Permalänk
Medlem

PC eller MAC??

Hejsan! jag är en tjej som vill börja lära mig att redigera bilder och filmer för bloggande och youtube, jag har aldrig redigerat innan och har noll koll på vad som är bra!
pendlar fram och tillbaka mellan pc och mac men kan inte riktigt bestämma mig, har googlat en del på för och nackdelar med båda men känner ändå att jag inte har bestämt mig?

vilken dator har den största möjligheten till de olika redigerings programmen, och vilken är enklast för kontorsarbete.
spelar ju även en del och vet där att mac inte funkar så bra, så vilken är den bästa allt i ett datorn?

Och om ni föredrar pc skulle ni kunna slänga ihop nått bra? Önskemål är att det ska vara mycket vit och max 15 000kr.

PS: Lånar sambons inloggning!

Visa signatur

MK Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67, ATX, B3|SSD 120GB Corsair SATA 2.5, Force Series|Intel® Core™ i7 2600K 3.4 GHz|Corsair 8GB DDR31600MHz|Gigabyte Geforce GTX 580|XFX 750W|Antec KÜHLER H2O620CPU liquid cooling

Permalänk
Medlem

För 15K, blir det ju inte så mycket Mac.. Dock så rekommenderar jag Mac just till bild/filmredigering.
Använder själv Mac som fotograf och är helnöjd, då OSX är enkelt, snyggt och framför allt stabilt. Har inte gjort något annat än att uppdatera OS:et emellanåt sedan 2013...

Sen om du vill ha en stationär, så är ju iMac en snygg lösning, med "allt i ett" lösning. Dator och en bra skärm i ett.

Fördelen med att köra "PC" (Mac är också PC..) och bygga själv är att du kan välja de delar du själv vill ha. Med Mac så är valfriheten väldigt liten, men går att specialbeställa till viss del via Apples hemsida..

Personligen står jag inte ut med Microsoft och Windows 10, men kan man se några fördelar där, så är ju ett eget bygge med komponenter som skräddarsys efter sina egna behov inte fel..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Verkar som många bildredigeringsprogram finns både till Mac och PC.
Men Mac brukar väl vara färdigbyggda eller ha sämre möjligheter att byta hårdvara, är den uppfattning jag har fått samt att även lösa delar brukar vara dyrare till Mac.

Har endast PC och skulle valt det.

En sak att titta på är redigeringsprogram

DxO PhotoLab (tidigare DxO Optics Pro)
är det programmet jag gillar bäst för redigering.
25% rabatt nu i påsk.
https://www.dxo.com/us

ON1 Photo RAW 2018.1
Ej provat men verkar vara många som rekomenderar detta efter Adobe Lightroom började med sin prenumerations modell där man betalar i månaden istället för att köpa programmet.
https://www.on1.com/

Affinity Photo - är ett billigare alternativ till Photoshop.
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

Permalänk
Medlem

@DaBone: Vad skulle du då rekommendera för mac?

Visa signatur

MK Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67, ATX, B3|SSD 120GB Corsair SATA 2.5, Force Series|Intel® Core™ i7 2600K 3.4 GHz|Corsair 8GB DDR31600MHz|Gigabyte Geforce GTX 580|XFX 750W|Antec KÜHLER H2O620CPU liquid cooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpack:

@DaBone: Vad skulle du då rekommendera för mac?

Stationärt så är det ju iMac, då Mac Pro nog är en bit över din budget (+50k)..
https://www.apple.com/se/imac/

Bärbart så har du MacBook Pro, som är underbart skön att jobba med. Men då bör man ha 15", för 13" som jag nyligen skaffade är för litet har jag märkt.
https://www.apple.com/se/macbook-pro/

På de sidorna kan man välja och ta dyrare/billigare alternativ på hårdvara om du går in under "Köp"..
Jobbar du med 4K-film, så är ju 27" iMac med 5K-upplösning ett vettigt val.

Sen har du Final Cut Pro som är ett kanonbra videoredigeringsprogram till en bra peng, istället för att betala månadsvis för Adobe CC...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Apples produkter kostar mycket men finns alterantivet att använda PC-hårdvara och köra macOS på det. En såkallad hackintosh. Det är bökigare att installera och underhålla än vanliga macOS men du får ner hårdvarupriset och slipper Windows.

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon billig stationär Apple dator med vettig hårdvara att köpa just nu?
Apple lider av samma problematik som företagsdatorer, de uppdaterar dem sällan. När de är uppdaterade så har de hyfsad hårdvara, men allteftersom åren går och hårdvaran blir äldre och priset kvarstår så blir de mindre prisvärda.

Detta leder till att man om man ska köpa en Apple produkt och få valuta för pengarna ska man vänta in precis när en ny modell kommer.

Om vi tar kontorsarbete så är ju Microsoft Office överlägset på Windows för lite mer avancerade användare, men för vanliga så är det inte frågan om man ska köra med Libre Office som är gratis? Och Libre Office är ungefär samma på de båda.

Bildredigering så är svindyra Photoshop väl det bästa? Det är samma till de båda. Mer ekonomisk är Gimp, som från mig inte precis får några pluspoäng för användarvänlighet där denna finns till både osx och windows

Videoredigering så är svindyra Adobe Premiere en av de bättre, för vanligt folk så är det andra alternativ där det är en smaksak.

Min poäng är att mac eller pc ofta blir att man kör samma mjukvaror, användarmässigt i operativsystemet så gör vanligt folk inget mer än att starta program genom en länk. Det är inte precis så att vanliga användare i windows konfigurerar dcom, group policies dagarna i ända.

Den stora skillnaden jag ser är om man går över till Apples ekosystem, d.v.s köra iphone, ipad etc och sedan dela filer med iCloud Drive, iTunes och allt vad det nu heter.

Permalänk
Medlem

macOS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bra dator

@lillpack:

Hej.

Jag har en sprillans ny 21,5 tums iMac med Retina 4K och 16 GB ramminne, SSD disk som kostade 24000:-
Jag redigerar bilder i Affinity Photo som är det bästa program av dom jag testat.
Jag gör dessutom animeringar i programmet Blender, därför valde jag en dyrare dator med 16 GB Ram.

Ursäkta ett tips som är lite OT men kan vara bra att veta.
Enda "Smolket i bägaren" som inte har med datorn att göra är att man inte kan skicka "Embedded" filmer, trots att funktionen finns både i YouTube och Vimeo.
Bifogar man en film i mejl eller i ett foruminlägg så vill man att mottagaren bara ser den filmen och inte prackas på hela YouTubes och Vimeos alla andra klipp. Men det är det dom tjänar pengar på att få så många som möjligt att kliicka på allt som dyker upp och att dom tycker att alla skall vara kompisar med alla. Det finns flera anledningar till varför man inte vill dela filmer med andra och då måste man kunna slippa det.
Om jag eller mottagarna vill se andras klipp kan jag leta efter dem i YouTube och inte som nu prackas på oss som vi inte bett om.

Det står klart och tydligt hur man embeddar en ensam film i Vimeo i denna länk. https://vimeo.com/blog/post/how-to-embed-your-gorgeous-videos... men embeddade filmer fungerar aldrig de 100 gånger jag teastat.

Lycka till.

Permalänk
Inaktiv

Jag velar också mellan PC/Windows och Mac. Använder en MacBook Pro sedan 2013 (innan dess Windows). Främst intresserad av videoredigering men även lite bildbehandling.

Det som talar för Windows är att jag kan bygga en prisvärd dator (mycket hårdvara för pengarna) samt uppgradera hårdvaran längre fram. Det som talar för Mac är mjukvaran och att hårdvaran, även om sämre, är optimerad för mjukvaran. iMovie följer med gratis som jag använder just nu, enkelt och bra för nybörjare. När jag senare känner att jag har vuxit ur iMovie kan jag köpa Final Cut Pro för en engångskostnad. Om jag använder Windows får jag väl börja med Premiere Elements (kostar) och sen köpa Premiere Pro, när jag har vuxit ur Elements. Problemet här är att förutom sämre optimering så kostar det betydligt mer.

PC = Prisvärd hårdvara, dyr mjukvara, billigt att uppgradera
Mac = Dyr hårdvara, prisvärd mjukvara, dyrt att uppgradera

Kan tillägga att jag vill ha en stationär dator nu, så väljer jag Mac igen blir det en iMac och ingen ny MacBook Pro.

Skrivet av iMacKalle:

Jag har en sprillans ny 21,5 tums iMac med Retina 4K och 16 GB ramminne, SSD disk som kostade 24000:-
Jag redigerar bilder i Affinity Photo som är det bästa program av dom jag testat.
Jag gör dessutom animeringar i programmet Blender, därför valde jag en dyrare dator med 16 GB Ram.

Vet du hur Affinity Photo är i jämförelse med Lightroom? Hört att Lightroom ska vara bättre (mer användarvänligt) än Photoshop (tyckte Photoshop var extremt förvirrande när jag använde det för många år sedan). Affinity Photo var ju billigt också. Problemet med Lightroom är att Adobe numera tar betalt per månad (samma med Premiere Pro), så det går bort för min del. Jag vill helt enkelt köpa ut min programvara och istället köpa en ny version när jag anser det försvarbart. Jag vägrar ha löpande månadskostnader.

Permalänk

Bildredigering.

Skrivet av anon238205:

Jag velar också mellan PC/Windows och Mac. Använder en MacBook Pro sedan 2013 (innan dess Windows). Främst intresserad av videoredigering men även lite bildbehandling.

Det som talar för Windows är att jag kan bygga en prisvärd dator (mycket hårdvara för pengarna) samt uppgradera hårdvaran längre fram. Det som talar för Mac är mjukvaran och att hårdvaran, även om sämre, är optimerad för mjukvaran. iMovie följer med gratis som jag använder just nu, enkelt och bra för nybörjare. När jag senare känner att jag har vuxit ur iMovie kan jag köpa Final Cut Pro för en engångskostnad. Om jag använder Windows får jag väl börja med Premiere Elements (kostar) och sen köpa Premiere Pro, när jag har vuxit ur Elements. Problemet här är att förutom sämre optimering så kostar det betydligt mer.

PC = Prisvärd hårdvara, dyr mjukvara, billigt att uppgradera
Mac = Dyr hårdvara, prisvärd mjukvara, dyrt att uppgradera

Kan tillägga att jag vill ha en stationär dator nu, så väljer jag Mac igen blir det en iMac och ingen ny MacBook Pro.

Vet du hur Affinity Photo är i jämförelse med Lightroom? Hört att Lightroom ska vara bättre (mer användarvänligt) än Photoshop (tyckte Photoshop var extremt förvirrande när jag använde det för många år sedan). Affinity Photo var ju billigt också. Problemet med Lightroom är att Adobe numera tar betalt per månad (samma med Premiere Pro), så det går bort för min del. Jag vill helt enkelt köpa ut min programvara och istället köpa en ny version när jag anser det försvarbart. Jag vägrar ha löpande månadskostnader.

Skall man bygga sin egen dator utan strul, då måste man veta vad man gör. På nya iMac:s går det inte att byta Ramminne själv utan man måste lämna in datorn till Apple för byte. På min förra iMac gick det att byta Ram som satt fast med en SnapOn.

När jag började med bildredigering och animering laddade jag ner allt som fanns i Adobe men jag övergav Adobe ganska snabbt, det var alldeles för bökigt och svindyrt. Sedan laddade jag ner Gimp som jag använde i flera år. När så Pixelmator kom laddade jag ner det, men det var inte min grej. För ett år sedan tipsade någon mig om Affinity Photo och Affinity Designer med alla framtida uppgraderingar ingår i priset 900:- Det är riktigt proffsigt som gör allt jag behöver. Jag har inte testat Lightroom. Efter flera års letande har jag funnit de program jag längtat efter. Så jag är nöjd.

När jag gör en animerad flagga eller skynke gör jag motivet i Affinity Photo som jag lägger som texture på ett plan innan jag animerar projektet. Då kan det se ut så här.

https://www.youtube.com/watch?v=MjW7ZqzH7KE

Testa Animering i Blender som är gratis så kan jag hjälpa dig igång eftersom vi båda har Appledatorer. Det är 800 gånger trevligare än allt annat, men det förutsätter att man har varandras mejladresser så man enkelt kan skicka skärmdumpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Finns det någon billig stationär Apple dator med vettig hårdvara att köpa just nu?
Apple lider av samma problematik som företagsdatorer, de uppdaterar dem sällan. När de är uppdaterade så har de hyfsad hårdvara, men allteftersom åren går och hårdvaran blir äldre och priset kvarstår så blir de mindre prisvärda.

Detta leder till att man om man ska köpa en Apple produkt och få valuta för pengarna ska man vänta in precis när en ny modell kommer.

Om vi tar kontorsarbete så är ju Microsoft Office överlägset på Windows för lite mer avancerade användare, men för vanliga så är det inte frågan om man ska köra med Libre Office som är gratis? Och Libre Office är ungefär samma på de båda.

Bildredigering så är svindyra Photoshop väl det bästa? Det är samma till de båda. Mer ekonomisk är Gimp, som från mig inte precis får några pluspoäng för användarvänlighet där denna finns till både osx och windows

Videoredigering så är svindyra Adobe Premiere en av de bättre, för vanligt folk så är det andra alternativ där det är en smaksak.

Min poäng är att mac eller pc ofta blir att man kör samma mjukvaror, användarmässigt i operativsystemet så gör vanligt folk inget mer än att starta program genom en länk. Det är inte precis så att vanliga användare i windows konfigurerar dcom, group policies dagarna i ända.

Den stora skillnaden jag ser är om man går över till Apples ekosystem, d.v.s köra iphone, ipad etc och sedan dela filer med iCloud Drive, iTunes och allt vad det nu heter.

Skall man videoredigera så finns Final Cut Pro på Mac och detta har enligt vad jag har sett hittills presterat otroligt bra på medioker hårdvara och verkar vara långt mycket snabbare än Premiere Pro. Därför kanske det är mer attraktivt för folk som redigerar video att ha detta och då gör det inte så mycket att själva hårdvaran inte är lika bra i rå prestanda som när du bygger en dator. Tyvärr är det inte som förr då man kunde köpa Adobes program, numera kan du bara köpa bland annat Elements programmen medan dom andra bättre måste du hyra för en månads/årskostnad.

Helt rätt har du i att ska man köpa Mac är det bäst när dom är helt nya, samtidigt så är det mer första gången man köper som blir dyrt för dig, men skall du uppgradera efter 2 år till nästa nya modell så är ju Mac värda mycket på begagnatmarknaden så mellanskillnaden man får lägga blir inte så ofantligt stor ändå.

Stämmer bra också att för dom flesta användare så använder man ändå samma program och då är det antingen en statusgrej eller också tycker man om operativet såpass mycket mer att det är värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Finns det någon billig stationär Apple dator med vettig hårdvara att köpa just nu?
Apple lider av samma problematik som företagsdatorer, de uppdaterar dem sällan. När de är uppdaterade så har de hyfsad hårdvara, men allteftersom åren går och hårdvaran blir äldre och priset kvarstår så blir de mindre prisvärda.

Apples produkter har nog aldrig varit "billiga", men i förhållande till hårdvara/mjukvara/tillförlitlighet så är de det... Min gamla 15" MBP med i7:a från 2013 rullar fortfarande på bra, hos en fotografkollega till mig. Brukar ibland fråga om den fungerar bra och han är helnöjd. Han brukar redigera film på den, istället för sin nya iMac (i5), då den är snabbare.
Precis som jag gjorde innan honom, så har han endast installerat uppdateringar när de dykt upp..

Skrivet av anon159643:

Om vi tar kontorsarbete så är ju Microsoft Office överlägset på Windows för lite mer avancerade användare, men för vanliga så är det inte frågan om man ska köra med Libre Office som är gratis? Och Libre Office är ungefär samma på de båda.

Microsoft Office finns ju till OSX också, om man nu skulle vilja ha det.

Skrivet av anon159643:

Bildredigering så är svindyra Photoshop väl det bästa? Det är samma till de båda. Mer ekonomisk är Gimp, som från mig inte precis får några pluspoäng för användarvänlighet där denna finns till både osx och windows

Om man är en avancerad fotograf/bildredigerare så är Photoshop bäst. Sen finns Lightroom för lättare redigeringsjobb och som har en fantastisk katalogisering av bilder. Själv använder jag bägge, beroende på vad jag ska göra.
Dock är de numera prenumerationstjänster, så man betalar en mindre slant varje månad, istället för att hosta upp ett antal tusenlappar på direkten.

Skrivet av anon159643:

Videoredigering så är svindyra Adobe Premiere en av de bättre, för vanligt folk så är det andra alternativ där det är en smaksak.

Till Apple så har du Final Cut Pro, som är lika bra som Adobe Premiere Pro och rullar på bättre i OSX.. kostar 3200kr.

Skrivet av anon159643:

Min poäng är att mac eller pc ofta blir att man kör samma mjukvaror, användarmässigt i operativsystemet så gör vanligt folk inget mer än att starta program genom en länk. Det är inte precis så att vanliga användare i windows konfigurerar dcom, group policies dagarna i ända.

Den stora skillnaden jag ser är om man går över till Apples ekosystem, d.v.s köra iphone, ipad etc och sedan dela filer med iCloud Drive, iTunes och allt vad det nu heter.

Min poäng är att OSX är ett otroligt stabilt OS, jämfört med Windows, så man slipper alla problem runtomkring och kan koncentrera sig på vad man köpte datorn till istället.

Sen om man som du säger har iPhones/iPads/MBP/iMac etc. i Apples ekosystem, så blir det en stor skillnad då allt synkar med varandra. Underlättar enormt för mig...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Testa först med gratisprogram

Det är bra att det finns gratis 3D program som potenta Blender som man kan testa tills man ser att man gillar att animera och då köpa på sig extremt dyra program, en del upp till 40000:- Hur många har inte betalt dessa fantasisummor som något halvår senare kom på att det var inget intressant.

