Kan inte ställa in rätt upplösning på skärmen!

Permalänk

Kan inte ställa in rätt upplösning på skärmen!

Har köpt en ny skärm AOC 2778Qe med 2560x1440 upplösning.

Men hur jag än gör vill inte windows ställa in annat än samma upplösning som jag hade på den gamla skärmen som hade 1920x1200.

Min processor är en Intel I5 2320 3Ghz och grafikkortet ett geforce 1060 6Gb.

Läste någonstans att ett Intel I5 2320 inte skulle stödja 2560x1440???

Men med mitt grafikkort sk det väl inte vara något som helst problem tycker jag!?

Använder HDMI kabel nu men har inte provat Dp kabel !

Vilken kabel är att föredra i mitt fall?

Tacksam för alla tips då jag inte vill titta på 1920 upplösning på min nya 2560 skärm:)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att det är troligt att problemet har med kabeln att göra. Mitt råd är att prova med en DP-kabel istället.

Din processor har inget med saken att göra så länge du kopplar skärmen till grafikkortet och ett GTX 1060 ska klara upplösningen utan problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

OK tack för snabbt:)

Men en HDMI kabel ska väl klara av det också?

Sedan läste jag den där tråden med att vissa Dp kablar kunde skada !?

Men det är väl ingen skillnad på olika Dp kablar eller ??

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta någon skärm med det modellnamnet, men om det egentligen är Q2778VQE du menar så säger manualen (sid 55) att skärmen ska klara full upplösning via både HDMI, DVI och DP. Vilken av dem du väljer spelar ingen roll, de är alla digitala och likvärdiga i bildkvalité. Så det borde fungera med HDMI om det är den skärmen du har.

Permalänk

Tack

Det är en AOC Q2778VQE skärm

Men när jag klickar anpassa Bildskärmar / Allmän PnP-bildskärm och sedan klickar på : uppdatera drivrutin så säger den att den senaste mjukvaran redan finns!
OCH den bästa upplösningen säger den att 1920x1200 ( som den gamla skärmen hade!) är !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klocklind:

Tack

Det är en AOC Q2778VQE skärm

Men när jag klickar anpassa Bildskärmar / Allmän PnP-bildskärm och sedan klickar på : uppdatera drivrutin så säger den att den senaste mjukvaran redan finns!
OCH den bästa upplösningen säger den att 1920x1200 ( som den gamla skärmen hade!) är !

Har du skärmen ansluten till grafikkortet och inte moderkortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har du en ny HDMI kabel? För är din kabel gammal kan det vara den som inte stöder HDMI över 1920x1080.
Ett GTX 1060 borde klara QHD via HDMI, så det är osannilikt att problemet är där.
Kan vara i skärmen, inte alla skärmar har stöd för QHD via HDMI, vissa accepterar bara vid Displayport.

Iom att du behöver testa en ny kabel, så rekommenderar jag att du köper en Displayport kabel direkt, alla Displayport kablar stöder den upplösningen du vill ha.

Permalänk

Särmen är ansluten till grafikkortet är jag nog 100% säker på

Permalänk

@Meega: Ska prova med Dp kabel!

Finns det olika Dp kablar?

Någon på forumet varnade för en viss typ av Dp kabel!??

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall HDMI-kabeln inte orkar 2560x1440 så ska du fortfarande kunna välja det i Windows eftersom informationen om möjlig upplösning går som metadata (EDID) på separat trådar på kontakten. Vad som händer då kabeln inte orkar är alltså att du kan välja rätt upplösning med får ett "no signal"-fel, svart skärm etc. och Windows återgår till föregående upplösning efter den vanliga time-outen på bekräftelsen.

Finns det inget högre alternativ än att välja just 1920x1200 i Windows så är det typiskt för att man är kvar på gamla single-link TMDS, 165 MHz-nivån där 1920x1200 i 60 Hz är just den högsta möjliga upplösningen. Grafikkortet och Windows vet att dess hårdvara inte klarar mer och visar därför inte de mer krävande alternativ, likt 2560x1440. Det finns i grunden två förklaringar på att detta inträffar:

  1. kopplat på moderkortet istället för grafikkortet och moderkortet är strypt till 165 MHz över TMDS som högsta bandbredd

  2. kopplat via DVI<->HDMI då detta normalt ger max 165 MHz bandbredd

Permalänk
Medlem

@klocklind:

https://www.liontech.se/club-3d-club3d-displayport-kabel-14-h...

köp denna spara dig massa huvudvärk, jag har testat 6-7 olika kablar alla skapade problem jag vet att många här kommer säga kabel är digital signal ingen skillnad men tro mig det är jäkla skillnad jag hade deltaco kabel som alla rekommenderade och den fungerar men får no signal lite då och då plus att sätter man på lampan eller något annat elektriskt i huset so flimrar skärmen jäkla irriterande när man gamar o frugan sätter på tv/lampa/vattenkokare tit o tet osv..

Permalänk
Medlem

@klocklind: Har du provat att ställa in upplösningen i NVIDIAs kontrollpanel istället?

Permalänk

@perost: OK tack, ska kolla det också:)

Permalänk

@perost: det går väl inte att ändra upplösning på grafikkortet i Windows 10 eller?

Permalänk
99:e percentilen

Du har väl startat om datorn?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av klocklind:

@perost: det går väl inte att ändra upplösning på grafikkortet i Windows 10 eller?

Ändra upplösning på grafikkortet? Jag menade att du skulle använda NVIDIAs kontrollpanel för att ändra upplösningen på skärmen istället för via Windows skärminställning.

Permalänk
Medlem

@klocklind:

Ja, det finns lite olika varianter av Displaport kabel.
mini Displayport är vanlig hos MAC.
Det finns även kablar där man omvandlar Displayport till tex HDMI, dessa stöder dock bara full HD.

Det du skall ha är en vanlig, "fullsize" Displayport ha-ha kabel.
tex https://www.inet.se/produkt/8906036/displayport-1-2-ha-ha-sva...

Permalänk

@Meega: Jag bytte till en DP kabel och nu hittade den rätt upplösning för min skärm:)

Så det är tydligen skillnad på HDMI och Dp kabel

Permalänk
Medlem

@klocklind:

Ja, det finns HDMI kablar som inte stöder mer än full HD; exempelvis om du har en gammal kabel, eller en kabel du fått med någon utrustning, tex tvbox eller DVD spelare, då snålar man ofta på kvalitet för att hålla nere priser.

Eftersom Displayport är en nyare standard, så finns det inte några Displayport kablar (räknar inte med omvandling av signalkälla) som inte stöder 4K upplösning, det är bara vad grafikkort/skärm klarar av som sätter gränsen.

Permalänk

@Meega: Ja det är mycket man måste ha koll på för att få till det rätt:)
Och tack för tipset:)