Ljudkvaliteten i streamingtjänsterna får mig att gråta!

Permalänk
Medlem

Ljudkvaliteten i streamingtjänsterna får mig att gråta!

Hej!
Är det någon som har koll på begränsningarna i ljudformatet för streamade filmer? Jag upplever enorm skillnad jämfört med motsvarigheten i t ex Blurays? Speciellt när det gäller sub-basens låga frekvenser. Jag förstår att ljudet i sig självt skulle ta ca 2-4 gb för en film i normala fall, men att de skippat en hel del i frekvensomfånget för att klämma ihop det?

Finns det specs för streamingformaten de olika streamingtjänsterna levererar?

Netflix, HBO, Viaplay?

Permalänk
Medlem

Generellt sett är det alltid ljudet som de skalar bort när dom gör filmer mindre, samma om du kikar på en torrent sida så kan du hitta 1080p filmer på 2gb som i orginal är en hel bluray på 50 gb liksom.
Afaik är det alltid ljudet man dumpar.

Själv kör jag mest bluray, är inte så dyrt, särskilt inte om du inte måste ha senaste filmen utan kan köpa de som är 1 år gamla eller äldre. Finns ofta på 49kr/st kampanjer från tex CDON.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Har ingen ren fakta, men kan ju bara gissa att den inte är särskilt hög om man jämför med vad man kan få till o med olagligt på filer som är lite större.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Kanske är något för Sweclockers att uppmärksamma och utreda?

Det är mycket snack om UltraHD-kvalitet på bilden, HDR och 4K, men hur ligger det till med ljudet? Även om fler kanaler stöds, inkl den senaste Atmos standarden, men hur är det med komprimeringen? Hur är mycket sämre är kvaliteten jämfört med original-källan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Det är mycket snack om UltraHD-kvalitet på bilden, HDR och 4K, men hur ligger det till med ljudet? Även om fler kanaler stöds, inkl den senaste Atmos standarden, men hur är det med komprimeringen? Hur är mycket sämre är kvaliteten jämfört med original-källan?

Håller med 100%.
En gissning från mig är för att "svensson" inte sitter på ett fint hembiosystem utan pengarna gick till den stora 4k TVn istället.
Eller så är vi för få som bryr oss minst lika mycket om ljudet som bildkvalitén.

Permalänk

@Falcon:

Håller med 100%. Upplever att de flesta inte bryr sig om ljudet lika mycket som bilden. Fläskar på med världens största TV, med skärpa som kan klyva atomer. Till det har de en fullständigt omatchande ljudanläggning, kanske till och med ingen alls utan förlitar sig på tvns högtalare. Inga belägg, men hade inte blivit förvånad om 50% av upplevelsen vid en film kommer från ljudet - något som alla de utan ordentlig anläggning inte får.

MEN då det är som det är, skalar de ner ljudet för att de vet att bilden är fokus, tyvärr.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Jo ljudet är nog inte prioriterat. Dock är det fler än man tror som skulle vilja ha bättre ljud på streamingtjänsterna. Här finns en marknad som streamingaktörerna skulle kunna göra en grej av. Om inte annat för att få tech-sidorna att skriva om dom en extra gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Inga belägg, men hade inte blivit förvånad om 50% av upplevelsen vid en film kommer från ljudet - något som alla de utan ordentlig anläggning inte får.

Jo precis. Kolla på t.ex. Master and Commander och jämför med TV versus hyffsad surroundanläggning. Finns flera scener men t.ex. den här:

Som vanlgit är det risig kvalité på just detta klipp nu hehe. Men det är lätt att föreställa sig skillnaden i upplevelse om man inte sett filmen.

Blev fan sugen på att se filmen igen nu...!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rapidact:

Hej!
Är det någon som har koll på begränsningarna i ljudformatet för streamade filmer? Jag upplever enorm skillnad jämfört med motsvarigheten i t ex Blurays? Speciellt när det gäller sub-basens låga frekvenser. Jag förstår att ljudet i sig självt skulle ta ca 2-4 gb för en film i normala fall, men att de skippat en hel del i frekvensomfånget för att klämma ihop det?

