Intel lanserar styrkretsarna H370, H310, Q370 och B360 för Coffee Lake-familjen

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar styrkretsarna H370, H310, Q370 och B360 för Coffee Lake-familjen

Intels styrkretsuppställning för Coffee Lake-processorerna får tillskott i de lägre prisklasserna i form av H370, H310 och B360 samtidigt som den företagsinriktade Q370 äntrar scenen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara ett halvt år försent.
Snart skall de väl släppa nästkommande generation och då blir det väl samma veva igen med nya socklar och chipsets. Skärpning Intel!!

Permalänk
Medlem

För den som inte är insatt kan det bli en smula rörigt med alla chipset i 300-serien.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

@loefet: varför det. folk köper ju ändå bara intel. intel och nvidia kan gör vad dem vill och folk kommer köpa det ändå.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@loefet: varför det. folk köper ju ändå bara intel. intel och nvidia kan gör vad dem vill och folk kommer köpa det ändå.

Jag tror faktiskt inte det är helt sant. Jag tror att AMD har plockat lite marknadsdelar i och med ryzen om inte annat så har nog folk börjat få upp ögonen för AMD igen. Plus att apple funderar på köra på egna processorer i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är galet sent för intel hade nog kunnat ta skapliga andelar från amd med 8100/8400 om det fanns mer budgetvänliga alternativ på moderkort sidan då det är ganska värdelöst att välja z moderkort till dom och man får oc funktion en likvärdig cpu billigare i amd lägret

Konstigt att man dragit ut på lanseringen så förbannat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Är galet sent för intel hade nog kunnat ta skapliga andelar från amd med 8100/8400 om det fanns mer budgetvänliga alternativ på moderkort sidan då det är ganska värdelöst att välja z moderkort till dom och man får oc funktion en likvärdig cpu billigare i amd lägret

Konstigt att man dragit ut på lanseringen så förbannat

Har ju funnit flera budget moderkort för ~1200kr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

För den som inte är insatt kan det bli en smula rörigt med alla chipset i 300-serien.

Jag tycker det är rörigt rent allmänt bland diverse komponenter, trots idog efterforskning.

Permalänk
Medlem

@Garderoben: Det är väl inte budget när man kan köpa nya moderna AM4 moderkort för mindre än halva det priset om man vill.
För lite över 1200:- får du ju både en AMD Ryzen cpu och moderkort, vad är det för budget med att köpa ett intelsystem då?

Permalänk
Medlem

För egen del ser jag ingen mening med att uppgradera än på ett tag. Jag vill se en normalisering av både grafikkortspriser och minnespriser. Så det blir nog lagom till när DDR5 blir nya standarden. Jag tror att spelutvecklare kommer lägga krut på att optimera spel för äldre hårdvara snarare än att satsa på enorma kliv och pusha gränser som man tidigare gjort. Detta främst på grund av att majoriteten konsumenter inte är dumma nog att köpa till överpriser. Hårdvara är alltid roligt när man

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Har ju funnit flera budget moderkort för ~1200kr

Kollade på prisjakts statistik för några dagar sedan 999kr kunde man få ett z370 moderkort för i november. Tror inte folk väljer att avstå från att köpa en dator pga moderkortet kostar 999kr istället för 650kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Har ju funnit flera budget moderkort för ~1200kr

Skulle säga midrange som am4s 350 chipset och man ofta får samma modell av moderkort ca 300kr billigare till amd där man kan använda sig av oc funktionen medans intels mer prisvärda cpu är låsta men måste kombineras med oc moderkort vilket är tämligen värdelös extra utgift om man skiter i oc där man på amd kan kan välja 320 för 500-600kr och hade intel liknande modeller är 8100an/8400an mer atraktiv än att köpa dom med "buget" modeller i z370 serien

Skulle jag bygga ren budget så tycker jag 2200g för 900kr + 320 550kr skulle vara en killer combo som drar max fps ur ett 1060 i dom flesta spel scenarior och dom extra mhz´n gör inte så mycket om man kör dom med oc eller inte och tråkiga är mer grafikkorten där

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

Bara ett halvt år försent.
Snart skall de väl släppa nästkommande generation och då blir det väl samma veva igen med nya socklar och chipsets. Skärpning Intel!!

