Specifikationsfrågor för laptop (processor, RAM)

Permalänk
Medlem

Specifikationsfrågor för laptop (processor, RAM)

Jag försöker välja en laptop och har några frågor kring specifikationerna. Jag har försökt att klura det, men jag förstår verkligen inte. Har någon av er möjlighet att förklara följande frågor för mig?:

1)Vad är det för skillnad på en processor som har integrerad minnesstyrenhet och en som har Flertrådsteknik, Intel Turbo Boost Technology 2.0 samt Intel Smart Cache?

2)Vad innebär lödd när man talar om RAM? I specifikationen står det ibland 6GB (1 x 2 GB + 4GB (lödd).

3) När det står att RAM kan utökas samtidigt som det står att det inte finns några tomma kortplatser, vad innebär det?

4) Om man kikar på IntelCore i5 8:e gen 8250U/1.6Ghz och IntelCore i5 7:e gen 7200U/ 2.5GHz.... hur kommer det sig att GHz är lägre på den nyaste av de två? Vad innebär det när GHz är lägre?

5) Hur ska man tänka i förhållande till processorn och RAM, alltså om man ska satsa mer på den ena, vilken av dem ska man satsa på då? Här är ett exempel... ska man ta en laptop som har IntelCore i5 7:e gen 7200U & 8GB RAM eller en som har Intelcore i5 8:e gen 8250U och 6GB RAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodora:

2)Vad innebär lödd när man talar om RAM? I specifikationen står det ibland 6GB (1 x 2 GB + 4GB (lödd).

3) När det står att RAM kan utökas samtidigt som det står att det inte finns några tomma kortplatser, vad innebär det?

2) lödd betyder att den sitter fast och inte kan bytas.

3) betyder att du kommer behöva ta bort en minnesmodul som inte är lödd för att byta den till en större.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodora:

1)Vad är det för skillnad på en processor som har integrerad minnesstyrenhet och en som har Flertrådsteknik, Intel Turbo Boost Technology 2.0 samt Intel Smart Cache?

Alla moderna Intel-processorer har integrerad minnesstyrenhet och Turbo Boost, så det är inget du behöver bry dig om. Om någon dator inte nämner dessa tekniker så är det bara för att det inte är något man normalt bryr sig om att nämna. Och Intel Smart Cache är bara hur cachen på processorerna är designade, återigen bara marknadsföring som du kan ignorera.

Den enda av dessa tekniker som det är någon poäng att ta hänsyn till är flertrådsteknik, också kallad Hyperthreading, som innebär att varje processorkärna kan exekvera två trådar samtidigt. Det är ungefär som att varje kärna egentligen är två kärnor, men p.g.a. att de måste dela på samma resurser så beror prestandaökningen mycket på vad de används till. I snitt brukar man säga att HT ger runt 30% bättre prestanda, men det kan variera mycket och t.o.m. ge sämre prestanda i vissa sällsynta fall. Så generellt är 2 kärnor med HT bättre än 2 kärnor utan HT, men 4 kärnor är bättre än 2 kärnor oavsett HT.

Skrivet av Theodora:

4) Om man kikar på IntelCore i5 8:e gen 8250U/1.6Ghz och IntelCore i5 7:e gen 7200U/ 2.5GHz.... hur kommer det sig att GHz är lägre på den nyaste av de två? Vad innebär det när GHz är lägre?

8250U har en basfrekvens på 1.6GHz och en maximal boostfrekvens på 3.4GHz, medan 7200U har en basfrekvens på 2.5GHz och en maximal boostfrekvens på 3.1GHz.

Boostfrekvensen är den högsta frekvensen som processorn kan boosta till om det finns utrymme för det. Och med utrymme menas att den inte överskrider de satta gränserna för strömförbrukning och temperatur. Så hur mycket en processor kan boosta beror delvis på t.ex. hur bra kylning datorn har. Så när t.ex. bara några av kärnorna används kan de öka frekvensen på de kärnorna, och även när alla kärnor används finns det oftast utrymme för att boosta en hel del.

Att 8250U har lägre basfrekvens behöver alltså inte mena så mycket. Den har 4 kärnor + HT jämfört med 7200U som bara har 2 kärnor + HT, så 8250U kommer troligtvis kunna matcha eller gå förbi 7200U i frekvenser när bara två kärnor används. Och när fler än 2 kärnor kan utnyttjas så kommer en 8250U springa i cirklar runt en 7200U prestandamässigt, just eftersom den har dubbelt så många kärnor.

Skrivet av Theodora:

5) Hur ska man tänka i förhållande till processorn och RAM, alltså om man ska satsa mer på den ena, vilken av dem ska man satsa på då? Här är ett exempel... ska man ta en laptop som har IntelCore i5 7:e gen 7200U & 8GB RAM eller en som har Intelcore i5 8:e gen 8250U och 6GB RAM?

Jag skulle helst föredra en 8250U med 8GB RAM. 8250U har som sagt dubbelt så många kärnor som 7200U och potentiellt dubbelt så hög prestanda. 2+4GB RAM är dock inte helt optimalt eftersom det betyder att man får 2+2GB i dual channel och resterande 2GB i single channel, d.v.s. en tredjedel av minnet kommer vara hälften så snabbt som resten. Så minst 4+4GB är att föredra. Men så länge som man inte använder mer än 6GB så kommer 8250U vara betydligt bättre, och behöver man mer minne än det så är troligtvis 8GB för lite ändå.

Permalänk
Medlem

Naga och Perost, tusen tack för era svar! Jag uppskattar verkligen det.

Jag har en följdfråga, hur ser man hur bra kylning en laptop har? Jag har inte kunnat läsa mig till det i specifikationerna jag tittat på, men det kanske bara har att göra med att jag inte förstår språket tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodora:

Jag har en följdfråga, hur ser man hur bra kylning en laptop har? Jag har inte kunnat läsa mig till det i specifikationerna jag tittat på, men det kanske bara har att göra med att jag inte förstår språket tillräckligt bra.

Det är inget tillverkarna specar, utan man får läsa recensioner på laptopen (om någon recenserat just den modellen d.v.s.). En bra recensionssida är NotebookCheck.net, som gör väldigt grundliga och mångtaliga recensioner av laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är inget tillverkarna specar, utan man får läsa recensioner på laptopen (om någon recenserat just den modellen d.v.s.). En bra recensionssida är NotebookCheck.net, som gör väldigt grundliga och mångtaliga recensioner av laptops.

Aha! Då är jag med. Tack för länken. Jag skall kika