Nvidia: "Vi är inte i närheten av att kunna möta efterfrågan på grafikkort"

Permalänk
Medlem

Det finns en ganska så stor komponentbrist på marknaden och vi pratar om nästan alla komponenter här, enda ner till de minsta delarna. T.ex. vissa delar behöver vi förbeställa ca 6 månader framåt för att få vissa delar i tid, och då gäller det också att veta hur mycket man behöver om 6 månader vilket inte precis är lätt det häller.

Det är nog lite lättare för störe företag som Nvidia men skulle tippa på att de har problem där också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av trickeh2k:

Jag håller med dig till viss del, men när det kommer till färdigbyggda system så är det välfyllda lager hos alla våra ÅFs vi använder oss av på jobbet med undantaget för billigare segmentet som har kampanjer. Om det hade varit så att Lenovo, Dell, HP osv hade tagit så mycket av hårdvaran så borde det se skralare ut i lagersaldot tycker jag.

Du har helt rätt men särskilj företagsmarknaden, där vi sitter med low-end, business eller integrerat, från privatmarknaden där man faktiskt har diskreta grafikkort i burkarna. Även där ser det bättre ut, särskilt då de generellt satsar på mainstreamkort typ i Nvidias fall 1050/1060, men det kommer till stor del av att tillverkarna prioriterar mainstreamsegmentet på bekostnad av andra.

Min egentliga poäng är att du inte alls har samma problem att köpa en Alienware eller Omendator med ett 1080 Ti som du har att få tag i ett löst 1080 Ti på en butikshylla. Nvidia kan låta en så liten aktör som Dustin eller Komplett vänta; de kan inte låta Dell eller HP vänta.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av trickeh2k:

Jag håller med dig till viss del, men när det kommer till färdigbyggda system så är det välfyllda lager hos alla våra ÅFs vi använder oss av på jobbet med undantaget för billigare segmentet som har kampanjer. Om det hade varit så att Lenovo, Dell, HP osv hade tagit så mycket av hårdvaran så borde det se skralare ut i lagersaldot tycker jag.

Tror du inte inser hur stort lager saldo tex HP har etc.

Sen bor vi i Sverige.
Kolla Tysklands ÅF tex.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Man får skilja på olika parter, där alla vill tjäna pengar.
Speltillverkares mål är att få sålt så många exemplar som möjligt, likaså få in extra pengar och självklart finns det en stolthet.
Men det är inte ekonomisk att optimera spelen så mycket mer, optimera kan översättas som lite att skräddarsy en lösning för bästa resultat. Och när man gör detta så blir resultatet väldigt hårdknutit till en lösning.
Jag skulle snarare säga att generalisera är framtiden, man gör saker som går att återanvända till olika projekt, resultatet av detta är att de blir mer systemkrävande, men de i praktiken blir bättre då pengar inte finns till att göra om samma sak om och om igen.
Så jag förväntar mig mer krävande applikationer som gör samma sak som innan, bara det att den som gör dem behöver koda och tänka på allt mindre. Fokus blir vad applikationen ska utföra, inte hur man ska koda lösningen.

Helt klart är det så att aktörerna vill tjäna pengar, det ligger ju i varje bolags intresse, något som ofta glöms bort är att de också måste försöka anpassa sig till situationer som råder på marknaden.

Den naturliga responsen blir då givetvis att "producera mera". Trots det har nog de flesta en ekonomisk gräns för vad som är rimligt att lägga ut i grafikkorts budget, då kan det uppstå scenarion som att man behåller sitt gamla kort, skippar att köpa nya spel då de presterar bra enbart på senare generationens hårdvara och det i sin tur kan komma att hämma ursprungsmarknaden rejält (som om man nu skall tro nVidias VD till största del består av den stora spelande massan)

Man behöver inte optimisera "in absurdum" heller, men inte sällan kan det göras väldigt mycket bättre om man lägger ner energi på det, speciellt då många spel idag tenderar att släppas i Alpha/Beta stadiet (t.ex PUBG).
Men troligtvis är det här pengarna spelar en stor roll, för att maximera vinsten skippar man supporten för äldre produkter (såväl spel som grafikkort) då marknaden idag enbart premierar nytt på ett ganska hetsigt sätt (ta en titt på mobilmarknaden med situation Android fragmentering t.ex.) man satsar på nästa gen istället.

