Nätverksuttag ej patchade i ny lgh. Vad menas?

Permalänk
Medlem

Nätverksuttag ej patchade i ny lgh. Vad menas?

Hej!

Ber om ursäkt om det finns en tråd redan men kunde ej hitta.

En noob-fråga.
En vän har precis flyttat till ny lägenhet med nätverksuttag i väggen, fastighetsägaren säger "uttagen är ej patchade. Det får man göra själv från sin router". Vad menas med det?

Bild 1

Bild 2 silvertejp ftw

Ska det finnas någon kabel där inne som jag kan dra om på något vis? Den svarta routern köpte vi till.

Tack för svar!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Uttagen kopplas till en patchpanel som i sin tur ansluter till en switch.

Typ:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Så uttagen kopplas ihop med denna låda (på insidan då).
Och du drar vanlig nätverkskabel till din router.
Det är praxis att koppla via patchpanel då du enkelt märker upp på panelen var de olika uttagen går och ibland även vad det är för typ (inte ovanligt att även köra t.ex. telefonlinjer).

Permalänk
Medlem

Är det bara 2 uttag i lägenheten? Det dom menar är att ni ska koppla patchkablar från routern till dom två svarta keystonejacken som sitter ovanför den gröna kabeln. Sen är det bara att koppla upp datorer i uttagen i lägenheten

Permalänk
Medlem

@lossah: Det ser ut som att det finns två uttag till vänster i skåpet, dessa motsvaras av uttag i rummen. Dra kort Ethernet-kabel (patchkabel) från routerns LAN-uttag till dessa två uttag.

Permalänk
Medlem

Fast i detta fallet så är ju patchpanelen redan installerad på vänstra väggen i skåpet.
Han behöver väl bara dra patchkablar mellan de två svarta uttagen i patchpanelen till sin router..?

Edit: Verkar som att VituraZ och AndersHu svarade samtidigt som jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Uttagen kopplas till en patchpanel som i sin tur ansluter till en switch.

Typ:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Så uttagen kopplas ihop med denna låda (på insidan då).
Och du drar vanlig nätverkskabel till din router.
Det är praxis att koppla via patchpanel då du enkelt märker upp på panelen var de olika uttagen går och ibland även vad det är för typ (inte ovanligt att även köra t.ex. telefonlinjer).

Skrivet av VituraZ:

Är det bara 2 uttag i lägenheten? Det dom menar är att ni ska koppla patchkablar från routern till dom två svarta keystonejacken som sitter ovanför den gröna kabeln. Sen är det bara att koppla upp datorer i uttagen i lägenheten

Skrivet av AndersHu:

@lossah: Det ser ut som att det finns två uttag till vänster i skåpet, dessa motsvaras av uttag i rummen. Dra kort Ethernet-kabel (patchkabel) från routerns LAN-uttag till dessa två uttag.

Skrivet av Jory89:

Fast i detta fallet så är ju patchpanelen redan installerad på vänstra väggen i skåpet.
Han behöver väl bara dra patchkablar mellan de två svarta uttagen i patchpanelen till sin router..?

Edit: Verkar som att VituraZ och AndersHu svarade samtidigt som jag

Tusen tack! Yes det är 2st bara. Det är en etta. Om jag förstått rätt kan jag köra med vanlig nätverkskabel emellan?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Tusen tack! Yes det är 2st bara. Det är en etta. Om jag förstått rätt kan jag köra med vanlig nätverkskabel emellan?

Jo precis, 1m kablar är ganska lagom sen när ni ändå håller på kan ni ju byta den blåa patchkabeln mellan mediekonvertern och routern till en fräschare

Permalänk
Avstängd

Är det såpass illa att folk fortfarande köper D-Link´s skräp fortfarande?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Jo precis, 1m kablar är ganska lagom sen när ni ändå håller på kan ni ju byta den blåa patchkabeln mellan mediekonvertern och routern till en fräschare

Tack!

Skrivet av Peppar2014:

Är det såpass illa att folk fortfarande köper D-Link´s skräp fortfarande?

Köpte på Tradera för 60kr typ om jag minns rätt. Den fungerar för henne hittills.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jory89:

Fast i detta fallet så är ju patchpanelen redan installerad på vänstra väggen i skåpet.
Han behöver väl bara dra patchkablar mellan de två svarta uttagen i patchpanelen till sin router..?

Edit: Verkar som att VituraZ och AndersHu svarade samtidigt som jag

Ingen patch panel i det apparatskåpet, utan det är bara tomma hål.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ingen patch panel i det apparatskåpet, utan det är bara tomma hål.

Nej, det sitter två stycken svarta keystonejack i panelen. Och patchpanelen är ju där man fäster keystonejacken förövrigt. Finns ju med färdiga plintar också men men..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vituraz:

Nej, det sitter två stycken svarta keystonejack i panelen. Och patchpanelen är ju där man fäster keystonejacken förövrigt. Finns ju med färdiga plintar också men men..

Det är ju inte säkert att dom är inkopplade, kan mycket väl vara tomt bakom.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det är ju inte säkert att dom är inkopplade, kan mycket väl vara tomt bakom.

Nja, det är väl aldrig säkert att ett uttag är inkopplat, men i en färdig lägenhet räknar man ju med att nätverksuttag likaväl som eluttag är kopplade så jag förstår inte riktigt var du vill komma? Det är sådär det ska se ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vituraz:

Nja, det är väl aldrig säkert att ett uttag är inkopplat, men i en färdig lägenhet räknar man ju med att nätverksuttag likaväl som eluttag är kopplade så jag förstår inte riktigt var du vill komma? Det är sådär det ska se ut.

Att det inte är en självklarhet. Utan ett antagande ifrån din sida.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Att det inte är en självklarhet. Utan ett antagande ifrån din sida.

Det är ett antagande från din sida att det kommer rinna vatten ur kranen när du vrider på den, att du inte kommer dö under natten eller att lillprinsen Carl Philip inte egentligen är en förväxt mutantkyckling i latexmask. Högst rimliga antaganden, vilket även är fallet gällande att uttagen i skåpet faktiskt är kopplade till uttagen annorstädes i lägenheten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Att det inte är en självklarhet. Utan ett antagande ifrån din sida.

Skrivet av twit:

Det är ett antagande från din sida att det kommer rinna vatten ur kranen när du vrider på den, att du inte kommer dö under natten eller att lillprinsen Carl Philip inte egentligen är en förväxt mutantkyckling i latexmask. Högst rimliga antaganden, vilket även är fallet gällande att uttagen i skåpet faktiskt är kopplade till uttagen annorstädes i lägenheten.

Det fungerade kanon. Satte dit en kabel idag och vips!

Tack jättemycket alla!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är ett antagande från din sida att det kommer rinna vatten ur kranen när du vrider på den, att du inte kommer dö under natten eller att lillprinsen Carl Philip inte egentligen är en förväxt mutantkyckling i latexmask. Högst rimliga antaganden, vilket även är fallet gällande att uttagen i skåpet faktiskt är kopplade till uttagen annorstädes i lägenheten.

Det där var det bästa och roligaste jag läst på länge! Tack för den!

Skickades från m.sweclockers.com