Permalänk
Medlem

DAC/Amp till hörlurar

Tjena!

Söker efter en passande DAC/förstärkare till Onkyo A800:
Frequency response 4Hz - 40kHz
Sensitivity 100dB/mW
32 ohm

Behöver jag en förstärkare till 32 ohm?

Prisvärt mellan 1000-2500kr, kommer användas till dator eller laptop. Plus ifall den kan hänga med laptopen i ryggsäcken, men inget krav då hemmalyssning är fokus.
Möjlighet att koppla in mina aktiva högtalare är ett plus.

Blivit rekommenderad Aune 1XS till hörlurarna, även kikat in den här:
https://hifime.uk/DACs/uda38pro-usb-dac-es9038pro

Kikat även på hifinagasinet, men har svårt att själva veta vad som passar.

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

På pappret behöver du ingen hörlursförstärkare, men det finns ju rätt många som upplever att en förstärkare ger mer än bara volym. Testa utan först, och sedan kan du ju vid tillfälle testa ett gäng i butik för att se om du tycker att det ger något extra. Tycker du det så finns det massor av olika modeller i din prisklass.

Permalänk
99:e percentilen

Tänk bara på att DAC och förstärkare är helt olika saker, även om det är vanligt att kombinera dem i samma chassi. Min Dragonfly Black v1.5 är både en DAC och en förstärkare, till exempel, och den använder jag till mina Sennheiser HD 6XX.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du behöver DAC eller Amp? Upplever du brus/störningar i signalen om du tar på dig lurarna utan att lyssna på något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

På pappret behöver du ingen hörlursförstärkare, men det finns ju rätt många som upplever att en förstärkare ger mer än bara volym. Testa utan först, och sedan kan du ju vid tillfälle testa ett gäng i butik för att se om du tycker att det ger något extra. Tycker du det så finns det massor av olika modeller i din prisklass.

Ska inte låsa mig på en kombo, antalet modeller är just problemet
Tänker mig att det likt en motor går mjukare om man inte ligger på högsta output från källan. Kanske helt fel!

Skrivet av Alling:

Tänk bara på att DAC och förstärkare är helt olika saker, även om det är vanligt att kombinera dem i samma chassi. Min Dragonfly Black v1.5 är både en DAC och en förstärkare, till exempel, och den använder jag till mina Sennheiser HD 6XX.

Tack för tipset! Finns även Hifime Sabre 9018 i den prisklassen som jag kikat på, den är då utan förstärkare.

Skrivet av Simon^L:

Är du säker på att du behöver DAC eller Amp? Upplever du brus/störningar i signalen om du tar på dig lurarna utan att lyssna på något?

Upplever bara brus från stationära. Ljudkvaliten är bäst från min surface pro 4, men vill inte ha behov att ha en bättre uppspelningskälla utan vill just ha DAC för att få ut mer oavsett om jag är inkopplad till stationära eller mobilen för den delen.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

Har en föregångare till denna, riktigt bra DAC. Jag använder inte hörlursförstärkarfunktionen men skulle kanske kunna vara ett alternativ.

http://www.homehifi.co.uk/S/tc-7535.htm

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniz:

Har en föregångare till denna, riktigt bra DAC. Jag använder inte hörlursförstärkarfunktionen men skulle kanske kunna vara ett alternativ.

http://www.homehifi.co.uk/S/tc-7535.htm

Har du haft chansen att jämföra med några andra DACs?
Hur blir ljudbilden, varmare, neutral, kallare? Väldigt intressant

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Har du haft chansen att jämföra med några andra DACs?
Hur blir ljudbilden, varmare, neutral, kallare? Väldigt intressant

Har inte jämfört med andra DAC men haft min DAC i rätt många olika anläggningar vid fester etc. låter alltid väldigt bra. Medryckande ljud och stort lyft jämfört med "ljudkort" etc.

Detaljerat ljud, bra bas och mellanregister. Skulle nog säga neutral.

Lite recensioner på deras produkter:

https://www.whathifi.com/products/beresford

Den modell jag har är TC 7520 så den har ett par år på nacken

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Ska inte låsa mig på en kombo, antalet modeller är just problemet
Tänker mig att det likt en motor går mjukare om man inte ligger på högsta output från källan. Kanske helt fel!

Det beror vem du frågar. Jag tycker det förbättrar ljudet, men vet att det är många som tycker att så länge något är lättdrivet så kommer en förstärkare inte ge något. Olika sätt att se på saken. FiiOs saker är om inte annat väldigt prisvärda, t.ex. den här: https://www.amazon.co.uk/FiiO-Q1ii-2nd-Headphone-Amplifier/dp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniz:

Har inte jämfört med andra DAC men haft min DAC i rätt många olika anläggningar vid fester etc. låter alltid väldigt bra. Medryckande ljud och stort lyft jämfört med "ljudkort" etc.