Lite ironiskt ur en ren teknisk synvinkel att du klagar på basfrekvenserna. Ju högre frekvens desto fler bitar krävs för att kunna lagra och återge ljudet på ett korrekt sätt, så basfrekvenserna är det sista som påverkas när man komprimerar ljud.

Skrivet av Purrfected:

Generellt sett är det alltid ljudet som de skalar bort när dom gör filmer mindre, samma om du kikar på en torrent sida så kan du hitta 1080p filmer på 2gb som i orginal är en hel bluray på 50 gb liksom.
Afaik är det alltid ljudet man dumpar.

🤦
En 50GiB Blu-Ray har ofta ljud lagrat i ett lossless-format, det vill säga det återges perfekt som om det vore okomprimerat. Dessa ljudspår brukar ta upp ungefär 1-2GiB, så de utgör bara ~2% av den totala datan. Tror du verkligen på dig själv då när du påstår att man kan få ner en film till 2GiB genom att "dumpa ljudet", som om man inte skulle behöva röra videospåret överhuvudtaget? Även om du tar bort ljudspåret helt så har du kanske 48-49GiB video kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Lite ironiskt ur en ren teknisk synvinkel att du klagar på basfrekvenserna. Ju högre frekvens desto fler bitar krävs för att kunna lagra och återge ljudet på ett korrekt sätt, så basfrekvenserna är det sista som påverkas när man komprimerar ljud.

🤦
En 50GiB Blu-Ray har ofta ljud lagrat i ett lossless-format, det vill säga det återges perfekt som om det vore okomprimerat. Dessa ljudspår brukar ta upp ungefär 1-2GiB, så de utgör bara ~2% av den totala datan. Tror du verkligen på dig själv då när du påstår att man kan få ner en film till 2GiB genom att "dumpa ljudet", som om man inte skulle behöva röra videospåret överhuvudtaget? Även om du tar bort ljudspåret helt så har du kanske 48-49GiB video kvar!

Jaja, de kanske har andra skäl att klippa de låga frekvenserna? Typ att tv-högtalare inte kan återge dem, därför rök de eller flyttades upp i mellanregistret? Eller att inte störa "grannar" på kvällen tänket?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rapidact:

Jaja, de kanske har andra skäl att klippa de låga frekvenserna? Typ att tv-högtalare inte kan återge dem, därför rök de eller flyttades upp i mellanregistret? Eller att inte störa "grannar" på kvällen tänket?

Med andra ord, ljudet kan vara mixat på ett annat sätt, med lägre dynamiskt omfång. Jag är inte helt insatt i dessa streamingtjänster det pratas om, men jag tror faktiskt detta är anledningen. Många av dem kanske inte ens levererar surroundljud, utan bara stereo?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Med andra ord, ljudet kan vara mixat på ett annat sätt, med lägre dynamiskt omfång. Jag är inte helt insatt i dessa streamingtjänster det pratas om, men jag tror faktiskt detta är anledningen. Många av dem kanske inte ens levererar surroundljud, utan bara stereo?

Tror inte det finns någon tjänst som bara levererar stereo, men det beror förstås också på originalklippet, är det bara i stereo blir det ju inte mer än så. Men för de filmer och serier som har surroundljud levererar streamingtjänsterna också det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Tror inte det finns någon tjänst som bara levererar stereo, men det beror förstås också på originalklippet, är det bara i stereo blir det ju inte mer än så. Men för de filmer och serier som har surroundljud levererar streamingtjänsterna också det.

Upplever att de flesta streamingtjänster kör stereo och inte surround.
Viaplay och Cmore tex har jag för mig kör stereo i allt.
Netflix har för det mesta surround men inte alltid.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasRX:

Upplever att de flesta streamingtjänster kör stereo och inte surround.
Viaplay och Cmore tex har jag för mig kör stereo i allt.
Netflix har för det mesta surround men inte alltid.

