Permalänk
Medlem

Vilken 3d skrivare

Tjenare!

Tänkte införskaffa en ny 3d printer
Budget på ungefär 3000kr.

Ligger och svajar mellan:
Wanhao 5s MINI (Begagnad): 3000kr
Tevo Tornado (Ny): 3000kr
CR-10 (Ny): 3300kr

Vad tycker ni? Några andra förslag?

Cheers!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eligri:

Tjenare!

Tänkte införskaffa en ny 3d printer
Budget på ungefär 3000kr.

Ligger och svajar mellan:
Wanhao 5s MINI (Begagnad): 3000kr
Tevo Tornado (Ny): 3000kr
CR-10 (Ny): 3300kr

Vad tycker ni? Några andra förslag?

Cheers!

Kan inte ett jota om 3D skrivare mer än att det är en häftig pryl och den kommer att göra livet så mycket enklare för många människor. Jag sökte iallafall i forumet då jag vet att frågan varit uppe förr så börja läs dessa trådar. Några är rätt nya.

https://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=363b647a-91d7-...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kan inte ett jota om 3D skrivare mer än att det är en häftig pryl och den kommer att göra livet så mycket enklare för många människor. Jag sökte iallafall i forumet då jag vet att frågan varit uppe förr så börja läs dessa trådar. Några är rätt nya.

https://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=363b647a-91d7-...

Tack för tipset!

Dessvärre är både Tevo Tornado ny, och Wanhao skrivarn begagnad; så lite svårt med allmänna trådar

Cheers

Permalänk
Medlem

@eligri:

Cr10 är en gedigen skrivare. Tevo ska man akta sig för. Wanhao 5s mini kan jag inte uttala mig om men deras duplicatorserie är ganska populär.

Permalänk
Medlem

Är inte tevon och cr10an typ samma skrivare?
Värt att tänka på är tullavgiften som blir om du importerar skrivarna från Kina.

Tevo och Cr10 har båda haft sina problem pga av att de hade problem att upprätta bra kvalite till sina kunder under högtrycket som blev. Men båda lägrerna har en stor fanbase och stora facebookgrupper. Så det är nog bara att köra! Men wanhaon är nog en mer gedigen skrivare.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Jag är grymt nöjd med min Flashforge Finder (ca 4500). Jag har en Ultimaker också, men den är rätt mycket dyrare. Som första skrivare är findern kanonbra (Skriver bara i PLA och PET-G dock)

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Jag är grymt nöjd med min Flashforge Finder (ca 4500). Jag har en Ultimaker också, men den är rätt mycket dyrare. Som första skrivare är findern kanonbra (Skriver bara i PLA och PET-G dock)

Inte min första skrivare ^^

Men tack för tipsen!

Kör en del ultimaker på plugget; jäkligt bra kvalité på dem. Men som du säger; rätt mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

@eligri:

Cr10 är en gedigen skrivare. Tevo ska man akta sig för. Wanhao 5s mini kan jag inte uttala mig om men deras duplicatorserie är ganska populär.

Tevo ska ju dock vara en schysst klon av CR-10, men med AC heatbed. Är mest Tevo vs 5S mini jag ligger o svajar mellan. Får väldigt blandade svar på vilken av dem som ska vara bäst :/

Cheers

Permalänk
Medlem

om du ska köra på en cr10 kör på en S modell, verkar vara mycke problem med cr10 på sistone även jag drabbad där, uppgraderat min till en 10s

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag har bland annat en CR10. Funkar riktigt bra. Hade jag köpt idag så hade det blivit en CR10S

Permalänk
Medlem

Alrighty, tack för tipsen!

Men mellan CR-10s och Wanhao's gamla 2014 skrivare; vilken skulle ni säga?
Är ju 3000 vs 4500kr. Wanhao's gick på 9500kr ungefär då; men hur mycket har ändrats de senaste 3.5 åren?

Cheers

Permalänk
Medlem

Vilken typ av material tänker du skriva ut i ?
Wanhao 5s har väl om minnet inte sviker en acrylic printbed utan värme, vilket gör den ganska begränsad.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Vilken typ av material tänker du skriva ut i ?
Wanhao 5s har väl om minnet inte sviker en acrylic printbed utan värme, vilket gör den ganska begränsad.

Precis! Det är en större nackdel.

Lär dock vara främst PLA; 99% av mina prints hitills har varit i PLA. Hur jämför sig kvalitén på skrivarn mot billigare kina skrivare?

Cheers

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av jJNKFJN35:

Tack för tipset!

Hur jämförs den med deras 5s mini tho? Hade för mig att i3 var en mer budget variant.

Permalänk
Medlem

Kommer behöva fatta beslutet imorn senast ^^
Har Wanhao 5s Mini fallit så mycket i värde att det inte är värt till 1/3 av nypris 2014? Ingen aning hur mycket 3d-skrivare har förbättrats sedan dess.

Cheers

Permalänk
Medlem

Köpte Wanhao skrivarn!