Det som är kul ju, köpa och bygga nya system.
Släpp mer kul komponenter nu Intel och amd

Permalänk
Medlem

Äntligen lite billiga mini itx moderkort då kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är galet sent för intel hade nog kunnat ta skapliga andelar från amd med 8100/8400 om det fanns mer budgetvänliga alternativ på moderkort sidan då det är ganska värdelöst att välja z moderkort till dom och man får oc funktion en likvärdig cpu billigare i amd lägret

Konstigt att man dragit ut på lanseringen så förbannat

1. Intel hade knappast kunnat "ta" andelar från AMD, utan möjligen "inte tappa" andelar.
2. Överklockning är bara intressant för en liten minoritet av köparna.
3. "Dragit ut på lanseringen" är visserligen en relevant notering. Min förväntan, baserad på Intels tidigare planer, när de släppte Coffee Lake i höstas var att det som lanseras nu skulle presenterats i februari med säljstart i mitten av mars.

Skrivet av lord_vasagos:

Skulle jag bygga ren budget så tycker jag 2200g för 900kr + 320 550kr skulle vara en killer combo som drar max fps ur ett 1060...

Bygger du "ren budget" har du inte råd med GTX 1060 i dagsläget, även GTX 1050Ti ligger väl högt i pris.

Moderkort med A320 (och RAM låst till 2133 MHz) är bara intressant om man inte ska överklocka processorn och inte ställer några krav på IGP. Alltså direkt konkurrens med Intels billigare alternativ, och det återstår att se var dessa hamnar i pris/prestanda.

Vill man i stället kombinera låg budget med mer användbar grafik satsar man på moderkort med B350, en Ryzen 2400G och RAM-minne som går att klocka markant högre än 2133MHz. Den högre kostnaden för dessa komponenter sparas in på att man (på kort sikt) klarar sig utan separat grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

1. Intel hade knappast kunnat "ta" andelar från AMD, utan möjligen "inte tappa" andelar.
2. Överklockning är bara intressant för en liten minoritet av köparna.
3. "Dragit ut på lanseringen" är visserligen en relevant notering. Min förväntan, baserad på Intels tidigare planer, när de släppte Coffee Lake i höstas var att det som lanseras nu skulle presenterats i februari med säljstart i mitten av mars.

Bygger du "ren budget" har du inte råd med GTX 1060 i dagsläget, även GTX 1050Ti ligger väl högt i pris.

Moderkort med A320 (och RAM låst till 2133 MHz) är bara intressant om man inte ska överklocka processorn och inte ställer några krav på IGP. Alltså direkt konkurrens med Intels billigare alternativ, och det återstår att se var dessa hamnar i pris/prestanda.

Vill man i stället kombinera låg budget med mer användbar grafik satsar man på moderkort med B350, en Ryzen 2400G och RAM-minne som går att klocka markant högre än 2133MHz. Den högre kostnaden för dessa komponenter sparas in på att man (på kort sikt) klarar sig utan separat grafikkort.

1: är väll underförstått
2: därför är z370 till cpu som ej kan klockas onödigt och h310 tex hade passat många 8100/8400 köpare
3: Moderkort vill man se lanserade med cpu oavsett om dom heter intel eller amd och ej oc modeller av cpu som kan köras på äldre chipsets med en bios uppdatering man väljer att inte göra och samtidigt dra ut på lanseringen av billiga modeller är helt korkat dra

Ren budget med 2200g är för 2200an är billigare än sin lillebror 1300x och presterar likvärdigt och klarar att dra max fps ur gpu´s upp till 1060 sen får man väll välja gpu efter budget då dom drar max ur alla under och ska man gå andra hållet klarar dom att dra runt ett 1070 ganska väl om man kör 1440p

Sen är man faktiskt inte alltid låst till 2133 med a320 inte enligt spec som brukar säga Support DDR4 1866/2133/2400/2667/2933(OC)/3200(OC) Mhz på dom flesta modeller https://www.msi.com/Motherboard/A320M-GAMING-PRO.html och man kan köra snabbare minne i dom modeller jag sett men tror inte man kan klocka 2200ans igpu i 320 vilket kan vara orsak att skippa dom men skulle i dom flesta fall sikta på b350 ändå då priset är ganska lika men skiter man i oc kan 320 vara vettig

Men ska man vara budgetsmart gamer är b350 vettigare då oc på igpu samt man trissar upp minnena kan öka framrate mot 20% så är det en bra investering och man kan köra oc på cpu som knapast lär påveraka framrate med igpu men kan vara trevligt med vassare gpu men upp till 1060 behöver man inte oc heller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

1: är väll underförstått

Utgå ifrån att 10% av läsarna har problem att "läsa in" sådant som inte skrivs rakt ut. (Ett kännetecken inom autismspektrat.)

