Integrerade grafikkort är mycket svagare 2018 än de var 2016!!? (letar laptop)

Permalänk

Integrerade grafikkort är mycket svagare 2018 än de var 2016!!? (letar laptop)

Hej, letar efter en 15,6 tums laptop för under 6000kr till min far.
Så min tanke var att jag bara skulle ta första bästa laptop på Elgiganten i fysiskt butik. Jag köpte en laptop åt min mor på Elgiganten för 4000kr drygt 1,5år sedan, som hon är mycket nöjd med. Så jag tänkte att 1,5år senare borde man inte ha några problem att hitta en bättre dator i samma prisklass.
Här är specsen på hennes dator.

Acer Aspire E5-575-36uv

MEN till min stora förvåning tycks datorerna i denna prisklass bara blivit betydligt svagare sedan jag köpte datorn till min mor!? Den stora skillnaden är som rubriken lyder de integrerade grafikkorten, Iris 550 som det är i min mors dator ställs emot UHD 620 som tycks vara det kraftfullaste integrerade grafikkortet som erbjuds för en rimlig prislapp. Men hör och häpna ett Iris 550 är uppemot 35% bättre än ett UHD 620.

Så efter att ha jämfört specsen på de datorer som erbjuds för under 6000kr på prisjakt i samtliga butiker så har jag kommit fram till att jag skulle behöva ge mer pengar för en dator som presterar sämre än den min mor köpte för ca 1,5 år sedan!? Kan detta verkligen stämma?! Inte nog med att utvecklingen då skulle ha stått stilla utan även gått baklänges!?

Vet ni något som inte jag vet!? Var är alla kraftfulla integrerade grafikkort i denna prisklassen idag? Borde inte nästa generations grafikkort vara här?

Har ni något tips på en dator jag kan köpa som åtminstånde är bättre på grafik och processorkraft än min mors dator för under 6000kr?

(jag funderar på att slå till på en dator med MX130 & i5 8250 för 6000kr vilket är en decent deal men undviker helst dedikerade/externa grafikkort då det riskerar att inte användas automatiskt i de programmen min far ska använda, och min far kan definitivt inte gå in och fiffla runt med settings för att få det att funka.)

(visste inte riktigt i vilken del av forumet jag skulle skapa tråden)
Mvh Arvid

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Finns inga kraftfulla integrerade GPUer i CPUer... inte hos intel iallafall. AMDs är acceptabla om man tänker på att det är integrerad GPU.

550 är kraftfullare än 620 från vad jag har kunnat kolla lite snabbt. Kan inte mycket om Intels egna GPUer. Även om 620 är nyare GPU så är den även en lågt ner i modellserien. Nyare GPUer måste inte vara bättre än äldre.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Dels har det inte hänt så fruktansvärt mycket i den prisklassen när det gäller Intels grejer. Är på g med AMDs cpuer med integrerad Vega, de är rätt bra och inte så fruktansvärt dyra.

Ett stort problem är att priset på RAM o flash gått upp sedan den datorn du köpte, de blir således lite stagnant i priasegmentet om en större peng går till RAM och SSDn.

Vad använder din far för program som drar nytta av GPU?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@Bananrepubliken: Det är numera högre priser på en del komponenter än vad det var för 1,5 år sen.

Sen ska det spelas på datorn eller inte? om inte tung videoredigering eller renderas eller spelas på den så duger en UHD620 hur bra som helst, skaffar du en dator med Nvidia MX130 så kommer MX130 GPU enbart användas i spel, i de flesta andra fall går det inte ens tvinga MX130 till att fungera, men annars en i5 8250U CPU är bra kommer gå i åttor runt datorn du skaffa för 1,5år sen. ganska stor prestandaskillnad.
Ska väl nämnas att MX130 är för klent för moderna spel ändå.......

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

När det gäller Intels laptop-CPUer så har de med 7 eller 60 i slutet av modellsiffran kraftigare grafikkort än normalt. Det finns nyare såna i 7000-serien, men av någon anledning verkar det bara vara Apple som använder dem i deras MacBook Pros (som ligger i en lite annan prisklass ). Men kollar man t.ex. på i3 7167U så har Intel inte ens satt ett rekommenderat pris på den, så det verkar inte som att de är överdrivet intresserade av att sälja dem av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Av nån anledning är laptops med AMDs nya APUer svindyra trots att de endast kostar ca 1000kr till desktop. Hade de varit billigare så hade det ju varit ett bra alternativ med Vega 8 eller 10

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Finns inga kraftfulla integrerade GPUer i CPUer... inte hos intel iallafall. AMDs är acceptabla om man tänker på att det är integrerad GPU.

