Router fungerar dåligt efter strömavbrott?

Permalänk
Medlem

Router fungerar dåligt efter strömavbrott?

Hej,

Vi fick bryta strömmen i huset igår och när strömmen kom tillbaka så fungerade inte internet längre. Såhär ser kopplingen ut :

Fiber > Modem > Router(Netgear Nighthawk R7000) > Switch(Netgear JGS524 Gigabit) > 4 Windows datorer och 3 Android enheter

Datorerna i nätet såg varandra så switchen fungerade som tänkt, däremot fick vi inget internet. Man kunde besöka routern men internet gick inte att få till även när man tog renew. Vi provade köra reset på routern och efter det så kom vi inte in på routern längre, oftast fick vi att den inte gick att hitta men ibland visades en updaterar inställningar räknare som slutade i att det inte gick att hitta routern. När man pingade router fick man bara sporadiska svar.

Satte i en annan Netgear router och internet var först nere även på den men efter ett tag hoppade det igång och nu fungerar den perfekt.

Min misstanke är att internet låg faktiskt nere och att reseten på routern har ställt till med något mindre bra.

Något tips på huir man ska få rullning på routern(Netgear Nighthawk R7000) igen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Vi fick bryta strömmen i huset igår och när strömmen kom tillbaka så fungerade inte internet längre. Såhär ser kopplingen ut :

Fiber > Modem > Router(Netgear Nighthawk R7000) > Switch(Netgear JGS524 Gigabit) > 4 Windows datorer och 3 Android enheter

Datorerna i nätet såg varandra så switchen fungerade som tänkt, däremot fick vi inget internet. Man kunde besöka routern men internet gick inte att få till även när man tog renew. Vi provade köra reset på routern och efter det så kom vi inte in på routern längre, oftast fick vi att den inte gick att hitta men ibland visades en updaterar inställningar räknare som slutade i att det inte gick att hitta routern. När man pingade router fick man bara sporadiska svar.

Satte i en annan Netgear router och internet var först nere även på den men efter ett tag hoppade det igång och nu fungerar den perfekt.

Min misstanke är att internet låg faktiskt nere och att reseten på routern har ställt till med något mindre bra.

Något tips på huir man ska få rullning på routern(Netgear Nighthawk R7000) igen?

Prova att reseta den igen, följ instruktionerna. I regel e det väl reset 10s och låta den boota om i 2 minuter. Sen brukar jag dra ur sladden igen. Testa sedan att logga in på den. Kan ha blivit något fel när strömmen bröts. Ibland blir det inte 100% efter en återställning. Ev kan du prova logga in på den och utföra reset därigenom.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Har du provat göra en återställning på routern?

Permalänk
Medlem

Provade göra en reset av router igen, provade även att hålla inne reset under uppstart. Fungerade först inte men så plötsligt så kom jag in på routern. Hade dock fortfarande problem med att den failade ping lite sporadiskt.

Drog ner senaste firmwaren och installerade därefter fungerade pingen utan problem, inga avbrott. Dock fortfarande inget internet.

Tittade i loggen på routern och såg : [WLAN access rejected: incorrect security] from MAC så då drog jag till minne att vissa ISP:er låser sig till MAC adressen. Den andra routern fungerar utmärkt så jag tog den MAC adressen(printad på utsidan) från denna. Detta hjälpte dock inte, började fundera på nästa steg(vilket bland annat var att återställa MAC adressen och göra en total omstart av hela nätverket). Men då plötsligt hoppar musiken igång och internet är tillbaka!?

Det är fullt möjligt att den temporära routern faktiskt hade en annan MAC adress, vet att när jag körde med den routern så var det strul med just det ett par gånger. Jag fick då ta datorns MAC adress för att få det att fungera. Kanske är det så att IPSn låser sig till en MAC adress en kort period innan den godkänner en ny.

Hade egentligen liknande problem igår när jag satte in den temporära routern, då fungerade inte häller internet förrens lång senare och det var utan att jag gjort något.

Det kan såklart varit driftstörningar men jag är inte så säker på det längre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem när jag bytt router på Telias fiber. Det verkar som att dom har leasingtid på MAC/IP så ungefär en halvtimme till en timme efter att jag kopplat in en ny router så hoppar det igång. Kan ju kanske varit något sånt i ditt fall med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Resetta din Nighthawk. Plugga ur allt, sov och nästa dag plugga in allt som det var innan och konfigurera routern. Kan vara så att du bara får 1 IP-adress av leverantören och då är så här säkrast att lösa det felet.

Fast får du bara sporadiska svar internt från routern känns det som att det är något annat. Koppla ur så mycket så möjligt, stäng av wifi. Koppla in prylar lite i taget. Om det är något som ballar ur och stör eller kör samma IP som routern internt.