MSI, Gigabyte och Asus lanserar moderkort för Intels styrkretsar H370, B360 och H310

Permalänk
Melding Plague

MSI, Gigabyte och Asus lanserar moderkort för Intels styrkretsar H370, B360 och H310

I samband med lanseringen av Intels nya styrkretsar släpper nu tillverkarna nya moderkort, med bland annat modeller från Asus, MSI och Gigabyte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett mitx och en i3/5 T modell till htpcn kanske

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Då blev vårbygget 500 kr billigare.
Har ni några planer på att recensera nzxt H200i här på swec ?
Någon med erfarenheter ?

Tänkte mest om GPU får bra med luft om man har fullstor PSU

Permalänk

Tycker dem ser lite snyggare ut än z-modellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

6 + 20-tal + 16... det är en hel del olika moderkort.

Känns lite som att detta är minst 3 månader för sent dock. I höstas pratades om Q1... vi är i Q2 nu. Att släppa detta så nära på nästa generation är lite konstigt imho.

Det gör iaf 8400 betydligt mer intressant som alternativ med prisvärt moderkort iaf. För 8400 på ett Z370 kort känns lite som en bil med monterad turbo, som inte är ansluten till avgassystemet/insuget... mao, mest för show.

Permalänk
Medlem

Gillar att Asus har Fast I/O på deras. Hoppas dom börjar med det i kommande kort på dom flesta "high end" moderkorten och inte bara det mest snordyra typ.

Tills dess så väntar jag på nästa gen

Permalänk

Finns fler tillverkare som har gjort samma sak, exempelvis ASRock.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Något som slår mig.. Är inte VRM liiite overkill till moderkort som saknar stöd för överklockning, för det är väl bara Z-serien som stödjer det? Känns ju spontant som att färre faser både skulle vara billigare och tillräckligt för det tänkta ändamålet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Något som slår mig.. Är inte VRM liiite overkill till moderkort som saknar stöd för överklockning, för det är väl bara Z-serien som stödjer det? Känns ju spontant som att färre faser både skulle vara billigare och tillräckligt för det tänkta ändamålet.

VRM = Voltage Regulator Module, alla moderkort behöver ha det, det är där spänningen sänks från 5V till typ 1.2V eller-vad-nu-processorn-behöver-matas-med.
Sen finns det moderkort med överdimensionerad VRM så den klarar hålla stabil spänning när det går åt "onormalt" mycket ström (dvs vid överklockning och full last).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

VRM = Voltage Regulator Module, alla moderkort behöver ha det, det är där spänningen sänks från 5V till typ 1.2V eller-vad-nu-processorn-behöver-matas-med.
Sen finns det moderkort med överdimensionerad VRM så den klarar hålla stabil spänning när det går åt "onormalt" mycket ström (dvs vid överklockning och full last).

Goddag yxskaft? Du läste inte vad jag skrev. Det jag pratar om är ju just att VRM på de här moderkorten verkar vara extremt överdimensionerade för ändamålet. Fler strömfaser kan visserligen behövas för att hålla stabil spänning vid extrem överklockning, men fler än 4 borde vara overkill på ett moderkort som saknar stöd för överklockning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Känns lite som att detta är minst 3 månader för sent dock. I höstas pratades om Q1... vi är i Q2 nu. Att släppa detta så nära på nästa generation är lite konstigt imho.

Vi är mindre än en vecka från Q1, så det är inte så mycket försenat.
Nästa generation lär också dröja ett tag med tanke på att alla CPU-modeller i denna generation inte släppts än.

Skrivet av Ozzed:

Goddag yxskaft? Du läste inte vad jag skrev. ...

Jo, vi läste vad du skrev, inte vad du menade:

Citat:

... Är inte VRM liiite overkill...

Läses troligast som: Är inte [förekomsten av] VRM liiite overkill...
Hela "grejen" med de nya kretsarna (moderkorten) är ju att Coffee Lake förväntas dra mer ström än Kaby Lake, så VRM måste (enligt Intel) vara kraftigare än på 200-serien för att orka driva en sex- (eller kommande åtta-?) kärnig processor med högre frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Vi är mindre än en vecka från Q1, så det är inte så mycket försenat.
Nästa generation lär också dröja ett tag med tanke på att alla CPU-modeller i denna generation inte släppts än.

Datum jag såg tidigt var runt februari, så jo.. vi är rätt sena.
Och Q1 är inte 1 vecka in på Q2... det är en vecka in på Q2.

Med tanke på att första delarna till detta lanserades för ca 6 månader sedan, är det rätt stor skillnad mellan tidsintervallerna. Folk satt och väntade på dessa chipset i början på året.

Sen varför de blivit försenade är väl nästan frågan. Kanske har man hittat en bugg man ville rätta till? Men då är troligen andra i riskzonen.

