Förbjud mobiltelefoner i skolan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunggrens:

Född exakt samma år som du, hade inte sammma erfarenheter när jag gick i låg/mellanstadier, högstadiet fick vi ibland ha mobiler om vi skulle använda dem till att kolla upp något eller om man lyssnade på musik eller liknande när det inte var genomgång av något. Första mobilen delade jag och brorsan på när vi var runt 11-12 en fin gammal Nokia 3310.

Under högstadiet fick var och en av eleverna varsin Macbook när vi började 8:an innan dess delade man med två andra från andra klasser. Dessa användes flitigt till skolarbete och vi använde dem i alla ämnen givetvis olika mycket beroende på ämne. Har precis som du inte fått något extra gratis dator, konsoler, mobil, egen tv och liknande tjänade jag ihop till själv. Har jobbat till och från sen jag var 13.

Vi fick sitta vid de stationära datorerna som hade Windows XP. Vi fick använda miniräknare men inte på mobilen.
De tog mobilen så fort den kom upp så fick man tillbaka den när dagen var slut.
Fick dock använda mobilen som miniräknare i gymnasiet.
Hade två 3310 att leka med som liten 😂. Har kvar de än i en låda. De funkar än ha ha..
Min sambo får ju typ allt hon pekar på medans jag själv kan känna att det är lite dumt då hon har jobb och lön medans jag själv får köpa min egna skit 🙂.
Men alla har inte "samma" tur och kan få som man önskar. 😉
Blir säkert bra med allt . 😉
Ursäkta om det blev stav fel. Mobilen hatar mig😂.
Glad påsk på dig/er på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

@Implor: Gick ut gymnasiet förra året, det fanns flera som gick teknik som var tvungna att ta en kurs i programmering och de visste inte ens hur man skapade mappar för att sortera saker i windows. Att sitta hemma och hänga på sociala medier betyder INTE att ungdomar kan med datorer/teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGoodSir:

Man kan ju dock tycka att det är föräldrar som ska uppfostra sina barn. Visst, skolorna måste hjälpa till med det, men uppfostring och diciplin måste komma hemmifrån i första hand

Självklart är det så, det är alltid föräldrarnas ansvar att ungarna beter sig i skolan. Lärarna finns bara där föratt lära ut, dock så har dem möjligheten att anpassa undervisningen så att den både blir kul och lärorik bara dem följer de som står i läroplanen.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

På våran tid hade vi på oss byxor som gick upp i midjan också Idag har ju unga (även yngre vuxna) byxorna på halv skaft. Kalsongerna tittar fram på tre kvart och halva myntinkastet syns. Grrrr vad sexigt, va?
De måste nog kompensera för värmeförlusterna i röven, genom att alltid bära huvud bonad.

EDIT: Jag ramlade av topic. Förlåt!

och numera har man kalsonger under badbyxorna när man badar...

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Vi fick sitta vid de stationära datorerna som hade Windows XP. Vi fick använda miniräknare men inte på mobilen.
De tog mobilen så fort den kom upp så fick man tillbaka den när dagen var slut.
Fick dock använda mobilen som miniräknare i gymnasiet.
Hade två 3310 att leka med som liten 😂. Har kvar de än i en låda. De funkar än ha ha..
Min sambo får ju typ allt hon pekar på medans jag själv kan känna att det är lite dumt då hon har jobb och lön medans jag själv får köpa min egna skit 🙂.
Men alla har inte "samma" tur och kan få som man önskar. 😉
Blir säkert bra med allt . 😉
Ursäkta om det blev stav fel. Mobilen hatar mig😂.
Glad påsk på dig/er på Sweclockers.

Jag gick högstadiet i en nystartad friskola så lite skillnad där då jag antar du gick i kommunal skola? Min och brorsans gamla 3310:a fick mormor, perfekt för henne behöver ju bara ladda den typ 1 gång varannan vecka max. Om man har eget jobb så ska ju inte föräldrarna behöva komma in och köpa saker till henne tycker jag. Blir ju lite fel tycker jag även om jag får lite hjälp av mina föräldrar med att de står på mitt lån (jag betalar givetvis hela, de måste dock stå med på det då jag pluggar och inte har en fast inkomst enligt banken) och lite pengar då och då när jag ska köpa säng eller liknande stora saker som inte har med nöjen att göra.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@Implor: Gick ut gymnasiet förra året, det fanns flera som gick teknik som var tvungna att ta en kurs i programmering och de visste inte ens hur man skapade mappar för att sortera saker i windows. Att sitta hemma och hänga på sociala medier betyder INTE att ungdomar kan med datorer/teknologi.