Detaljerat ljud, bra bas och mellanregister. Skulle nog säga neutral.

Lite recensioner på deras produkter:

https://www.whathifi.com/products/beresford

Den modell jag har är TC 7520 så den har ett par år på nacken

Användningsområdet låter som tänkt! Tänkt att behålla den ett tag så.

Hitta ingen modern recension men verkar finnas en kult kring dem på forumet Art of Sound. Galet!

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det beror vem du frågar. Jag tycker det förbättrar ljudet, men vet att det är många som tycker att så länge något är lättdrivet så kommer en förstärkare inte ge något. Olika sätt att se på saken. FiiOs saker är om inte annat väldigt prisvärda, t.ex. den här: https://www.amazon.co.uk/FiiO-Q1ii-2nd-Headphone-Amplifier/dp...

Kikat på dem, men känns som jag vill lägga mig högre än Fiio tyvärr. Lite förstärkare skadar absolut inte iallafall
Vad har du för DAC hemma?

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

Sitter också och funderar på att införskaffa en särstående DAC, eller rentav en helt ny förstärkare kanske vore bättre....
Har Sennheiser HD800S hörlurar, och använder hörlurare till både film, spel från PS4:an samt musik.

Just nu är dom inkopplade i en äldre Yamaha förstärkare för hemmabio (inbyggd DAC självklart). Skitbra med Yamahas Silent Cinema funktion, där den inbyggda DAC:en fixar surround-ljud för hörlurar. Hittar/finns inga bra DAC:ar för hörlurar som kan dekoda t.e.x. DTS 7.1 till två kanaler, eller finns det nånstans? Är rädd att min Yamaha förstärkare inte ger rättvisa för mina hörlurare.....

Det ultimata vore en DAC speciellt framtagen för hörlurar, med HDMI in och ut, och kan koda av DTS 7.1 (och liknande format), samt har uttag för balanserade kontakter till hörlurarna.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Kikat på dem, men känns som jag vill lägga mig högre än Fiio tyvärr. Lite förstärkare skadar absolut inte iallafall
Vad har du för DAC hemma?

Ok, ska du ha något som är högre upp än FiiO får du troligen öka budgeten också. Har du krav på både hög ljudkvalitet och att den ska vara portabel så titta på Chord Mojo. Jag har en sån på jobbet och är väldigt nöjd med den. Driver både Denon D5000 och Sennheiser HD 600 med bravur.

Skrivet av Arghuleh:

Sitter också och funderar på att införskaffa en särstående DAC, eller rentav en helt ny förstärkare kanske vore bättre....
Har Sennheiser HD800S hörlurar, och använder hörlurare till både film, spel från PS4:an samt musik.

Just nu är dom inkopplade i en äldre Yamaha förstärkare för hemmabio (inbyggd DAC självklart). Skitbra med Yamahas Silent Cinema funktion, där den inbyggda DAC:en fixar surround-ljud för hörlurar. Hittar/finns inga bra DAC:ar för hörlurar som kan dekoda t.e.x. DTS 7.1 till två kanaler, eller finns det nånstans? Är rädd att min Yamaha förstärkare inte ger rättvisa för mina hörlurare.....

Det ultimata vore en DAC speciellt framtagen för hörlurar, med HDMI in och ut, och kan koda av DTS 7.1 (och liknande format), samt har uttag för balanserade kontakter till hörlurarna.

Finns inte mycket med dina krav, bara att hitta en DAC med HDMI är svårt. NAD M51 har mycket av det du efterfrågar, men det är bara en DAC och har ingen hörlursförstärkare. Finns säkert en hel del kinaprodukter som jag inte har koll på dock. Ett alternativ kan ju dock vara att köpa t.ex. en Aune S6 och koppla den optiskt, men då får du inga surroundmöjligheter (vad det nu ger i 2 kanaler). Men om du är nöjd, varför oroa sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Användningsområdet låter som tänkt! Tänkt att behålla den ett tag så.

Hitta ingen modern recension men verkar finnas en kult kring dem på forumet Art of Sound. Galet!

Jag har även testat att byta OP amp i min DAC vilket förbättrade ljudet lite till, så kul att kunna modda dem lite.

Bor du i Stockholm kan du få testlyssna min.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

@oatp1b1:

Självklart så hittar man den man vill ha just nu, dock kommer den troligtivs kosta multum, inget för vanliga döda alltså:
Smyth Realiser A16
http://smyth-research.com/index.html

Än ej släppt och har varit under utveckling med hjälp av kickstarter väldigt länge, dock har det funnits en version som hette A8 som verkar fått väldigt bra betyg.

Lite kortfattat om denna pryl är att den är gjord specifikt för hörlurar, dekodar avancerade surround-format, och det ska tydligen också finnas med en rörelse-detektor som känner av när du vrider på huvudet (läs: VR + denna avancerad DAC).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]