Nvidias kommande grafikkort kan dröja till sommaren

Permalänk
Medlem

får hoppas att de faktiskt lanseras då. Kickstartat en Pimax 8k, Och om den faktiskt levereras så krävs nästa generations kort. Då native res motsvarar 2.5-2.8 supersampling(4 för de som kickstartat 8K X) i SteamVR. Bara en handfull titlar som man kan köra med så hög SS på ett 1080.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dannesthlm:

Å andra sidan har GPUs från AMD en positiv tendens genom att hålla bättre i framtida titlar generellt. Generaliserar man lite kan man säga att de ofta åldras väl, medan de från Nvidia dör efter att nästa generation lanserats... det starkaste exemplet på detta är nog 7970, fast tendensen tycker jag kan skönjas även bland andra modeller.

Att 7970/280X klarat sig extremt bra genom åren råder det inget tvivel om. Men missar inte de flesta inte bara en, utan två elefanter här?

Först den riktigt stora elefanten, kanske mer av en mammut... Vilken GPU-krets hamnade i XBox One och PS4? Just det, en variant av GCN1 vilket är precis vad vi hittar i 7970/280X. Sedan julen 2013 när dessa konsoler lanserades har alla större spelmotorer hårdoptimeras mot GCN1.

Den lite mindre elefanten är att Kepler och GCN har väldigt olika styrkor, än mer viktigt är att Maxwell avviker också rätt rejält från Kepler medan GCN och Maxwell på flera sätt mår bra av liknande saker. Kepler var rätt körd p.g.a. av det.

Så något annat utfall än det vi såg för Kepler och GCN hade varit väldigt oväntat.

Kan vi verkligen säga samma sak om Maxwell och senare samt GCN2 och framåt? Kikar man på SweC prestandaindex vid lansering av R9 390/390X. Här var 390X ~11 % snabbare jämfört med (stock) 970.

Senaste testet jag hittar 390X hos SweC är lanseringen av 1080Ti, här är det exakt samma 11 % fördel för 390X över 970.

Kikar man på de två mest spelade titlarna just nu, Fortnite och PUGB, så är det inte precis något "fine wine" utan mer tetrapackvin sett till hur GCN hanterar UE4 (som är en väldigt populär spelmotor både för konsoler och PC-spel). I Fortnite är 14 % fördel för 970 över 390X och 4 % i PUBG.

Nu kan man alltid hävda "men UE4 kan inte användas för...". Det är irrelevant, om det är den spelmotor de mest populära titlarna kör så är prestanda i den motorn högst relevant. Precis som det är helt ointressant för kunderna att Kepler klarade sig illa då konsolerna kör GCN!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Sjukt antiklimax, vad fasen hände? ”Alla” hade väl väntat sig att nya generationen skulle presenteras? Inte direkt så att man är sugen att köpa ett 10xx kort nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kikar man på de två mest spelade titlarna just nu, Fortnite och PUGB, så är det inte precis något "fine wine" utan mer tetrapackvin sett till hur GCN hanterar UE4 (som är en väldigt populär spelmotor både för konsoler och PC-spel). I Fortnite är 14 % fördel för 970 över 390X och 4 % i PUBG.

onT: Jag tror och hoppas att den här generationen kommer bli ett högt steg i prestanda. Jag vill ha en anledning att byta ut mitt 1080.

Citat:

Många förväntade sig att de nya grafikkorten skulle presenteras under årets upplaga av GPU Technology Conference (GTC), som avslutades den 29 mars. Fokus för presentationerna var istället företagsinriktade lösningar anpassade för djupinlärning och artificiell intelligens, där Nvidia avtäckte det färdigbyggda systemet DGX-2 med 16 Tesla V100 och 512 GB HBM2-minne under huven

Vilka är många? Nvidia brukar väl koncentrera sig på AI och sånt under GTC?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Mitt 1080Ti som man tyckte var hiskeligt dyrt när det lanserades räcker nog i 2år till och det visade sig vara ett otroligt prisvärt köp ändå.

Med tanke på vad för grafikkort som sitter i konsolerna så kan du ha ditt kort i många år framöver. De flesta spelen till Pc är ju portade från konsol och grafiken är ju inte milsvid bättre.