Nja.

Viaplay har surround (när det är inspelat i surround förstås): https://kundservice.viaplay.se/ljudformat
Cmore verkar faktiskt inte ha det.
Netflix har, precis som jag beskrev, surround i det filmer och serier där surround ljud finns, men bara stereo när det är inspelat med bara stereo.

Tittar man däremot mest på äldre serier kanske man inte får så mkt surround då det inte är inspelat med det. Själv har jag bara ett 2.0 system så det är inget jag tänker på

Permalänk
Medlem

längesedan jag kikade på en film på viaplay så det har förmodligen ändrats då.

HBO Nordic vet jag kör 5.1 i GOT men när jag startade Star wars EP3 var den i stereo och bildformatet var 16:9. Kändes som en TV-version av något slag.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag ingen film som inte är i "DTS-HD MA" eller "Dolby TrueHD", finns inget så irriterande som en bra film med knastrigt ljud.

Att leverantörerna stödjer 5.1/7.1 är helt onintressant då detta är så pass komprimerat att det inte är värt kostnaden, vad jag vet är det enda alternativet att ladda ned olagligt om man inte vill vänta 1-2år innan det kommer en Bluray med det man vill se.

Och för att tillägga är det inte bara streaming-tjänsterna som är kassa utan även vara TV-leverantörer. Har inte längre linjär TV men hade tidigare Telia och där vägrar de att använda något vettigt format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Hej!
Är det någon som har koll på begränsningarna i ljudformatet för streamade filmer? Jag upplever enorm skillnad jämfört med motsvarigheten i t ex Blurays? Speciellt när det gäller sub-basens låga frekvenser. Jag förstår att ljudet i sig självt skulle ta ca 2-4 gb för en film i normala fall, men att de skippat en hel del i frekvensomfånget för att klämma ihop det?

Finns det specs för streamingformaten de olika streamingtjänsterna levererar?

Netflix, HBO, Viaplay?

Det beror väldigt mycket på vilken enhet som används och vilken titel. Amazon prime tror jag har upp till 7.1 dolby digital tex. Vanligast för Netflix är nog dolby digital + @ 192kbps och Viaplay dolby digital @ 384 kbps. Kör du via webbläsaren så får du alltid rätt dålig 2.0.

Sen angående det här med kompression och ljudkvalitet, så är dit inte riktigt så enkelt att det är ljudformatet eller bandbredden i sig som gör den stora skillnaden. Utan det kan vara stora skillnader med inställningar i kodaren och avkodaren som gör att det blir stor skillnaden i ljudet som inte är sidoeffekter av komprimeringen. Mycket av det som kodas som dolby för streaming är kodat med profiler som fifflar med dynamiken och ljudnivåer eftersom de är avsedda för hemmalyssning medan ett lossless ”HD” spår är i princip en kopia av biomixen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köper inte att komprimering av ljudet skulle vara ett problem. Det är möjligt att de tar sönder det på något sätt men effekten enkom av komprimering från lossless till, säg 192 Kbit/s aac är minimal. Kan man ens märka en skillnad i ett blindtest så är man mycket speciell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Tror inte det finns någon tjänst som bara levererar stereo, men det beror förstås också på originalklippet, är det bara i stereo blir det ju inte mer än så. Men för de filmer och serier som har surroundljud levererar streamingtjänsterna också det.

Netflix har surroundljud på det mesta.

Och jag har en hemmabioförstärkare med endast fronthögtalare anslutna, vilket leder till ett riktigt uselt/svagt ljud ibland då den vägrar ställa om automatiskt för det mesta. Alltså den skickar ut surroundljud trots att endast två högtalare är anslutna. Har funderat på om man skulle införskaffa en centerhögtalare, men har ju inte riktigt någon plats för den vid tvbänken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Jag köper inte att komprimering av ljudet skulle vara ett problem. Det är möjligt att de tar sönder det på något sätt men effekten enkom av komprimering från lossless till, säg 192 Kbit/s aac är minimal. Kan man ens märka en skillnad i ett blindtest så är man mycket speciell.

