Permalänk
Medlem

Dum fråga om DNS-byte i router

Har fiber från Telia med deras TG799vac och funderar på att byta DNS-servrar till 1.1.1.1/1.0.0.1 eller 8.8.8.8/8.8.4.4 men jag hittar inte var jag gör detta?
Har googlat en del och hittar massor av information kring hur jag ändrar detta på LAN-fliken. Men det är väl bara den som skickas ut till klienter med DHCP? Och ändrar jag den från att vara min router som den är nu till någon extern DNS så faller väl mina interna namn för NAS, servrar med mera bort?
Det jag skulle vilja göra är att ändra de som finns på WAN-fliken, vart routern ska vända sig om den inte har den adress jag vill gå till lokalt. Men dessa verkar inte gå att ändra från Telias egna?

Permalänk
Medlem

Nu har jag ej kollat på TG799vac, men kanske att den har liknande UI som 799vn? I så fall, har du sätt den här? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1340381-telia-tg799vn-...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nu har jag ej kollat på TG799vac, men kanske att den har liknande UI som 799vn? I så fall, har du sätt den här? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1340381-telia-tg799vn-...

Verkar som de är rätt lika, men där är de ju också inne och ändrar inställningarna för det lokala nätverket. Gör jag det kommer jag ju inte att kunna komma åt mina andra datorer med namn längre? Eller tänker jag helt fel här?

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du byter DNS till 1.1.1.1 eller 8.8.8.8 så kan du få sämre prestanda vid streaming på typ Netflix och liknande tjänster. Detta pga att många CDN använder DNS-uppslaget för att avgöra var du befinner dig, och därefter välja vilken server som ska leverera filmen. Eftersom dessa DNSer är lastbalanserade kan man vid högt tryck få DNS-uppslag från USA eller andra ställen, och därmed ger dig CDNerna data från servrar i denna region.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB