Greattech (Karatas Group AB) - ARN - Bedöm själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

GT har själv sagt på forumet i ett av sina svar att man köpte varumärket Greattech. Exakt vad varumärket inkluderar kan jag ej svara på. Såvitt jag vet så är det inte ett registrerat varumärke, men man väljer detta ordval i folkmun för enkelhetens skull. Jag personligen tror att man gjorde deal med konkursförvaltaren för köpa loss rättigheterna för en symbolisk summa så man kan fortsätta driva ett nytt bolag under namnet Greattech och kan således behålla domän, lokal och skyltning.

Det finns väl mycket utrymme för spekulation i detta fall helt klart. Nu bör det väl sägas att det är långt ifrån ovanligt att det bedrivs företagande under både fiktiva bolagsnamn och inbillade varumärken. Ofta främst baserat på okunskap snarare än något annat. I detta fall är det väl samma personer som är aktiva i det nya bolaget som det tidigare så på så sätt är man väl samma GreatTech som det nu konkursade bolaget.

Att sätta ett bolag i konkurs för att sedan driva verksamheten vidare i ett nytt är inte heller ovanligt. Under 90-talet var det väl mer regel än undantag att krogar i Stockholm lyxrenoverades, konkade och sen såldes till en släkting. Därmed inte sagt att det skulle vara så i detta fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kundun:

förmodligen bryter mot GDPR på ett par punkter.
Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett allt annat som händer i tråden så kan ingen bryta mot en förordning som ännu inte trätt i kraft, GDPR börjar gälla 25 maj 2018.
https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oavsett allt annat som händer i tråden så kan ingen bryta mot en förordning som ännu inte trätt i kraft, GDPR börjar gälla 25 maj 2018.
https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/

Ja och nej, GDPR klubbades väl av EU 2016 har jag för mig men sen har det funnits en "övergångsperiod" som tar slut i maj i år. Men i praktiken är det nog så att att den i Sverige anses gälla från maj i år.

Permalänk
Medlem

@Greattech Hur går det, har ni hittat någon årsredovisning eller revisor ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annthos22:

Jag kommer att återkomma till er genom ARN då det inte finns mycket mer att diskutera än att ni tabbat er åter igen. Ett tips från hjärtat @greattech
är att ni bör börja behandla era kunder som handlar hos er med respekt och värdighet och inte bara se dem som saker. Kunden har inte alltid rätt men den affärsfilosofi ni anammat bör inte få fortsätta bedrivas någonstans. Jag önskar ingen att utsättas för det hatiska bemötande som vi fått av er. Att du endast svarar på sweclockers(även om ditt syfte bara är att sätta ditt företag i bättre dager) är intressant. Tänk om du kunde lägga din energi på att etablera fungerande kundkontakter istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Av bilderna att döma kan jag inte tycka att GT har "tabbat" sig, snarare tvärtom.

Jag har själv arbetat på lager till ett E-handelsbolag som sålde IT produkter och sådan här undermålig packning såg vi varje vecka. Som kund har man faktiskt ansvar själv av att packa produkten på ett korrekt sätt. Produkten skall kunna tappas från 1-2 meters (minns inte exakt siffra) höjd ner i hård mark enligt postens fraktvillkor - det gör knappast detta emballage som ni har använt.

Tråkigt att GT får smutskastning som de mest sannolikt inte förtjänar, det tar liksom fokus från de ärenden då de faktiskt gjort fel och förtjänar kritik.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Som kund har man faktiskt ansvar själv av att packa produkten på ett korrekt sätt. Produkten skall kunna tappas från 1-2 meters (minns inte exakt siffra) höjd ner i hård mark enligt postens fraktvillkor - det gör knappast detta emballage som ni har använt.

