Köpråd: "Phablet" / Alternativ till Xiaomi Mi Max 2

Permalänk
Testpilot

Köpråd: "Phablet" / Alternativ till Xiaomi Mi Max 2

Hejsan!

Är på jakt efter en telefon med följande som grundkrav:

  • Skärm på minst 6" & 1080p

  • Minst 4000mAh batteri (helst 5000+)

  • Android 6.0 eller senare

  • Ska ha stöd för svenska 4G

Stort plus i kanten om telefonen har följande:

  • Chipset med prestanda som är liknande eller bättre än Snapdragon 625/652

  • Okej kamera (behöver inte vara Galaxy/iPhone kvalité, men inte något som ser ut att vara från 2011)

  • IP67/IP68-certifierad

Jag har redan skummat runt och letat lite redan, blev riktligt glad när jag hittade "Xiaomi Mi Max 2" för 2000kr på GearBest. Tickade alla boxar rätt för mig och order lades efter lite reviews. Slutet gott allting gott?
Nja så enkelt var det visst inte. Hittade en till artikel/mini-review hos mobil.se som sa att telefonen inte stödjer LTE-Band 20 (vanligaste bandet)- Vilket jag trodde den gjorde efter att ha suttit och jämnfört B-klassifieringerna mot svenska bandlistorna.

Med andra ord sitter jag och väntar på en telefon som kanske stödjer 4G banden här i Sverige, eller inte.
Vad finns det för alternativ som stödjer det jag är ute efter i en telefon? Eller är det en "pipedream" jag letar efter som helt enkelt inte existerar (än)?

Tack på förhand!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu:

Har en Mi Max 2 som funkar alldeles utmärkt med Tele 2. Vilken operatör använder du?
Antagligen kommer det att fungera helt ok..

Permalänk
Testpilot
Skrivet av loffman:

@Yatagarasu:

Har en Mi Max 2 som funkar alldeles utmärkt med Tele 2. Vilken operatör använder du?
Antagligen kommer det att fungera helt ok..

Ah, låter ju kalas!

Har 'Hallon' i dagsläget som använder sig utav 3's nät.
Läste precis en kommentar på en review som tog upp det här med band 20 i Europa, och den personen fick till svar att Xiaomi brukar släppa sina telefoner med "Global" eller "International" i namnet som har stöd för flera band några veckor efter första launchen (inkluderat band 20 då).

Så du tror att den från GearBest jag länkade skulle fungera, baserat på det jag nämnde ovan?
"Xiaomi Mi Max 2 4G Phablet - GLOBAL VERSION"

Förövrigt, hur nöjd är du med telefonen? Något spontant som du inte kan komma överens med, eller något du tycker är absolut så pass bra att det överskrider eventuella nackdelar?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på var man bor om jag minns rätt. Band 20 är väl lite mer ute på landsbygden?
Inne i städer borde det fungera helt utan problem iallafall.
Bor ute på landet, och tror att OnePlus One saknar band 20, minns att jag hade lite problem med den, men mest inomhus. Hade Telia då.

Väntar själv på lite info om Mi Max 3, den verkar trevlig

Permalänk
Testpilot
Skrivet av m4gnify:

Beror väl lite på var man bor om jag minns rätt. Band 20 är väl lite mer ute på landsbygden?
Inne i städer borde det fungera helt utan problem iallafall.
Bor ute på landet, och tror att OnePlus One saknar band 20, minns att jag hade lite problem med den, men mest inomhus. Hade Telia då.

Väntar själv på lite info om Mi Max 3, den verkar trevlig

Är osäker på vart band 20 används faktiskt mer specifikt.
Tror det är "default" bandet om täckningen för andra band inte duger, typ

Hade själv en OnePlus One när den kom, funkade rätt kattskit med Tele2 och Tre för 4G oavsett vart man var någonstans, Telia fungerade om man var i någon större stad som Gävle eller Stockholm - OM man höll sig till centrum dvs..

Så är faktiskt lite brun i brallorna över om denna telefonen kommer lida av samma problem eller inte p.g.a. avsaknaden av band 20, om det inte är som en snubbe sa att Global/International modellerna har stödet.

Oh, finns det några mumsiga trovärdiga läckor eller officiella nyheter kring den?
Mi Max 2 hade ju mest små uppdateringar över första som jag förstått det (USB-C, mjukare kanter o.s.v.), någon game changer eller rent utav release datum för 3.an?
Egentligen tror jag inte det är mycket dem kan göra med telefonen som skulle göra mig mer sugen, det vore kanske en bättre skärm då det är enda klagomålet för en telefon i denna storleken som jag kan hitta - Frågan är bara om dem kan hålla samma pris runt 2000-2200kr för 3.an som 2.an ligger på nu.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu:

Det är min grabb som har den och han är nöjd. Det är en Global version...
Är ganska säker på att jag kollade upp att det skulle fungera med Hallon men kommer inte ihåg riktigt..(funderade på att byta abonnemang). Har du kollat här:https: //willmyphonework.net/

Som jag uppfattar det fungerar den bra utan att vara ett fartmonster men det som framför allt utmärker den är den massiva batteritiden och storleken :).
Är själv inne på min andra Xiaomi mobil och inte varit missnöjd med någon.