Permalänk
Medlem

Så sällan som möjligt. Vill man få en snygg slitning på dem är tvättmaskinen satan själv.
När man köpt ett par i rådenim, då är det minst ett halvår till första tvätten, inget för de svagsinta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Jag tvättar mina jeans några gånger per år. När de är nya brukar jag alltid försöka vänta ca 3 månader annars slits de för mycket och tappar färg för snabbt. Det räcker att vädra dem om de luktar lite. Ni som tvättar de efter bara några dagar kan ju inte ha de länge. Svarta jeans tvättar jag för hand. Och alla alltid ut och in.

Nya kläder innehåller alla möjliga cancerframkallande ämnen. Inte en chans att jag tar på mig nya kläder utan att tvätta dem först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

De som i tråden säger att de inte tvättar mer än några gånger per år och sedan säger att det inte luktar...

Ni vet inte vad ni pratar om.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

@Hzup: Går inte generalisera så - beror ju främst också på hur mycket de används och när... om mycket, vid fysiska aktiviteter och av någon som är duktig på att spilla/torka av sig på byxorna... ja.. då får man nog tvätta dem oftare - lämpligen när dom luktar.

Permalänk
Medlem

@carlomattsson: Jo man kan generalisera. Folk stinker. Om man åkt med buss/spårvagn så inser man hur mycket folk som inte tvättar sig eller sina kläder. ÄVEN om folk inte arbetar fysiskt så svettas det. Allt annat är bara folk som vill rättfärdiga sin egna stank.

Ja, jag generaliserar. Helt klart. Men det är ytterst fåtal som inser sin egna 'lukt'.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tipsa er som kör svarta jeans om att man kan köpa textilfärg. In med färgen och alla svarta jeans så blir de som nya. Sedan vågar ni tvätta jeansen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vända utåin och tvätta i 40, fungerar för mig, att inte tvätta är som att gå runt med skitiga kalsonger, inget man gör.

Sen när de färgen är sliten ( flera år om man bara gör rätt och om det är bra kvalité ) så köper man nya.

Och myten om att sköljmedel skulle skada jeans är BS, förutom på sämre kvalité fast där hjälper ju inget.

Permalänk
Medlem

@knas123: Din hud är även den täckt av mikrober, bakterier och död hud.

Permalänk
Medlem

Jag tvättar aldrig mina jeans såvida jag inte fått något annat än vatten eller lera på dem. Är de leriga så är det bara att låta det torka och sen borsta bort det. Att jeansen skulle lukta illa är inget jag själv märk av, men då har jag ju naturligtvis kalsonger på mig som suger åt sig all rövsvett.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

@carlomattsson: Jo man kan generalisera. Folk stinker. Om man åkt med buss/spårvagn så inser man hur mycket folk som inte tvättar sig eller sina kläder. ÄVEN om folk inte arbetar fysiskt så svettas det. Allt annat är bara folk som vill rättfärdiga sin egna stank.

Ja, jag generaliserar. Helt klart. Men det är ytterst fåtal som inser sin egna 'lukt'.

Jag avundas de med "dåligt luktsinne".

Permalänk
Medlem

95 grader + förtvätt + extra sköljning med en jävla massa sköljmedel, tvättas efter en användning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nog för att de luktar sunk av min röv- och pungsvett efter en vecka, det vänjer jag mig vid, men tanken på allt de kommer i kontakt direkt och indirekt utvändigt får mig att vilja byta byxor flera gånger dagligen. Så ja, någon gång i veckan tvättas de, om de inte blivit synligt skitiga innan dess.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Tips till alla som inte vågar tvätta sina skitiga jeans. Köp billiga, 400-600 kronor så vågar ni tvätta dom. Vill ni lägga pengar på prestigegrejer, välj andra typer av kläder och utrustning istället och lägg pengarna på.

Permalänk
Medlem

Du har som missat hela grejen med varför man inte tvättar jeans?

Skrivet av dannesthlm:

Tips till alla som inte vågar tvätta sina skitiga jeans. Köp billiga, 400-600 kronor så vågar ni tvätta dom. Vill ni lägga pengar på prestigegrejer, välj andra typer av kläder och utrustning istället och lägg pengarna på.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag avundas de med "dåligt luktsinne".

Det är ju inte det som är problemet, luktsinnet trubbas av med tiden när det utsätts för någon doft under en period.
Allt luktar mest i början sen så märker du det inte efter ett tag även om lukten finns kvar.
Så det gäller ju alla tyvärr.

Och då vi alla luktar olika så kommer man känna av andras dofter utom sina egna...

Angående byxorna så åker de i maskinen efter ca en vecka om de inte blir ovanligt skitiga tidigare än så.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad det ä för hipsteridéer i att inte tvätta, blir ju sjukt äckligt.
Jag kör väl mina en gång i veckan i 40 grader.

Sen fine, dom är väl rätt slut efter 1-2 år men då får man köp nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Du har som missat hela grejen med varför man inte tvättar jeans?