Du stärker bara mitt argument :).

Visar bara att det inte är någon vits att ha mobil/surfplatta/dator konstant i skolan. Finns en stor chans att vara mera distraherande än hjälpande i många lägen.

Generellt pratar jag om högstadiet och neråt. Är du 17-19år så är det eget ansvar att vara med på lektionerna. Du har själv valt att vara där.

Sedan kan man tycka det är lite sorgligt att ungdomar som väljer teknik inte kan skapa mappar i Windows...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Låt de sitta på telefonerna och låt de ta smällen när de inser hur mycket undervisning de missat.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Är född 95 blir 23 i sommar, Fick aldrig ha keps eller mobil i klass rummet.
Varken i lågstadiet/högstadiet/Gymnaiset.

Strängast var när man gick i lågstadiet/mellan. Gjorde man nåt fel så gick läraren hem till en och pratade med föräldrarna på plats hehe. Vi fick kvarsittning 1 timma för att man störde eller var dum på lektionerna
Mobiler fick man ha på rasterna, men vi spelade mest fotboll, även på vintern när det var is.

När jag skulle sluta högstadiet så hade vi en lärare som fick sluta. Han lyfte en elev i kragen som var otrevlig och sparkades/sloggs.
Hans föräldrar anmälde skolan och då fick läraren gå för att skolan skulle slippa problemet med anmälningnen .. Vi blev utan lärare resten av terminen, men fick en vikarie som var då i 20 års åldern.

Förstår dock inte varför de ska sitta i mobilen hela tiden, fick inte min första egna mobil för ens jag blev 18 och kunde köpa den själv :P. Som yngre fick jag inte de nyaste spel consolerna t.e.x PS3 eller Xbox 360. Jag hade en dator som jag fick ärva. Men jag fick lära mig att saker och ting kostar. Skulle jag ha någonting så fick jag hjälpa farfar eller någon annan så jag kunde få pengar till att köpa det jag ville ha, t.e.x spel till datorn. Fanns inget som hette " Pappa/mamma" betalar. Har inte dött av det heller hehe

Det är väl så livet ska vara. Nu klagar alla att man inte har råd att gå till tandläkaren för det kostar minsann drygt 1000kr och görs var 18 månad eller så. Under den tiden hinner samma person köpa minst två telefoner för ett sammanlagt värde av ca 15000kr.
Man proriterar helt enkelt annorlunda.

Har också fått köpa det man vill ha för egna pengar men nu tycks det vara allt vanligare att föräldrar köper allt till sina barn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Vitsen med att ta av sig mössan, kepsen, jackan osv och inte fippla med mobilen när en lektion börjar är att man mentalt skall känna att nu är det lektion och inte rast/hänga med polarna. Det är annars lätt hänt att det som pågick innan lektion följer med in i klassrummet och det tar en kvart för läraren att få ordning på ungarna innan de kan göra något vettigt.

Lustigt det här med mode förresten, på 70/80-talet var det en typ av klädsel som ansågs som "ute", löjlig, bonnläpp, mobbingoffer osv: byxor som hängde ned och visade halva arslet (Gällivarehäng), stora kängor, bylsig jacka och mössa (helst lite på snedden). Dagens mode, rappare eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunilu:

Låt de sitta på telefonerna och låt de ta smällen när de inser hur mycket undervisning de missat.

Det är ju det som är problemet, man missar inte så mycket undervisning. I värsta fall får de läsa några sidor i boken för att ta in en timmes undervisning då det alltid varit snigelfart i grundskolan.

Skulle gärna haft dagens mobiltelefoner i skolan, hade jag sluppit ha så tråkigt och slumra på bänken hela lektionern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunilu:

Låt de sitta på telefonerna och låt de ta smällen när de inser hur mycket undervisning de missat.

Den dagen de inser (Om någonsin) att de missat nått, har tåget gått och det blir väldigt svårt att fixa till i efterhand. Tex, kan man missa vidare studier, pga för dåliga betyg, för att man satt med näsan i nallen på lektionerna.
Man riskerar helt enkelt att få en helt annan framtid, än vad man egentligen har potential för.
Längre fram i livet är det nog många som kommer vara tacksamma för att de blev beordrade att lägga undan mobilen.

