Permalänk

Hemmaserver/NAS

Hej!

Jag har länge funderat på att bygga en server. Jag har i dagsläget en gammal stationär som jag använder som NAS/htpc men den börjar bli gammal. Utöver det är den högljud och ful.
Min tanke är att bygga en server runt denna CPU (e5-2697v3). Webhallen råkade ha ett fint pris på den? Eller är jag helt ute och cyklar? (ni som kan sånt)

Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta lämpliga komponenter till den cpu:n. Moderkort, ramminne, cpu-kylare, chassi, hdd:ar, PSU.

Moderkort: IPMI, inbyggt grafik? (kanske är det på alla med IPMI?), 10Gbit nätverk (för framtiden). Supermicro moderkort?
Ramminne: ECC, minst 64Gb.
CPU-kylare: Helst nån bra noctua.
Chassi: Isolerat, smidiga dammfilter.
SSD/m.2: För cache?
HDD: Minst 6Tb total kapacitet (1 eller flera diskar).
PSU: Nån bra.

Servern kommer vara placerad under en trapp med lite begränsad luftcirkulation (mediacentralen är placerad där). Belastningen på servern kommer inte vara hög. Jag vill ha den som plexserver, ventrilo, filserver till att börja med.

Jag är sugen på att testa proxmox och köra virtuella maskiner. Detta är något jag aldrig har hållit på med men fördelarna verkar vara stora jämfört med en mer traditionell hemma server.

Tack för er hjälp!

Edit*
Är detta moderkort bra? Supermicro X10DRL-CT
Ramminne? Vad kan passa?

Jag la till en kundvagn!

Jag tänkte funderar på att ha 4 st 4Tb i raid10 och sen köra 2 st 2Tb i raid1 för proxmox? Bra eller @nus?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11450151/

mvh
Micke

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Vila i frid

Köp något färdigt istället, t.ex. https://www.dustinhome.se/product/5011027633/proliant-ml10-ge... och bygg vidare på. Synd att HP's lilla microserver med intels cpu slutade säljas då den kunde bestyckas med e3-12xx low power proppar. Finns iofs på ebay att köpa för runt 4-5k.

Permalänk

@hasenfrasen:

Tack för ditt svar! En färdig billig server är ett alternativ. Tanken är att ha servern i många år så den får kosta.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Vila i frid

En märkesserver håller oftast betydligt längre än konsumentkomponenter är min lilla erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Haha, ja den där proppen är ett fint steg upp från "en gammal stationär" Men "bra pris" ... ja du.
Du kommer uppleva mångdubbelt större skillnad själv om du köper en billigare E5'a och istället köper bättre storage. (alternativt en E3'a) Om du kör Proxmox kommer du vilja köra zfs - satsa då på 128GB minne så slipper du oroa dig
Släng på en GPU att använda till hw-transcoding så offloadar du set (GTX1030/1050).

Ett tips, om än nån generation gammal, är att köpa E5v1/v2, DDR3 REG Ecc är otroligt billigt.

Sen är jag ganska övertygad om att D15 inte kommer få plats på det där moderkortet - iaf inte om du ska ha två CPUer ...
Du bör även köpa ett kraftigare PSU. Chassit är jättefint, jag har samma till min server.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Vila i frid

Det man kanske inte tänker på, singlethread prestandan i en e5-2697v3 är knappt hälften jämfört med en i7-8700k. Totalprestandan alla kärnor inräknade är i princip identisk. i7-8700k kostar dock knappt 1/3 av vad e5'an gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det man kanske inte tänker på, singlethread prestandan i en e5-2697v3 är knappt hälften jämfört med en i7-8700k. Totalprestandan alla kärnor inräknade är i princip identisk. i7-8700k kostar dock knappt 1/3 av vad e5'an gör.

Va?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det man kanske inte tänker på, singlethread prestandan i en e5-2697v3 är knappt hälften jämfört med en i7-8700k. Totalprestandan alla kärnor inräknade är i princip identisk. i7-8700k kostar dock knappt 1/3 av vad e5'an gör.

28 trådar @ 3.6Ghz vs 12 trådar i 4.7Ghz (detta i turbo då) är inte riktigt identiskt... (sorry, tryckte in 6700K först...)

Sure, 8700 är en fin processor, men du kan inte ha ECC, eller över 64GB minne.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Xeon-D hade jag kört på om prestanda inte är prio 1.
https://www.servethehome.com/ Har en del matnyttigt.

Jag kör själv Supermicro och är väldigt nöjd, burk i signatur är inne på sitt 7e år nu med 24/7 utan ett enda problem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moron:

Haha, ja den där proppen är ett fint steg upp från "en gammal stationär" Men "bra pris" ... ja du.
Du kommer uppleva mångdubbelt större skillnad själv om du köper en billigare E5'a och istället köper bättre storage. (alternativt en E3'a) Om du kör Proxmox kommer du vilja köra zfs - satsa då på 128GB minne så slipper du oroa dig
Släng på en GPU att använda till hw-transcoding så offloadar du set (GTX1030/1050).

