Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Tjenare gott folk. Tänkte vara lite jobbig och fråga efter rekommendationer på ett par hörlurar.

Har inga specifika krav på ljud kvalitet utan bryr mig framför alt om komfort. Har hittills använt Fidelio L1 och Beyerdynamic COP's. Har funkat bra tills nu när det har blivit att ha skärmen i nyllet om jag inte vill ha på mig glasögon.

Lyssnar på alt möjligt på musik fronten t.ex Jazz, blues rock, dnb, lite top 10 pop skit då och då.

Misstänker att det blir ett par on-ears funkar bäst. Tyckte dock att fostex th900mk2 som jag testade via jobbet satt sjukt skönt så stryker inte ut overear. Dom var dock utanför min budget

Hoppas på att komma under 2k. Har en nforce udac2 som jag även har planer på att byta ut men inte just nu.
Tackar i förväg för förslag!

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Skrivet av johan450:

Tjenare gott folk. Tänkte vara lite jobbig och fråga efter rekommendationer på ett par hörlurar.

Har inga specifika krav på ljud kvalitet utan bryr mig framför alt om komfort. Har hittills använt Fidelio L1 och Beyerdynamic COP's. Har funkat bra tills nu när det har blivit att ha skärmen i nyllet om jag inte vill ha på mig glasögon.

Lyssnar på alt möjligt på musik fronten t.ex Jazz, blues rock, dnb, lite top 10 pop skit då och då.

Misstänker att det blir ett par on-ears funkar bäst. Tyckte dock att fostex th900mk2 som jag testade via jobbet satt sjukt skönt så stryker inte ut overear. Dom var dock utanför min budget

Hoppas på att komma under 2k. Har en nforce udac2 som jag även har planer på att byta ut men inte just nu.
Tackar i förväg för förslag!

HD6xx från massdrop

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem

Öppna eller slutna? Om öppna är ok så bör ju Fidelio X2 funka bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Öppna eller slutna? Om öppna är ok så bör ju Fidelio X2 funka bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Öppna är att föredra. Undviker gärna massdrop. Inte så sugen att vänta i flera månader på leverans.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

Många gillar X2 så jag är sugen på skaffa ett par. Hur är dom jämfört med HD650?

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Skrivet av maLakai:

Många gillar X2 så jag är sugen på skaffa ett par. Hur är dom jämfört med HD650?

Står beskrivet överallt i denna tråd Mer bas, mer diskant, inte alls neutrala..Mer eller mindre raka motsatsen till HD650. En schysst discolur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Står beskrivet överallt i denna tråd Mer bas, mer diskant, inte alls neutrala..Mer eller mindre raka motsatsen till HD650. En schysst discolur!

Tycker ofta att det känns överdrivet. Visst, de har mer bas än de flesta andra öppna lurar men ändå inte extremt i jämförelse med de flesta stängda lurar. Passar utmärkt till Metal med om man vill att det ska vara roligt att lyssna. Inte alls bara basshead/disco imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Tycker ofta att det känns överdrivet. Visst, de har mer bas än de flesta andra öppna lurar men ändå inte extremt i jämförelse med de flesta stängda lurar. Passar utmärkt till Metal med om man vill att det ska vara roligt att lyssna. Inte alls bara basshead/disco imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Stängda lurar har nödvändigtvis inte mer bas än öppna bara för att dom är slutna. Kontrasten är extrem mellan HD650 och X2, det va det som va relevant här. Med det sagt så skulle man lätt kunna ha båda två om man vill ha två lurar som erbjuder väldigt olika signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Stängda lurar har nödvändigtvis inte mer bas än öppna bara för att dom är slutna. Kontrasten är extrem mellan HD650 och X2, det va det som va relevant här. Med det sagt så skulle man lätt kunna ha båda två om man vill ha två lurar som erbjuder väldigt olika signatur.

Jo, jag har både HD650 och X1 som har ännu lite mer bas. Menade inte att vara vresig men många får bilden av att de låter som ett par beats och det håller jag inte alls med om. Jag tycker mer att de är ett par riktigt musikaliska lurar för en rimlig peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En dum fråga här nu kanske men måste ändå fråga, satt å kolla lite på iFi Micro iDSD Black Label. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4132815

Batteri driven, men om jag kopplar in den i datorn via usb och driver mina hörlurar så behöver jag väl inte batteriet längre right? Utan den drivs via strömmen från datorn via usb?
Tänkte bara för vad jag sett då medföljer ingen ström adapter.. (kan ha fel)

Nån som har erfarenhet av ifi BL, good bad? Blir det nå störningar från datorn etc?

Tack.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av weew:

En dum fråga här nu kanske men måste ändå fråga, satt å kolla lite på iFi Micro iDSD Black Label. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4132815

Batteri driven, men om jag kopplar in den i datorn via usb och driver mina hörlurar så behöver jag väl inte batteriet längre right? Utan den drivs via strömmen från datorn via usb?
Tänkte bara för vad jag sett då medföljer ingen ström adapter.. (kan ha fel)

Nån som har erfarenhet av ifi BL, good bad? Blir det nå störningar från datorn etc?