Dålig passform och sämre färger uppfattade jag det som skulle vara negativa effekter. Därav föreslog jag att man kan köpa billiga kläder man byter oftare, så blir det inte så stora problem. Tänk om man skulle köpa jättedyra kalsonger som man sedan bestämmer sig för att de ska hålla passformen och färgen jättelänge, och då låter bli att tvätta dom?

Bättre att köpa billigare ofta och sen inte vara rädd för att byta.

Permalänk
Medlem

Ett klädesplagg som inte går att rengöra är det peaken av konsumtionssamhället?
Hellre tunna/klena färgstarka byxor än ren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd att TS inte gjorde en omröstning, hade varit väldigt intressant. Läser man lite om detta på internet så verkar tillverkarna (ha!) rekommendera att tvätta dem så sällan som möjligt men efter att ha läst kommentarerna här så verkar folk i högsta grad tvätta dem

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Synd att TS inte gjorde en omröstning, hade varit väldigt intressant. Läser man lite om detta på internet så verkar tillverkarna (ha!) rekommendera att tvätta dem så sällan som möjligt men efter att ha läst kommentarerna här så verkar folk i högsta grad tvätta dem

Alla kläder har ju onödigt försiktiga tvättråd. Förmodligen för att slippa gnälliga kunder. Sen behöver man ju sällan köra hårdaste tvätten plaggen tål. 40 fintvätt räcker ju långt för kläder som inte är underkläder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Synd att TS inte gjorde en omröstning, hade varit väldigt intressant. Läser man lite om detta på internet så verkar tillverkarna (ha!) rekommendera att tvätta dem så sällan som möjligt men efter att ha läst kommentarerna här så verkar folk i högsta grad tvätta dem

När jag var och skulle köpa jeans sist, så ville en butiksförsäljare kränga några olika typer av jeans som hade både stora hål och såg ut som de använts i 20 år redan.. På frågan om hur man tvättar dem, så var svaret att jag skulle hänga ut dom på balkongen för vädring. Gick inte att tvätta.

Jag gick till nästa butik...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Har också läst att man inte ska tvätta dem för ofta, men var kommer det ifrån? Originalen var ju menade att tåla tuffa tag. Kör mina jeans efter 3-4 dagar, allt annat känns lite skitigt faktiskt.

De tål "hårda tag", men får klart sämre livslängd av regelbundna tvättar. Jag tror dessutom att det är ett fenomen som blivit värre med åren. Jag har 20 år gamla jeans, som tvättats efter absolut max en veckas användning, och nya jeans som trillar sönder redan efter ett år. I båda fallen Levis 501'or. Givetvis har inte 20 år gamla jeans använts var vecka i 20 år, men de har ju blivit signifikant mer tvättade än de som bara är ett år gamla...
Ljusa jeans påverkas mycket mer än mörka, stentvättade, eller artificiellt slitna är helt hopplösa.

Skrivet av The-Architect:

Ja, de lanserades ju som arbetsbyxor from första början.

Visst. Men de tvättades då definitivt inte i maskin på den tiden.

Skrivet av The-Architect:

Att enbart hänga ut jeans låter ganska äckligt, all rövsvett och annat jäkelskap är ju fortfarande kvar i dem, det går inte bort av enbart lite friskluft.

Svettas man som fan lär man ju tvätta mer regelbundet, men för min del svettas jag inte mer i jeans än att underkläderna tar hand om fukten, saltet, och därmed det mesta av jäkelskapen. Dessutom är rumpan en av de renaste kroppsdelarna, om man har någotsånär vettig hygien. Klart mer sanitärt att gnugga röv, än att skaka hand, kramas, eller pussas på kinderna, menar jag. Ska jag vara helt ärlig brukar jag tvätta mina jeans för att de blivit skitiga, av hundkontakt, kladd från friluftsaktiviteter, eller luktar rök. Att de blir 'ofräscha' av själva användandet är sällsynt, och sker bara vid fysiskt betungande arbete, typ när man agerar flytthjälp.

Skrivet av Lidodido:

"Lägg i frysen så dör bakterierna!" får man ju höra då och då, men är det inte så att bakterierna överlever nerfrysning, det är bara det att de inte har chansen att föröka sig?

Det beror rätt mycket på vilken bakterie det gäller.

Skrivet av Lidodido:

En bakteriehärdad köttbit blir ju inte ätbar bara för att man fryser ner den och tar fram den igen. Parasiter och annat dör dock vilket är orsaken till varför man vill frysa ner fisk innan man käkar sushi t.ex. Åtminstone som jag har förstått det, kan så klart ha helt fel.

Mat blir sällan dålig för att det är bakterier i den. Dåliga bakterier är dåliga för att de lämnar restprodukter efter sig när den konsumerat vad den än lever på. Det finns så klart undantag.
(Såg att det redan svarats på... Jaja.)

Skrivet av gaminggirl:

Jag tvättar nya jeans innan jag ens använder dem, de är ju hårda, luktar illa och ger ibland allergiska reaktioner om jag inte gör det...