Skrivet av lord_vasagos:

2: därför är z370 till cpu som ej kan klockas onödigt och h310 tex hade passat många 8100/8400 köpare

... och dessa moderkort finns snart i butik, enligt plan.

Skrivet av lord_vasagos:

3: Moderkort vill man se lanserade med cpu oavsett om dom heter intel eller amd och ej oc modeller av cpu som kan köras på äldre chipsets med en bios uppdatering man väljer att inte göra och samtidigt dra ut på lanseringen av billiga modeller är helt korkat dra...

Hade du blivit gladare om chipseten som nu lanserats hade aviserats för ett halvår sedan, med tillhörande aviserad säljstart april 2018? Tror inte det... även om ju Intel faktiskt redan då aviserade att dessa skulle komma ungefär nu.
Lansera bara vad som kan levereras i närtid!

Intel har på sin höjd gjort två "fel" gällande Coffee Lake:
1. Man missbedömde för några år sedan AMDs möjligheter med Zen, ledande till...
2. Ett förhastat släpp av Coffee Lake i avsikt att minska tappet mot AMD, med försämrade kundrelationer som följd.
(Hur mycket Spectre/Meltdown också bidragit till den förtida lanseringen kan vi bara spekulera om.)

Ur ett kundrelationsperspektiv hade det kanske varit bättre för Intel om de inte släppt någonting ur Coffe Lake förrän nu när sårbarheterna blivit patchade.
Samtidigt hade Intel nog tappat en hel del mer marknadsandelar under mellantiden...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Utgå ifrån att 10% av läsarna har problem att "läsa in" sådant som inte skrivs rakt ut. (Ett kännetecken inom autismspektrat.)
... och dessa moderkort finns snart i butik, enligt plan.Hade du blivit gladare om chipseten som nu lanserats hade aviserats för ett halvår sedan, med tillhörande aviserad säljstart april 2018? Tror inte det... även om ju Intel faktiskt redan då aviserade att dessa skulle komma ungefär nu.
Lansera bara vad som kan levereras i närtid!

Intel har på sin höjd gjort två "fel" gällande Coffee Lake:
1. Man missbedömde för några år sedan AMDs möjligheter med Zen, ledande till...
2. Ett förhastat släpp av Coffee Lake i avsikt att minska tappet mot AMD, med försämrade kundrelationer som följd.
(Hur mycket Spectre/Meltdown också bidragit till den förtida lanseringen kan vi bara spekulera om.)

Ur ett kundrelationsperspektiv hade det kanske varit bättre för Intel om de inte släppt någonting ur Coffe Lake förrän nu när sårbarheterna blivit patchade.
Samtidigt hade Intel nog tappat en hel del mer marknadsandelar under mellantiden...

Jag hade inte brytt mig om dom kom nu eller vid släpp för personligen hade jag köpt amd om jag uppgraderade då dom är bättre bang for the buck när man inte byter socket hela tiden och oc moderkort/cpu är billigare men tycker det är konstigt strategi av intel att inte lansera billiga moderkort så man kan hålla likvärdigt pris/prestanda som amd i ett segment med många köpare

Att man missbedömt prestandan hos amd som skapade panik hos intel är ingen orsak att göra dumma saker

H110-b150 hade kunnat köra alla i3 och i5 ur coffelake serien troligen även 8600k med enbart en bios uppdatering medans z270 hade kunnat svälja alla coffelake men man väljer att tvinga köpare till ny chipset som är ett idiotiskt drag när man inte kan få fram moderkort i alla segment fören flera månader senare

Ett förhastat släpp av Coffee Lake i avsikt att minska tappet mot AMD, med försämrade kundrelationer som följd håller jag med om och specter/meltdown var svårt att förutse men det som stör mig där är att även när man blir tagen på sängen så kör man fulspel med saker som vore så enkla att lösa för att mjölka lite extra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w