Nvidias kommande grafikkort kan dröja till sommaren

Permalänk
Melding Plague

Nvidias kommande grafikkort kan dröja till sommaren

Nvidias konferens GTC 2018 har avslutats och några nya grafikkort riktade till konsumenter lanserades inte. Nu rapporterar Gamersnexus att dessa kan dröja till juli.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag som precis sålt mitt GTX 1080, trodde definitivt att dom nya modellerna skulle lanseras i vår! Mitt GTX 1060 6GB får snällt hålla sig fram tills sommaren.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Mh, de har ju absolut noll konkurrens och ingen anledning att inte fortsätta mjölka Pascal som nog har väldigt hög yield och hög vinstmarginal nu.

Permalänk
Avstängd

@muSashi: Nu är det väl endast rykten det också. Snart säger dom att fokus på andra områden har dröjt det till 2019 så att dom kan slå amd på fingrarna redan när dom släpper sina navi...

Permalänk
Medlem

Soft att bencha grafikkort i semestertider, eller hur redaktionen?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Soft att bencha grafikkort i semestertider, eller hur redaktionen?

Är ju bara att anpassa sig. Finns många branscher där man inte kan vara ledig under standard perioderna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lite skönt känns det att det tar lite tid, blev tvingen att köpa nytt i oktober förra året då mitt gamla gick sönder, hade varit surt om det kom nytt bara någon månad senare.

Kommer säkert få vänta på 1180 Ti tills 2020.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Mh, de har ju absolut noll konkurrens och ingen anledning att inte fortsätta mjölka Pascal som nog har väldigt hög yield och hög vinstmarginal nu.

Stämmer ju inte riktigt AMD säljer ju slut på det de kan producera (verkar det som) och Vega 64 presterar ju faktiskt bra även om det har högre TDP än 1080. Så det är bara GTX 1080ti och titan korten AMD inte kan tävla med. De tog ju även in några procent rätt nyligen.
Får de även in sina Apuer i fler bärbara och säljer fler grafikkretsar till intel så lär inte Nvidia få sålt så mycket grafikkretsar till den mobila marknaden.
Men Nvidia behöver nog inte vara allt för stressade som du säger just nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Soft att bencha grafikkort i semestertider, eller hur redaktionen?

Rykten tyder på att Nvidia kommer ta hänsyn till svenskt väder också.

Regnig sommar, bencha grafikkort och ta en nubbe och sillbit i pauserna är trots allt inte så dumt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Kommer ändå att vänta tills TI-versionen kommer ut, känner att hoppet från 2st GTX 980 TI troligtvis inte kommer vara stort nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Soft att bencha grafikkort i semestertider, eller hur redaktionen?

Dom kan ju samköra med TR2 som ska komma tidigt H2 om ja minns rätt ;p

Permalänk
Medlem

Det är så roligt att läsa kommentarer när ett nytt grafikkort ska komma ut. Det är typ samma kommentarer varje gång som tex det lär dröja tills ti korten kommer ut osv. Folk som ska sälja sina nyinköpta 1080 ti för 11 serien.

Permalänk
Avstängd

Hade jag varit nvidia så hade jag lanserat en ny generation kort först månaden innan AMD hade lanserat nytt och mjölkat marknaden till sista droppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Mh, de har ju absolut noll konkurrens och ingen anledning att inte fortsätta mjölka Pascal som nog har väldigt hög yield och hög vinstmarginal nu.

De lyckas nog mjölka nästa generation minst lika bra. Jag gissar på 30% mindre krets till ytan, 50% högre pris

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag vill se vad de kan åstadkomma med efterträdarna till 1050/1050Ti, för närvarande är jag sjukt nöjd med mitt passiva 1050Ti från Palit, men det kommer en tid då jag vill ha stabila 144fps i 1080p och då för jag nog ersätta det. Även om det är enkla eSports-titlar(hur hanteras esports-begreppet språkligen förresten?).