Tack.

Kopplar du in den via USB kabel först och slår på den sen så tar den ström via USB.
Slår du på den före du kopplar in USB kabeln går den på batteri.
Så funkar det med iFis batteridrivna produkter.

Micro iDSD BL har jag inte hört ännu men jag gillar iFi grejerna. Skulle beskriva ljudkaraktären på iFi Micro iDSD (den i Silver) som klar, krispig och dynamisk. Sen beror det på om detta matchar dina hörlurar. Vilka har du?

Edit: Om du inte behöver batteridelen kan det finnas mer intressanta enheter för skrivbordet i liknade eller lägre prisklass. Där du får en bättre hörlursförstärkare istället för möjlighet till batteridrift ex iCan SE + lämplig DAC, Arcam rHead + en DAC, Massdrop CTH + SDAC, Massdrop Liquid Carbon X + SDAC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

HE5Le

Skrivet av Breddas:

Varför just HE-500? De mäter rätt bra, men inte exceptionellt.
Och ofta är det lättare att driva stora än små element

Hej, jag har serien före 500an (HE5Le)och är väldigt nöjd med den men den kräver en ordentlig förstärkning. Hörlurar kan köpas begagnade på ex Hifimagasinet och jag har gjort det flera gånger. http://hifimagasinet.com/lasannons.asp?rec=8
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ugga:

Jo, jag har både HD650 och X1 som har ännu lite mer bas. Menade inte att vara vresig men många får bilden av att de låter som ett par beats och det håller jag inte alls med om. Jag tycker mer att de är ett par riktigt musikaliska lurar för en rimlig peng.

Skickades från m.sweclockers.com

+1 på detta. Har bla Fidelio X2 och HD6xx (650). Ska testa de direkt mot varandra någon dag så får vi se. Hittills tycker jag basen på HD6xx rullar av för snabbt. Men jag är ju van vid Audeze LCD-2 bas och Denon D2000/TH-X00. HD6xx har ju dock andra kvaliteter.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwei:

@Crentus: Driver dom med en Aune x1s och tycker det fungerar utmärkt. Utmärkt kombinerad DAC och hörlursförstärkare för en rimlig peng. Har fått lysande recensioner.

Om du lyckas byta padsen så hojta gärna. Jag har försökt själv men tyckte dom satt lite väl bra för att börja riva för mycket.

Edit: Hittade en tråd hur man fick bort dom, man tar tar i hela paden och skruvar motsols. Testade med ett par ganska djupa ersättningspad till K550 i skinn. Kan inte rekommendera det bytet, blev på tok för grötigt i basen. Men säg gärna till om du hittar några bra ersättare.

Hittade också skruvningen! Tråkigt, satt själva padsen bra på hörluren? Börjar vänja mig med passformen som det är.

Tack för tipset, letar runt.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

Utökar frågan till allihopa!

Söker efter en passande DAC/förstärkare till Onkyo A800:
Frequency response 4Hz - 40kHz
Sensitivity 100dB/mW
32 ohm

Behöver jag en förstärkare till 32 ohm impedans?

Prisvärt mellan 1000-2500kr, kommer användas till dator eller laptop. Plus ifall den kan hänga med laptopen i ryggsäcken, men inget krav då hemmalyssning är fokus.
Möjlighet att koppla in mina aktiva högtalare är ett plus.

Blivit rekommenderad Aune 1XS till hörlurarna.
Kikat in den här: https://hifime.uk/DACs/uda38pro-usb-dac-es9038pro
Kikat även på hifinagasinet, men har svårt att själva veta vad som passar.

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

@Mumu55 Skulle väldigt gärna höra hur du tycker HD6XX låter med rHead kontra CTH. Är lite sugen på den men vet inte om det är värt det. Har ju en rHead jag är nöjd med.. Men alltid roligt med nya grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är en till rörhybrid. Fattigt med bara ett rör

https://www.massdrop.com/buy/xduoo-ta-10-balanced-headphone-d...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ugga:

@Mumu55 Skulle väldigt gärna höra hur du tycker HD6XX låter med rHead kontra CTH. Är lite sugen på den men vet inte om det är värt det. Har ju en rHead jag är nöjd med.. Men alltid roligt med nya grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes. Ska testa mer snart. Har lyssnat lite men mina HD6xx är ju helt nya och jag tyckte basen lätt plopp plopp så jag ville ge dom lite tid. Men som jag skrev tidigare rHead och CTH är rätt lika i karaktären, och det stämmer hittills med HD6xx också. Så det är ingen holyshit uppgradering om du spelar på HD6xx.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Webhallen har medlemspriser på lite hörlurar och in-ear från Audeze. Rabatterna beror på medlemsnivå.