550 är kraftfullare än 620 från vad jag har kunnat kolla lite snabbt. Kan inte mycket om Intels egna GPUer. Även om 620 är nyare GPU så är den även en lågt ner i modellserien. Nyare GPUer måste inte vara bättre än äldre.

Jaaa, det konstiga är bara att iris 550 som var billigt och bra har försvunnit från marknaden och inte ersatts av nått likvärdigt eller bättre. Utan tvärtom har man endast ersatt Iris 550 med svagare grafikkort i samma prisklass/prisklassen över.

Permalänk
Medlem

Överlag har laptops i denna prestandaklassen gått upp i pris de senaste två åren. Är osäker på varför.

Du hade lite tur att du fick tag i ett en laptop med Iris 550 för 4000kr för två år sedan, det var ett väldigt bra klipp på den tiden. Specsen för integrerade grafikkort har i princip stått stilla de senaste 2 åren. AMDs integrerade vega kommer snart men lär vara dyr. Intel hd620 är inget att hänga i julgranen, presterar identiskt med intel hd520 i princip.

Däremot har kostnaden för dedikerade grafikkort till laptops gått ner lite. Kolla exempelvis på laptops med de föråldrade Geforce 940mx(940mx blev nyligen re-released som MX130)/950m eller laptops med den nya MX150 . Där borde det gå att hitta fynd om grafikkretsen är prioriterad även om dessa kostar minst 6000kr.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Dels har det inte hänt så fruktansvärt mycket i den prisklassen när det gäller Intels grejer. Är på g med AMDs cpuer med integrerad Vega, de är rätt bra och inte så fruktansvärt dyra.

Ett stort problem är att priset på RAM o flash gått upp sedan den datorn du köpte, de blir således lite stagnant i priasegmentet om en större peng går till RAM och SSDn.

Vad använder din far för program som drar nytta av GPU?

Skrivet av ggustavsson:

@Bananrepubliken: Det är numera högre priser på en del komponenter än vad det var för 1,5 år sen.

Sen ska det spelas på datorn eller inte? om inte tung videoredigering eller renderas eller spelas på den så duger en UHD620 hur bra som helst, skaffar du en dator med Nvidia MX130 så kommer MX130 GPU enbart användas i spel, i de flesta andra fall går det inte ens tvinga MX130 till att fungera, men annars en i5 8250U CPU är bra kommer gå i åttor runt datorn du skaffa för 1,5år sen. ganska stor prestandaskillnad.
Ska väl nämnas att MX130 är för klent för moderna spel ändå.......

Han kommer garanterat inte att spela på datorn. Men han pratade om att kanske redigera bilder och video och att han skulle skaffa lite olika program för att göra det, han jobbar med att utveckla läromedel. Så jag antar att ett UHD 620 är tillräckligt för det han kommer att göra men det tar emot att 1,5år senare för en dyrare peng köpa något som presterar sämre än äldre integrerade-GPUer antar dock att det vägs upp av i5 8250U:s grymma quad-core prestanda.

I nuläget står det emellan https://new.webhallen.com/se/product/276570-Lenovo-IdeaPad-32...
och
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-notebook-15-bs103no-1...

Lenovon har 2gb mer ram och jag vet inte om det kommer märkas någon skillnad på 4gb eller 6gb ram. Den har även 128gb större hårddisk vilket kanske är att föredra men inte absolut nödvändigt.
Det som jag funderar mest på är de oilka paneltyperna de har, lenovon har en TN display som tydligen ska vara rätt usel och HPn har en SVA display och hittar inga recensioner ang denna display.
Det kanske är så att lenovons TN display är kass för 2018 års mått eller är det möjligt att den hade sett medelmåttig ut jämnfört med hans nuvarande 8år gamla dator (som kostade typ 4000kr)?. Tror ni att snitt 50-60åringen hade tyckt att lenovons display ser kass ut eller är det hur som helst mycket bättre än TN displayer för 4-10år sen.