Nvidia: "Vi är inte i närheten av att kunna möta efterfrågan på grafikkort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, det är precis vad de har. Ingår i drivrutinsinstallationen (och läggs in även om man skippar Experience-dyngan).

Här finns för övrigt info om hur man slår av skiten, och det finns t.o.m. ett program specifikt för det - Disable Nvidia Telemetry.

All ofrivillig telmetri kan och bör dra åt helvete.

OK... I stand corrected. Då bör de ju ha stenkoll på vad korten används till, faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Vad är detta för cirkus!

Permalänk
Medlem

Man kan tycka att dom borde bygga ut, öka produktionen osv. Men för ett företag så är det inte bara att bygga ut hur som helst, frågan dom ställer sig själva är säkert, kommer detta hålla? Tänk om ett år så står dom där med relativt låg efterfrågan jämfört med idag, och då har investerat i detta i onödan.

Permalänk
Medlem

Grafikkortsbristen kommer att gå över förr eller senare och priserna kommer att återgå till mer normala nivåer. Här en artikel som är intressant, själv saknar jag miningkunskaper för att förstå den fullt ut men jag förstår poängen och tror att den till stor del är sann även om det är en del gissningar/spekulation.
https://wccftech.com/nvidia-and-amd-graphics-cards-sales-thre...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det är så lustigt när företag "klagar" över när produkterna går åt i större mängd än de lyckas producera.

Mitt förslag (som säkerligen inte faller i god jord hos dem som betalar 11 papp för grafikkort utan att blinka) vore att spelutvecklare/korttillverkare lägger mer tid på att optimera sina spel/drivrutiner så att de går att köra på befintlig hårdvara och även på äldre generationens grafikkort istället för att enbart optimera för nuvarande/nästa generation.
Det har varit lite för mycket hype de senaste åren för att du enbart skall skaffa nytt kort varje år/halvår för någon mindre introducerad finess.

Självklart lär inte nVidia och AMD tycka om sånt då mer resurser i så fall skulle gå till drivrutinsoptimeringar, lägg där till att andrahandsmarknaden för grafikkort skulle blomstra mer än förr, istället för att producera och kränga nya kort med halvårsintervaller.

Sedan tror jag ju vad jag vill om påståendet att miners bara utgör en liten del av kakan...

Visst försöker man som utvecklare att optimera för diverse gpu/cpu profiler men samtidigt vill man ju även kunna leverera ögongodis som dagens modernare hårdvara klarar av att rendera. Det är tråkigt att behöva begränsa sig själv mer utöver de begränsningar som tillkommer med olika spelmotorer (nu utvecklar jag helt själv, annars hade man kunnat bygga egen spelmotor).

Skalbarhet är något fler spelmotorer borde kunna hantera bättre. Unreal engine har släppt en ny version nyligen där skalning av upplösning kan ske på ett mer dynamiskt och effektivare sätt. Förhoppningsvis så fortsätter de jobba vidare med detta. Vore underbart att utveckla för PC (master race) och kunna skala ner det till konsol/mobil och slippa ha lods (level of detail, visar mer detalj ju närmre man är objektet och mindre ju längre bort = mer/mindre att rendera beroende på distans).

Mindre arbete för utvecklare som mig och mer fokus på innehåll och upplevelse, tack.

Ang grafikkort, här tror jag att det är som med allt annat. Är det en hobby att spela spel så tror jag att man köper det senaste om man har råd, det är som att fiskare köper nya spön/rullar när något nytt och häftigt dykt upp. Det handlar helt enkelt om intresse och ekonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

NVIDIA stop being dicks.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vi har ju inte haft problem med tillgången såhär illa förut och mining är den största faktorn som kan påverka tillgången såhär stort. Isf om Nvidia inte sitter på hundratusentals kort eller har minskat produktionen medvetet för att driva upp priset. Skulle inte förvåna mig det minsta med tanke på deras fula sätt att driva företag. Att det finns mindre resurser är ju givet, men tvivlar på att tillgången är så bristfällig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det verkar ju inte så lite frånvänt att de skyller den dåliga tillgången på att gamers, som fucking ska köpa korten, köper dem.