Och jo, nu är typ kaffet klart:
https://www.sweclockers.com/nyhet/25468-intel-breddar-sortime...
Smakar bittert och bränt dock med 4-6 trådar och typ flera av samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Något som slår mig.. Är inte VRM liiite overkill till moderkort som saknar stöd för överklockning, för det är väl bara Z-serien som stödjer det? Känns ju spontant som att färre faser både skulle vara billigare och tillräckligt för det tänkta ändamålet.

6 core är törstiga dock, i hög frekvens.
De ska ju ändå tåla en 8700k i stock + turbo 4,7Ghz.
Sen vet vi inte om nu 8-core kommer stödas eller inte här också.

AM4 har ju fått kritik för att de har haft för klena VRM på en hel del kort. Och X299 fick samma kritik. Kan det vara så att de därför tagit i lite extra from nu? (gissar då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jo, vi läste vad du skrev, inte vad du menade:Läses troligast som: Är inte [förekomsten av] VRM liiite overkill...
Hela "grejen" med de nya kretsarna (moderkorten) är ju att Coffee Lake förväntas dra mer ström än Kaby Lake, så VRM måste (enligt Intel) vara kraftigare än på 200-serien för att orka driva en sex- (eller kommande åtta-?) kärnig processor med högre frekvens.

Då får man tolka det väldigt grovt. Självklart måste VRM finnas. Alla moderkort måste ju kunna reglera spänningen till CPU, men av bilderna att döma så är VRM dimensionerad på sanma sätt som på moderkort som är tänkta för överklockning, och det tyckte jag verkade overkill, men det kan ju hända att det behövs lenare spänning även vid hög belastning, vid turbo, exempelvis, och jag tänkte inte på at även processorer som inte går klocka når rätt högt i turbofrekvenser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

hoppas de kommer ut med itx också. då z370i är både snyggt och dyrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Något som slår mig.. Är inte VRM liiite overkill till moderkort som saknar stöd för överklockning, för det är väl bara Z-serien som stödjer det? Känns ju spontant som att färre faser både skulle vara billigare och tillräckligt för det tänkta ändamålet.

Var min första tanke med men sen vetfan om det inte är en enkel vrm kylning och resten är en plastbit "osäker" men pimpar man kort med en plastbit och leds för 1 krona så är det absolut mervärde och man lägga på en hundring extra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Datum jag såg tidigt var runt februari, så jo.. vi är rätt sena.
Med tanke på att första delarna till detta lanserades för ca 6 månader sedan, är det rätt stor skillnad mellan tidsintervallerna. ...

Jag misstänker att det var de delar som lanserades förra året som enligt plan skulle släppts nu i februari, så de var ju inte alls sena.
Resten kommer nu enligt ursprunglig plan.
EDIT/tillägg:
Det hade varit idiotiskt av Intel att släppa kretsarna för en månad sedan:
"Här är våra nya chipset, och de är dessutom helt kompatibla med de här nyligen upptäckta katastrofala sårbarheterna Spectre och Meltdown!"
Självklart har man hållit på lanseringen tills sårbarheterna blivit åtgärdade!

Skrivet av Ozzed:

... det kan ju hända att det behövs lenare spänning även vid hög belastning, vid turbo, exempelvis, och jag tänkte inte på att även processorer som inte går klocka når rätt högt i turbofrekvenser.

Dessa kort ska klara en 8700K utan överklockning (95W TDP), och kanske även någon kommande CPU med högre TDP.
Ett kort med Z370 har exakt samma minimikrav, även om köparna nog förväntar sig att det klarar lite mer för att göra överklockning meningsfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag misstänker att det var de delar som lanserades förra året som enligt plan skulle släppts nu i februari, så de var ju inte alls sena.
Resten kommer nu enligt ursprunglig plan.
EDIT/tillägg:
Det hade varit idiotiskt av Intel att släppa kretsarna för en månad sedan:
"Här är våra nya chipset, och de är dessutom helt kompatibla med de här nyligen upptäckta katastrofala sårbarheterna Spectre och Meltdown!"
Självklart har man hållit på lanseringen tills sårbarheterna blivit åtgärdade!

Men lyssna på dig själv. Du säger själv anledningen till varför de inte kunde vänta.

När släppte Intel en CPU eller något lappat senast, som kom så färskt från fabrik att det var bristvara i butikerna? 2006... Core2Duo när de desperat försökte ta igen marknaden. Intel har ingen anledning att "planlägga" en lansering med 25% CPUer här och 25% CPUer där, och resten senare, om inte något stort har skett.

Om de hade lanserats i just Q1, ca februari, hade också de haft ett rent helvete att sälja dem. Så... vad gör man? Jo man tidigare lägger allt, och lanserar det så fort det bara går. Intel har vetat om och jobbat på dessa patchar under större delen av 2017. Detta var mao ingen "nyhet", utan de tog en risk, dumpade allt lager de hade, med väldigt ung tillverkning till konsumenterna, i hopp om att få sålt de trasiga chippen.