Kan ju inte säga att jag är helt såld på ditt förslag om att skippa optimering till förmån för ny hårdvara bara för att det skall vara enkelt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det är så lustigt när företag "klagar" över när produkterna går åt i större mängd än de lyckas producera.

Mitt förslag (som säkerligen inte faller i god jord hos dem som betalar 11 papp för grafikkort utan att blinka) vore att spelutvecklare/korttillverkare lägger mer tid på att optimera sina spel/drivrutiner så att de går att köra på befintlig hårdvara och även på äldre generationens grafikkort istället för att enbart optimera för nuvarande/nästa generation.
Det har varit lite för mycket hype de senaste åren för att du enbart skall skaffa nytt kort varje år/halvår för någon mindre introducerad finess.

Självklart lär inte nVidia och AMD tycka om sånt då mer resurser i så fall skulle gå till drivrutinsoptimeringar, lägg där till att andrahandsmarknaden för grafikkort skulle blomstra mer än förr, istället för att producera och kränga nya kort med halvårsintervaller.

Sedan tror jag ju vad jag vill om påståendet att miners bara utgör en liten del av kakan...

Fast nästan alla spel rullar på det mesta i 1080p medium (oftast högre om man skippar AA)... Hade ett 770 till rätt nyligen (6år gammalt chip), tycker de flesta spelen jag köpte rullade alldeles utmärkt på det kortet. Men blev lite "tvungen" att uppgradera då jag gick till en skärm med högre upplösning. Så folk uppgraderar verkligen inte för att speltillverkarna tvingar dom, det man för extra med nya dyra kort är hög fps, upplösning och de AA inställningar som brukar sparka in på högsta inställningarna. Dessa tre faktorer är varken något "måste" eller något vars prestandakrav går att bara optimera bort (eller tja, de försöker ju på konsol med varierande resultat).

Relaterat till nyheten är ju också att det är minnesbristen, så även de skulle vilja öka produktion så är det inte säkert att komponenttillgång tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För du förstår väl att "Vi är inte i närheten av att kunna möta efterfrågan på grafikkort" inte är 1 kort?
Om man jobbar 24/7 och ändå inte hinner med produktionen och det bara blir värre, finns där rätt mycket marknad att hämta.

Som sagt, hade 2-3 andra aktörer funnits, hade du snabbt sett de öka sin produktion, eller bygga nytt, medan du fortfarande sitter där och räknar 1/2000. Alla har trott att detta varit en bubbla nu sedan 2011... och ingen bubbla ser ut att spricka de närmaste 2-3 åren iaf i denna takten. Mao, i en riktig öppen marknad, hade du inte haft råd att inte bygga ut, då du kommer bli utkonkurrerad om du tänker så.

Kom ihåg att varken AMD eller Nvidia har egna fabriker för chip-tillverkning utan de hyr in sig hos chiptillverkare som har fabriker.
De chiptillverkarna tillverkar mycket annat än chip för grafikkort
High-end grafikkort (vilka är de som det är brist på - low-end kort finns det gott om) är en ganska liten del volymmässigt av totala grafikkortsmarknaden.

Med andra ord så är tillverkning av high-end kretsar till grafikkort en mycket liten del av vad fabrikerna tillverkar.
Att då bygga nya fabriker för många miljarder dollar bara för att kunna öka tillverkningen av dessa kretsar är tveksamt om det lönar sig. Det tar flera år att bygga en ny fabrik, och du måste rekrytera ett stort antal människor med rätt specialkunskaper.