Spännande tider!

Permalänk
Medlem

@Pepsin:
Du räknar inte på kostnaden att skifta över produktionen och generellt sett dåliga yields i början.
Nvidia kan finslipa på detta till perfektion även om det tar ett helt år till eller mer, så länge AMD inte har något att komma med.

Permalänk
Medlem

Varför skulle dom? Dom säljer ju som smör. Tacka miners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Stämmer ju inte riktigt AMD säljer ju slut på det de kan producera (verkar det som) och Vega 64 presterar ju faktiskt bra även om det har högre TDP än 1080. Så det är bara GTX 1080ti och titan korten AMD inte kan tävla med. De tog ju även in några procent rätt nyligen.
Får de även in sina Apuer i fler bärbara och säljer fler grafikkretsar till intel så lär inte Nvidia få sålt så mycket grafikkretsar till den mobila marknaden.
Men Nvidia behöver nog inte vara allt för stressade som du säger just nu.

Vega64 presterar inte bra (i spel), har länge väntat på det för att byta ut mitt Fury X-kort. Men det presterar ju ungefär lika som ett 1080 även fast det har gått ett halvår sedan lansering. Vega64 är inte ens så mycket bättre än Fury-X, det rör sig om ca 10-20 fps mer medans 1080ti levererar ca 30-50 högre fps. Hoppades att de skulle kunna hämta ut mer prestanda med förfinade drivrutiner. 1080 är billigare än Vega64 men de presterar likvärdigt. Man kan köpa 1080ti för samma pris som Vega64. AMD har ingenting att komma med på grafikkortsfronten just nu :/

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Då nuvarande kort från Nvidia inte kommer kunna nyttja raytrazing så kommer värdet som spelkort inte vara högt när nästa serie kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Klart de dröjer! Folk köper ju fortfarande gammalt skit till överpris.

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Vega64 presterar inte bra (i spel), har länge väntat på det för att byta ut mitt Fury X-kort. Men det presterar ju ungefär lika som ett 1080 även fast det har gått ett halvår sedan lansering. Vega64 är inte ens så mycket bättre än Fury-X, det rör sig om ca 10-20 fps mer medans 1080ti levererar ca 30-50 högre fps. Hoppades att de skulle kunna hämta ut mer prestanda med förfinade drivrutiner. 1080 är billigare än Vega64 men de presterar likvärdigt. Man kan köpa 1080ti för samma pris som Vega64. AMD har ingenting att komma med på grafikkortsfronten just nu :/

Det presterar som ett GTX 1080 och det skulle vara dålig prestanda? Om det inte hade varit för miningen hade det kostat som ett 1080 5000-6500kr. Köpte själv ett vega 64 med vattenkylaren för 6300kr. Men när jag såg beg priserna pga mining nyttjade jag det och köpte ett 1080 och fick flera tusenlappar över.
Priserna som är idag på Vega ska man inte lägga om man ska spela och inte måste ha Freesync eller så. Men det är inga dåliga kort när de kostar som de borde.

När du jämför vega 64 med Fury X jämför du då med det luftkylda referenskortet eller det vattenkylda referenskortet (vilket du bör göra)? Det sweclockers använder i sina tester är det luftkylda.

Men hade jag varit dig hade jag hoppat hela denna generationen Fury x är ju inte direkt dåligt men det beror ju självklart på vad du kör med för inställningar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det presterar som ett GTX 1080 och det skulle vara dålig prestanda? Om det inte hade varit för miningen hade det kostat som ett 1080 5000-6500kr. Köpte själv ett vega 64 med vattenkylaren för 6300kr. Men när jag såg beg priserna pga mining nyttjade jag det och köpte ett 1080 och fick flera tusenlappar över.
Priserna som är idag på Vega ska man inte lägga om man ska spela och inte måste ha Freesync eller så. Men det är inga dåliga kort när de kostar som de borde.

