Intel SSD 100% använding vid 12 KB/s

Permalänk
Medlem

Intel SSD 100% använding vid 12 KB/s

Skulle ta backup på mina bilder från telefonen och tog en cut&paste till skrivbordet. Tuggat nu i ca 2 timmar samtidigt som datorn blev extremt seg. Öppnar task manager och ser att min Intel 520 ligger på 100% användning på extremt låga r&w värden. Vad är det som står på egentligen? Handlar om ca 500 filer på ca 2-4 MB styck. Aldrig varit med om detta tidigare, är min SSD trasig?

https://imgur.com/a/npZ5Q

Permalänk
Hedersmedlem

Hur mycket ledigt utrymme?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skulle ta backup på mina bilder från telefonen och tog en cut&paste till skrivbordet. Tuggat nu i ca 2 timmar samtidigt som datorn blev extremt seg. Öppnar task manager och ser att min Intel 520 ligger på 100% användning på extremt låga r&w värden. Vad är det som står på egentligen? Handlar om ca 500 filer på ca 2-4 MB styck. Aldrig varit med om detta tidigare, är min SSD trasig?

https://imgur.com/a/npZ5Q

Har haft likande problem i w10 när jag installerade om det. 0,2mb/s vid 100% disk användning (disken nyformaterad). Den info ja funnit om det är att det rör sig om drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur mycket ledigt utrymme?

50GB ledigt på C.

Skrivet av Triton242:

Har haft likande problem i w10 när jag installerade om det. 0,2mb/s vid 100% disk användning (disken nyformaterad). Den info ja funnit om det är att det rör sig om drivrutiner.

Väldigt märkligt.

Permalänk
Sötast

Känns ju nästan som om det kan vara en bugg kanske orsakad av långsam överföring från mobil?

Permalänk
Inaktiv

Hade samma problem på min Crucial BX100 tills jag körde en secure erase på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Hade samma problem på min Crucial BX100 tills jag körde en secure erase på den.

En vanlig formatering räckte alltså inte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

En vanlig formatering räckte alltså inte?

Nix, problemet kvarstod trots flera formateringar. Trodde jag skulle behöva köpa en ny SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad säger Intel SSD Toolbox om hälsan inklusive SMART details?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad säger Intel SSD Toolbox om hälsan inklusive SMART details?

Enligt programmet är allting ok, även efter en diagnostic scan.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte råkat sätta den i Marvell-portarna, om moderkortet är det i signaturen?

Jag tror också först på drivrutiner om disken förefaller frisk.

Provat byta USB-port för telefonen eftersom en del budgetkort delar resurser på ett ofördelaktigt sätt?

Jag antar att du inte har kvar fel revision av P67-kortet där sata-portarna började gå långsamt efter några år pga hårdvarufel av Intel? Var ju massåterkallelse (av B2 -> B3 om jag minns rätt).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Hade ett liknande fel fast när windows update kördes och det gjorde så datorn kraschade.

Stängde jag av write cache buffer så började den bete sig "normalt" igen. Det finns en tjänst som heter superfetch (kör > services.msc)
Denna har också varit med och påverkat liknade symptom. Disable den och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

en ytterligare koll är att skriva och läsa disken under Linux (uppstartad från USB-sticka) - med helt annat drivrutinpaktet så kan man få indikationer om det är drivrutinberoende eller om det sitter i hårdvaran.

att prata med en HD/SSD över SATA bör vara vääääldigt standard och ytterst liten behov av skräddasydda drivrutinet (för vilka benefit i så fall?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har inte råkat sätta den i Marvell-portarna, om moderkortet är det i signaturen?

Jag tror också först på drivrutiner om disken förefaller frisk.

Provat byta USB-port för telefonen eftersom en del budgetkort delar resurser på ett ofördelaktigt sätt?

Jag antar att du inte har kvar fel revision av P67-kortet där sata-portarna började gå långsamt efter några år pga hårdvarufel av Intel? Var ju massåterkallelse (av B2 -> B3 om jag minns rätt).

Har använt disken i typ fem år utan problem. Såfort överföringen var färdig blev den lika snabb som vanligt.

Skrivet av roo:

@Baxtex: Hade ett liknande fel fast när windows update kördes och det gjorde så datorn kraschade.

https://i.imgur.com/icLvIUQ.png

Stängde jag av write cache buffer så började den bete sig "normalt" igen. Det finns en tjänst som heter superfetch (kör > services.msc)
Denna har också varit med och påverkat liknade symptom. Disable den och se om det gör någon skillnad.

Ska testa det nästa gång!