Och nu, med vår välsignade Intel... kan du snart köpa en 8700k som är lagad, utan dessa fel. $300+ till tack. "Men... ni sålde ju mig en trasig...."
- HRHM.. $300 tack!

Är som att bli våldtagen och sedan tacka personen efter och fråga om nästa gång. Go INTEL!
Folk vill verkligen bara inte inse att Intel blåst er.. så in i helvete... för då är det ju sanning

Egentligen väntar jag bara på första stämningen. Produkten är inom 3 år. Det är en defekt från fabrik... garanti, eller hur? Det är lite som Pentium 1 buggen igen... där de inte vill stå för sitt fel.

Permalänk
Medlem

Nu kan man se mitx-brädorna H370 och B360 på Prisjakt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om de hade lanserats i just Q1, ca februari, hade också de haft ett rent helvete att sälja dem. Så... vad gör man? Jo man tidigare lägger allt, och lanserar det så fort det bara går. ...

Det är väl detta jag anser att man inte gjort.

Intel gjorde ett övervägande och kom fram till att man kunde "släppa" några processormodeller och ett chipset i oktober (när man fått kännedom om Spectre/Meltdown och AMD börjat knapra marknadsandelar), eftersom dessa var "färdiga". (Z370 kanske [min spekulation] var tänkt att stödja WiFi precis som övriga chipset, men var inte klart. Namnbyte på Z270 kombinerat med nya specifikationer för moderkorten blev då en fungerande stop-gap.)

Resten av Coffe Lake kan ha varit klart för massproduktion sedan årsskiftet, men då var det bättre att vänta in firmwarefixen mot sårbarheterna så man valde medvetet att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är väl detta jag anser att man inte gjort.

Intel gjorde ett övervägande och kom fram till att man kunde "släppa" några processormodeller och ett chipset i oktober (när man fått kännedom om Spectre/Meltdown och AMD börjat knapra marknadsandelar), eftersom dessa var "färdiga". (Z370 kanske [min spekulation] var tänkt att stödja WiFi precis som övriga chipset, men var inte klart. Namnbyte på Z270 kombinerat med nya specifikationer för moderkorten blev då en fungerande stop-gap.)

Man har visst tidigarelagt allt. Coffee var inte på kartan från början, Coffe skulle inte ens finns öht ffs om de inte tvingats försena 10nm... igen. Sen har man insett skalan på problemet och nu är vi efter planerna. Z270/Kaby ska vara borta redan och vi skulle sitta på 10nm nu.

Sen har man har valt att till kund, medvetet sälja defekta kretsar med gigantisk sårbarhet, i förtid, innan NDA om detta släpptes. Detta är uselt gjort. Tänk om detta skulle ske i någon annan branch... återkallning, enorma rubriker osv skulle ske. Istället är det okej att "lappa dessa" med sämre prestanda och det är bra nog?!?

Med tanke på namnschemat så borde z370 varit ny krets till ny sockel, till ny generation. Istället får vi nu 390... som är nya chippet, och z370 blev en hackat z270, för att den skulle klarar 6-core som den inte kunde med 1151 eller i 270 designen. Har du tittat på hur otroligt lite det skiljer? Vi pratar några pinnar, och power lägen, thats it.

Detta var typ ursprungliga planen. Ser du något udda? Z370 är där, ja... men titta på när resten skulle komma. Direkt med Q1... inte Q2, inte H2... skulle H370/B360 osv komma. Detta är alltså tillräckligt aktuellt för att ha med tidigareläggningen, men inte matchar mot idag ändå. Z390 skulle komma snart enligt den och där är det nya chipsetet. Detta är tänkt att stöda 8C/16T CPUerna.

Skrivet av Olle P:

Resten av Coffe Lake kan ha varit klart för massproduktion sedan årsskiftet, men då var det bättre att vänta in firmwarefixen mot sårbarheterna så man valde medvetet att vänta.

Men... man valde inte vänta för det som redan släppts då?
Så istället för att släppa denna fix tidigare, eller vänta med att sälja dem till Q1, så valde man att hypa den redan Q3 2017, med typ 0 i lager. Där kom alltså typ 20-tal CPUer till hela Sverige av 8700k. Man ville dock att samtliga tester och allt skulle göras innan patcherna som sega ner dem kom.

Och sen lyckades Intel inte ens göra FW korrekt, utan allvarliga buggar i dem och tvingas återkalla dem.. inte en gång.. utan två.

Nej... Coffee och dessa styrkretsar är nått av det sämsta skit jag sett lanserats från Intel. Inte själva prestandan i frekvens (som är kanon), men allt annat runt om det är totalt mög. Deras sätt att lura kunderna med defekta produkter, mög. Deras sätt att inte ens kunna patcha sina egna produkter.. mög. Och intels fanboys som vägrar se verkligheten målas upp framför dem... mög.