När du jämför vega 64 med Fury X jämför du då med det luftkylda referenskortet eller det vattenkylda referenskortet (vilket du bör göra)? Det sweclockers använder i sina tester är det luftkylda.

Men hade jag varit dig hade jag hoppat hela denna generationen Fury x är ju inte direkt dåligt men det beror ju självklart på vad du kör med för inställningar.

Att AMD's toppkort presterar som ett nästan två år gammalt kort från Nvidia tycker jag är uselt. Men om man hade kunna köpt det för priserna som du nämner så hade det varit intressant. Men tyvärr så kostar Vega64 lika mycket som 1080ti nu.

Tycker inte att det är fel att jämföra Fury X med Vega64 även fast det är olika kylning på dem. De ligger i samma prisklass just nu, vilket jag tycker blir en bra jämförelse. Vega64-LC finns knappt att få tag på heller, samt så är den extremt dyr nu. Kan köpa två 1080 för samma pengar.

Ja, jag kommer nog hoppa över denna generation. Men kör 7680x1440 så det är något tungdrivet med nuvarande kort. Sugen på att uppgradera ju Kanske blir Nvidia's nya kort till sommaren även fast jag helst vill ha AMD pga freesync, samt inte lika rutten buissnesspractice som Nvidia.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Å andra sidan så var 2016 års GTC i början av April. Då sa Nvidia ingenting heller, om kommande gamingkort. Sen släppte dom ändå Pascal i Maj. Skillnaden är väl att det är mindre läckor nu, jämfört med då! Därför känns det som att nästa släpp kan vara något länge bort!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Mh, de har ju absolut noll konkurrens och ingen anledning att inte fortsätta mjölka Pascal som nog har väldigt hög yield och hög vinstmarginal nu.

Fast dom har ju en väldigt stark konkurrent!!! Nämligen sig själva. Ingen inom den köpstarkaste gruppen, dvs dom som köpte från ca 1070 och uppåt. Köper ett nytt pascal. Så därför måste dom släppa nytt vad det lider, för att attrahera dom gamla köpstarka kunderna.

Tyvärr är det så här. Hade AMD varit på G, med nytt. Så hade säkert Nvidia släppt redan. Vi får hoppas att AMD chockar lite framöver, precis som dom gjorde på CPU sidan.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Att AMD's toppkort presterar som ett nästan två år gammalt kort från Nvidia tycker jag är uselt. Men om man hade kunna köpt det för priserna som du nämner så hade det varit intressant. Men tyvärr så kostar Vega64 lika mycket som 1080ti nu.

Tycker inte att det är fel att jämföra Fury X med Vega64 även fast det är olika kylning på dem. De ligger i samma prisklass just nu, vilket jag tycker blir en bra jämförelse. Vega64-LC finns knappt att få tag på heller, samt så är den extremt dyr nu. Kan köpa två 1080 för samma pengar.

Ja, jag kommer nog hoppa över denna generation. Men kör 7680x1440 så det är något tungdrivet med nuvarande kort. Sugen på att uppgradera ju Kanske blir Nvidia's nya kort till sommaren även fast jag helst vill ha AMD pga freesync, samt inte lika rutten buissnesspractice som Nvidia.

Jag säger inte att AMD inte ligger efter i prestanda men vega 64 presterar som ett GTX 1080 och det är ett bra presterande kort oavsett hur gammalt det är. Tyckte mest det var överdrivet att skriva "Vega64 presterar inte bra". Det är inte värt priserna som är idag men det beror ju troligtvis på miners, vega 64 hade kunnat vara riktigt bra om det låg på priserna de lanserades med.
Främsta anledningen till att du ska jämföra med vattenkylda versionen av vega 64 är för att det håller frekvenserna uppe bättre vilket även korten med vettig luftkylare bör göra. Annars jämför du ju bästa versionen av Fury med sämsta av vega. Jag kunde utan speciellt hög ljudnivå köra mitt i strax över 1700Mhz vilket är en bit över referensluftkortet.
Men ja spelar man i den upplösningen så förstår jag att du behöver prestanda bara att köra Titan v i quad sli.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Varför skulle dom? Dom säljer ju som smör. Tacka miners.