Det är inte heller lätt att flytta tillverkningen från en tillverkare till en annan - de har alla lite olika tillverkningsprocesser, och kretsdesignen behöver vara anpassad till processen. Så att flytta produktionen från en överbelastad tillverkare till en annan som har kapacitet över, är inte något man gör bara så där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Just nu är det <17000 ETH noder online i världen, anslutna till dess mainnet. Jämför med antalet spelare av något top spel på steam så är det knappast någon super spännande siffra. Knappast som alla dessa noder har senaste hårdvara heller. Ungefär en tredjedel av dem är i Nordamerika - här har du en fin karta: https://www.ethernodes.org/network/1
(BTC har jag sämre koll på, men är ju ASIC som gäller där. Minar någon det med gpuer fortfarande?)

Varför inte? Det kallas telemetri och låter helt rimligt i mina öron. Om win10 får samla anonym statistik om vilka program du kör och hur ofta / länge, varför skulle inte nVidia få göra det samma? Spioneri är ett fult ord för denna vardagsföreteelse.
Men nVidia har lika mycket tillgång till publik statistik (som ovan) som alla andra, varför jag inte ser behovet.

Bra att veta att man kan se hur många miningnoder som är aktiva!
Hur många grafikkort är det på en nod?
En steamanvändare har för det mesta ett grafikkort.
Det är min uppfattning att miners ofta kör medmånga många fler kort.
Ser man detta?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Paddanx:

För du förstår väl att "Vi är inte i närheten av att kunna möta efterfrågan på grafikkort" inte är 1 kort?
Om man jobbar 24/7 och ändå inte hinner med produktionen och det bara blir värre, finns där rätt mycket marknad att hämta.

Om - och bara om - du faktiskt kan öka produktionen. Det är där skon klämmer. Det finns bara så många fabriker, dessa är beroende av komponenter från så många leverantörer, och dessa fabriker ska leverera kretsar till en exploderande efterfrågan på allt från tablets till smartphones till spelgrafikkort till satelliter till smarta kylskåp till appstyrda dieselvärmare och självstyrande bilar.

Man bygger nya fabriker i en rasande fart, men det tar många år att bygga dem och de kostar miljarder, och även där stöter man på problem med resurstillgångar då modern elektronik kräver stora mängder material som faktiskt är rätt ovanliga, dyra och geografiskt begränsande. Kolla hur priserna på guld, silver och koppar har ökat de senaste åren, och då pratar vi relativt vanliga material som är enkla att sourca. Det är värre att hitta exempelvis tantal. Att bryta sällsynta jordartsmetaller är inte heller särskilt enkelt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det känns ju jävligt märkligt om miners skulle stå för en så liten del av marknaden, hur kan det då vara sån enorm brist på grafikkort? Jag har aldrig någonsin varit mde om eller hört att det i princip ALLA hyllor gapar tomma på grafikkort för både AMD och Nvidia.

Det står att han hävdar att ANVÄNDARE som köper grafikkort för minig står för en liten del av försäljningen. Det enda sättet jag kan tolka det på är att en stor volym går till företag som i stor skala bryter kryptovalutor?

Permalänk
Medlem

Tror det var nån youtuber(möjligtvis joker) som drog upp en artikel från nån känd sida där amd/asus eller nått(minns ej exakt) hade sagt att de kunde öka kapaciteten men att de inte tyckte att det var värt det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För du förstår väl att "Vi är inte i närheten av att kunna möta efterfrågan på grafikkort" inte är 1 kort?
Om man jobbar 24/7 och ändå inte hinner med produktionen och det bara blir värre, finns där rätt mycket marknad att hämta.

Som sagt, hade 2-3 andra aktörer funnits, hade du snabbt sett de öka sin produktion, eller bygga nytt, medan du fortfarande sitter där och räknar 1/2000. Alla har trott att detta varit en bubbla nu sedan 2011... och ingen bubbla ser ut att spricka de närmaste 2-3 åren iaf i denna takten. Mao, i en riktig öppen marknad, hade du inte haft råd att inte bygga ut, då du kommer bli utkonkurrerad om du tänker så.

