MSI X470 Gaming Pro Carbon AC hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

MSI X470 Gaming Pro Carbon AC hittar ut på webben

Lanseringen av AMD Ryzen 2 med den nya styrkretsen X470 står för dörren, och nu hittar uppgifter om ännu ett moderkort från MSI ut på webben med förbättrad kylning och strömförsörjning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

ATX, ATX och åter ATX. Väntar alltjämt på att moderkorts- och chassitillverkarna börjar fokusera mer på mATX och Mini ITX, som räcker gott för säkert 90 % av alla speldatorer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Instämmer fullständigt. Trött på inte kunna hitta "mindre" varianter vid release.

Permalänk

Sant, varför ska alltid Matx dröja?
Nästa bygga blir mindre än nuvarande iaf, men har ju ingen lust att vänta hur länge som helst på små moderkort när köptarmen kliar..

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Jag får väl gå lite mot strömmen här och välkomna ATX, som jag tycker är en lagom stor standard. Själv tycker jag om ATX-chassin. Storleken känns rätt, och jag fyller ofta expansuonsportarna som bjuds.

M-atx och mindre gör dessutom ofta avkall på strömförsörjning och RAM-platser, vilket går fetbort i min bok. Det skall prompt finnas minst 4 RAM-Platser och minst 6 fasers VRM, annara blir det inget köp för min del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Stör mig på att tillverkare sätter dit bara 2 finare PCIe slots och det sista ser ut som skit när det inte matchar.

Hur mycket kan det kosta att sätta dit 3 istället för 2?

Skrivet av Ozzed:

Jag får väl gå lite mot strömmen här och välkomna ATX, som jag tycker är en lagom stor standard. Själv tycker jag om ATX-chassin. Storleken känns rätt, och jag fyller ofta expansuonsportarna som bjuds.

M-atx och mindre gör dessutom ofta avkall på strömförsörjning och RAM-platser, vilket går fetbort i min bok. Det skall prompt finnas minst 4 RAM-Platser och minst 6 fasers VRM, annara blir det inget köp för min del.

mATX är framtiden, aldrig mer ATX!

Enda jag stör mig på att det är "endast" ASUS som gör mATX moderkort som man kan tänka sig att köpa, alla andra gör bara värdelösa budget varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Stör mig på att tillverkare sätter dit bara 2 finare PCIe slots och det sista ser ut som skit när det inte matchar.

Personligen är det inget jag tänker på, har själv z370 Pro Carbon. Kan tycka att det är bra då det ser mer diskret ut eftersom att det smälter in med resten i moderkortet då både PCB och PCI-E är svartfärgade.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

ATX, ATX och åter ATX. Väntar alltjämt på att moderkorts- och chassitillverkarna börjar fokusera mer på mATX och Mini ITX, som räcker gott för säkert 90 % av alla speldatorer.

Sitter också och väntar på mITX kort, och jag ska inte ens använda Ryzen 2 plattformen

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

ATX, ATX och åter ATX. Väntar alltjämt på att moderkorts- och chassitillverkarna börjar fokusera mer på mATX och Mini ITX, som räcker gott för säkert 90 % av alla speldatorer.

Ja alla dessa ATX när man väntar på E-ATX.. Det blir trångt med 8st ramslot annars som visserligen inte Ryzen 2 stöder.

Nå konsumenterna avgör vad tillverkarna ska prioritera och ATX leder till billigt system och enkel montering, kylning och allt. Man skulle kunna tro att mATX och iATX resulterar i mycket billigare system då det går åt mindre råvaror i moderkort plus chassi, men ofta är priset det motsatta.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alling:

ATX, ATX och åter ATX. Väntar alltjämt på att moderkorts- och chassitillverkarna börjar fokusera mer på mATX och Mini ITX, som räcker gott för säkert 90 % av alla speldatorer.

Dyrare tillverka mATX och det säljer fruktansvärt mycket sämre hos ÅF vs ATX och kollar man hur många chassin som folk vill ha i färdiga PCs så är ATX det som gäller.

Pengarna är hos Komplett byggare PCs, Webhallen, Inet etc etc.

Vi är 2 % folket. Pengarna ligger hos alla andra.

Och anledningen till att många inte vill ha mATX och mITX speciellt är folk gillar 150 % valmöjlighet när man ska göra något med datorn.

Jag har försökt otroligt många gånger köpa mATX och ITX till folk som ska ha pc från 5-15k med 1x GPU och bara lira RTS FPS MMO som kräver max 1050 GPU typ.

Omöjligt få dom köpa dessa chassin.

Jag köper också hellre ATX eller övre även om mITX hade kunnat lösa samma problem för jag själv gillar valmöjlighet och kunna ändra exakt va man vill, mITX kräver oftast sånt nytt chassi och byte av komponenter.

Skrivet av Ozzed:

Jag får väl gå lite mot strömmen här och välkomna ATX, som jag tycker är en lagom stor standard. Själv tycker jag om ATX-chassin. Storleken känns rätt, och jag fyller ofta expansuonsportarna som bjuds.

M-atx och mindre gör dessutom ofta avkall på strömförsörjning och RAM-platser, vilket går fetbort i min bok. Det skall prompt finnas minst 4 RAM-Platser och minst 6 fasers VRM, annara blir det inget köp för min del.

Vet inte vilka mATX mITX du kör men finns inga du kommer sänka med clocks som inga mITX mATX modkort klarar.
Och ström kommer du ALDRIG komma i närheten av max ens på en 8 PIN.

Inga VRM kommer du kunna sänka med allt under intels i9 Serie under normala klocks under typ 4.8GHz (4.8 gäller bara i9 över med skit X299 moderkort)

4 ram behövs inte, köp 2x 16GB stickor behöver du mer en det köp mATX med 128GB stöd.

Skrivet av anon159643:

Ja alla dessa ATX när man väntar på E-ATX.. Det blir trångt med 8st ramslot annars som visserligen inte Ryzen 2 stöder.

Nå konsumenterna avgör vad tillverkarna ska prioritera och ATX leder till billigt system och enkel montering, kylning och allt. Man skulle kunna tro att mATX och iATX resulterar i mycket billigare system då det går åt mindre råvaror i moderkort plus chassi, men ofta är priset det motsatta.

Dyrare tillverka mITX och mATX rätt mycket högre också.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Alltså jag tycker det är trevligt med ATX, det jag gillar mest.
Däremot vill jag ha ett mITX b450 (eller vad de nu kommer heta) då jag planerar att göra en NAS (och skall agera HTPC ibland) med 2200G.
Hoppas de inte dröjer allt för länge.

Permalänk

Finns det någon information om vad som ändrats i de nya styrkretsarna ännu?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Jag får väl gå lite mot strömmen här och välkomna ATX, som jag tycker är en lagom stor standard. Själv tycker jag om ATX-chassin. Storleken känns rätt, och jag fyller ofta expansuonsportarna som bjuds.

Då tillhör du den faktiska målgruppen och ska såklart köpa ATX. Jag tycker verkligen inte att formfaktorn ska försvinna; problemet är att den fortsätter vara standard i de flesta sammanhang, trots att den egentligen är väldigt nischad.

Citat:

M-atx och mindre gör dessutom ofta avkall på strömförsörjning och RAM-platser, vilket går fetbort i min bok. Det skall prompt finnas minst 4 RAM-Platser och minst 6 fasers VRM, annara blir det inget köp för min del.

Det har ju ingenting att göra med formfaktorn i sig. En av huvudanledningarna till att jag förespråkar mATX som ersättare till ATX är ju just att det (till skillnad från på ITX) utan problem går att ha fyra minnesplatser, så att det finns utrymme för enkel uppgradering av minnet.

Skrivet av anon159643:

Ja alla dessa ATX när man väntar på E-ATX.. Det blir trångt med 8st ramslot annars som visserligen inte Ryzen 2 stöder.

Du tillhör en extremt liten nisch. Den absoluta majoriteten behöver inte 128 GiB RAM och 20 kärnor för att kunna använda en dator.

Citat:

Nå konsumenterna avgör vad tillverkarna ska prioritera och ATX leder till billigt system och enkel montering, kylning och allt. Man skulle kunna tro att mATX och iATX resulterar i mycket billigare system då det går åt mindre råvaror i moderkort plus chassi, men ofta är priset det motsatta.

Inte heller detta är ju ett argument mot mATX som formfaktor; snarare ger du mig vatten på min kvarn: Anledningen till att ATX fortsätter vara standard är inte att majoriteten behöver det, utan i princip bara ett resultat av traditionens tröghet. Så fort tillverkarna gör som jag vill och skiftar fokus mot mATX kommer det ta över som det billigare alternativet, och så kommer vi se samma självförstärkande effekt som ATX åtnjuter idag.

Skrivet av tvelander:

Dyrare tillverka mATX och det säljer fruktansvärt mycket sämre hos ÅF vs ATX och kollar man hur många chassin som folk vill ha i färdiga PCs så är ATX det som gäller.

Pengarna är hos Komplett byggare PCs, Webhallen, Inet etc etc.

Vi är 2 % folket. Pengarna ligger hos alla andra.

Detta kan jag inte se som ett argument mot min ståndpunkt, eftersom jag hela tiden har sagt att majoriteten "föredrar" ATX av tradition, inte av rationella skäl. Att ATX-chassin och färdigbyggda ATX-system säljer bättre är inga argument mot mATX som formfaktor, utan ligger väl i linje med min analys.

Citat:

Och anledningen till att många inte vill ha mATX och mITX speciellt är folk gillar 150 % valmöjlighet när man ska göra något med datorn.