Visst är det så. Samtidigt kan det vara rätt svårt för en privatperson att kunna paketera en TV, dator, etc så att försändelsen bokstavligen kan tappas från x meter. Framförallt om man inte har kvar originalemballage. Sen är det skillnad på att bara slänga ned saken i en låda mot att försöka lägga in någorlunda bra skyddsmaterial och paketera så bra som möjligt.

Sambon är för övrigt less på att jag sparar TV- och skärmkartonger (en kartong för en TV på 65" tar i princip upp halva förrådet.

För övrigt har jag svårt att se att originalförpackningar klarar att tappas i backen från två meter? Eller beror de fraktskador som uppstår på exempelvis TV-apparater att Posten faktiskt tappar paketen från högre höjd än två meter?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Visst är det så. Samtidigt kan det vara rätt svårt för en privatperson att kunna paketera en TV, dator, etc så att försändelsen bokstavligen kan tappas från x meter. Framförallt om man inte har kvar originalemballage. Sen är det skillnad på att bara slänga ned saken i en låda mot att försöka lägga in någorlunda bra skyddsmaterial och paketera så bra som möjligt.

Sambon är för övrigt less på att jag sparar TV- och skärmkartonger (en kartong för en TV på 65" tar i princip upp halva förrådet.

För övrigt har jag svårt att se att originalförpackningar klarar att tappas i backen från två meter? Eller beror de fraktskador som uppstår på exempelvis TV-apparater att Posten faktiskt tappar paketen från högre höjd än två meter?

Hej!

Ja tycker faktiskt inte det är märkvärdigt alls. Att packa rätt är inte svårt alls, packmaterial finns att köpa på många ställen och att inte göra det så riskerar man ju faktiskt att sin egen produkt skadas (och du har då inte rätt till ersättning alls) - så en liten summa för att packa rätt är definitivt värt det.

I hans fall hade han lätt kunnat lägga lite mer bubbelplast tex runt datorn så hade ingen skada skett.

2 meter är ja osäker på om det står i postnords villkor, tror det är 1 meter, om det överhuvudtaget står en siffra. Låter det vara osagt. Vet dock om att det står att paketeringen skall klara ett fall från en höjd och det är ganska självklart att det står i villkoren eftersom annars skulle skadeståndskraven mot fraktföretaget kunna bli enorma. Sen att postnords kundtjänst inte alltid följer villkoren (dvs är mildare i sin bedömning) vet jag om att så sker många gånger....

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

I stort sett inga orginal/fabriks förpackningar är gjorde för att tåla fraktbolagens krav för enskilda försändelser.
Utan dom är gjorda för att fraktas på pall ihop med massa andra exakt samma prylar/förpackningar (hur många beror givetvis på storlek).
Och pallfrakt har ett betydligt lägre krav än separata paket.

Butiker/etc tar idag chansen att inget ska hända med det dom skickar då det helt enkelt blir billigare att ta smällen för förstörda paket då o då istället för att kosta på en godkänd paketering från början.
Detta gör givetvis att när kunder ska skicka tillbaks kan dom få problem även om dom använder exakt samma paketering som butiken skickade ut med och skadas paket då är det kundens ansvar som ej packade ordentligt.

Och vid tex garanti/reklamation så ska kund (om privatperson vill säga) hållas kostnadsfri dvs ej behöva betala nåt.
Kund ska således kunna kontakta företaget ifråga och begära att få paketerings material utsänt utan någon kostnad som efter paketering ska klara det aktuella fraktbolagets krav.
Detta gäller även om kund ej har kvar orginal emballage dvs kund har kastat ut kartongen till tex 65" tv´n då den ej har plats för den.

Ångerrätten däremot så har butik rätt att ta betalt för frakkostander, jag är dock osäker om det finns krav att dom ska kunna skicka ut emballage men då ta betalt för det eller ej, jag gissar på nej dock.