Ett tips, om än nån generation gammal, är att köpa E5v1/v2, DDR3 REG Ecc är otroligt billigt.

Sen är jag ganska övertygad om att D15 inte kommer få plats på det där moderkortet - iaf inte om du ska ha två CPUer ...
Du bör även köpa ett kraftigare PSU. Chassit är jättefint, jag har samma till min server.

Går att få tag på E5-2690v2 för runt 3k på ebay har själv såna i min serverdator som jag köpte år 2014 men den har mycket kraft så rekommendera stark såna.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det man kanske inte tänker på, singlethread prestandan i en e5-2697v3 är knappt hälften jämfört med en i7-8700k. Totalprestandan alla kärnor inräknade är i princip identisk. i7-8700k kostar dock knappt 1/3 av vad e5'an gör.

Skrivet av krigelkorren:
Skrivet av moron:

28 trådar @ 3.6Ghz vs 12 trådar i 4.7Ghz (detta i turbo då) är inte riktigt identiskt... (sorry, tryckte in 6700K först...)

Sure, 8700 är en fin processor, men du kan inte ha ECC, eller över 64GB minne.

@hasenfrasen överdriver prestandaskillnaden, men den är ändå väldigt intressant.

E5-2697 v3 har en all-/single-core turbo på 3.1/3.6 GHz, mot 4.3/4.7 GHz för i7-8700k (stock).

https://www.anandtech.com/show/8730/intel-haswellep-xeon-14-c...
https://techreport.com/review/32642/intel-core-i7-8700k-cpu-r...

T.ex. jämför vi resultatet från Cinebench R15:
E5-2697v3 single thread: 133 (max 3.6 GHz; ingen OC)
i7-8700k single thread: 198 (vid 4.7 GHz; 217 @ 5 GHz OC)

E5-2697v3 multi threaded: 1937 (max 3.1 GHz; ingen OC)
i7-8700k multi threaded: 1443 (vid 4.3 GHz; 1655 @ 5 GHz OC)

Så vi kan säga att i7-8700k utan överklockning är upp till ca 50% snabbare på enkeltrådade jobb, och E5-2697v3 är upp till 50% snabbare på flertrådade jobb när alla kärnor används. i7-8700k kommer fortfarande kunna vara snabbare i genomsnitt på flertrådade jobb upp till runt 18-20 trådar, och för allt över det är E5-2697v3 bättre, men det blir svårare att jämföra här då typen av arbete och saker som cache-storlek, cluster-on-die/NUMA (speciellt om man kompletterar med en andra E5-2xxx), m.m. börjar spela mer roll.

Sen skiljer det betydligt mer mellan en server-CPU och en konsument-CPU, t.ex. ECC-stöd, max RAM, PCI-e lanes, m.m.

@Miniklumpen Om du börjar kika på färdigbyggda servrar så tänk på att de ofta har underdimensionerade PSU (för ett use case som inkluderar många diskar samt en GPU) samt begränsade diskplatser och uppgraderingsmöjligheter, men kan räcka gott och väl för en mindre server.

Om du vill ha GPU för transcoding så kika på en workstation-typ, t.ex. bygg ihop något paket från mullet.se. E5-1650v4 är en bra CPU. Men att köpa nytt DDR4-RAM är riktigt dyrt idag.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk

@moron:

Tack för ditt svar!

Vad rekommenderar du för storage-lösning?

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk

Är detta en smartare lösning?

moderkort: X9DRH-ITF
cpu: E5-2690V2

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miniklumpen:

Är detta en smartare lösning?

moderkort: X9DRH-ITF
cpu: E5-2690V2

Det bästa vore om du kolla här http://ggsp.se/12-supermicro och sen byter du bara CPU och köper mera ram minne om du behöver det.

Det är mitt råd.

Dock så kan ljudet vara ett problem men om man väljer tex 2u eller 4u så låter den mindre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

@superegg:

Tack för tipset!

Ljudnivån är viktig för mig. Utrymmet servern ska förvaras i är dåligt isolerat.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miniklumpen:

@superegg:

Tack för tipset!

Ljudnivån är viktig för mig. Utrymmet servern ska förvaras i är dåligt isolerat.

En server kommer aldrig blir helt tyst och vet inte vilken ljudnivån du tänker dig men 4U låter inte så jättemycket om du inte klara av det så kan du byta ut kylare så blir den nästan helt tyst.

Men fördelen som du får är stort och du spar pengar på det med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Miniklumpen: Köp inte ett serverchassi om ljudnivån är viktig - du kan enkelt bygga i ett Fractal Design och få mycket bättre ljudnivå. Det tar 8 3.5" för storage, se köper du en 6x2.5" hotswap-modul (tänk https://www.ebay.com/itm/6x2-5-SATA-SSD-to-5-25-Drive-Bay-Hot... för SSD'er.