Fast nu skyller de ju inte på gamers, de beklagar sig över att de inte kan producera tillräckligt för att gamers och utvecklare ska kunna köpa deras kort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Märkligt påstående av Nvidia, har haft en hel drös kunder under början av 2018 som har kommit in och frågat samt hämtat upp ordrar om 20-50 grafikkort per order. Dock gäller detta främst Rx 580, men även mycket nvidia-kort (1070). Det är inte ofta man har sålt kort till gamers. (Miners berättar gärna vad de ska ha korten till). Min uppfattning är i vilket fall som helst att efterfrågan har minskat något de senaste två månaderna, antagligen för priserna har gått upp på GPUer och förtjänsten sjunkit på crypovalutorna. Lagerhållningen har blivit lite bättre under slutet av Mars hos Svenska ÅF. Jan/feb var galet mycket företagsordrar på grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det är så lustigt när företag "klagar" över när produkterna går åt i större mängd än de lyckas
producera.

Men de klagar väl inte, de informerar om situationen, väsentlig skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

Märkligt påstående av Nvidia, har haft en hel drös kunder under början av 2018 som har kommit in och frågat samt hämtat upp ordrar om 20-50 grafikkort per order. Dock gäller detta främst Rx 580, men även mycket nvidia-kort (1070). Det är inte ofta man har sålt kort till gamers. (Miners berättar gärna vad de ska ha korten till). Min uppfattning är i vilket fall som helst att efterfrågan har minskat något de senaste två månaderna, antagligen för priserna har gått upp på GPUer och förtjänsten sjunkit på crypovalutorna. Lagerhållningen har blivit lite bättre under slutet av Mars hos Svenska ÅF. Jan/feb var galet mycket företagsordrar på grafikkort.

Detta är väl varför nästan alla ÅF har börjat begränsa kort till 1-2x per person inom någon viss tid?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Detta är väl varför nästan alla ÅF har börjat begränsa kort till 1-2x per person inom någon viss tid?

Ja, men det kom försent, majoriteten av de populära mining-grafikkorten var redan helt slut vid det skedet. De få kort som fanns kvar var enkelt för folk att komma över, bara be sin polare/bror hämta ut resterande kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

De intervjuade Nvida, hade de frågat AMD så hade de nog ej svarat så. Mimers köper väl framförallt AMD och lite Nvida, vilket minskar det totala utbudet. Det har nu kommit bra cpuer fån både Amd och Intel vilket påverkar försäljningen.

Sedan ville jag minnas att någon tillverkade hade problem med grafikminne och det delar säkert fabriker med ram till dator och mobiler..

Problemet är att vi nu lever i en högkonjunktur och folk ska ha bra hårdvaror i precis allt, mobiltelefoner, klockor, tv-apparater, ja allt ska ha mycket ram. Högkonjunktur brukar dock vara ett samhällsfenomen som politiker effektivt brukar kunna få bort, så det löser sig det är bara att vänta..

Skrivet av Divion:

Vilket jävla skitsnack att miners står för en liten del. Att mine:a kryptovaluta har exploderat dom senaste 1-2 åren och innan det så har det aaaaaaldrig varigt brist på grafikkort. Tillverkar dom mindre grafikkort än då? nä, knappast.

Tappar suget för Nvidia när dom så uppenbart snackar så otroligt mycket skit och hela den här grejen med deras Nvidia program där tillverkare som ansluter sig till det inte får släppa konkurrerande kretsar i deras gaming-serie.

Önskar innerligt att AMD har ett fint grafikkort på gång så Nvidia kommer ner på jorden. Äger i dagsläget ett Nvidia men fy fan för ett sådant företag.

AMD säger precis samma sak som Nvidia:
https://www.sweclockers.com/nyhet/24861-amd-kryptovalutor-har-haft-liten-paverkan-pa-var-forsaljning

Permalänk
Medlem

Det är ju pga Miners såklart, jag har aldrig sett en situation som denna, jag kan inte ens bygga min nya dator just nu pga av bristen och för att jag inte vill betala så inflammerade priser;)

Permalänk
Avstängd

Så det finns en anledning till varför typ ingen butik har 1080 Ti 11gb i lager O_o

Permalänk
Medlem

@hACmAn: Visst, samma här, men jag räknade bara på folk som var ingame, inte bara inloggade.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Maken till konspirationsteorier kan man läsa om här.