Paketeringen i denna tråd var rätt dålig ja.
Frågan är om kunden pratat med gretatech först hade dom skickat ut emballage utan kostnad och utan fördröjninstaktik/behöva bråka med i dom månader först?
Jag är rätt säker på att svaret på den frågan är nope.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@anon131444
Hur går det, har du fått bort stämpeln ännu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milkab:

@pixlchaser
Hur går det, har du fått bort stämpeln ännu?

Stämpeln (?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Stämpeln (?).

Hehe
Trygg e handel certifikatet syftar jag på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milkab:

Hehe
Trygg e handel certifikatet syftar jag på

Ah! Mailet från Trygg E-handel kom den 23:e mars, den 22:a april är alltså fristen för svaret om man skall ta dem på orden ang. "30 dagar".

Permalänk
Inaktiv

Har handlat mycket av GT samt haft en reklamation utan problem.

Funkar lika bra som att handla från vilken nätbutik som helst.

Permalänk
Inaktiv

@anon200632: Visa gärna dina orderbekräftelser.
För att inte göra det extra förvirrat så handlar det inte om att någon tror att GT inte avhjälper några reklamationer alls. Bara att dem inte gör det så bra alla gånger. Tror du har missat poängen med tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@Decimal: Visa gärna dina orderbekräftelser.
För att inte göra det extra förvirrat så handlar det inte om att någon tror att GT inte avhjälper några reklamationer alls. Bara att dem inte gör det så bra alla gånger. Tror du har missat poängen med tråden!

Plus då att det verkar finnas en hel del oklarheter kring den finansiella statusen på nuvarande och tidigare bolag som verkar under samma varumärke samt att man verkar ha ett något "flexibelt förhållande" till gällande lagar.

Permalänk
Medlem

Fick lite tid över igår eftermiddag och bestämde mig för att kolla upp kreditvärdigheten hos Karatas Group AB (som själva kallar sig för "GreatTech") och det var verkligen ingen rolig läsning, snarare det omvända faktiskt. Om folk vill handla där för att dom gillar företaget, servicen, priserna etc. är det väl upp till var och en men skulle nog rekommomendera andra betalningsalternativ än förskottsbetalning.

Bör sägas att jag inte har någon faktiskt insyn i GreatTechs ekonomi, bland annat då bolaget helt saknar årsredovisningar, men UC brukar ha rätt bra koll på saker och ting. Hur sen Trygg E-handel kan intyga att företaget har "finansiell stabilitet och god kreditvärdighet" är mer av en gåta...

Permalänk
Medlem

Gissar på att det ej funnits något underlag för att ta bort stämpeln från GT då dem fortfarande finns kvar hos trygg e-handel.

Eller har jag missat något ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tehlamah:

Gissar på att det ej funnits något underlag för att ta bort stämpeln från GT då dem fortfarande finns kvar hos trygg e-handel.

Eller har jag missat något ?

Det är ett bra företag så det är ju bra de har trygg e handel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det är ett bra företag så det är ju bra de har trygg e handel.

Det är nog snarare så att Trygg E-Handel inte gjort de kontroller som de påstått dom gjort vilket dom nu uppmärksamats på. Om det sen är trevliga killar med bra service, priser osv vet jag inget om, men rent ekonomiskt och juridiskt är det så långt ifrån "ett bra företag" som man kan komma enligt Bolagsverket och UC. Sen får var och en avgöra själv om man ändå vill handla där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fick lite tid över igår eftermiddag och bestämde mig för att kolla upp kreditvärdigheten hos Karatas Group AB (som själva kallar sig för "GreatTech") och det var verkligen ingen rolig läsning, snarare det omvända faktiskt. Om folk vill handla där för att dom gillar företaget, servicen, priserna etc. är det väl upp till var och en men skulle nog rekommomendera andra betalningsalternativ än förskottsbetalning.

Bör sägas att jag inte har någon faktiskt insyn i GreatTechs ekonomi, bland annat då bolaget helt saknar årsredovisningar, men UC brukar ha rätt bra koll på saker och ting. Hur sen Trygg E-handel kan intyga att företaget har "finansiell stabilitet och god kreditvärdighet" är mer av en gåta...