Om vi kollar på exempelvis AAC med två kanaler (stereo) så blir det transparent vid ungefär >160kb/s om man använder en bra encoder. Det finns vissa så kallade "killer samples" som kan kräva högre bitrate eller till och med lossless-format för att de ska kunna definieras som transparenta men de är extremt ovanliga. För 5.1 så krävs ungefär 384kb/s för att få motsvarande kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag köper inte att komprimering av ljudet skulle vara ett problem. Det är möjligt att de tar sönder det på något sätt men effekten enkom av komprimering från lossless till, säg 192 Kbit/s aac är minimal. Kan man ens märka en skillnad i ett blindtest så är man mycket speciell.

Som jag skrev, skillanden man oftast hör är inte komprimering utan att kodaren och avkodaren lägger till massa ljudbehandling i många fall vilket resulterar i att man princip lyssnar på en annan mix. Detta behöver ju såklart inte automatiskt vara dåligt.

Har för mig att minimum gränsen dolby rekommenderar är 64kbps per kanal för dolby digital och 32kbps för dolby digital plus. Man kan väl likna dessa två med mp3 och AAC. Dessa två är även väldigt optimerade för filmljud och surround så man inte riktigt dra paralleller med musik i stereo.

Har transkoderat en del till surroundmixar till dolby och tillbaks till losselss, och kompressionsförslusten är inte så stor som man kan tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Netflix har surroundljud på det mesta.

Och jag har en hemmabioförstärkare med endast fronthögtalare anslutna, vilket leder till ett riktigt uselt/svagt ljud ibland då den vägrar ställa om automatiskt för det mesta. Alltså den skickar ut surroundljud trots att endast två högtalare är anslutna. Har funderat på om man skulle införskaffa en centerhögtalare, men har ju inte riktigt någon plats för den vid tvbänken.

Netflix har ingen aning om vad du har för ljudsystem, den skickar det mottagarenheten vill ha (en telefon, chromecast, etc) som i sin tur är beroende av vad den är kopplad till (en tv, receiver, etc) osv osv. 🙂

Det torde vara receiverns uppgift att mixa detta rätt, förutsatt att den är rätt inställd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN
@anon78208

Motsätter mig ingenting av det ni skriver. Jag läser och begrundar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Netflix har ingen aning om vad du har för ljudsystem, den skickar det mottagarenheten vill ha (en telefon, chromecast, etc) som i sin tur är beroende av vad den är kopplad till (en tv, receiver, etc) osv osv. 🙂

Det torde vara receiverns uppgift att mixa detta rätt, förutsatt att den är rätt inställd.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo precis, den ska ju göra detta automatiskt som jag skrev. Men den ställer nästan alltid in sig på surround istället för stereo. Så då får jag gå fram o trycka på knappen. Sedan byter den efter kanske 5 min igen.

Enklaste lösningen är att ansluta en center-högtalare... eller byta till en annan förstärkare som inte lever sitt egna liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jo precis, den ska ju göra detta automatiskt som jag skrev. Men den ställer nästan alltid in sig på surround istället för stereo. Så då får jag gå fram o trycka på knappen. Sedan byter den efter kanske 5 min igen.

Enklaste lösningen är att ansluta en center-högtalare... eller byta till en annan förstärkare som inte lever sitt egna liv.

Tror du missuppfattar, även om du har en surroundkälla och din förstärkare avkodar det som surround så kommer den downmixa resterande fyra kanaler till dina två frontar om den är konfigurerad för bara två kanaler (annars hade du till exempel förlorat dialog och låga frekvenser vilket jag antar inte är fallet). Om du får en annan volym eller ljudbild är det för att den downmixar på olika sätt i de olika lägerna (spelar du till exempel dolby så ligger det i metadatan för ljudet hur downmix ska ske).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tror du missuppfattar, även om du har en surroundkälla och din förstärkare avkodar det som surround så kommer den downmixa resterande fyra kanaler till dina två frontar om den är konfigurerad för bara två kanaler (annars hade du till exempel förlorat dialog och låga frekvenser vilket jag antar inte är fallet). Om du får en annan volym eller ljudbild är det för att den downmixar på olika sätt i de olika lägerna (spelar du till exempel dolby så ligger det i metadatan för ljudet hur downmix ska ske).