Känns som vi inte kommer någon vart.
Ok om vi hade haft 100 fabriker som skapade 1000st kort då hade det inte varigt så svårt att skapa en till så vi har 101 fabriker för att skapa 1100st kort. Men nu är fabriker i denna klass sällan så små. Säj att vi kan tillvärka 1 000 000 kort per fabrik är det då värt att skapa en ny för att skapa 200 000 till? sen hade 2-3 andra några fler tillverkare funnits så fine men det har ju inte med att göra om det är kostnadseffektivt.
För att få det hela att gå runt måste du ha en balans mellan omkostnader och inkomst. Men att utöka verksamheten kostar så då kan du gå back även om du säljer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Jag ser jätteofta att någon skriver i dessa trådar "optimera" men det finns bara så mycket man kan göra innan kompromisserna påverkar kvalitet. Det finns dessutom vissa saker man kan och inte kan göra. Världens främsta ingenjörer skulle inte kunna få något likt Crysis att lira på ett ATI Rage 128 utan att det ser ut som skit. Hårdvaran klarar helt enkelt inte av den massiva mängd beräkningar som krävs.

Optimering har sin plats i mjukvaruutveckling men det finns fortfarande begränsningar enbart ny hårdvara kan komma runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men å andra sidan byggs många moderna spel med massvis av abstraktion som gör det lättare för utvecklaren, samtidigt som det slösar med hårdvaruresurser. Förr var resurserna begränsade och då fick programmerarna göra sitt yttersta för att kräma ut det mesta ur hårdvaran. Klart att vi inte kommer få igång Crysis på ett Rage 128, där är skillnaden bara åt helsicke för stor, men spelutveckling handlar mycket om kompromisser. Skulle man lägga all tid på optimering så blir det ju ingen tid kvar till annat arbete, men det är klart att de skulle kunna lägga mer tid på det.

Kolla bara på spel som Asterix & Obelix XXL till GameBoy Advance, om du är bekant med vad en GBA i vanliga fall kan prestera kommer du bli rätt chockad över skillnaden. Ett annat spel (fast till Windows) är .kkrieger som får in en hel bana med Quake 3-grafik (om inte bättre) på totalt under 100 kilobyte! Listan kan göras lång med exempel, men jag nöjer mig såhär.

Permalänk
Medlem

Kan vi se fram emot ett ras på begagnatpriser när nästa generation kommer då? Eller om kryptovalutorna hittar andra lösningar igen?
Vore ju trevligt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bra att veta att man kan se hur många miningnoder som är aktiva!
Hur många grafikkort är det på en nod?
En steamanvändare har för det mesta ett grafikkort.
Det är min uppfattning att miners ofta kör medmånga många fler kort.
Ser man detta?

Nja, jag inser i efterhand efter mitt hastiga postande att min post är missvisande.
Hur många grafikkort det är på en nod varierar väääldigt mycket. Många noder har inga grafikkort alls, och gör ingen mining, men vissa har kanske tusentals gpu'er.

Det finns typ fyra typer av noder, och bara två av dem involverar mining, resten är bara wallets anslutna till nätverket så att folk kan göra sina transaktioner (alltså det kan vara en app på en smartphone) medan mining-nodernas jobb är att verifiera transaktionerna som dessa wallet-noder gör.

Jag sa fyra, för det är i princip fyra även om det tekniskt sett bara är tre (light wallet, full wallet, full miner). Den "fjärde" är där du finner majoriteten av alla gpu'er dock: mining pooler låter många användare "dela" på en mining nod.

Så för att se hela bilden sett till gpu'er så behöver man både veta ungefär hur många wallets som är i bruk (troligtvis majoriteten av alla noder) samt hur många aktiva användare det finns i varje mining pool (och gärna hur många noder de polerna kör). Men grovt sett, om man vill veta antalet gpu'er så kommer du nog ganska nära genom att summera antalet aktiva användare i de stora populära polerna multiplicerat med något medeltal av hur många klienter dessa användare ansluter med. Det är en mycket större siffra än 17k därom har jag inget tvivel.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Jag ser jätteofta att någon skriver i dessa trådar "optimera" men det finns bara så mycket man kan göra innan kompromisserna påverkar kvalitet. Det finns dessutom vissa saker man kan och inte kan göra. Världens främsta ingenjörer skulle inte kunna få något likt Crysis att lira på ett ATI Rage 128 utan att det ser ut som skit. Hårdvaran klarar helt enkelt inte av den massiva mängd beräkningar som krävs.

