Gömma i garderob eller värt att sälja?

Permalänk

Gömma i garderob eller värt att sälja?

Tjena!

Detta är ingen säljes annons utan jag söker mer synpunkter på detta.

Första inlägget här men har lurkat runt på sweclockers i åratal utan att behöva skapa ett konto...

Som så här är det, jag byggde en server ifjol för att hosta spel servrar och därefter blev det kombinerat med fil och mediaserver.
Nu när jag inte har tid att varken spela eller underhålla spelservrarna längre har jag mer eller mindre bara låtit servern stå.

Så nu till min fråga, är det värt att sälja servern eller ska jag stoppa undan den i garderoben bara ?

Servern byggde jag i ett eATX chassi (Fractal Design Core 3300) då jag inte fick köpa ett serverrack och 4U chassi för sambon när det begav sig..

Och resterande prylar är som lyder:

Mobo: Supermicro X8DTU-F Dual Socket LGA1366
CPU: 2st Intel Xeon X5660 2.8GHz (matchat par)
RAM: 24GB HP PC3-10600R 1333MHz Registered EEC
PSU: 600W Fractal Design EFFEKT

Samt CPU kylare sitter det Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 då dessa dels låter mindre och passar bättre när jag haft allt ihop i ett vanligt dator chassi.

Permalänk
Inaktiv

Det jag lärt mig under alla år är att om man ställer undan något så blir det bortglömt i åratal, omodernt och till slut omöjligt att sälja. Bättre att sälja direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det jag lärt mig under alla år är att om man ställer undan något så blir det bortglömt i åratal, omodernt och till slut omöjligt att sälja. Bättre att sälja direkt.

Håller med Brisse. Om du inte har nytta av grejerna nu så sälj av det. Om ett år eller två är prylarna inte värda någonting alls.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Sälj.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Är det vanlig PC-hårdvara? Sälj fort.

Retromaskiner kan vara värda en del åratal efter, men inte nån standard IBM-klon...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Några kronor borde du allt kunna få för det, men det är tyvärr inga mängde.

Jag hade en HP Proliant DL360 G7 med dubbla X5650 prollar, 114GB RAM samt 4 SCSI 15K diskar och den fick jag 5K för, så det ligger tyvärr inga stora summor i dessa gammla 1366 grejer, men hittar du rätt köpare så kan du få ett par kronor för den.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Bara moderkortet går för runt 1000kr på ebay

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Finns mycket osålt av den generationen på ebay, tradera och blocket. Det hinner hända en hel del på 8 år.

Om du tror att du kommer ha användning av det om 1 år eller så, så kanske det inte är värt att sälja. Alltså, om du köper nya grejer igen, så kanske du köper en nyare generation som kostar betydligt mer än vad du får när du säljer dessa prylar.

Permalänk
Medlem

jag köper om pris är rätt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det jag lärt mig under alla år är att om man ställer undan något så blir det bortglömt i åratal, omodernt och till slut omöjligt att sälja. Bättre att sälja direkt.

Skrivet av spawnstah:

Håller med Brisse. Om du inte har nytta av grejerna nu så sälj av det. Om ett år eller två är prylarna inte värda någonting alls.

I normala fall håller jag med... utom just nu med grafikkort iaf
Lite skrämmande att ett grafikkort man köpte för 4,5 år sedan för strax under 5000kr är idag har gått från 1000kr till 2000kr+ (och verkar stiga i värde än).

Skulle säga att vissa saker kan vara bra att ha, som tex lite extra RAM (inte dock ECC alltid). En extra disk/SSD/PSU osv, om inget annat så i reserv/test syfte. Men en komplett maskin som @HansGrub3r har är nog bara att sälja om du kan och inte ser någon framtidsnytta. För värdet på servrar sjunker rätt fort, då företag hela tiden byter ut sitt så marknaden alltid har rätt gott om dem.

Permalänk

Kan också tänka mig köpa om priset är rätt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag har en hel säck med 4Gb 1333Mhz DDR3 ECC Reg-ram liggandes om den som köper/om någon köper denna vill fylla ut resterande minnesbankar.