Laptop [1986] 0,008 GHz / 0,0006 GB / 0,02 GB

Permalänk

Laptop [1986] 0,008 GHz / 0,0006 GB / 0,02 GB

Behöver uppgradera lite, satsar på en stationär dator med lite bättre spelprestanda så tänkte kolla om det finns någon som är intresserad av att byta till sig min laptop mot datordelar, gärna grafikkort, eller kanske tom. en komplett dator? Blir nöjd om någon erbjuder ett GTX 970 eller liknande, bästa erbjudandet vinner (pengar funkar också). Alla bud i tråden.

OBS! De svarta tjocka linjerna syns inte i verkligheten utan endast på bild/film.

Datorn är en Toshiba T3100/20, 1986 års modell. Specs:

8 MHz Intel 80286 CPU
640 Kb RAM
20 Mb HDD
Diskettstation
9.6" 640×400 display
MS DOS 5

Fullt fungerande, bra skick. Verkar dock som CMOS batteriet behöver bytas, lite konstigt kan tyckas då datorn bara är 32 år men har tyvärr inte kvar kvitto för garantiservice.

Video:
https://streamable.com/ykroc

Mer info:
https://thex86generation.wordpress.com/2016/10/13/the-toshiba...

Finns i Göteborg, kan levereras i samband med ev. byte. Kan även skickas.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Behöver något bättre att rendera blender filer med. Tror du denna fixart'?

Visa signatur

:>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuby:

Behöver något bättre att rendera blender filer med. Tror du denna fixart'?

Tyvärr, tror den endast är avsedd för brytning av kryptovalutor :/

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk

@Cuby
Inget jag gör själv så kan tyvärr inte svara på det exakt, kan bara svara att DOS var ett väldigt resurssnålt operativsystem, så du kommer kunna utnyttja datorns kapacitet till fullo.

Permalänk
Medlem

älskar alla decimaler xD

Permalänk
Medlem

Datorn kommer flaskhalsa rejält i processortunga spel om du bara byter ut grafikkortet till ett gtx 970... Eventuellt att du klarar dig med delid och överklockning..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det original MS-DOS som medföljer ?

Permalänk
Medlem

Är redo att ge 500:- plus fraktkostnad, den är ju till och med snabbare än min ti-84 miniräknare!

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Oooo, jag hade en sådan när jag var ung. Spelade Nethack, Leisure Suit Larry, Space Quest och Defender of the Crown på den. Tyckte efter en tid att hårddisken blev för liten, så jag letade efter utrymme att frigöra, tänkte att "-Äsch, jag behöver inte de här filerna och knappade inte delete *.*". Av någon anledning startade inte datorn efter det...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att jag redan har en såndär,, orkar inte gräva fram för att kolla model dock.

Permalänk
Medlem

600kr+frakt bjudet!

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Blir alldeles mysig i kroppen när jag ser interfacet. Ser mig själv som trettonåring dra igång California Games och bara köra BMX in i (den monokroma) solnedgången.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Kul pryl, men har redan köpt en 1MHz Apple ][+ i helgen med 64 KB RAM, så är mer än nöjd med min datorkapacitet för tillfället.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Du glömde skriva att den har plasma display med grymm svärta.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Känns lite för plastig för min smak tyvärr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Är det original MS-DOS som medföljer ?

Nej.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslösa spekulationer/inlägg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har något snarlikt liggande, fast vit. Får nog undersöka vad det är. Kan den optmala datorn legat i min källare hela tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Gamla minnen, vi hade en liknande på jobbet som vi körde melsec medoc på för att programera våra maskiner. Man såg bara en krets i taget när man tog upp ladder.
Ett riktigt krutpaket iallafall. Fast bärbar var den då inte, mer släpbar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hittar inget test på Notebookcheck Hur är det med throttling och ljudnivå under last?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Avstängd

Klara den Crysis?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vet du vilka switchar din laptop använder sig av? Några från Alps? Är de linjära eller taktila (eller clicky)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Nice! Vi har både den och efterföljande modell "52":an hemma, tror den var en 386 DX25

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Gamla minnen, vi hade en liknande på jobbet som vi körde melsec medoc på för att programera våra maskiner. Man såg bara en krets i taget när man tog upp ladder.
Ett riktigt krutpaket iallafall. Fast bärbar var den då inte, mer släpbar.