Jämför gärna med mobiler och bilkörning (igen).
Den stackare som just körde ihjäl en människa, för att han/hon satt och skrev SMS och körde bil, önskar med stor sannolikhet att man inte gjort vad man just gjorde, men den döda kommer inte återuppstå, hur mycket man vill.
Förbudet mot att hantera telefon vid bilkörning kom till just för att undvika sådana händelser.
(Folk sitter med näsan i telefonen fast det är förbjudet, jag ser det varje dag, fast jag bara har 9km till jobbet.)

Förbjud mobil användande i klassrummen. Det tar i alla fall bort en allvarlig distraktion. Sedan om individer har damp, löser det inte inlärnings problemet. Men en stor del av barnen kommer lära sig något mer.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Overwatch:

Att det här tas upp på "riksdagsnivå" är ju skrattretande.

Det beror ju på att skolan är kommunernas ansvar idag, så var det inte förr. Skall man få till något som gäller i hela landet så får det upp på en högre nivå helt enkelt.

Synd att skolan blev kommunaliserad...

Skrivet av Lunilu:

Låt de sitta på telefonerna och låt de ta smällen när de inser hur mycket undervisning de missat.

Det låter ju bra... förutom att det drabbar inte bara dem utan hela samhället.

Nej, inför särklasser som det fanns förr i tiden där de störiga eleverna får störa varandra (i värsta fall, förhoppningsvis kan en grym lärare fixa även det klientelet) och låt de vanliga barnen få studiero i de vanliga klasserna. Och sluta med den här eviga bokstavsdiagnosticeringen; störiga skitungar är störiga skitungar oavsett vad man vill göra för att dölja föräldrarnas ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Bevisbördan i detta fallet ligger på den som hävdar att keps är ett problem. Det är "ohyfsat" att ha mössa inomhus, men det finns liksom inga belägg för varför. Varför sitter du och blir upprörd för att någon där ute har mössa på sig inomhus?

Jag har varit lärare väldigt länge så jag "sitter inte bara och är upprörd", utan talar av erfarenhet vad som fungerar bäst när jag bedriver lektion med mina elever. En keps behöver man inte ha på sig under lektionstid. En mobiltelefon behöver man heller inte ha på sig under lektionstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jag har varit lärare väldigt länge så jag "sitter inte bara och är upprörd", utan talar av erfarenhet vad som fungerar bäst när jag bedriver lektion med mina elever. En keps behöver man inte ha på sig under lektionstid. En mobiltelefon behöver man heller inte ha på sig under lektionstid.

Men du har ju inga argument mer än "bara för att så ska det vara". Det är ju fullkomligt godtyckligt, det skulle ju precis lika gärna kunna vara tvärt om, att man absolut ska ta på sig mössan när man kommer in i klassrummet.

Jag skiter fullkomligt i vad som funkar för dig i ditt liv. Jag ser fortfarande inte ett enda konkret argument för varför mössan ska av inomhus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

...Jag skiter fullkomligt i vad som funkar för dig i ditt liv. Jag ser fortfarande inte ett enda konkret argument för varför mössan ska av inomhus.

Jätte enkelt! Lärarens klassrum. Följ reglerna eller gå ut. Går du ut i grundskolan, får det följder, eftersom vi har skoltvång. Läraren är chef han/hon bestämmer reglerna.
Efter grundskolan är det jätte enkelt. Om man prioriterar sin keps före utbildning, var så god! Ditt liv!
Om läraren ber dej ta av kepsen och du inte gör det, visar du brist på respekt. Så enkelt är det!

Jag håller utbildningar inom arbetslivet = för vuxna.
Jag ber mina elever sätta telefonen på ljudlöst. Behöver de tala i telefon, får de gå ut. Missar de något jag säger, pga telefon, är det deras problem. De betalar ca 8000kr/person och dag, det ligger lite i deras intresse att höra vad jag har att säga. Jag väntar inte, jag repeterar inte.
Jag har till dags dato inte sprungit på att folk sitter med keps i klassrummet. Det är nog mest tonåringar som tycker det är viktigt.
Och jag har hållit utbildningar från Sao Paulo Brasilien i söder, till Umeå i norr.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jätte enkelt! Lärarens klassrum. Följ reglerna eller gå ut. Går du ut i grundskolan, får det följder, eftersom vi har skoltvång. Läraren är chef han/hon bestämmer reglerna.
Efter grundskolan är det jätte enkelt. Om man prioriterar sin keps före utbildning, var så god! Ditt liv!
Om läraren ber dej ta av kepsen och du inte gör det, visar du brist på respekt. Så enkelt är det!