Har du den rapporten som något dokument vi kan ta del av utan att själva köpa kreditupplysningar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Har du den rapporten som något dokument vi kan ta del av utan att själva köpa kreditupplysningar?

Känner folk som gör kreditvärderingar av företag hela dagarna och bygger även själv system för det så har tillgång till sån info vid behov men inte för vidaredistribution dessvärre. Men som du säger går det säkert att köpa en enstaka kreditrapport för den som inte har det men är intresserad, har för mig att Allabolag med flera säljer dom.

Har den inte framför mig men har för mig att huvudpunkterna var ett antal ansökningar om betalningsföreläggande mot företaget under 2018, ledningen/ägarna inblandade i tidigare konkurser, att man aldrig lämnat några bokslut. Minns att UC bedömde risken för att bolaget skulle hamna på obestånd närmaste 12 månaderna som över 60% och inte hade någon rekommenderad kreditlimit så gissningsvis är det många leverantörer som kräver förskottsbetalning för att skicka några varor osv. Sammantaget ser det inte speciellt bra ut alls, vilket dock inte med någon automatik behöver innebära att även det omstartade bolaget går i konkurs som det tidigare gjorde.

Permalänk
Greattech
Skrivet av improwise:

Känner folk som gör kreditvärderingar av företag hela dagarna och bygger även själv system för det så har tillgång till sån info vid behov men inte för vidaredistribution dessvärre. Men som du säger går det säkert att köpa en enstaka kreditrapport för den som inte har det men är intresserad, har för mig att Allabolag med flera säljer dom.

Har den inte framför mig men har för mig att huvudpunkterna var ett antal ansökningar om betalningsföreläggande mot företaget under 2018, ledningen/ägarna inblandade i tidigare konkurser, att man aldrig lämnat några bokslut. Minns att UC bedömde risken för att bolaget skulle hamna på obestånd närmaste 12 månaderna som över 60% och inte hade någon rekommenderad kreditlimit så gissningsvis är det många leverantörer som kräver förskottsbetalning för att skicka några varor osv. Sammantaget ser det inte speciellt bra ut alls, vilket dock inte med någon automatik behöver innebära att även det omstartade bolaget går i konkurs som det tidigare gjorde.

Hej Improwise,

Har inte riktigt hunnit besvara dina gissningar tidigare.

Du skriver att ägarna till bolaget eller ledningen har varit iblandade i tidigare konkurs (ER). Hur kom du fram till detta som Trygg E-handels jurister missat? Att du med alla dina inlägg återigen "gissat" detta är det är ingen tvekan om men även om man gissar något så brukar det ligga något bakom det eller sitter du framför skärmen och skriver inlägg från luften?

Jag kommer personligen se till att Trygg E-handel återkallas av oss om du kommer med minsta underlag som bekräftar det du skriver om konkurser eller Minst 1 st konkurs genom bolagsverket, skatteverket eller ett kreditupplysningsbolag vilket är offentliga uppgifter. Detta gäller även om du hittar en bekräftad skuld/utslag hos KFM på 1 kr sen bolaget grundades. Spelar absolut ingen roll om det gäller en pågående eller gammal ärende. Hittar du något alls förutom dina gissningar (skuld) så återkollar jag certifikatet idag. Ja, du får lägga upp det publikt här med dokument som bekräftar det. Det tar inte mer än 5 minuter för någon att skicka ett betalningsförläggande till KFM (bluffakturor) oavsett bolag. Detta innebär dock inte att en bluff eller felaktig inkommen ärende hos KFM är en giltig skuld.

Vi har aldrig tagit emot förskottsbetalning, jobbar endast med trygga betalsätt för kunden vilket är faktura/delbetalning samt postförskott där betalning sker när man tar emot produkten eller i efterhand.

