Permalänk
Medlem

Skatt på gåva

Hej

Fick 2016 en gåva i form av värdepapper av min mormor. Vet ej exakt hur denna form av värdepapper fungerar men som jag har fattat det så garanterade SEB att dessa skulle hålla sitt värde om man band dom i x antal år.

Jag sålde av dessa värdepapper 2017 och gjorde då 0 kr i vinst. Nu ska jag skatta på dessa men eftersom vinsten var 0 kr och jag har fått dessa som gåva så borde jag inte behöva skatta något på detta?

Är tacksam för svar och hoppas Sweclockers kan hjälpa mig, om jag behöver förklara något bättre så säg till

EDIT: såg nu att jag gjorde totalt 366 kr i vinst och 28 kr i förlust så antar att det bara är detta jag skall skatta på?

Permalänk
Skrivet av Terihan:

Hej

Fick 2016 en gåva i form av värdepapper av min mormor. Vet ej exakt hur denna form av värdepapper fungerar men som jag har fattat det så garanterade SEB att dessa skulle hålla sitt värde om man band dom i x antal år.

Jag sålde av dessa värdepapper 2017 och gjorde då 0 kr i vinst. Nu ska jag skatta på dessa men eftersom vinsten var 0 kr och jag har fått dessa som gåva så borde jag inte behöva skatta något på detta?

Är tacksam för svar och hoppas Sweclockers kan hjälpa mig, om jag behöver förklara något bättre så säg till

EDIT: såg nu att jag gjorde totalt 366 kr i vinst och 28 kr i förlust så antar att det bara är detta jag skall skatta på?

Skatten görs på det ursprungliga inköpsvärdet?

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/deklar...

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Om du inte vet/har papper på inköpspriset (eller om det är fördelaktigt) så är vinsten 80% av försäljningsvärdet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

JA så borde det rimligtvis vara. Annars kan ju folk bara byta värdepapper med varandra och på så sätt undvika skatt på de egentliga vinsterna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

jo men om inköpspriset var 100 000kr och försäljning var 100 000kr så borde skatten blir 0? trodde man bara betalade på vinsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

jo men om inköpspriset var 100 000kr och försäljning var 100 000kr så borde skatten blir 0? trodde man bara betalade på vinsten?

Ja och ja.

Men i många fall när man får eller ärver värdepapper av någon anledning så är inköpspriset okänt. Så behöver det förstås inte vara i detta fallet.

edit: Eftersom det låter som en specialare på det aktuella värdepappret så är det bäst att kolla villkoren för just den specialaren.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja och ja.

Men i många fall när man får eller ärver värdepapper av någon anledning så är inköpspriset okänt. Så behöver det förstås inte vara i detta fallet.

edit: Eftersom det låter som en specialare på det aktuella värdepappret så är det bäst att kolla villkoren för just den specialaren.

jag vet vad inköpspriset var. Tanken bakom det hela var att ge mig och mitt syskon pengar men som var uppbunda i aktier som inte skulle ändra värde särskilt mycket, därför blev den totala vinsten ca bara 300 kr även om beloppet var stort. Tar och kontakter skatteverket imorgon för att få allt bekräftat men enligt vad jag har kunnat läsa mig till på deras hemsida så verkar det som att jag bara ska betal på vinsten jag har gjort