Optimering har sin plats i mjukvaruutveckling men det finns fortfarande begränsningar enbart ny hårdvara kan komma runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, folk fattar ju inte. Alla som slänger sig med ordet optimering verkar ju tro att det går att vinna ett formel 1 lopp med en 30 år gammal Volvo 240 bara man ”optimerar” den lite

Permalänk
Medlem

För dom få svenskar som faktiskt kan lägga ut 1000kr extra på en månad har sparande tiden till en bra gaming dator ökat med runt 3-4 månader tack vare minne och GPU priserna idag.

edit: När jag läste nån artikel om att minnestillverkarna inte ville öka produktionen för att möta efterfrågan och hålla priserna nere så kändes det som dom bara ville spela marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Känns som vi inte kommer någon vart.
Ok om vi hade haft 100 fabriker som skapade 1000st kort då hade det inte varigt så svårt att skapa en till så vi har 101 fabriker för att skapa 1100st kort. Men nu är fabriker i denna klass sällan så små. Säj att vi kan tillvärka 1 000 000 kort per fabrik är det då värt att skapa en ny för att skapa 200 000 till? sen hade 2-3 andra några fler tillverkare funnits så fine men det har ju inte med att göra om det är kostnadseffektivt.
För att få det hela att gå runt måste du ha en balans mellan omkostnader och inkomst. Men att utöka verksamheten kostar så då kan du gå back även om du säljer.

Företag brukar ofta vilja uppnå både vinst och tillväxt. Tillväxt är rätt högt värderat i investerarkretsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här börjar bli tjatigt. Råmaterialet är ju mer eller mindre slut/kan inte utvinnas i tillräckligt hög takt. Vad är lösningen? Börja samla frimärken istället eller hitta en planet med vettiga naturtillgångar till skillnad från den här gamla avdankade dynghögen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Känns som vi inte kommer någon vart.
Ok om vi hade haft 100 fabriker som skapade 1000st kort då hade det inte varigt så svårt att skapa en till så vi har 101 fabriker för att skapa 1100st kort. Men nu är fabriker i denna klass sällan så små. Säj att vi kan tillvärka 1 000 000 kort per fabrik är det då värt att skapa en ny för att skapa 200 000 till? sen hade 2-3 andra några fler tillverkare funnits så fine men det har ju inte med att göra om det är kostnadseffektivt.
För att få det hela att gå runt måste du ha en balans mellan omkostnader och inkomst. Men att utöka verksamheten kostar så då kan du gå back även om du säljer.

Du kan också bygga ut nuvarande, eller utöka med mindre fabrik för den del som är flaskhalsen, som kanske också kommer ha andra syften, eller ändra om planerna på en planerad. Som sagt, det är inte svart / vitt svar på detta, det finns många sätt att utöka produktion, om man behöver det.

Min poäng är dock att balansen mellan omkostnader och inkomst hade varit på risk, om du i en fri marknad hade haft andra aktörer som tagit dina kunder. Plötsligt är du nere på att även den 2000 producerande fabriken, är överflödig, och du tvingas minska produktionen istället, då andra aktörerna tog dina kunder när de hade chansen.

Detta sker ju inte, då Nvidia är så stora som de är... så min ursprungliga kritik är mot att detta är en vettig marknadsekonomi (som du påstod):
"En marknadsekonomi är ett socialt system baserat på arbetsfördelning i vilket priset på varor och tjänster bestäms av ett fritt prissystem satt genom utbud och efterfrågan" För det är det inte här... det är en monopol liknande ställning Nvidia har, och därför kan skita i att ens riskera att bygga nytt, om de inte kan motivera enorm vinst för det. Mao... i en fri marknad, måste man också ta lite risker för att vinna...