Jag är dock rätt säker på att både kreditbolaget och Trygg E-handel har riktigt bra koll och jurister som sköter sitt jobb med fakta istället för gissningar/påståenden. Jag hoppas att du trots dina grovt felaktiga påståenden/gissningar har grundläggande kunskap inom företagsekonomi eller någon typ av juridiskt utbildning och inte gissar utan någon koll på hur det fungerar i verkligheten. Det finns gott om personer med utbildning inom dessa områden som gör sitt jobb hos exempel Trygg E-handel med riktig information/kunskap om bolagets riktiga status. Hade 1% av det du gissat varit korrekt så hade både kreditbolaget samt Trygg E-handel återkallat certifikatet inom 1 minut.

Jag kan dock bekräfta publikt vilket även kommer vara offentliga uppgifter inom kort på exempel Allabolag som man kan ta del av utan kostnad. Bolaget har och har aldrig haft någon skuld hos KFM eller utslag på varken 1 kr eller hos någon myndighet. Bolaget har gått/går med vinst sen dag ett med mycket god likviditet.

- GT

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Hej Improwise,

Har inte riktigt hunnit besvara dina gissningar tidigare.

Du skriver att ägarna till bolaget eller ledningen har varit iblandade i tidigare konkurs (ER). Hur kom du fram till detta som Trygg E-handels jurister missat? Att du med alla dina inlägg återigen "gissat" detta är det är ingen tvekan om men även om man gissar något så brukar det ligga något bakom det eller sitter du framför skärmen och skriver inlägg från luften?

Jag kommer personligen se till att Trygg E-handel återkallas av oss om du kommer med minsta underlag som bekräftar det du skriver om konkurser eller Minst 1 st konkurs genom bolagsverket, skatteverket eller ett kreditupplysningsbolag vilket är offentliga uppgifter. Detta gäller även om du hittar en bekräftad skuld/utslag hos KFM på 1 kr sen bolaget grundades. Spelar absolut ingen roll om det gäller en pågående eller gammal ärende. Hittar du något alls förutom dina gissningar (skuld) så återkollar jag certifikatet idag. Ja, du får lägga upp det publikt här med dokument som bekräftar det. Det tar inte mer än 5 minuter för någon att skicka ett betalningsförläggande till KFM (bluffakturor) oavsett bolag. Detta innebär dock inte att en bluff eller felaktig inkommen ärende hos KFM är en giltig skuld.

Vi har aldrig tagit emot förskottsbetalning, jobbar endast med trygga betalsätt för kunden vilket är faktura/delbetalning samt postförskott där betalning sker när man tar emot produkten eller i efterhand.

Jag är dock rätt säker på att både kreditbolaget och Trygg E-handel har riktigt bra koll och jurister som sköter sitt jobb med fakta istället för gissningar/påståenden. Jag hoppas att du trots dina grovt felaktiga påståenden/gissningar har grundläggande kunskap inom företagsekonomi eller någon typ av juridiskt utbildning och inte gissar utan någon koll på hur det fungerar i verkligheten. Det finns gott om personer med utbildning inom dessa områden som gör sitt jobb hos exempel Trygg E-handel med riktig information/kunskap om bolagets riktiga status. Hade 1% av det du gissat varit korrekt så hade både kreditbolaget samt Trygg E-handel återkallat certifikatet inom 1 minut.

Jag kan dock bekräfta publikt vilket även kommer vara offentliga uppgifter inom kort på exempel Allabolag som man kan ta del av utan kostnad. Bolaget har och har aldrig haft någon skuld hos KFM eller utslag på varken 1 kr eller hos någon myndighet. Bolaget har gått/går med vinst sen dag ett med mycket god likviditet.

- GT

Hej,

Läst igenom tråden idag och detta är ju väldigt intressant.

Jag jobbar inom Fintech på en bank och har via en kollega tagit ut en kreditupplysning på er och det ser ju inte bra ut.

Du pratar om att ni inte har några skulder hos KFM - det stämmer, men ni har ju 6 förelägganden? Det kommer ju att bli skulder hos KFM eventuellt om det ser ut såhär tycker jag. Alla är ju dock avskrivna, förutom 1 som är överklagat. Men det ser ju fortfarande dåligt ut, speciellt när det är relativt vettiga bolag (enligt min mening) som har begärt detta.

Vill någon ha kreditupplysningen så pma så skickar jag (Om man får göra detta?)

Redigering: Ni har även ett likvidiationsföreläggande som inkom för en vecka sedan pga att ni saknar årsredovisning - igen. Vad är ni för pajaser där borta?

//Matrimlol

Permalänk
Greattech
Skrivet av matrimLOL:

Hej,

Läst igenom tråden idag och detta är ju väldigt intressant.

Jag jobbar inom Fintech på en bank och har via en kollega tagit ut en kreditupplysning på er och det ser ju inte bra ut.

Du pratar om att ni inte har några skulder hos KFM - det stämmer, men ni har ju 6 förelägganden? Det kommer ju att bli skulder hos KFM eventuellt om det ser ut såhär tycker jag. Alla är ju dock avskrivna, förutom 1 som är överklagat. Men det ser ju fortfarande dåligt ut, speciellt när det är relativt vettiga bolag (enligt min mening) som har begärt detta.

Vill någon ha kreditupplysningen så pma så skickar jag (Om man får göra detta?)

Redigering: Ni har även ett likvidiationsföreläggande som inkom för en vecka sedan pga att ni saknar årsredovisning - igen. Vad är ni för pajaser där borta?

//Matrimlol

Hej Matrimlol.

Om jag förstår dig rätt nu så jobbar du på en bank och hävdar att ett betalningsförläggande leder till en skuld hos KFM? Du dömer ett betalningsförläggande utan ett juridiskt beslut, vad har vi myndigheterna/domstolarna till? Dessa 6 st förelägganden som inkommit under ca 2.5 år är alla ett par hundralappar och alla, precis alla återkallad/avskriven. Två orsaker, antigen felaktig krav/faktura eller bluffaktura. Vad anses som vettiga bolag? Då skulle du betala en faktura från en välkänd företag som du inte har någon koppling till oavsett belopp när du får en faktura?. Det kan finnas 100-tal betalningsföreläggande för ett bolag, det betyder självklart inte att dessa är en skuld eller giltiga/äkta fakturor, det är här bluffakturor kommer in. Återigen, det handlar om ett par hundra, alla dessa 6 st har inte ens ett totalt värde av ett mellan grafikkort.

Likvidationsföreläggande är inget beslut, det är ett utskick av bolagsverket som skickas ut automatiskt när man passerat tiden för årsbokslutet. Det kommer som sagt upp inom kort. Antar att tiden kommer besvara detta.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrimLOL:

Hej,

Läst igenom tråden idag och detta är ju väldigt intressant.

Jag jobbar inom Fintech på en bank och har via en kollega tagit ut en kreditupplysning på er och det ser ju inte bra ut.

Du pratar om att ni inte har några skulder hos KFM - det stämmer, men ni har ju 6 förelägganden? Det kommer ju att bli skulder hos KFM eventuellt om det ser ut såhär tycker jag. Alla är ju dock avskrivna, förutom 1 som är överklagat. Men det ser ju fortfarande dåligt ut, speciellt när det är relativt vettiga bolag (enligt min mening) som har begärt detta.

Vill någon ha kreditupplysningen så pma så skickar jag (Om man får göra detta?)

Redigering: Ni har även ett likvidiationsföreläggande som inkom för en vecka sedan pga att ni saknar årsredovisning - igen. Vad är ni för pajaser där borta?

//Matrimlol

Greattech skrev ju följande:

"Ja, du får lägga upp det publikt här med dokument som bekräftar det. Det tar inte mer än 5 minuter för någon att skicka ett betalningsförläggande till KFM (bluffakturor) oavsett bolag."