Det är nog mer komplicerat än vad de flesta här kan tänka sig. Inte bara att slå på en kran så det regnar ut kort.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Ok här har ni svaret, till alla dom som sitter och klagar på AMD att dem har dålig tillgång, tar överpriser m.m
SUPRISE! Nvidia har samma problem!
Enda som skiljer är att AMDs kort tog slut först eftersom dessa var mest populära bland miners!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Något är fel på marknaden, i en fungerande marknad så skulle priset bara stiga mer och folk skulle kunna köpa de grafikkort de ville till marknadspris.

Sedan tolkar jag dem att de skyller på att det är främst gamers och inte miners som köper upp alla grafikkort, dessa två grupper kan man klaga på, men utan dessa så skulle utvecklingen stagnera.

*edit*
Missförstå mig inte jag tycker lägenheter i storstäder, elbilar, grafikkort, ramminne är skitdyrt. Men det handlar om att få upp produktionen och även göra den billigare, allt annat blir bara dåligt.

AMD hade ökat sin production om det inte varför att gamers har valt Nvidia och AMD är mer ute efter att tjäna pengar på sin väldigt dyra kort och inte rea ut dem till en kundbas som har valt Nvidia oavsett Pris/prestanda. AMD ökade faktiskt även produktionen men har nu sänkt den igen och det har även Nvidia då rykten om att bubblan snart spricker.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Etherium har gått från 870$ till 399$.

fortsätter krypto att kollapsa samtidigt som svårhetsgraden ökar kommer ni ha REA på begagnade grafikkort de kommande veckorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Etherium har gått från 870$ till 399$.

fortsätter krypto att kollapsa samtidigt som svårhetsgraden ökar kommer ni ha REA på begagnade grafikkort de kommande veckorna

Det har redan börjat hända, ebay och andra siter börjar få mer och mer kompletta mining-riggar, även här på Swecs marknad.

Många som klagar på tillverkningstakten av GPU, dels är det många fler komponenter som AMD/Nvidia inte levererar till AIB ( AMD gör inte längre referenskort, vet inte om Nvidia gör det ).

Det tar ungefär 3 månader från att GPU-chippet beställs till färdigt kort pga långsamma leveranser ( bulk, antagligen från USA till Taiwai/var man nu sätter ihop komponenterna ).

Skulle t.ex. Asus beställa in 100k chip, under tiden rasar crypto, då är de rökta, alternativt så sjunker minnespriserna med 30%, då tjänar de inget då de redan beställt skiten.

Men miners är att skylla på oavsett vad de själva säger, gamers är en pålitligt inkomstkälla, miners, not so much.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det känns mer som AMD och nVidia kör någon typ av kartellverksamhet när det gäller grafikkort.
Eller är så ligger dom lågt i väntan på att nästa generation kort skall släppas.

Är väl också så att det är brist på komponenter till grafikkorten (minne tex) så det är ett problem sen så är man nog försiktig att investera för mycket i produktion då man misstänker att krypto kan spricka när som... och då kommer det att finnas massor med billiga beg kort vilket kommer minska behovet av nya kort drastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Beror väl helt på vilka spel du spelar och vad du har för krav. Sedan är det min egen uppfattning om hur utvecklingen gått så vi har kanske olika saker vi sätter värde på.
Förr räckte det ofta med nån generation per år/vartannat men då lades det nog också mer tid på optimeringar.
Standard svar idag lär ju bli "sälj det gamla kortet och köp senaste serien" men det blir mer komplicerat när du inte kan få tag på den nya serien.

Jag håller med er båda men tror att den största anledningen till att byta grafikkort för många är att man uppgraderar sig från 1080p relativt billigt idag. Om man sitter på 1080p så är knappast behovet lika stort att uppgradera gpu.

Jag hade för vana att byta gpu var 18e månad och cpu var 36e ungefär. Vilket stagnerade på båda fronterna. När jag gick över till 1440 blev det plötsligt en annan historia då fpsmarginalerna blir avsevärt mindre. 4k kommer väl bär man lyckas få ut vettigare paneler vilket inte verkar vara allt för långt borta nu.

Api utvecklingen har ju saktat ner ganska mycket sedan början av 2000talet så det känns som att vi framförallt drivs av antalet pixlar per frame just nu.

Det här är inte en svartvit föreställning jag har utan den är att betrakta som rent generell. Ett snitt.