Helt rätt - den har ju inte ens batteri, utan kräver ju fortfarande sladd. Den jag hade tog jag med mig till lumpen 1993, spelade lite spel på den tills dess en övernitisk löjtnant fick spader, han trodde jag skulle hacka radaranläggningen och spionera för ryssen... Blev tvingen att packa ihop och släpa hem den igen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Behöver uppgradera lite, satsar på en stationär dator med lite bättre spelprestanda så tänkte kolla om det finns någon som är intresserad av att byta till sig min laptop mot datordelar, gärna grafikkort, eller kanske tom. en komplett dator? Blir nöjd om någon erbjuder ett GTX 970 eller liknande, bästa erbjudandet vinner (pengar funkar också). Alla bud i tråden.

OBS! De svarta tjocka linjerna syns inte i verkligheten utan endast på bild/film.

Datorn är en Toshiba T3100/20, 1986 års modell. Specs:

8 MHz Intel 80286 CPU
640 Kb RAM
20 Mb HDD
1,44 Mb Floppy Disk Drive
9.6" 640×400 display
MS DOS 5

Fullt fungerande, bra skick. Verkar dock som CMOS batteriet behöver bytas, lite konstigt kan tyckas då datorn bara är 32 år men har tyvärr inte kvar kvitto för garantiservice.

Video:
https://streamable.com/ykroc

Mer info:
https://thex86generation.wordpress.com/2016/10/13/the-toshiba...

Finns i Göteborg, kan levereras i samband med ev. byte. Kan även skickas.

Läs hela annonsen här

Ur länken vid "Mer info".

INITIAL PRICE: 6899 USD WEIGHT Approx. 7.6 kg

Vem köpte den åt dig? Själv, företag, pappa?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Datorn är en Toshiba T3100/20, 1986 års modell. Specs:

1,44 Mb Floppy Disk Drive

Har du uppgraderat den genom byte av diskdrive? Enligt din länk annars klarar den tyvärr bara dom lite äldre ds/dd (720kb) disketterna och inte high density disketter på 1,44mb.

(fast går ju hemmakovertera hd->dd disketter med en lite tejp över hålet på hd disken, men du kan ju inte läsa en redan skapad hd disk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Oooo, jag hade en sådan när jag var ung. Spelade Nethack, Leisure Suit Larry, Space Quest och Defender of the Crown på den. Tyckte efter en tid att hårddisken blev för liten, så jag letade efter utrymme att frigöra, tänkte att "-Äsch, jag behöver inte de här filerna och knappade inte delete *.*". Av någon anledning startade inte datorn efter det...

Haha, samma här! Dock var det mitt monster till dator 1992, en 486:a DX2. Men disken på 220MB (har jag för mig) blev snabbt för liten. Hittade en stor fil som bara låg där. io.sys, vad ska jag med den till? Gick inte heller så bra att boota efter det och Pappa fick suckandes fixa ordning datorn igen

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Göra en Hackintosh av denna så blir den ju hur modern som helst.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Maktor:

Hittar inget test på Notebookcheck Hur är det med throttling och ljudnivå under last?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av sAAb:

Ur länken vid "Mer info".

INITIAL PRICE: 6899 USD WEIGHT Approx. 7.6 kg

Vem köpte den åt dig? Själv, företag, pappa?

Skrivet av Bokomu:

Har du uppgraderat den genom byte av diskdrive? Enligt din länk annars klarar den tyvärr bara dom lite äldre ds/dd (720kb) disketterna och inte high density disketter på 1,44mb.

(fast går ju hemmakovertera hd->dd disketter med en lite tejp över hålet på hd disken, men du kan ju inte läsa en redan skapad hd disk)

Ja, fick den från farsan, var nog en jobbdator en gång i tiden. Jag har bara haft den för att det är en kul grej att ha / visa upp. Har själv bara använt den i dos-miljö, kollat att den startar, hittar hårddisken, tangenterna fungerar, inga missljud från fläkt/hdd osv. Det var ett bra tag sedan denna användes i faktiskt arbete. Så vill man veta hur den hanterar belastning är det något man får testa själv.

Jag har inte uppgraderat den så det stämmer nog att det inte är 1,44mb disketter. Korrigerar annonsen, tack för infon!

Permalänk

Om jag inte minns fel så minns det även en ISA-plats i de där burkarna vilket gör att man kan sätta i ett ljudkort och tracka, som "back in the day"

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX