Permalänk
Medlem

HTPC/Server 4k Systemkrav

Hej!

Behöver vägledning och svårt att hitta mer samlad kompetens än här!

Jag har följande hårdvara.

Processor Q6600
Ram 4GB
Windows server 2012

Jag kör emby och via min oledtv så kollar jag. Det fungerar bra, men nu när H265 har blivit större och lika så 10bit färgdjup då får datorn jobba och den inte de. Eftersom då måste systemet transcode'a annars fungerar 4k bra ändå.

Självklart förstår jag att jag kör med gamla grejor och måste nog byta dessa och därför behöver jag handledning.

Kravet jag har är att kunna köra H265 med 10bit djup.
Så frågan är om det går med den senaste generationen intel/amd processor att köra hårdvaruacceleration?
Räcker 12GB ram tex?

Förövrigt har jag ett 660 GTX liggandes men vad jag fattar verkar det bara klara H264 i hårdvaruacceleration.

Eftersom datorn enbart används till detta och förövrigt är lagring för hushållet, så skulle jag inte vilja kosta på den "onödiga pengar"

Visa signatur

Trying, is the first step to failure

Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort från nvidia ur 1000 serien eller en 8e gen intel processor är det som krävs för hårdvaru accelererad h265 10bit om inte minnet sviker.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell:
Hej!

Perfekt, känns ju mycket billigare att köra CPU än GPU.
Duger den "sämsta" i Gen 8 serien?
Hur skulle du gjort?

Visa signatur

Trying, is the first step to failure

Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

@phillan: tror det är billigare med ett grafikkort ärligt talat. Personligen skulle jag köra med en enhet kopplad till tvn som klarar av direct stream för att inte tappa kvalitet när det ska transcodas.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@phillan: tror det är billigare med ett grafikkort ärligt talat. Personligen skulle jag köra med en enhet kopplad till tvn som klarar av direct stream för att inte tappa kvalitet när det ska transcodas.

Hej!
Tack för all input. Anledningen att jag trilskas med att ha en ”server” är för att: 1 stå i en annan del av huset och 2 framtidssäkra användarna, tex dottern kanske vill se Pippi på sin kommande tv.

Det viktigaste är ändå inte priset utan funktionen, verkar dock som tex emby har bättre stöd att köra via intels system(?)

Vill ju ha emby då tv har stöd för det systemet (LG WebOs) och rätt skönt att ha tv fjärrkontroll kör ju även Hdmi arc

Är en skaplig djungel, har läst lite men blev inte klokare. Man kanske är dum.. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Trying, is the first step to failure

Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

@phillan: Stämmer nog att om du vill ha gratis hårdvaru transcode så är det emby som gäller.
Jag är inte helt säker, det BORDE räcka med att du köper dig ett GT1030 och smäller in i datorn och slår på HW transcode. Se till att den använder grafikkortet bara.

Det BORDE funka. Men jag kan inte vara helt säker

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Hej!

Det vore ypperligt om detta duger. Då man endast för knappt 700kr får det gamla liket att kunna köra H265 med 10bits HDR. Finns det någon som kan bekräfta eller är jag "unik" i min konfiguration?

Visa signatur

Trying, is the first step to failure

Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

Verkar som man behöver ha ett GTX 1050. Kollade lite på reddit.
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/6w1rhn/gt_1030_hevc_...

Visa signatur

Trying, is the first step to failure

Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

@phillan: Jag köpte mig ett "GeForce GTX 1050 Ti 4GB" till min HTPC för att köra 4K@60Hz, skillnaden mellan det 1050 Ti 4Gb jag köpte och 1050 2Gb var 50kr så yeah.

Permalänk

Om energiåtgång osv är någorlunda viktigt för dig så kommer en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4670448 tillsammans med SO-DIMM (!) DDR4 minne räcka för HEVC med 10 bitar. Kostnaden blir jämförbar med ett 1050

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Lägger du in Plex istället och kör med appen Xplay i tvn så behöver du ingen dator. Fixar 4K HDR direkt i appen.

Vet inte hur långt Emby har kommit där? Längesen jag testade den appen i tvn. Det var iaf det som fick mig att börja använda Plex mer än Emby.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Hej!

Tackar ödmjukast för alla svar. Provade plex och där blev det lika. Dock inte Xplay.

Gonace: Kör du emby också med detta kort? Blir ju självklart en TI i så fall.

Visa signatur

Trying, is the first step to failure

Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

Gtx 1050(ti) fixar transcoding biten galant under emby (dock som mest 2 transcodes simultant, likt alla konsument nvidia kort).
Vad som gäller för att få det att fungera under windows har jag varken intresse eller kunskap om, men under linux är det inte värre än att installera libsen och bygga ffmpeg med - - enable-nvenc och det är igång.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av phillan:

Hej!

Tackar ödmjukast för alla svar. Provade plex och där blev det lika. Dock inte Xplay.

Gonace: Kör du emby också med detta kort? Blir ju självklart en TI i så fall.

Stämmer bra, fungerar bara i Xplay.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Lägger du in Plex istället och kör med appen Xplay i tvn så behöver du ingen dator. Fixar 4K HDR direkt i appen.

Vet inte hur långt Emby har kommit där? Längesen jag testade den appen i tvn. Det var iaf det som fick mig att börja använda Plex mer än Emby.

https://emby.media/download.html

Appen finns både till LG och Samsungs tv och till lite andra med.

https://emby.media/emby-for-lg-smart-tv.html
https://emby.media/emby-for-samsung-smart-tv.html

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jo det har jag koll på, dock fungerade inte HDR när jag provade den sist, fungerar det nu?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Jo det har jag koll på, dock fungerade inte HDR när jag provade den sist, fungerar det nu?

Verka inte så men dom jobbar med det.

https://emby.media/community/index.php?/topic/54595-h265-with...

Edit: Dom kanske har löst det med version LG 1.06.

Citat:

A new release of Emby for LG is currently rolling out. Here are the highlights:

Improved direct play of 4K, HDR and HEVC media
Improved subtitle support
Improved navigation performance
Sorting, filtering, and view settings added to list screens

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag in med en annan fråga i samma ämne.
Finns det någon NUC som klarar på 4K som kan användas till HTPC?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Aeqvist: Härligt, blir prova senare idag. Tack för input, trodde plex i grunden var lika, men ack vad fel man har.

Visa signatur

Trying, is the first step to failure

Homer J Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Verka inte så men dom jobbar med det.

https://emby.media/community/index.php?/topic/54595-h265-with...

Edit: Dom kanske har löst det med version LG 1.06.

Ahhh, kul om dom får till det, ska prova senare få se om man får HDR på något klipp

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Ahhh, kul om dom får till det, ska prova senare få se om man får HDR på något klipp

Man får hoppas på det.

Hur bra blir bilden med en HDR film?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Man får hoppas på det.

Hur bra blir bilden med en HDR film?

Beror lite hur bra det är implementerat i filmen, En film som jag tycker var bra i HDR var John Wick 2. Men går inte svara på din fråga, du måste uppleva det själv för att göra en bedömning

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Själv skaffade jag en Vero 4k för en månad sedan. Klarar i princip allting och kör vanliga Kodi i en osmc-installation. Stödjer 10bitars h265 i 4k enligt specarna.

Smidigt och drar ganska lite ström jämfört med en HTPC. Kostade runt 1100kr inklusive frakt från Storbritannien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Beror lite hur bra det är implementerat i filmen, En film som jag tycker var bra i HDR var John Wick 2. Men går inte svara på din fråga, du måste uppleva det själv för att göra en bedömning

Då får jag vänta ett bra tag. Har ingen tv/skräm som klara av det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hej!
Provade x-play och det stämmer. Men insåg efter labbande att även emby fungerar om man kör utan undertexter! HDR fungerar klockrent även i emby! Så just nu är det subtitles som gör att det inte fungerar och det gäller även i xplay

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Trying, is the first step to failure

Homer J Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av phillan:

Hej!
Provade x-play och det stämmer. Men insåg efter labbande att även emby fungerar om man kör utan undertexter! HDR fungerar klockrent även i emby! Så just ni är det subtitles som gör att det inte fungerar och det gäller även i xplay

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, kul att Emby också fungerar, måste jag testa när jag kommer hem. Det har bara stöd för externa undertexter, prova ladda ner en undertext och lägg bredvid filen så ska även det fungera. För undertexter inbakat i filen måste det transcodas och det har jag inte fått igång heller.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!