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Du kan ju tycka vad du vill med du skrev aldrig vettig marknadsekonomi. Dessutom citerade du utan källhänvisning. Din kommentar om att det kanske går att bygga ut lite är helt ok.
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/marknad
Det betyder inte att den behöver vara vettig eller ens fungerande. Det är ett tänkesätt. Fungerar inte det så rasar korthuset. Precis som jag vet att du vet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur skulle Nvidia kunna veta att det inte är så? Har de spionprogram i grafikkorten som rapporterar hur det används?

Ja, det är precis vad de har. Ingår i drivrutinsinstallationen (och läggs in även om man skippar Experience-dyngan).

Här finns för övrigt info om hur man slår av skiten, och det finns t.o.m. ett program specifikt för det - Disable Nvidia Telemetry.

All ofrivillig telmetri kan och bör dra åt helvete.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Paddanx:
Du kan ju tycka vad du vill med du skrev aldrig vettig marknadsekonomi. Dessutom citerade du utan källhänvisning. Din kommentar om att det kanske går att bygga ut lite är helt ok.
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/marknad
Det betyder inte att den behöver vara vettig eller ens fungerande. Det är ett tänkesätt. Fungerar inte det så rasar korthuset. Precis som jag vet att du vet.

Kändes lite tramsigt att kräva källhänvisning på något rätt uppenbart.
Att sedan länka en källa som kräver inloggning, är inte direkt givande heller.

Både du och jag vet att marknadsekonomi är något som inte ska begränsas. Om det gör det, är det inte marknaden som styr längre. Om Nvidia inte vill bygga mer, så ska detta per hela iden med marknadsekonomi vara att någon annan gör. Om efterfrågan är stor nog, ska tillgången kunna anpassas. Om ett företag kan styra och ställa tillgången, har du ju monopol, eller hur?

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom:
Ett mer givande och praktiskt sätt att estimera antalet miners är nätverkets totala hashrate / hashrate per gpu.

Vad gäller mining:
Hashrate på ett modernt kort kan estimeras mellan 20-40MH/s : 20+ på ett 1060 6GB, 35+ på ett 1080ti, 40+ på vega64 hbm oc (1060 3GB kan inte bryta ETH längre, för lite VRAM).

Idag har ETH nätverket en hashrate på ~250 TH/s.
Så med siffrorna ovan får vi en bit över 8M enheter som bryter ETH (givet average av 30 MH/s per enhet).
Jag får erkänna att det var mer miners än jag trodde.

Vad gäller spel:
Idag, just nu, är det 4M spelare ingame i steams top 100 spelade spel.
http://store.steampowered.com/stats/

Men samtidigt får man komma ihåg att vad siffran 4M betyder: det är så många som är ingame just nu, i bara top 100 steam spel, på en vardag (kl 14 svensk tid). (Steams inloggade användare har pendlat mellan ca 10-16M senaste dagarna, just nu 13M så är en bra tid att hämta average mätdata.)

Långt ifrån alla dessa sitter på senaste generationens gpu kanske? Fler än man kan tro gör det:
Enligt steams hardware survey från februari i år så sitter 34.25% på ett GTX 1050 eller bättre. (17.9% har ett GTX 1060 eller bättre.)
http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Men hur många sitter på en gaming gpu och inte spelar just nu, och specifikt något av dessa spel? Bra många miljoner i alla fall.
Om vi säger att alla som äger ett last-gen kort för spelande, spelar ca 4h på en vardag, vissa mindre vissa mer (har ingen bra källa på denna siffra), så är denne i genomsnitt online 17% av dygnet. (Spridningen över tidszoner och att vi specifikt har valt en bra tid på dygnet som motsvarar medelvärdet av steam användare online gör denna uppskattning god.)
I så fall motsvarar 4M ovan ca 17% av gamers, vilket ger at 100% skulle motsvara ca 23M.

Om en tredjedel av dessa har ett GTX1050 eller bättre motsvarar det 7.8M.

Sammanfattning:
Antalet miners, om vi antar att alla miners sitter på en highend gpu (vilket många men inte alla gör) är ca 8M.
Antalet gamers som spelar dagligen på ett GTX 1050 eller bättre, något av steams top 100 spel, är också ca 8M.

