Permalänk
Medlem

Förebygga RSI - behöver råd!

Hej!

Jag har börjat gå i tankarna att förebygga RSI då en av mina kollegor på jobbet nyligen varit tvungen att opereras just p.g.a. problem med detta. Arbetet i fråga görs dagligen framför en dator och jag är tvungen att använda mus för bl.a. navigering mellan olika OS. Jag har kollat på några alternativ till vanliga möss och hittat bl.a. Contour Design Rollermouse:

https://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=rollermouse

Mitt arbete erbjuder sig att köpa dessa typer av kontorsmaterial för alla anställda (anställdas hälsa är stor prio för företaget) men jag vill även köpa en själv för privat bruk hemma. Jag tänkte höra mer er om ni har något tips på vad för mus-alternativ jag bör använda för att förebygga RSI/musarm? 3000 kr är inga problem för mig, men om det går att komma undan lite billigare så är det såklart bra det också!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Jag har en Rollermouse som komplement till vanlig mus på jobbet. Det funkar fint, men tar en stund att vänja sig vid och jag skulle aldrig lägga bort musen helt. Framförallt om man försöker sig på att följa tillverkarens användningsrekommendationer som är helt uppåt väggarna bisarra. Lyckligtvis går de att göra lite som man vill med.

Nypris är hutlöst för privatpersoner (om du inte redan har exvis RSI, då lär du betala en hel del för att kunna fortsätta ha en inkomst), men de dyker, förhållandevis, ofta upp begagnade exemplar i mycket bra skick för runt halva nypriset på ebay.de. Ibland så gott som NIB, ibland inte riktigt lika fina.

Mina främsta invändningar är att jag inte gillar att handlovsstöden, även på de mindre modellerna, är så stora. Och breda. Jag har ett TKL på jobbet och det fyller väl inte direkt utrymmet som står tillbuds.

Permalänk
Medlem

Vertikal mus (ex: CSL - TM137U) och/eller en trackball (har provat elecom huge, slimblade, CST L-trac, där CST L-Trac är överlägset bäst).

Permalänk
Medlem

Antar man haft tur, suttit alldeles för många timmar under alla mina år.
0 ergonomi på varken sittställning, mus hantering osv.

Inte haft några problem alls

Känns dock som det är bättre att sitta korrekt med armbåge, handled och allt det där. Och göra stretch övningar för detta ett par gånger om dagen. Tror nog det hjälper mest för förebyggande.
Inget jag orkar med men om man nu vill fixa detta så

Levi har en del videos om strech övningar
https://www.youtube.com/channel/UC1cbIkRS5-QfXfgKij2n11Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Icte: Jag har en Rollermouse som komplement till vanlig mus på jobbet. Det funkar fint, men tar en stund att vänja sig vid och jag skulle aldrig lägga bort musen helt. Framförallt om man försöker sig på att följa tillverkarens användningsrekommendationer som är helt uppåt väggarna bisarra. Lyckligtvis går de att göra lite som man vill med.

Nypris är hutlöst för privatpersoner (om du inte redan har exvis RSI, då lär du betala en hel del för att kunna fortsätta ha en inkomst), men de dyker, förhållandevis, ofta upp begagnade exemplar i mycket bra skick för runt halva nypriset på ebay.de. Ibland så gott som NIB, ibland inte riktigt lika fina.

Mina främsta invändningar är att jag inte gillar att handlovsstöden, även på de mindre modellerna, är så stora. Och breda. Jag har ett TKL på jobbet och det fyller väl inte direkt utrymmet som står tillbuds.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vertikal mus (ex: CSL - TM137U) och/eller en trackball (har provat elecom huge, slimblade, CST L-trac, där CST L-Trac är överlägset bäst).

Tack för era svar! Efter lite om och men tror jag att det inte blir en Rollermouse utan en Trackball. Har sneglat lite på Logitech MX Ergo och M570 och den senare verkar väldigt lovande, även om den kostar ca 1000 kr. Någon som har erfarenhet av denna?

Skrivet av Nivity:

Antar man haft tur, suttit alldeles för många timmar under alla mina år.
0 ergonomi på varken sittställning, mus hantering osv.

Inte haft några problem alls

Känns dock som det är bättre att sitta korrekt med armbåge, handled och allt det där. Och göra stretch övningar för detta ett par gånger om dagen. Tror nog det hjälper mest för förebyggande.
Inget jag orkar med men om man nu vill fixa detta så

Levi har en del videos om strech övningar
https://www.youtube.com/channel/UC1cbIkRS5-QfXfgKij2n11Q

Ja övningar gör jag också! Men jag börjar känna av lite, lite trötthet i armen nu under de senaste dagarna (om det är ett påhitt som min hjärna har sprattlat mig med tanke på det som hänt min kollega eller ej vet jag dessvärre inte ). Har även testat att alternera musen med olika händer under jobbet och det går ju bra. Att skaffa en Trackball just nu är det jag funderar över, de är smidiga och skulle nog hjälpa att motverka RSI en hel del om man nu får otur!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Oculus Rift/HTC Vive och motion controllers så får du lite motion när du jobbar?

Permalänk
Medlem

Köp inte mx ergo/570. Tum-trackballs är inte speciellt bra ergonomiskt utan det är en riktig trackball du vill ha.

Permalänk
Medlem

Vet att några på ett ställe jag jobbade på några årsedan körde med vertical mus, typ som den här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=548379 fast lite mer avancerad. Många sa att de underlättade väldigt mycket för deras problem med musarm. Övningar och små pauser med ex stressbol och några stretchövningar är nyttigt med, några minuter i omgångar per dag förbygger väldigt bra

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2