En anledning till varför de skulle skynda på lanseringen. Många miners som skulle uppgradera sina kort. Nvidia skulle ju inte förlora på det iallafall.

Permalänk
Skrivet av sesese:

Då nuvarande kort från Nvidia inte kommer kunna nyttja raytrazing så kommer värdet som spelkort inte vara högt när nästa serie kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer det många spel med raytrazing då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag säger inte att AMD inte ligger efter i prestanda men vega 64 presterar som ett GTX 1080 och det är ett bra presterande kort oavsett hur gammalt det är. Tyckte mest det var överdrivet att skriva "Vega64 presterar inte bra". Det är inte värt priserna som är idag men det beror ju troligtvis på miners, vega 64 hade kunnat vara riktigt bra om det låg på priserna de lanserades med.
Främsta anledningen till att du ska jämföra med vattenkylda versionen av vega 64 är för att det håller frekvenserna uppe bättre vilket även korten med vettig luftkylare bör göra. Annars jämför du ju bästa versionen av Fury med sämsta av vega. Jag kunde utan speciellt hög ljudnivå köra mitt i strax över 1700Mhz vilket är en bit över referensluftkortet.
Men ja spelar man i den upplösningen så förstår jag att du behöver prestanda bara att köra Titan v i quad sli.

Jag håller inte med om att Vega64 presterar bra. Jämför 980ti och 1080ti så är det nästan dubbla prestandan. Medans Vega64 inte på långa vägar presterar så mycket bättre än Fury X. Nvidia nästan dubblade sin prestanda medans AMD som tog ett halvår mer på sig ökade prestandan med ca 30-50%.

Jag håller med dig om att man som regel inte ska jämföra kort med olika kylare på. Men jag jämför korten efter pris/prestanda just nu. Vega64 med luftkylare är dyrare nu än Fury X var. Sedan så är inte Vega64 med luftkylare den sämsta versionen, Vega64 är samma oavsett kylare. Medans Fury X bara fanns med vattenkylare. Annars så ska man jämföra Vega56 med vanliga Fury. Oavsett vad det beror på (mining, mm) så har Vega64 gått från ett tveksamt köp till ett inte rekommenderat köp

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Mitt 1080Ti som man tyckte var hiskeligt dyrt när det lanserades räcker nog i 2år till och det visade sig vara ett otroligt prisvärt köp ändå.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jag håller inte med om att Vega64 presterar bra. Jämför 980ti och 1080ti så är det nästan dubbla prestandan. Medans Vega64 inte på långa vägar presterar så mycket bättre än Fury X. Nvidia nästan dubblade sin prestanda medans AMD som tog ett halvår mer på sig ökade prestandan med ca 30-50%.

Jag håller med dig om att man som regel inte ska jämföra kort med olika kylare på. Men jag jämför korten efter pris/prestanda just nu. Vega64 med luftkylare är dyrare nu än Fury X var. Sedan så är inte Vega64 med luftkylare den sämsta versionen, Vega64 är samma oavsett kylare. Medans Fury X bara fanns med vattenkylare. Annars så ska man jämföra Vega56 med vanliga Fury. Oavsett vad det beror på (mining, mm) så har Vega64 gått från ett tveksamt köp till ett inte rekommenderat köp

Å andra sidan har GPUs från AMD en positiv tendens genom att hålla bättre i framtida titlar generellt. Generaliserar man lite kan man säga att de ofta åldras väl, medan de från Nvidia dör efter att nästa generation lanserats... det starkaste exemplet på detta är nog 7970, fast tendensen tycker jag kan skönjas även bland andra modeller.