Vilken storage-lösning du vill ha är inviduellt, men om du bara ska ha en server skulle jag köra zfs on linux, med KVM/LXC (typ proxmox). En exempeluppsättning skulle då vara upp till 8 NAS-diskar internt i chassit, som du sätter upp i en raidz2 (plus hot-spare om du vill). Sen har du 4xSSD'er som du sätter upp i en "raid10" - kallad då striped mirrors i zfs - som du har i hotswap-modulen. De två kvarvarande platserna använder du antingen till en mirror för operativet (om du inte lägger det på de andra SSD-poolen) eller till hotspares. Om du ändå ska lägga lite pengar tycker jag du kan lägga till en typ Optane-disk för ZIL. Detsamma gäller att samtidigt skapa en vettig "backupdump" - din gamla server installerar du valfritt system med zfs och använder zfs för att skicka snapshots till den (du kan använda zfs-auto-snapshot/sanoid/znapzend)

Alla Supermicro-kort är bra, se bara till att det får plats i Define-chassit (EATX, inte EEATX) (http://ggsp.se/supermicro/1370-supermicro-x9drh-7tf-xeon-dp-s...)

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@superegg: Inga problem att få en server tyst Jag har en Burk med Dual e5-2690v2, hx1000 samt ett lite värre grafkort och den hör man inte när den är igång när den 'idlar' har alltid runt 5-10 virtuella servrar igång på den.

@Miniklumpen: färdigfunderat! nu är det ordinarie pris på den igen

Permalänk

@Linus:

Jag beställde faktiskt den för att vara på säkra sidan. Jag funderar dock på att skicka tillbaka den eftersom folk rekommenderar begagnade servrar/delar.

jag skickar lite på denna nu:
E5 2680 v2 2 st sånna kanske?

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk

@moron:

Tack för ditt svar!

Hur stora SSDs behövs för det upplägget?

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

@Miniklumpen: Jag skulle rekommendera dig att titta på något i denna stil (har själv ett exemplar av detta fina chassi): https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/4u-c...

Om du har som mig plats för ett rackskåp i källaren

Permalänk
Medlem

@Miniklumpen: sjukt mycket mer prisvärt och som många skrivit här så är pc3-10600r eller pc3-12800r hyfsat billigt, går att hitta 16gb moduler för runt 300-350:- / st..

Permalänk
Medlem

@Miniklumpen: Svårt att säga, det beror helt på många VM's eller annat du behöver lagra på "snabb" storage. Om du har råd köp 500GB's diskar, men det räcker säkert med 250 (sen kan du även köpa bättre diskar+eventuell hotspare). En linux LXC container med några applikationer och annat är kanske 3-4GB - sen beror det på om du vill ha många containers med få funktioner i varje, eller få containers med många funktioner i varje

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Billigaste minnet jag kan hitta är dessa:
DDR3 PC3-12800 1600MHz 240-pin LRDIMM ECC Registered

Verkar vara dyrt med ddr3 också! Kanske är helt fel grejer?
ska passa till: X9DRH-ITF ?

SSD diskar är inte billigt heller. Blir nog 250Gb om jag ska ha SSD!
Tips på SSD diskar och vanliga "nas" hdd:ar skulle uppskattas! Gärna såna ni vet är relativt tysta. Eller är WD Red 4Tb rätt väg att gå?

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Miniklumpen:

Verkar vara dyrt med ddr3 också! Kanske är helt fel grejer?

Minnen är alltid en chansning. https://www.supermicro.com/support/resources/memory/display.c...

Hynix och Samsung är allt SuperMicro vågar rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniklumpen:

Billigaste minnet jag kan hitta är dessa:
DDR3 PC3-12800 1600MHz 240-pin LRDIMM ECC Registered

Verkar vara dyrt med ddr3 också! Kanske är helt fel grejer?
ska passa till: X9DRH-ITF ?

SSD diskar är inte billigt heller. Blir nog 250Gb om jag ska ha SSD!
Tips på SSD diskar och vanliga "nas" hdd:ar skulle uppskattas! Gärna såna ni vet är relativt tysta. Eller är WD Red 4Tb rätt väg att gå?

Ang. minne får du jaga lite på ebay/säljare eventuellt.

SSD - evo 860, HDD så tycker jag WD Red funkar väldigt bra. Det är lite hugget som stucket.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

X9DRH-ITF moderkortet har bara 2 st sata3 och resten är sata2. Verkar vara svårt att hitta lga2011 v2 moderkort som har många sata3. Blir inte SSD diskarna flaskhalsade av det?

mullet.se verkar ha DDR3 minnen som passar. Dyra dock. 10300 kr för 128Gb. Lite för saftigt Gb-pris.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

ipmi är ett måste, otroligt smidigt att kunna installera servern utan att ha skärm eller kvm switch till den, eller när det är problem med vanliga op.

Kommer själv köra på supermicro igen nu när jag ska uppdatera till epyc 7401p

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Miniklumpen: Köp ett HBA för storage, typ LSI 9211/Dell H200/H310

kolla Tradera för minne, ex; https://www.tradera.com/item/1210/307392830/64gb-4x16gb-pc3l-...-

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

@moron:

Begagnade H310 är det vettiga priser på iaf Dock verkar man behöva flasha dom om man ska köra ZFS.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.