännande sattelitnätverk och dumpa billiga telefoner i fattiga länder, så...

Inget kan bli helt värdelöst genom politiska beslut. Det är lika olagligt att inte betala sina skatter här som i Grekland (inte en jurist så citera mig inte på detta), men det är en enorm skillnad på skattesmitare. Varför? Min gissning är olika kulturer, och att vi värdesätter olika saker. Politiska beslut i ett demokratiskt land kan bara påverka tro och kultur, men aldrig kontrollera.

Blir krypto bannat i Sverige rakt av kommer folk fortfarande använda dessa sinsemellan, oberoende från fiat-världen. Hur många har jag ingen aning om, kanske bara en liten skara inbitna fanatiker, men det kommer aldrig dö ut helt i följd av politiskt beslut.

Skrivet av BasseBaba:

Är väl större sannolikhet för översvämning när Nvidia släpper sin nya generation?
Både gamers och miners lär väl vilja uppgradera?

Om kursen fortsätter som den gjort senaste kvartalet är nästa en-två veckor väldigt intressanta. Är man ute efter uppgradering bör man lägga undan pengarna från denna lön och hålla ett öga på beg. marknaden.

Är man däremot ute efter ny GPU så tror jag luckan existerar mellan Nvidias lansering och nästa krypto-boom/bubbla, för då kommer miners börja casha ut och återinvestera, och då blir det tomt på hyllorna igen.

Så håll koll på dessa två luckor. Är själv i behov av en uppgradering så kommer vara med i den skaran.

Permalänk
Medlem

@Raphaei: Tror också att kanske efter nästa Nvidias lansering kommer miners börja casha ut och återinvestera, och då blir det tomt på hyllorna igen på nya grejer.

Kursen är ju ganska ointressant ifall den svänger från djupa dalar till höga berg även om jag länkade till just detta. Hold, hold, hold är visan cnbc.com sjunger så kursen spelar inte lika stor roll som om svårighetsgraden ökar och det blir svårare att få fram kryptovalutan Just nu är lönsamheten liten i Sverige på Nvidia korten efter el, elavgifter , skatt på el och moms på det hela. Dvs om inte tex BTC skulle skjuta i höjden till säg $25-40 000 och lägga sig stadigt där. Ligger själv på 50 öre kWh men när elnätsägarna och staten tagit sitt blir det ca: 1,50 kr. (11 kr/dag i el och får in 14 kr/dag på ett Nvidia GTX 1080 + Rysen 1800X om jag mainat idag)

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Tror dock inte det är direkt utdöende. Ligger ganska dött just nu, finns många som spekulerar på BTC priset på en halv miljon. Ja varken jag eller ni kan säga om det kommer bli så, men skulle dem coinsen jag mineat fram stiga till den höjden så kvittar det vad min "daily earning" ligger på i dagsläget då jag i vilket fall inte kommer plocka ut pengarna förrän kursen ligger högt Visst all hype har väl dött nu, men frågar är om btc kommer dö ut? Inget vet

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

@freddechr: Kvittar för mig egentligen vad BTC är värd, bara folk kan köpa rätt prissatta GPU. Nya som begagnade. Någon som tror att detta price race på grafikkort gagnar utvecklingen så vi får bättre kort i framtiden? Inte säkert att Maining bara är ondska för gamers.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]