Steam har över 5 miljoner användare som kör Linux!

Permalänk
Inaktiv

Steam har över 5 miljoner användare som kör Linux!

Enligt steamspy så har Steam i skrivande stund 3,469,230 ± 178,657 aktiva användare från Sverige.
https://steamspy.com/country/SE

Tittar man i Steams HW survey så är det 0,22% av användarna som kör Steam-klienten inställd på Svenska. Vi kan också se att 0,33% använde Linux. Det låter väldigt lite, men hur många är det i absoluta antal?

Det kan vi räkna ut med siffrorna från steamspy.

(0.33/0.22)*3469230 = 5 203 845

Denna siffra har givetvis stor osäkerhet så vi snackar typ "mellan tummen och pekfingret" här, men det är skönt att se att man inte är ensam

Permalänk
Medlem

Tillåt mig tvivla på att steam har nästan 3.5 miljoner faktiska användare i Sverige.
Skulle faktiskt bli förvånad om den verkliga siffran är över 500000.
3.5 miljoner olika svenska konton kanske har skapats genom tiderna, men aktiva användare ? inte en chans lol.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Tillåt mig tvivla på att steam har nästan 3.5 miljoner faktiska användare i Sverige.
Skulle faktiskt bli förvånad om den verkliga siffran är över 500000.
3.5 miljoner olika svenska konton kanske har skapats genom tiderna, men aktiva användare ? inte en chans lol.

Folk gör väl inget annat nu för tiden än att spela?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Jag ger inte mycket för den uträkningen kan inte komma på någon jag känner som kör steam med svenskt språk inställt.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Inaktiv

@Svensktiger:
"Aktiva användare", vilket av steamspy definieras som användare som startat minst ett spel de senaste två veckorna, vilket tydligen utgör 92% av alla Steam-konton från Sverige. Med andra ord är det totalt ~3,8 miljoner konton i Sverige, varav ca. 300k till 400k är inaktiva.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Steam inställt på svenska

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Svensktiger:
"Aktiva användare", vilket av steamspy definieras som användare som startat minst ett spel de senaste två veckorna, vilket tydligen utgör 92% av alla Steam-konton från Sverige. Med andra ord är det totalt ~3,8 miljoner konton i Sverige, varav ca. 300k till 400k är inaktiva.

Nope. 37 % av de svenska kontona har enligt steam spy varit aktiva de senaste två veckorna. Däremot är 92 % av alla konton "active users (total)". Lite oklart vad som menas med det men ett twitterinlägg från skaparen av sidan hintar om att det är konton som varit aktiva någon gång sedan 2009.

Så det är ca 1,25 miljoner aktiva konton i Sverige. Låter fortfarande för högt om du frågar mig men är ändå en betydligt rimligare siffra.

Jag vet inte hur steams undersökning var uppbyggd, det kan ju vara så att de har fem miljoner konton som finns i linux men samtidigt även i t.ex. windows. Mitt konto är t.ex. kopplat både till osx och windows, 99,999 % av all min speltid sker i windows så att säga "Tdoll har ett steamkonto i osx" är visserligen sant men samtidigt inte ett dugg relevant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Jag vet inte hur steams undersökning var uppbyggd, det kan ju vara så att de har fem miljoner konton som finns i linux men samtidigt även i t.ex. windows. Mitt konto är t.ex. kopplat både till osx och windows, 99,999 % av all min speltid sker i windows så att säga "Tdoll har ett steamkonto i osx" är visserligen sant men samtidigt inte ett dugg relevant.

Undersökningen väljer slumpmässigt ut användare som får en popup när de startar Steam och frågar om man vill delta. Du kan därför inte räknas som både Windows och Mac samma månad, utan då gäller det operativsystemet och den hårdvaran som körs vid tillfället du trycker "skicka in". Om du nästan aldrig använder Steam i OSX så har du i princip noll chans att undersökningen dyker upp där så sannolikheten att du finns inräknad bland OSX-användare är typ noll.

Permalänk
Medlem

@anon78208: 4.9 miljoner steam trading bots som rullar på Linux