Jag har för mig att alla tillverkare rekommenderar att man tvättar just jeans minst en gång innan man använder dem. De är rätt hårt impregnerade med bekämpningsmedel för att inte ohyra ska ge sig på dem innan de hamnar i klädhyllan hemma hos kund... Sen känns det ju bättre om man vet att ingen annan provat byxorna innan man själv drar på sig dem, otvättade.

Skrivet av Mr_Lazy:

vad är det för magiskt som händer när man hänger ut jeansen till skillnad från om man hänger dem på en stol inne?

Oftast är det mer luft i rörelse ute, så försöker man vädra bort något är det nog till fördel. Sen antar jag att man kan hävda att UV-ljus från solen har desinficerande effekt, grannens äppelträd bidrar med en fräsch doft, osv.

Skrivet av Xerbee:

Är lite nyfiken på det här, tillämpar du samma logik för tjocktröjor som man bär med en t-shirt/skjorta under?

Mm, japp. Fast ska jag vara ärlig använder jag T-shirt som dagligt plagg, och en mellantjock huv-tröja med dragkedja som mellanplagg när det är kallt ute, och ytterst jacka. De tröjorna tvättas var, kanske var annan månad, och då för att jag tycker att huvan luktar sunkigt av vad det flottiga man har i hårbotten än är...

Skrivet av Rattnalle:

Sköljmedel behövs ju inte till att börja med för några kläder..

Det är rätt skönt med sköljmedel, så man slipper gå runt som en levande boskapsmotare, och sprida statiska elstötar vilt omkring sig, och jag kör rätt gärna sköljmedel till all tvätt som inte ska torktumlas. Det blir lite bättre om man hänger tvätten ute, så den rör sig medan den torkar, men i torkställ inne, är det helt sjukt vad styva och obekväma textiler blir utan sköljmedel.

Skrivet av Hzup:

Men det är ytterst fåtal som inser sin egna 'lukt'.

Själv är jag rätt gnällig, men så reagerar man olika på olika dofter. Jag får exempelvis inte tvätta mina kuddar, och örngott som jag vill, "någon" har för vana att sno kudden när jag tycker att det är hög tid för tvätt, och mumla något om "Det är nu den är som bäst" och "Den luktar som du, gott", medan jag tycker kudden känns klart ofräsch, och hela dunkudden behöver en rejäl tvätt, möjligen med påföljande frysning och vädring bara för att vara säker på att alla parasiter och skit verkligen har dött. Örngott, sängkläder över lag, bytar jag gärna var vecka, medan det gärna får gå 2-3, ibland 4 om sällskapet får bestämma.

Skrivet av loefet:

Det är ju inte det som är problemet, luktsinnet trubbas av med tiden när det utsätts för någon doft under en period.
Allt luktar mest i början sen så märker du det inte efter ett tag även om lukten finns kvar.

Ytterligare en anledning till att hänga ut saker till vädring. Luktar de illa upptäcker man det när man tar in dem.

Hur jag faktiskt tvättar mina jeans... Ut och in, som alla annan tvätt man är rädd om färg, eller tryck på, 30-40 grader, och normalt korta programmet, om de inte faktiskt blivit skitiga enligt ovan...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det beror rätt mycket på vilken bakterie det gäller.

Mat blir sällan dålig för att det är bakterier i den. Dåliga bakterier är dåliga för att de lämnar restprodukter efter sig när den konsumerat vad den än lever på. Det finns så klart undantag.
(Såg att det redan svarats på... Jaja.)

Visserligen, men å andra sidan är det ju inte bakterierna i sig som luktar och gör att kläder blir ofräscha, utan deras restprodukter.

Men jo, jag brukar ha mina jeans ganska länge innan jag tvättar dom. Oftast tvättar jag för att stretchen i tyget ger efter för mycket och gör att de börjar sitta säckigt. Vissa modeller fungerar bättre än andra, har just nu det tightaste Levi's-paret jag nånsin köpt och efter en dag satt de som ett smäck och har bara blivit skönare och skönare, tror jag är inne på tredje veckan nu med perfekt passform och då de är svarta drar jag mig för att tvätta i onödan så dom kommer nog vädras en del och tvättas kanske efter en månads bruk, beroende på.

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden tyvärr men måste ställa en fråga till er.

Jag vill fräscha upp mina jeans. Dem är inte smutsiga eller så. Men givetvis luktar dem efter ett tag. Är det bara slänga in i tvätten ut och in i max 30 grader?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Bumpar tråden tyvärr men måste ställa en fråga till er.

Jag vill fräscha upp mina jeans. Dem är inte smutsiga eller så. Men givetvis luktar dem efter ett tag. Är det bara slänga in i tvätten ut och in i max 30 grader?

Vänd dom ut och in bara. Jag kör alltid 30 grader(men ej sköljmedel). Finns tvättmedel för kännsliga plagg men inte säkert om det gör någon skillnad. Jag köper bara lee och disel jeans och jag märker ingen stor skillnad på färgen. Kanske liiite men inte mycket.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Så sällan som möjligt, vänder dom ut och in och på 30 grader med vanligt tvättmedel, låter dom lufttorka efteråt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro