Täcka fönster i lägenhet så inget ljus kommer in?

Permalänk

Täcka fönster i lägenhet så inget ljus kommer in?

Som titeln säger, har rullgardiner men det skinner tydligt igenom på sidan.
Ja vill ha så det blir helt mörkt.

Vad finns det för alternativ:)?

Permalänk
Medlem

Kartong mot fönstret och dra ner rullgardinerna.
Ser inte så snyggt ut utifrån, men mörkt blir det.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Filtar eller handdukar körde jag en sommar innan jag ledsnade och sydde till tjocka mörka gardiner som går att dra isär när man vill ha in ljus.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag jobbar natt och sover på dagarna så känner igen problemet, har löst detta med mörkläggningsgardiner, de finns i alla möjliga utföranden så alternativen är många
https://www.google.se/search?q=m%C3%B6rkl%C3%A4ggningsgardine...

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk

kartong funkar hyffsat, men måste typ tejpa runt för det ska sitta kvar, sen ramlar det tillslut ändå.

Gardiner och sånt läcker väl rejält på sidorna?
För har nu gardiner (dåliga dock) men sen också rullgardiner samtidigt, och det är i princip värdelöst.

Permalänk
Medlem

Tejpa svarta sopsäckar på fönstret. Detta funkar bara på vintern dock. Om du gör det på sommaren så blir det så varmt så att det är väldigt stor risk att glaset spricker. Det är ej någon höjdare!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

helt svarta rullgardiner som typ nästan är slimmade mot fönstret, typ nån cm ifrån bara, så att inget kan skina in på sidorna(beror lite på vilka fönsterkarmar du har), det har hindrat både sol och värme från att komma in i min lägenhet iaf

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mörkläggningsgardiner är rätt väg att gå. Häng dom från en skena i taket nära väggen så dom täcker hela fönstret och delar av väggen. inget ljus slipper in då.
har dessa i sovrummet och vardagsrummet: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70298422/
Sen sätter du fast dom i denna; https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70299153/

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Medlem

Sätt skenor på sidorna av rullgardinen.

Kassettrullgardin heter det väl om du vill köpa färdigt. Men det går att göra DIY relativt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur permanent vill du ha det?
Det går ju att smälla upp toningsfilm från Biltema för att minska ljusinsläppet med 95%, gissar att det blir svårt att se ut på kvällar och nätter bara. Lätta att ta bort, lämnar inga märken. Sänker ju temp I lgh också som bonus.

Permalänk

Hur sätter du fast dom vettigt?
Fönstret går in lite mot ramarna, [ så att säga.

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Hur permanent vill du ha det?
Det går ju att smälla upp toningsfilm från Biltema för att minska ljusinsläppet med 95%, gissar att det blir svårt att se ut på kvällar och nätter bara. Lätta att ta bort, lämnar inga märken. Sänker ju temp I lgh också som bonus.

Ja rätt så permanent, ja hatar solljus, så länge det liksom är okej i en lägenhet så vill ja ha det som blockerar så mycket som möjligt.
Och inte är en total plåga att sätta upp såklart.

Permalänk
Medlem

@Zero Walker:

Jag förstår inte riktigt hur du menar att dina fönster är utformade.

Du skär ju till toningsfilm efter ditt fönster mha ett rakblad eller liknande, det kan man göra när de sitter uppe så det blir exakt kant i kant, alltså ingen glipa alls.
Dem sätts fast genom att man först rengör rutan nogrannt, sen sprayar vatten med lite diskmedel på rutan innan man sätter dit filmen. Med en skrapa skrapar man ut luftbubblor och överflödigt såpavatten varpå filmen "klistras" mot glaset. När man tar bort filmen torkar man bara av rutan och den är som innan.

Inte svårt att sätta upp, på plana fönster är det busenkelt.
En rulle kostar runt en femtilapp så är ju billigt att testa.

Framgångsfaktorer är att vara noggrann med rengöringen och inte snåla med såpavattnet.

Permalänk
Medlem

Flikar in att sopsäckar, toning, kartong över fönstren eller liknande "ghetto" lösningar garanterat kommer väcka vicevärdens uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Flikar in att sopsäckar, toning, kartong över fönstren eller liknande "ghetto" lösningar garanterat kommer väcka vicevärdens uppmärksamhet.

Vad tänker du att vicevärden skulle göra? Ringa snuten? Betalar man sin hyra och sköter sig så kan jag garantera att vicevärden skiter fullständigt i om du inte vill släppa in solljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Vad tänker du att vicevärden skulle göra? Ringa snuten? Betalar man sin hyra och sköter sig så kan jag garantera att vicevärden skiter fullständigt i om du inte vill släppa in solljus.

Alla (?) lägenheter och bostadsrätter har regler om hur utsidan på husen skall se ut.
Blomlådor, möbler på balkongen och garanterat sopsäckar över fönstren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Alla (?) lägenheter och bostadsrätter har regler om hur utsidan på husen skall se ut.
Blomlådor, möbler på balkongen och garanterat sopsäckar över fönstren

Är väl inget som hindrar så länge det sitter på insidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Är väl inget som hindrar så länge det sitter på insidan?

Man kan ju såklart göra det lite snyggare så att det inte ser ut som ett knarkarnäste.
Testa vettja, säkert roligt att få påhälsning av valfri myndighet

Permalänk
Avstängd

@Svensktiger har rätt.
Vi bor trots allt i sverige, ej Harlem.
Riv ner gardinhållarna och sätt upp rullgardin som är 10-20 cm bredare än fönstret om du fattar vad jag menar.
Sätt fast skiten så att det kommer så nära "fösterhålet" som möjligt, då _KAN_ inget solljus slinka emellan.