Jag håller utbildningar inom arbetslivet = för vuxna.
Jag ber mina elever sätta telefonen på ljudlöst. Behöver de tala i telefon, får de gå ut. Missar de något jag säger, pga telefon, är det deras problem. De betalar ca 8000kr/person och dag, det ligger lite i deras intresse att höra vad jag har att säga. Jag väntar inte, jag repeterar inte.
Jag har till dags dato inte sprungit på att folk sitter med keps i klassrummet. Det är nog mest tonåringar som tycker det är viktigt.
Och jag har hållit utbildningar från Sao Paulo Brasilien i söder, till Umeå i norr.

Ja jag håller med. Man ska göra som läraren säger. Jag förstår bara inte varföt läraren bestämmer att man ska ta av sig mössan. Vad spelar det för roll liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja jag håller med. Man ska göra som läraren säger. Jag förstår bara inte varföt läraren bestämmer att man ska ta av sig mössan. Vad spelar det för roll liksom?

Man kan absolut ifrågasätta det.
Men om vi vänder på det, från mössa inomhus till inga kläder utomhus?
Om du går ut naken på stan, som gud skapade dej! (Om du är troende) Varför kommer polisen och tar dej?

Det kallas "Respekt"!
Lika väl som vi alla vet att man av respekt för andra inte går omkring näck på stan, har vi inte heller mössa på inomhus.
Skolan är väl ett bra ställe att försöka lära ut det?

Det enklaste är väl att bara visa sin lärare respekt, genom att inte ha keps på i klassrummet?
Respekt är något som börjar bli en allvarlig brist i vårt samhälle idag. Skall vi strunta i att ens lära ut lite i skolan?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Man kan absolut ifrågasätta det.
Men om vi vänder på det, från mössa inomhus till inga kläder utomhus?
Om du går ut naken på stan, som gud skapade dej! (Om du är troende) Varför kommer polisen och tar dej?

Det kallas "Respekt"!
Lika väl som vi alla vet att man av respekt för andra inte går omkring näck på stan, har vi inte heller mössa på inomhus.
Skolan är väl ett bra ställe att försöka lära ut det?

Det enklaste är väl att bara visa sin lärare respekt, genom att inte ha keps på i klassrummet?
Respekt är något som börjar bli en allvarlig brist i vårt samhälle idag. Skall vi strunta i att ens lära ut lite i skolan?

Det går tydligen inte att diskutera detta. För eftersom jag ifrågasätter problemet med mössor är jag tydligen emot hela skolväsendet. Moget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det går tydligen inte att diskutera detta. För eftersom jag ifrågasätter problemet med mössor är jag tydligen emot hela skolväsendet. Moget

Sakerna hänger liksom ihop. Så kör inga "Moget" med mej. Den kommentaren ramlar liksom på eget grep.

Du försöker isolera "mössa/keps på i skolan" Men du verkar sakna förmågan att se helheten.
Att man tar av sig huvud bonad inomhus, handlar om att visa respekt. (Inte bara i skolan!)
Om man inte sätter gränser i skolan, vad kan vi då mera hitta på?

* Vi kan sitta och störa klassen?
* Spotta på läraren kanske?
* Misshandla läraren om han inte är för stor o stark?

Listan kan göras hur lång, eller extrem som helst. Men i grunden handlar det om en enda sak, som du inte vill ta till dej. RESPEKT!
Om läraren ber dej inte ha keps på? Vad är problemet?
I grunden är det upp till läraren vad han/hon vill sätta för gränser. Där jag gick i skolan, var det OK med keps i hälften av lärarnas klassrum. Andra hälften var det bara att ta av kepsen. (Hur svårt kan det vara?) Och detta var 35 år sedan.
I andra länder, tex England, är det skoluniform som gäller och du gör stor sak av att du inte får ha keps i klassrummet?

Du har helt rätt i att det inte går att diskutera. Men det är inte vi andra som inte vill/kan. Du är inte intresserad av att diskutera när andra inte håller med dig, du vill bara få medhåll. För det är synd om dej för att du inte få ha kepsen på.