Exempel % med "Silver lvl 8":
Audeze SINE On-Ear Headphone / Lightning -30%
Audeze LCD-2 Bambu Wood & Lambskin Leather -29%
Audeze iSINE 20 In-Ear Headphones -29%
Audeze iSINE 10 In-Ear Headphones -25%
Audeze EL-8 Titanium Lightning -14%

Ingen aning om vad andra nivåer ger mer än att Bronze sannolikt har lägre och Guld, Vitt, Svart och Void har högre.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av kf:

Webhallen har medlemspriser på lite hörlurar och in-ear från Audeze. Rabatterna beror på medlemsnivå.

Exempel % med "Silver lvl 8":
Audeze SINE On-Ear Headphone / Lightning -30%
Audeze LCD-2 Bambu Wood & Lambskin Leather -29%
Audeze iSINE 20 In-Ear Headphones -29%
Audeze iSINE 10 In-Ear Headphones -25%
Audeze EL-8 Titanium Lightning -14%

Ingen aning om vad andra nivåer ger mer än att Bronze sannolikt har lägre och Guld, Vitt, Svart och Void har högre.

Synd ingen Sine utan Lightning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Hade glömt att jag hade köpt en drös med billigare kontakter från ebay..Dom funkar, passformen är bra men de interna terminalerna för lödning är helt kassa, små och osmart placerade. Blev ganska estetiskt tilltalande i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Hade glömt att jag hade köpt en drös med billigare kontakter från ebay..Dom funkar, passformen är bra men de interna terminalerna för lödning är helt kassa, små och osmart placerade. Blev ganska estetiskt tilltalande i alla fall.

https://i.imgur.com/mUTmAgw.jpg

Snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ugga:

@Mumu55 Skulle väldigt gärna höra hur du tycker HD6XX låter med rHead kontra CTH. Är lite sugen på den men vet inte om det är värt det. Har ju en rHead jag är nöjd med.. Men alltid roligt med nya grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Skicka lite låtar som du gillar så kan jag testa. Blir lättare avgöra om det blir en uppgradering för dig eller inte. Förstärkare kan ju prestera olika beroende på genre.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Skicka lite låtar som du gillar så kan jag testa. Blir lättare avgöra om det blir en uppgradering för dig eller inte. Förstärkare kan ju prestera olika beroende på genre.

The Crown - Back from the grave
Harakiri for the sky - You are the scars
Animals as leaders - Ectogenesis
Steven Wilson - Pariah
Dream Theater - 6:00
Anderson East - Satisfy me
Nils Lofgren - You

Rätt så bred musiksmak men mest metal som går varmt. Dock lite Anna Ternheim osv som jag uteslutande lyssnar på med HD650.

Kanske skulle tagit det i Pm men finns säkert någon annan med liknande frågeställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett inlägg av mer praktisk art snarare än teknisk. Jag behövde någon form av liten hylla till mina hörlurar eftersom jag blivit "utslängd" från mitt eget krypin i lägenheten p.g.a. barntillskott. Det var lättare sagt än gjort att hitta något som tog liten plats och inte gav upphov till en härva kablar men samtidigt inte kostade typ 5-10k. Efter en kort köprunda på IKEA så blev det så här. Mycket nöjd faktiskt.

Lådan heter "KNAGGLIG" och är i massiv furu, brickan ovanpå heter "APTITLIG" och är ett slaktarblock i massiv bambu som väger ~5 kg.
Inuti lådan ser det ut så här:

Det får alltså plats en DAC i halvstorlek (Hegel HD11), en Chromecast Audio, en grendosa som även har USB-laddning, 3 strömkablar, en optisk kabel, en USB-kabel och en RCA-kabel utan några problem alls med lite hjälp av buntband. Troligtvis hade det gått att göra betydligt snyggare, jag är rätt ovan inom "cable management"-området.

Total kostnad: 99 för lådan, 129 för slaktarblocket, 149 för grendosan och någon krona för buntband. Great success! Det enda jag saknar är en plats att ha hörlursstället på, men det får stå i fönsterbrädan ovanför. Det enda som behöver göras är att sätta typ SD-kuddar eller liknande under blocket så att det står stabilare.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1 Utsökt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@oatp1b1: Ser ut som om apparaterna är på låg höjd. Pilliga barn?

Permalänk
Medlem

@anon8870: Hehe, den är drygt 10 dagar kvar till födsel men fick utrymma mitt rum i förtid. Om ett drygt år misstänker jag att jag får ha ett staket runt lådorna. Tråkigt med barnfingrar på varma rör..

Permalänk
Inaktiv

@oatp1b1: Mycket så, pappas saker är roliga saker.. Se till att kapsla in dem med lock eller som sagt börja med staket.

Permalänk
Medlem

Ligger en Audio GD Precision 1 på magasinet för 2900. Väldigt bra pris för en kraftfull balanserad förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com