Precis så är det.

När källan har surround-ljud så försvinner t.ex. i stort sett allt tal, som ju skickas till centerhögtalaren normalt sett. Då jag inte har någon center så försvinner talet.

Men som sagt så får jag gå fram och trycka in "stereo" på förstärkaren då den nästan alltid ställer in sig på ett av surround-lägena som standard. Väljer jag stereo-ljud ifrån källan så ställer sig dock förstärkaren alltid i stereo.

Förstärkaren ska ju egentligen ALLTID stå i stereo-läge, och surround ska ej vara valbart, eftersom jag endast har två högtalare inkopplade. Har dessutom kontrollerat detta i inställningarna.

Permalänk

Ni som inte hör skillnad på högre vs bitrate kör nog inte med någon värre ljud anläggning. Kan säga att jag hör skillnad på Streamad 640bkps dolby digital på amazon vs en DTS på 1509bkps.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att de flesta totalt skiter i ljudkvaliten, se bara på det att många har soundbars, pyttesmå tramsiga "surroundsystem" av typen integrerat i spelaren och annat som är helt fysiskt inkapabelt att låta bra.
Ljudanläggningarnas kvalitet har generellt sjunkit sedan 70 talet, idag prioriteras litenhet före ljudkvalitet och en del spelar ju tom från mobilens högtalare ....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Precis så är det.

När källan har surround-ljud så försvinner t.ex. i stort sett allt tal, som ju skickas till centerhögtalaren normalt sett. Då jag inte har någon center så försvinner talet.

Men som sagt så får jag gå fram och trycka in "stereo" på förstärkaren då den nästan alltid ställer in sig på ett av surround-lägena som standard. Väljer jag stereo-ljud ifrån källan så ställer sig dock förstärkaren alltid i stereo.

Förstärkaren ska ju egentligen ALLTID stå i stereo-läge, och surround ska ej vara valbart, eftersom jag endast har två högtalare inkopplade. Har dessutom kontrollerat detta i inställningarna.

Med inställning menade jag receiverns högtalarkonfiguration. Det där problemet uppstår oftast bara när receivern "tror" att den har fler högtalare än vad som är inkopplade. Om du har två högtalare, och även receivern är konfigurerad rätt, skall receivern mixa ner centern ut till frontarna oavsett surroundläge och källa.

Finns säkert de receivers som känner av vilka högtalare som är inkopplade, men oftast finns det någon sorts autokalibrering man kan köra. Eller så gör man det manuellt. Det viktiga är att receiverns högtalarkonfiguration stämmer överens med de faktiska inkopplade högtalarna. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Ni som inte hör skillnad på högre vs bitrate kör nog inte med någon värre ljud anläggning. Kan säga att jag hör skillnad på Streamad 640bkps dolby digital på amazon vs en DTS på 1509bkps.

Kaxigt. Dags för ett blindtest tror jag.

https://cloud.disroot.org/s/bqjwwLbmMmsXoBs

https://cloud.disroot.org/s/3y9DG4Lm2kTC2TK

OBS: Tanka filen och titta på den med ett vettigt program. Försök inte göra det direkt i webbläsaren.

Den ena filen har konverterats direkt från DTS 5.1 1536kb/s till PCM, den andra har först konverterats till AC-3 640kb/s (aka. Dolby Digital) och sedan till PCM. Har även strippat bort metadata och komprimerat videon lite, men strunta i videon, det är ljudet vi ska bedöma.

Vilken fil är DTS och vilken är AC-3?

Alla är välkomna att delta förutsatt att ni inte fuskar.

Kommentera gärna varför ni kom fram till er slutsats och hur lätt eller svårt ni tyckte det var.