Dags att diskutera "Kassa tassar" på datormöss

Permalänk
Medlem

Dags att diskutera "Kassa tassar" på datormöss

Tjenare, låg igår natt och funderade på lite onödiga saker ( som sig bör när man ska sova )
och kom till en slutsats: Vad hände med keramiska fötter till datormöss?

Flertalet Tillverkare verkar slänga på "kassa tassar" på dagens möss
som man måste byta ut med jämna mellanrum för en summa på 50-250kr.
känns lite onödigt? Eller finns det någon uppenbar nackdel med keramiska?

De som sitter på min mus ( Ace of Sweden Laser Edge 3200 ) är i skrivande stund ca 7 år gamla och
ser inte ens använda ut... eller är det en kostnadsfråga för tillverkare?

Skulle vara kul att se vad folk tycker och tänker

felstavat
Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Tjenare, låg igår natt och funderade på lite onödiga saker ( som sig bör när man ska sova )
och kom till en slutsats: Vad hände med keramiska fötter till datormöss?

Flertalet Tillverkare verkar slänga på "kassa-tassar" på dagens möss
som man måste byta ut med jämna mellanrum för en summa på 50-250kr.
känns lite onödigt? Eller finns det någon uppenbar nackdel med keramiska?

De som sitter på min mus ( Ace of Sweden Laser Edge 3200 ) är i skrivande stund ca 7 år gamla och
ser inte ens använda ut... eller är det en kostnadsfråga för tillverkare?

Skulle vara kul att se vad folk tycker och tänker

Skulle tro det, jag känner lite att ju dyrare mus man har ju sämre pads sitter det på dom. Jag kör oftast med billiga mös då jag inte sitter så pass mycket att jag rättfärdigar ett köp utav en dyr, men polarna som sitter med dyra, har ju oftast mer problem med sina pads är mig

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Föredetting

Har vi ett omvänt fall av särskrivning här? Alltså ihopskrivet, när det är två ord? Menar du kassa tassar, eller mustassar som används främst i exempelvis butikskassor, kassa-tassar?

Själv har jag inte funderat på det mer än att jag har teflontejp på musen jag använder på jobbet, då det medföljde musmattan. Ganska bortkastat på en Mac där musprecision öht inte existerar, men glider gör det, och originaltassarna tar inte stryk de heller.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

...då jag inte sitter så pass mycket att jag rättfärdigar ett köp utav en dyr, men polarna som sitter med dyra, har ju oftast mer problem med sina pads är mig

"Jag kör aldrig bil, men till skillnad från idioterna som gör det så har jag aldrig heller kört ner i ett dike"
"Jag äter aldrig müsli, så mitt paket har räckt i 14 år nu. Jag har bekanta däremot som lägger tusentals kronor om året på müsli. Jag fattar inte hur det kan gå till."

Sen förväntar man sig kanske ett bättre glid om man lagt runt tusenlappen på en mus än om man lagt 99kr på mus+musmatta-kombo och blir därför mer känslig för friktion?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Meantek: Var nog ett klassiskt fall av sär skrivning
blir så när man inte fått sitt kaffe

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W