Tar man med i beräkningen att mining siffran är i överkant, och att gaming siffran är klart i underkant, så har vi alltså räknat fram en övre gräns som säger att det som mest finns lika många latest gen miners som det finns latest gen gamers.

Helt klart mer än jag förväntade mig, men det är en övre gräns, alltså:
Det finns med mycket stor säkerhet mer last-gen gamers än miners.
Gamers har köpt majoriteten av alla last-gen gpu'er, all ETH mining inräknad (privat och kommersiell).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det här börjar bli tjatigt. Råmaterialet är ju mer eller mindre slut/kan inte utvinnas i tillräckligt hög takt. Vad är lösningen? Börja samla frimärken istället eller hitta en planet med vettiga naturtillgångar till skillnad från den här gamla avdankade dynghögen.

Vilket råmaterinal är det du syftar på då?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

På tal om nästa generations grafikkort, när tror ni det kommer? Kommer det löna sig att vänta tills dess eller är det lika bra att köpa ett nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

All denna brist beror väl på att många börjat mina kryptovalutor!

Kan dom inte tillverka en specifik krets endast för mining som inte har allt lull lull som ett grafikkort har, så skulle vi som vill ha grafikkort till spel få det vi vill ha och miners kan köpa separata kretsar för endast mining. Känns som ett enormt resursslöseri.

Och om det redan finns separata kretsar för mining så borde dom marknadsföra detta mer så det inte blir brist på krafikkort.

Hela spelindustrin kan tvingas på knäna på sikt om det här håller i sig.

Borde det inte gå att mina med cpu även, tycker det är helt sjukt detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Både du och jag vet att marknadsekonomi är något som inte ska begränsas. Om det gör det, är det inte marknaden som styr längre. Om Nvidia inte vill bygga mer, så ska detta per hela iden med marknadsekonomi vara att någon annan gör. Om efterfrågan är stor nog, ska tillgången kunna anpassas. Om ett företag kan styra och ställa tillgången, har du ju monopol, eller hur?

En helt fri (dvs oreglerad) marknadsekonomi slutar nästan alltid med att ett eller ett par företag har ett de-facto monopol/oligopol.
Detta pga att stordriftsfördelar gör att stora företag med diverse fula medel (prisdumpning m.m) effektivt hindra små företag att konkurrera med dem.

I det här fallet så är det ju även så att andra företag inte kan tillverka Nvidia-kort pga att de inte har rättigheter eller kunskaper. AMD har egna problem - av ungefär samma slag som Nvidia.
Det finns ingen annan som har expertisen för att designa kretsar till moderna grafikkort. (Intel har i viss mån, men ligger långt efter AMD och Nvidia på den punkten)

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Javisst och i en marknadsekonomi är monopol en del av det. Sen att man tycker att det borde fixas eller inte fixas av externa aktörer är en annan sak då är det ju inte det längre. Vi båda vet som sagt hur det fungerar. På gott och ont. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@ThomasLidstrom:
Ett mer givande och praktiskt sätt att estimera antalet miners är nätverkets totala hashrate / hashrate per gpu.

Vad gäller mining:
Hashrate på ett modernt kort kan estimeras mellan 20-40MH/s : 20+ på ett 1060 6GB, 35+ på ett 1080ti, 40+ på vega64 hbm oc (1060 3GB kan inte bryta ETH längre, för lite VRAM).

Idag har ETH nätverket en hashrate på ~250 TH/s.
Så med siffrorna ovan får vi en bit över 8M enheter som bryter ETH (givet average av 30 MH/s per enhet).
Jag får erkänna att det var mer miners än jag trodde.

Vad gäller spel:
Idag, just nu, är det 4M spelare ingame i steams top 100 spelade spel.
http://store.steampowered.com/stats/

Men samtidigt får man komma ihåg att vad siffran 4M betyder: det är så många som är ingame just nu, i bara top 100 steam spel, på en vardag (kl 14 svensk tid). (Steams inloggade användare har pendlat mellan ca 10-16M senaste dagarna, just nu 13M så är en bra tid att hämta average mätdata.)

