f1.8* inte f.18, så stora bländare finns inte
ONT: Beror vad ditt syfte är och vad du gör med bilderna. Fotar du mycket och redigerar och tycker det är jätte roligt och något som en stor hobby så är den en sak, men tar du bilder och lägger in de på hårddisken och glömmer av så är det en annan sak.
Gör som du som alternativ A så kan det vara något att tänka på att sälja kitet som du har och köpa annat system.
Gör du som alternativ B så är det bättre att lägga din pengar på något annat.
Det handlar inte om kameran, du kan ha ett system för 100K och ta skit bilder medan du kan ha ett system för 5k och ta skit bra bilder, mycket handlar om personen som är bakom och personen erfarenhet. Fördelen med en nyare kamera är att du har vissa funktion som kan hjälpa dig ifall du vet hur man använder de. T.ex HDR, på min 600D så fick jag ta alla kort själv och justera exponeringen för hand mellan bilderna men en 6D så ställer jag bara in antal foton och exponeringen och så tar den t.ex 3 bilder direkt åt mig och snabbare men jag bestämmer fortfarande mycket själv.
Lär sig inställningarna och inte köra på auto gör en enorm skillnad, vet inte direkt hur bra du är på att fotografera så svårt att säga vad du behöver lära dig
Den största direkt skillnaden är glaset framför. Du hade ett kit objektiv och de burkar inte vara speciellt bra medan hon hade ett fast objektiv. Fasta objektiv är ljusstarkare och bättre pga mindre glas och behöver inte vara en jackle of all trades som ett zoom objektiv behöver vara.
Gör det hyfsat förenklat eftersom annars så skulle du behöver läsa en kort novell.
Du kan testa att dra till närmsta butik som säljer kamera utrustning och se om du kan testa ett 35mm f1.8.