Skäms du över din hårfärg, eller vad?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Det här får bli det sista jag skriver om mössor, då tråden i grunden handlar om mobiltelefoner i skolan.
Grunden för ett fungerande samhälle innehåller en massa regler, en del lagstadgade, andra "bara är så".
Om vi skiter i alla regler, lagstadgade eller ej, så får vi anarki.
Du kan vara lugn, som det ser ut i samhället idag, behöver du bara stå på dej ett tag så får du det inskrivet i någon stadga, att det är din lagstadgade rätt att bära burka i skolan om du vill. Men mej veterligen är vi inte där riktigt ännu?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag skiter fullkomligt i vad som funkar för dig i ditt liv. Jag ser fortfarande inte ett enda konkret argument för varför mössan ska av inomhus.

Då tror jag inte det spelar någon roll vad man lägger fram för argument eftersom du skiter fullkomligt i vad som fungerar i en undervisningssituation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jätte enkelt! Lärarens klassrum. Följ reglerna eller gå ut.

Personligen tycker jag det är bättre om det är en regel som antas av hela skolan, helst i samarbete med föräldrar, så att samtliga är medvetna om vad konsekvenserna blir om eleven väljer att bryta regeln.

Citat:

Jag håller utbildningar inom arbetslivet = för vuxna.

Samma princip när man sitter på bio.

Permalänk
Medlem

Tycker inte barnen ska lägga sina mobiltelefonen i den där mobilkorgen de flesta klassrummen har. Var inne i en sjua och i en korg låg bla 1 st iPhone X för 12 500 kr och två Samsung S8 för kanske inköpspris 8 000 kr stycket.

Vem ska ansvara för dem om någon norpar? Under lektion eller under ett brandlarmtest? Läraren eller barnens föräldrar? Borde bli läraren om denna ber barnen lägga fram mobilerna. Vad tror ni?

Några gamla exempel:
http://www.smp.se/inblick/en-av-fyra-elever-bestulna-i-skolan...
http://www.helahalsingland.se/halsingland/soderhamn/chefen-ef...
https://www.flashback.org/t2082267

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vem ska ansvara för dem om någon norpar?

Skolan bör tala om för samtliga föräldrar att de helst inte ser att barn tar med sig mobiltelefon till skolan men om de gör det och den försvinner så är det inte skolans ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Skolan bör tala om för samtliga föräldrar att de helst inte ser att barn tar med sig mobiltelefon till skolan men om de gör det och den försvinner så är det inte skolans ansvar.

Problemet är väl bara att föräldrarna idag är så inbitna mobil användare själva, att de vill att barnen har telefon. (Barnen vill garanterat) Alla skall vara anträffbara 24/7.
Å andra sidan kan det vara en bra lektion i livet, att bli av med nallen m.m. i ett tidigt skede. Allt för många låter dessa +10'000kr leksaker drälla omkring. Vuxet folk på krogen, har telefonen på bordet, eller i baren, de reser sig och går på muggen, låter mobilen ligga obevakad.

Om man blir av med sin iPhoneX redan i skolåldern, och får springa resten av året med en Nokia 3310, så får vi väl anse det vara utbildning! En läxa för livet!
Skolan borde skaffa ett värdeskåp att låsa in värdesaker i? Skolan kanske inte är juridiskt ansvarig för elevernas värdesaker, men man borde inte tvinga eleverna lämna allt i olåsta utrymmen!

Förr var det mest värdefulla vi elever hade till skolan, kläderna vi hade på oss. Redan då kunde ett par nya jeans få fötter. Inget nytt under solen!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Problemet är väl bara att föräldrarna idag är så inbitna mobil användare själva, att de vill att barnen har telefon. (Barnen vill garanterat) Alla skall vara anträffbara 24/7.

Då får de väl skaffa en enkel telefon som barnen kan ha med sig till skolan, kanske med kontantkort. Finns ju billiga mobiltelefoner som det inte spelar någon roll om de försvinner.

För att ta emot ett samtal eller svara på ett SMS krävs inte så mycket i telefonväg.

Men psykotiska föräldrar kanske borde få behandling istället för att tvinga sina psykoser på sina barn?

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men vad är relevansen mellan mössor och mobiltelefoner?

Stör mössor undervisningen? På vilket sätt då?

Aldrig upplevt det själv... mobiler däremot, absolut.