Är det bara några hundralappar som är avskrivna låter det som att du överdriver

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Hej Matrimlol.

Om jag förstår dig rätt nu så jobbar du på en "riktig" bank och hävdar att ett betalningsförläggande leder till en skuld hos KFM? Du dömer ett ärende utan ett juridiskt beslut, vad har vi domstolarna till? Dessa 6 st förelägganden som inkommit under ca 2.5 år är alla ett par hundralappar och alla, precis alla återkallad/avskriven. Två orsaker, antigen felaktig krav/faktura eller bluffaktura. Vad anses som vettiga bolag? Då skulle du betala en faktura från en välkänd företag som du inte har någon koppling till oavsett belopp när du får en faktura?. Det kan finnas 100-tal betalningsföreläggande för ett bolag, det betyder självklart inte att dessa är en skuld eller giltiga/äkta fakturor, det är här bluffakturor kommer in. Återigen, det handlar om ett par hundra, alla dessa 6 st har inte ens ett totalt värde av ett mellan grafikkort.

Likvidationsföreläggande är inget beslut, det är ett utskick av bolagsverket som skickas ut automatiskt när man passerat tiden för årsbokslutet. Det kommer som sagt upp inom kort. Antar att tiden kommer besvara detta.

- GT

Jag har svårt att se att blocket skickar ut en bluff faktura till er - men då det har blivit avskrivet och jag inte har någon info kan jag tyvärr inte ge några kommentarer på det, jag vet inte vad som har hänt i bakgrunden, men onekligen ser det ju dåligt ut.

Ja, jag vet vad ett likvidationsföreläggande är - men tycker du inte att det ser väldigt dåligt ut att ni inte klarar av att skicka in sådant i tid - när ni har misslyckats med detta i erat förra bolag? (Jag har för mig att jag läste att ni blev tvångslikviderade pga inget bokslut/årsredovisning med Greattech?, kan missminna mig och isåfall ber jag om ursäkt).

Det är dock inte mitt största problem. Problemet jag ser är att ni sitter och anklagar TS för konspirationsteorier när det inte är något sådant alls, utan bara ren fakta, ni bestrider delvis faktan men samtidigt så försöker ni smutskasta hans karaktär, och det är detta jag inte förstår varför ni gör så. Håll en saklig diskussion med faktan, varför ska hans karaktär gå in i det? Det är därför detta har kommit fram, med hur eran karaktär ser ut företagsmässigt (och det ser ju rent uselt ut, tyvärr, vilket bara stärks utav kreditupplysningen).

Jag ser att ni är rätt unga i erat företag, behöver ni hjälp med revisor och redovisning så driver jag en privat konsultfirma som gärna hjälper till för en billig peng (Om ni nu inte redan har ordnat detta)

//Matrimlol

Permalänk

@Viochee:

Absolut! Det gäller inte alls mycket pengar. Men jag har svårt att se att vissa utav företagen är bluffakturor, det var det. Blocket t.ex. Men det är ju fortfarande avskrivet - så jag vet inte vad som har hänt där :). Kan ju självklart vara fel utskickat eller liknande och min mening var inte att överdriva. Greattech har ju fått rätt i att inte betala det, så det spelar väl ingen större roll - men det ser fortfarande dåligt ut.

Kan inte påstå att dom företagen jag har jobbat på (också inom IT) har haft problem med bluff fakturor, men det kan säkert vara så :).

//Matrimlol

Permalänk
Greattech
Skrivet av matrimLOL:

Jag har svårt att se att blocket skickar ut en bluff faktura till er - men då det har blivit avskrivet och jag inte har någon info kan jag tyvärr inte ge några kommentarer på det, jag vet inte vad som har hänt i bakgrunden, men onekligen ser det ju dåligt ut.