Apropå Apples förträfflighet jämfört med Windows. Man får minst lika bra P/C som kostar runt 15000:- som man får betala 25000:- för en Appledator.

Att Apple slutade göra trådlösa möss och tangentbord innebar att många kan inte använda vissa program längre som måste köpa kablade prylar fråm P/C sidan för att dom skall fungera. Knappast kundvänligt. Hade dom fortsatt med både kablat och kabelfritt så hade alla blivit nöjda.

I animeringskretsar är det bra med ett användbart GPU som alla med billig P/C har. Vi iMacanvändare får nöja oss med CPU. Det klagar man på i animeringsforum jag är med i.

Att jag använder iMac beror på att jag aldrig haft annnat. På min första iMac med 10.4 Tigern fanns flera gratisprogram för att locka kunderna, bland annat Photoshop som var en av orsaken till varför jag köpte den. Efter ett tag visade det sig att Photoshop bara var ett skal utan användbart innehåll. Det är likadant med Garageband och iMovie. Trots dyr dator måste du köpa upp dig till dyra program i AppStore innan du blir nöjd.

Permalänk
Avstängd

Varför rekommenderar ni Mac när budgeten sägs vara 15000? Vad får man för det? Första frågan borde vara: stationärt eller bärbart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Apples produkter har nog aldrig varit "billiga", men i förhållande till hårdvara/mjukvara/tillförlitlighet så är de det... Min gamla 15" MBP med i7:a från 2013 rullar fortfarande på bra, hos en fotografkollega till mig. Brukar ibland fråga om den fungerar bra och han är helnöjd. Han brukar redigera film på den, istället för sin nya iMac (i5), då den är snabbare.
Precis som jag gjorde innan honom, så har han endast installerat uppdateringar när de dykt upp..

Köper man en Appledator precis vid release så anser jag de emot motsvarande märkespc har ungefär samma pris om man vill betala några extra tusenlappar för att den ska vara kompakt.

Angande driftsäkerhet så är den stora skillnaden främst att mac användare ej installerar en massa dritt, jag vet flera kritiska pc datorer som har rullat dygnet runt i 15år utan någon driftbortfall att tala på, där ett driftbortfall i timman kostar mer än en vad en fullutrustad mac pro med xeon cpu kostar att köpa.

Nu när Microsoft har fått spader och rullar ut uppdateringar stup i kvarten så, är windows ej så problemfritt längre även för de som ej installerar någon dritt.

Nå för TS är mitt råd vid billigare mac, en bärbar med extern skärm eller vänta tills apple släpper nya stationära.

Skrivet av DaBone:

Microsoft Office finns ju till OSX också, om man nu skulle vilja ha det.

Microsoft Office på windows så är inte ens 64 bitars versionen fullt kompatibel 32bitars, vid lite mer anvancrad användning blir problemet större. Detta resulterar i att företag brukar tvinga alla att plågas med 32 bit Office , bara för att newbies har svårt att konvertera. (32 bit office är slö, klarar ej hantera större datamängder)
Microsoft Office för MacOs, ja den är bara till för det allra enklaste.

Tar vi Premier vs Final Cut så tycker jag höra att flerst föredrar Premier om man ej tar hänsyn till kostnaden.

Och det är just kostnaden som gör att Windows ej blir ej självklart val.
Tänker man betala 1400kr för snålversionen av office? (eller prenumerera) Gör man bara enkla saker och klar sig med ett gratisalternativ som Libre Office.
Premier, det går att diskutera hur bra den är, men när den kostar runt 2500kr/året så är den inget alternativ för de flesta.

Jag tror den absolut bästa datorn för TS är en stationär mac när de precis har uppdaterat eller en bärbar mac som man har en extern skärm och tangentbord till.

*edit*
Det jag har emot dagens stationära macar. Är ingen ssd lite fel på en 15 000kr dator, även om andra företag som Lenovo gör samma sak. Ska man ha U serien av Intels processorer och syssla med videoredigering så ska man självklart ha gen 8 som har 4 kärnor. 16GB ram är vad man borde ha och i alla fall kommer att få uppgradera till.

När Apple uppdaterar de billigare stationära så lär de som sagt för vissa användare bli riktigt bra.

Permalänk

Onödiga uppgraderingar

Apples uppgraderingar sedan jag började på 10.4 Tigern har bara varit en massa lull lull, frånsett 10.6 Snöleoparden och 10.13.High Sierra.