Långt ifrån alla dessa sitter på senaste generationens gpu kanske? Fler än man kan tro gör det:
Enligt steams hardware survey från februari i år så sitter 34.25% på ett GTX 1050 eller bättre. (17.9% har ett GTX 1060 eller bättre.)
http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Men hur många sitter på en gaming gpu och inte spelar just nu, och specifikt något av dessa spel? Bra många miljoner i alla fall.
Om vi säger att alla som äger ett last-gen kort för spelande, spelar ca 4h på en vardag, vissa mindre vissa mer (har ingen bra källa på denna siffra), så är denne i genomsnitt online 17% av dygnet. (Spridningen över tidszoner och att vi specifikt har valt en bra tid på dygnet som motsvarar medelvärdet av steam användare online gör denna uppskattning god.)
I så fall motsvarar 4M ovan ca 17% av gamers, vilket ger at 100% skulle motsvara ca 23M.

Om en tredjedel av dessa har ett GTX1050 eller bättre motsvarar det 7.8M.

Sammanfattning:
Antalet miners, om vi antar att alla miners sitter på en highend gpu (vilket många men inte alla gör) är ca 8M.
Antalet gamers som spelar dagligen på ett GTX 1050 eller bättre, något av steams top 100 spel, är också ca 8M.

Tar man med i beräkningen att mining siffran är i överkant, och att gaming siffran är klart i underkant, så har vi alltså räknat fram en övre gräns som säger att det som mest finns lika många latest gen miners som det finns latest gen gamers.

Helt klart mer än jag förväntade mig, men det är en övre gräns, alltså:
Det finns med mycket stor säkerhet mer last-gen gamers än miners.
Gamers har köpt majoriteten av alla last-gen gpu'er, all ETH mining inräknad (privat och kommersiell).

Då jag inte brukar stänga av steam och känner flera som inte gör det utan bara låser datorn och vi i den lilla gruppen har några 980ti och 1080 fast spelar inte så kan det nog vara fler än oss som ger statistiken fel. samuel clemens

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Tror det var nån youtuber(möjligtvis joker) som drog upp en artikel från nån känd sida där amd/asus eller nått(minns ej exakt) hade sagt att de kunde öka kapaciteten men att de inte tyckte att det var värt det.

Vet inte vad du ville få fram riktigt men AMD har ju själva sagt att de skall öka tillverkningen p.g.a. en högre efterfrågan, detta svarade Lisa Su på under deras "earnings call" i slutet an Januari där olika ekonomer o.s.v. ställer frågor. Däremot verkar det vara brist på minnen men inte själva GPU.

En av frågorna som berör crypto/mining och tillgång på grafikkorten,

Brett Simpson

Yeah, thanks very much. I just had a question on crypto, I mean if I look at the amount of hash compute being added to Ethereum in January I mean it's more than the whole of Q4, so we have seen a big start to the Q1. So, I am just wondering, what’s the balance or the sort of mix in your C&G division between GPU and CPU sort of looking at Q4 and how it changed the Q1. And is there any sort of acute shortages here, I man can your foundry partners do they have the capacity to support you with a ramp of GPUs at the moment and is there enough HBM2 DRAM to source as well? thank you.

Dr. Lisa Su

Yeah, right. So, in relation to your question about client and graphics, look both the client business and the graphics business grew sequentially in Q4, so both of them were strong businesses for us and as I said there are -- crypto was one driver, but there were numerous other drivers as well.

Relative to just where we are in the market today, for sure the GPU channel is lower than we would like it to be, so we are ramping up our production. At this point we are not limited by silicon per se, so our foundry partners are supplying us, there are shortages in memory and I think that is true across the board, whether you are talking about GDDR5, or you’re talking about high bandwidth memory. We continue to work through that, with our memory partners and that will be certainly one of the key factors as we go through 2018.

Här är länk på detta transscript som seekingalpha lagt ut.

https://seekingalpha.com/article/4141484-advanced-micro-devic...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319