Ja, jag vet vad ett likvidationsföreläggande är - men tycker du inte att det ser väldigt dåligt ut att ni inte klarar av att skicka in sådant i tid - när ni har misslyckats med detta i erat förra bolag? (Jag har för mig att jag läste att ni blev tvångslikviderade pga inget bokslut/årsredovisning med Greattech?, kan missminna mig och isåfall ber jag om ursäkt).

Det är dock inte mitt största problem. Problemet jag ser är att ni sitter och anklagar TS för konspirationsteorier när det inte är något sådant alls, utan bara ren fakta, ni bestrider delvis faktan men samtidigt så försöker ni smutskasta hans karaktär, och det är detta jag inte förstår varför ni gör så. Håll en saklig diskussion med faktan, varför ska hans karaktär gå in i det? Det är därför detta har kommit fram, med hur eran karaktär ser ut företagsmässigt (och det ser ju rent uselt ut, tyvärr, vilket bara stärks utav kreditupplysningen).

Jag ser att ni är rätt unga i erat företag, behöver ni hjälp med revisor och redovisning så driver jag en privat konsultfirma som gärna hjälper till för en billig peng (Om ni nu inte redan har ordnat detta)

//Matrimlol

Nu valde du inte att besvara mitt inlägg men för att klargöra detta återigen så var det styrelsen själv som valde att avsluta F-skatt och moms långt innan likvidationen på tidigare bolaget enligt alla regler. Bolaget var ej aktiv vid likvidationen.
Eftersom du tog upp namnet på bolaget så kan jag besvara det direkt. Vi jobbar med Blocket sen flera år tillbaka där vi köper annonsering/reklam plats. Ingår man ett avtal med ett bolag oavsett namnet på Bolag så ska man hålla sig till avtalet. Då skickar man inte helt plötsligt ut en faktura med brev när allt ska skickas digitalt (mejl) till redovisningsbyrån. Med tanke på hur automatiserad hanteringen av en faktura sker idag så går det direkt till KFM utan att någon anställd hos exempel Blocket kontrollerar fakturan innan och står sedan för alla avgifter/kostnader som uppkommit när man insett sitt misstag och återkallat felaktiga kravet. Nu var detta ett exempel men det finns alltid en orsak till ett ärende vilket absolut inte behöver vara en skuld. Återigen, antigen ett misstag eller bluffaktura vilket är mycket vanligare än man tror.

- GT

Permalänk

@Greattech:

Hej!

Vad var det inte jag besvarade? Jag sa att jag absolut kan ha fel ang era betalningsföreläggningar. Jag har ingen aning hur ofta ni får bluff fakturor.

Sen sa du ju själv att tiden får avgöra kring årsredovisningen

Men precis som Improwise skrev, var person får göra sin egen bedömning och min bedömning är att inte göra affärer med er, men det är mestadels på hur du har försökt framställa TS som någon konspirationsteoretiker snarare än hur ni har hanterat er kundtjänst, även om det har bäring i detta.

Vill ni dela med oss på Sweclockers vad ARN har återkopplat till er ang. Trygg E-handel certifikatet? Dom har enligt egen utsago skickat någonting till er - kan ni dela med er det?

Lycka till i framtiden, följer tråden med spänning.

//Matrimlol

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tehlamah:

Gissar på att det ej funnits något underlag för att ta bort stämpeln från GT då dem fortfarande finns kvar hos trygg e-handel.

Eller har jag missat något ?

Det är ingen som har påstått att deras certifikat kommer att återkallas, det är något jag använt som hävstång mot Trygg E-handel att fortskrida processen.

Förmodligen erbjuds GT att redovisa för Trygg E-handel vad mina påståenden handlar om. Om Trygg E-handel sedan sväljer detta med hull och hår utan att själva göra en egen utredning kvarstår ju att se. Kunderna har ju svarat, finns på SMS, ärendena är ej avslutade mot kund i enlighet med ARN's utlåtande. ARN har även dem svarat, ärendena avslutade till kundens favör.