Rullgardinsmaterial finns i hundratals färger och material som passar alla typer av bruk.

Permalänk
Medlem

I både mitt datorrum och min biosalong så har jag gjort egna konstruktioner. För bio'n har jag kört med tätt tyg för att verkligen få det helt mörkt, inget ljus tar sig in. För datorrummet så har jag bara en ram med högtalartyg, håller ljuset ute och rummet mörkt men när solen ligger på så kan man se ljuset på tyget.

Måttanpassad ram av 1x1 virke, behöver inte vara något kraftigare. Sedan tyg som är till för mörkläggning, ska vara tätt och ganska tjockt för att verkligen stänga ut allt ljus. Sen satte jag dubbla 10cm remsor av högtalartyg runt hela ramen, detta för att det skulle sluta tätt och konstruktionen skulle sitta kvar.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Man kan ju såklart göra det lite snyggare så att det inte ser ut som ett knarkarnäste.
Testa vettja, säkert roligt att få påhälsning av valfri myndighet

Vilken myndighet pysslar med detta? Tror du att polisen åker hem till folk som har sopsäckar för fönstret?

I mitt bostadsområde har massor av lägenheter på bottenvåningen olika former av insynsskydd på köksfönstren som vätter in mot gårdarna, vanligast är "diffuser"-film eller toningsfilm, har inte lagt märke till att det är massa myndighetspersoner som springer och hälsar på, inte heller att vicevärden skulle bry sig.
Vet vissa lgh som alltid har alla persienner nere, tror inte de får besök pga det heller.

Hitta nån form av fakta att backa upp dina påståenden med, nu känns det som att du bara spekulerar vilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Vilken myndighet pysslar med detta? Tror du att polisen åker hem till folk som har sopsäckar för fönstret?

I mitt bostadsområde har massor av lägenheter på bottenvåningen olika former av insynsskydd på köksfönstren som vätter in mot gårdarna, vanligast är "diffuser"-film eller toningsfilm, har inte lagt märke till att det är massa myndighetspersoner som springer och hälsar på, inte heller att vicevärden skulle bry sig.
Vet vissa lgh som alltid har alla persienner nere, tror inte de får besök pga det heller.

Hitta nån form av fakta att backa upp dina påståenden med, nu känns det som att du bara spekulerar vilt.

Att ha persiennerna nere på bottenvåningen bryr sig ingen om. När fönstren är igentäppta med svarta sopsäckar på 3:e våningen börjar det dra intresse till sig eftersom det är få "vanliga" som gör det. Tillräckligt för att någon ska börja rota i din elräkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Vilken myndighet pysslar med detta? Tror du att polisen åker hem till folk som har sopsäckar för fönstret?

I mitt bostadsområde har massor av lägenheter på bottenvåningen olika former av insynsskydd på köksfönstren som vätter in mot gårdarna, vanligast är "diffuser"-film eller toningsfilm, har inte lagt märke till att det är massa myndighetspersoner som springer och hälsar på, inte heller att vicevärden skulle bry sig.
Vet vissa lgh som alltid har alla persienner nere, tror inte de får besök pga det heller.

Hitta nån form av fakta att backa upp dina påståenden med, nu känns det som att du bara spekulerar vilt.

Bor man i ett ghetto så kanske ingen bryr sig.
Men de bostäder jag har haft har alltid haft klara regler om vad som är OK eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Som titeln säger, har rullgardiner men det skinner tydligt igenom på sidan.
Ja vill ha så det blir helt mörkt.

Vad finns det för alternativ:)?

Riktiga mörkläggningsgardiner och saken är biff, de ska vara tjocka annars släpper de igenom lite ljus. Du ska ha så de räcker från vägg till vägg inte bara för fönstrena.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för vanliga mörkläggningsgardiner, fungerar utmärkt, det blir kanske inte pitch black, men räcker definitivt för TV-tittande, speciellt om du även har persienner du kan dra ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bor man i ett ghetto så kanske ingen bryr sig.
Men de bostäder jag har haft har alltid haft klara regler om vad som är OK eller inte.

Snygg insinuering, bor dock inte i ett ghetto.

Då borde det vara lätt för dig att länka till några stadgar eller liknande som klargör att toningsfilm på fönstren inte är ok.

Du glömde visst svara på vilken myndighet som skulle komma på besök också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Snygg insinuering, bor dock inte i ett ghetto.

Då borde det vara lätt för dig att länka till några stadgar eller liknande som klargör att toningsfilm på fönstren inte är ok.

Du glömde visst svara på vilken myndighet som skulle komma på besök också.

En förening kan ha väldigt olika regler.
Solfilm (som du tog upp, inte jag) kanske är OK.
Men tejpar du svarta sopsäckar över fönsterna så kan jag nästan garantera att du får en lapp i brevlådan eller t.o.m. besök.

Permalänk

Vilken diskussion det blev;d

Grejen är, just nu har ja Gardinstänger, sen hänger typ Rullgardinerna på dom,
för finns ingenstans att sätta fast själva Rullgardinerna där.
Och Gardinstängerna är ju en bra bit framför fönstret,
så ser ut som det är Dag fast ja har Gardiner och Rullgardinerna på varandra.

Permalänk
Medlem

Aluminiumfolie och tejp!

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10