Uppdatera mitt CV, vad gäller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

@bylundjonas:
LinkedIn
https://www.linkedin.com

CV känns inte så aktuellt längre, såvida du inte jobbar som konsult (vilket då konsultbolaget har mallar för). Det går även att få ut en resumé från LinkedIn om det nu efterfrågas.

Jag är mer vann vid att få skatta mina kunskaper i matriser numera.

I övrigt känns det viktigast att kunna motivera vad du vill, vad du kan bidra med och varför du vill jobba hos just den tänkta arbetsgivaren.

Dvs väldigt likt vad jag svarade här tidigare:

Jobbar du inom design av något slag, så kan Behance vara en bra sida att visa upp dig på:
https://www.behance.net/user/?username=walkir

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Alltid mest aktuella först.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av IgelQott:

Jag bygger mitt CV så minimalistiskt som möjligt med keywords i fetstil eller liknande. Har bara utbildning och jobb inom IT så jag bygger den åt det hållet med inga roliga färger eller utstickande design etc etc, utan proffsigt, stilrent och funktionellt.

Skriv inga uppsatser, försök hålla CVn till 1 eller 2 sidor, och skriv ett halvt A4 som personligt brev.

Jag har suttit och ska rekrytera och man skummar igenom CVn som är på 5-6 sidor när man har 30-40 ansökningar.

Tips angående utbildningar och tidigare jobb är att välja ut några stycken nyckelegenskaper som du anskaffade dig eller som du arbeta med, och lista dem i punktform eller liknande, behövs ingen stor utläggning om exakt vilka arbetsuppgifter du utförde eller liknande, utan kort och enkelt.

En sak till Bild, bild, bild och bild kan inte påpeka det här nog, otroligt viktigt tycker jag.

Är du ironisk? bild är det minst viktigaste, helt klart.

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av anon174634:

Just nu har jag Anställningar på topp, samtidigt har jag sett att en del har sina utbildningar där, har det någon betydelse?

Du ska lyfta fram det mest relevanta först, precis som med en god bok måste man väcka intresset att fortsätta läsa från start.

Omvänd kronologisk ordning blir då det i mitt tyckte (har haft personalansvar i 10+ år och rekryterat ett antal personer) mest lämpliga, d.v.s. vad gör du NU och sen backa i tiden. Det är ju rätt ointressant att du gick en utbildning för 10 år sen, det har förstås viss relevans men är inte det viktigaste för att "berätta" vad du är bra på/varför potentiell arbetsgivare ska anställa dig.

8086k|Asus Z370i|EVGA 1080ti Hybrid SC2|16 GB ram|1 TB Samsung 970 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2011

Söker du arbete inom tjänstemanna-sektorn (IT/ mek/ ingenjör etc.) så skulle jag först och främst se till att hålla en fräsch och uppdaterad LinkedIn-profil. Ofta behöver man inte ens söka jobb ett utan rekryterare kontaktar dig istället (de sökandes marknad).

För att krydda på det "sociala CVt" är det väldigt poppis med så kallade LunchIn:s som förekommer i flertalet städer, där personer från olika branscher och med olika titlar samlas för att äta lunch och dela erfarenheter.

Lycka till!

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av griid:

Är du ironisk? bild är det minst viktigaste, helt klart.

Beror nog på vad man söker för arbete, säljare, butikspersonal o.s.v. kan jag tänka mig att bild är viktigt...

8086k|Asus Z370i|EVGA 1080ti Hybrid SC2|16 GB ram|1 TB Samsung 970 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Mindfighter:

Beror nog på vad man söker för arbete, säljare, butikspersonal o.s.v. kan jag tänka mig att bild är viktigt...

Det beror på hur man ser ut. Vissa som mig får lättare jobb om bilden inte gallrar ut oss innan de har läst vad vi kan.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Johan86c:

Det beror på hur man ser ut. Vissa som mig får lättare jobb om bilden inte gallrar ut oss innan de har läst vad vi kan.

Då får du lägga upp bild på någon/något annat! Bild för mig är ett sätt att fånga ett intresse, för att få rekryteraren att orka sig igenom CV:t. En logotyp har funkat bra för mig hittills

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Jag har haft rekryteringsansvar inom olika sorters IT områden och olika storlek av företag / organisationer i några år nu.

*De relevantaste arbetslivserfarenheterna för rollen/företaget först.
*Utbildning är generellt sett bara meriterande, inte avgörande, lägg den längre bak.
*Keep it simple. Skippa bilder och unika formateringar, såvida det inte är relevant för rollen (tänk UI/UX/Design etc)
*Länka till din LinkedIn-profil och håll den uppdaterad och snygg
*Om du söker utvecklarjobb, se till att ha en github/stackoverflow-sida, även om du inte har något ögonbrynshöjande där.

OBS! Dessa regler gäller bara i norden, ska du söka i andra regioner så bör du läsa på om den lokala arbetskulturen.

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ålesund
Registrerad
Jun 2002

Jag tycker att 1 sida CV, dvs fakta om dina erfarenheter, inte ett personligt brev men det kan vara ok att ha ett par punkter om hur du är proffisionellt. Inget foto. (Men många många har det även till rätt höga positioner). Länk till linkedIn om du vill verkligen visa en bild på dig själv.

Tänk på att fundera att olika länder har olika "regler" om CV (absolut inte foto i usa då de inte vill bli anklagade för särbehandling pga hudfärg etc). Samt det kan vara värt att modifiera CVt per ansökan för att möjligen lyfta fram vissa erfarenheter över andra. (När man jobbat ett tag så blir det till att prioritera för att få plats på en sida )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Av egen erfarenhet så har jag förstått att vissa inte bryr sig speciellt om CV, bara det personliga brevet. Medans vissa lägger större vikt på CV.

Vid senaste arbetsbytet så skickade jag bara iväg ett simpelt mail utan cv och personligt brev. Blev kallad på intervju efter helgen.

Det är en mängd olika faktorer som spelar in.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Som arbetsgivare är det ett par saker som jag tittar efter:

Språkbruk och grammatik - nyanländ eller dyslektiker är inga problem men direkta stavfel, syftningsfel med mera is a big no-no. Låt Word ta hand om det om man är osäker.
Bild - för mig är det viktigt.
Kontaktinfo - intill bilden.

En kort presentation av sig själv, två max tre rader. Väldigt övergripande och det viktigaste är vad man vill göra. Vad man gjort kommer ändå längre ned.

För mig är det viktigaste att jobben kommer först, i kronologisk ordning, då jag/vi inte rekryterar nyutexaminerade. Då tar vi hellre rookies direkt från skolbänken (gymnasienivå)

Utbildning

Andra uppdrag eller liknande som påvisar ett aktivt leverne. Det kan vara allt från att vara aktiv i ett föreningsliv till vad som helst.

Personligt brev: Innehålla ett par ord om vad man gjort och ett par meningar om vad jag får av dig tack vare det du tidigare gjort, fett kryddat med dina förträffliga egenskaper. Undvik gärna buzzwords om det är möjligt, det är förutsättningar som jag utgår från. Likaså skippa "referenser lämnas på begäran" - helt meningslöst, behöver man referenser frågar man.