Håller inte med om att "folk" gillar de överdrivna valmöjligheter som ATX erbjuder. Men det finns säkert en del som tror sig gilla det. Exempelvis undertecknad vid sexton års ålder. Då skulle jag prompt ha HAF X för att "expansionsmöjligheter, hurr durr …" Det tog inte särskilt lång tid innan jag insåg att man knappt kan göra en sämre bedömning.

Citat:

Jag har försökt otroligt många gånger köpa mATX och ITX till folk som ska ha pc från 5-15k med 1x GPU och bara lira RTS FPS MMO som kräver max 1050 GPU typ.

Omöjligt få dom köpa dessa chassin.

Då måste man ju fråga sig: Varför vill de inte köpa mATX-chassin? Det kan ju minst lika gärna bero på att det finns fler/snyggare/billigare ATX-chassin. Vilket är precis vad jag säger är problemet.

Det finns inga rationella skäl för den typen av användare att vilja ha formfaktorn ATX.

Citat:

Jag köper också hellre ATX eller övre även om mITX hade kunnat lösa samma problem för jag själv gillar valmöjlighet och kunna ändra exakt va man vill, mITX kräver oftast sånt nytt chassi och byte av komponenter.

Ja; du om någon tillhör ju en ytterst nischad grupp entusiaster.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alling:

Då tillhör du den faktiska målgruppen och ska såklart köpa ATX. Jag tycker verkligen inte att formfaktorn ska försvinna; problemet är att den fortsätter vara standard i de flesta sammanhang, trots att den egentligen är väldigt nischad.

Det har ju ingenting att göra med formfaktorn i sig. En av huvudanledningarna till att jag förespråkar mATX som ersättare till ATX är ju just att det (till skillnad från på ITX) utan problem går att ha fyra minnesplatser, så att det finns utrymme för enkel uppgradering av minnet.

Du tillhör en extremt liten nisch. Den absoluta majoriteten behöver inte 128 GiB RAM och 20 kärnor för att kunna använda en dator.

Inte heller detta är ju ett argument mot mATX som formfaktor; snarare ger du mig vatten på min kvarn: Anledningen till att ATX fortsätter vara standard är inte att majoriteten behöver det, utan i princip bara ett resultat av traditionens tröghet. Så fort tillverkarna gör som jag vill och skiftar fokus mot mATX kommer det ta över som det billigare alternativet, och så kommer vi se samma självförstärkande effekt som ATX åtnjuter idag.

Detta kan jag inte se som ett argument mot min ståndpunkt, eftersom jag hela tiden har sagt att majoriteten "föredrar" ATX av tradition, inte av rationella skäl. Att ATX-chassin och färdigbyggda ATX-system säljer bättre är inga argument mot mATX som formfaktor, utan ligger väl i linje med min analys.

Håller inte med om att "folk" gillar de överdrivna valmöjligheter som ATX erbjuder. Men det finns säkert en del som tror sig gilla det. Exempelvis undertecknad vid sexton års ålder. Då skulle jag prompt ha HAF X för att "expansionsmöjligheter, hurr durr …" Det tog inte särskilt lång tid innan jag insåg att man knappt kan göra en sämre bedömning.

Då måste man ju fråga sig: Varför vill de inte köpa mATX-chassin? Det kan ju minst lika gärna bero på att det finns fler/snyggare/billigare ATX-chassin. Vilket är precis vad jag säger är problemet.

Det finns inga rationella skäl för den typen av användare att vilja ha formfaktorn ATX.

Ja; du om någon tillhör ju en ytterst nischad grupp entusiaster.

Känslan av att vilja ha större chassi för man vill det är tillräcklig reason.
Jag gör samma sak.

Om dom gillar det bättre utan logik så äre skit samma

Varför skulle dom utveckla för mATX om ATX finns mer pengar.

Förklara för folk att en PC på 6 liter kan ha exakt samma prestanda mot en som har 30 liter.
Det är ENORMT svårt som försäljare utan att spåra ur och dom tror man säljer på dom skit.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

Känslan av att vilja ha större chassi för man vill det är tillräcklig reason.
Jag gör samma sak.

Om dom gillar det bättre utan logik så äre skit samma

Varför skulle dom utveckla för mATX om ATX finns mer pengar.

Du skriver om hur det är – vilket jag inte förnekar – och jag om hur (jag tycker att) det borde vara.

Citat:

Förklara för folk att en PC på 6 liter kan ha exakt samma prestanda mot en som har 30 liter.
Det är ENORMT svårt som försäljare utan att spåra ur och dom tror man säljer på dom skit.

6-litersdatorer har ingenting med detta att göra. Faktum är att just 30 liter ligger ganska nära vad jag menar att vanliga speldatorer borde vara i volym.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alling:

Du skriver om hur det är – vilket jag inte förnekar – och jag om hur (jag tycker att) det borde vara.

6-litersdatorer har ingenting med detta att göra. Faktum är att just 30 liter ligger ganska nära vad jag menar att vanliga speldatorer borde vara i volym.

Va bara en metafor för va jag mena med stora små pcs.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240