Sen är det lustigt att se alla teorier om amd och Nvidia. Jag är relativt säker på att dom gärna vill få ut fler kort, men dom sitter faktiskt inte på sina egna fabriker utan slåss med en enormt stor skara företag om plats i produktionen hos de stora kretstillverkarna.

Det är inte bara att slänga kisel i händerna på 3000 nya arbetare och tro att det magiskt kommer uppstå en helsikes massa grafikkort helt plötsligt.

Jag både spelar och minar. Jag vill ha grafikkort. Men just nu är det så att det är fler som köper än vad man beräknat sälja. Osis.

Största problemet jag ser är att det ev skulle kunna leda till att spelutvecklarna och grönssnittsskaparna får dra ner på takten för att ingen kan uppgradera till system som klarar det dom vill skapa. Ev kan det leda till bättre nyttjande av befintliga kort, pga att man får jobba med vad man har.

Kan glädja er som anser att mining är ren ondska att ethereum går som 3 lass skit och faller som en sten syn. Så kanske det kilar ut en match eller två som vi går slåss om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var det inte Nvidia som inte alltför länge sen gav en känga mot AMD där de skröt om hur mycket större Nvidia är och de tillsammans med sina partners kan minsann öka takten och nå demand?

EDIT: Inte fullt så klarspråkigt som jag ville minnas det men likväl en löjlig kommentar från Nvidia för att sedan snabbt göra en helomvändning i den här stilen

https://www.nordichardware.se/nyheter/nvidia-vi-ar-tio-ganger...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Folk verkar helt glömma bort hur pass många fler som köper grafikkort nuförtiden.
10 år sedan så var det ju mest bara nördar som hade en spel dator medans det börjar bli minst en spelduglig dator i varje hem nu.

Skulle dock gissa på att det stora boven faktiskt är alla mobil telefoner som använder minne som de flesta vet att det är brist på.
Finns väl redan fler smartphones än det finns händer i världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Etherium har gått från 870$ till 399$.

fortsätter krypto att kollapsa samtidigt som svårhetsgraden ökar kommer ni ha REA på begagnade grafikkort de kommande veckorna

Händer redan Vega 64 går för runt 5000:- på tradera set några stycken flugit iväg för dom priserna

Såklart knappt använda och bara några månader gamla

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Six:

Folk verkar helt glömma bort hur pass många fler som köper grafikkort nuförtiden.
10 år sedan så var det ju mest bara nördar som hade en spel dator medans det börjar bli minst en spelduglig dator i varje hem nu.

Skulle dock gissa på att det stora boven faktiskt är alla mobil telefoner som använder minne som de flesta vet att det är brist på.
Finns väl redan fler smartphones än det finns händer i världen?

Nej den stora boven är utan tvekan de som köper 10-20st grafikkort var för att minea krypto.

Det är inte så att det är omöjligt att möta efterfrågan det är bara idiotiskt att göra för många grafikkort man inte kan sälja istället för att vänta ut kryptobubblan.

Permalänk
Medlem

Och ni undrar varför det är dåligt med GPU:er.....tänk er detta och några 100 företag som pysslar med detta..

https://www.youtube.com/watch?v=RhLVELIXjs0

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Nåja , det kommer snart en ny nvidia generation. Så då får vi se hur mycket nvidia egentligen kan tillverka.
Just nu så vore det ju galet av nvidia att öka produktion, för då blir dom bara sittandes med massa gpu'er som ingen vill ha. Inget populärt beslut, men full förståeligt.
Jag skulle tippa på att AMD sitter i samma sits, då det borde vara dax för en ny gen.
Medans jag ändå håller på att gissa om orsaker, så tror jag båda lagen är försenade av avsaknaden av GDDR6 minnen. Vilket kan hjälpa att förklara varför produktion varit så låg ända sen i höstas. Dom har helt enkelt varit på G att gå över till nästa gen, men måste vänta på minnen.
Och minnena sitter i exakt samma sits, Ny gen på G, så dom vill inte producera för mycket dom heller.

Permalänk
Medlem

Mr. Huang heter inte Jen-Hsun i förnamn längre. Han har formellt bytt namn till Jensen. Källan (Techcrunch) skriver rätt, men skribenten på Sweclockers ville tydligen "korrigera" till hans gamla namn.