Permalänk

Hjälp med NAS

Jag är en komplett noob när det kommer till NAS, så jag måste fråga lite för jag har inte hittat några svar trots intensivt googlande.
Har en synology 214 sen några år tillbaka och den har fungerat bra, och den har alltid gått ner i viloläge när den inte används, men sen några månader tillbaks så har den var på konstant, är det någon nytt från synology? Jag kör allt orört i inställningarna, bara laddat ner nya uppdateringar, ingenting har heller kopplats till nasen som skulle kunna hålla den vaken.
Sen undrar jag om synology själv varnar om det skulle uppstå korrupta filer i nasen? Har upptäckt några .mp3 som är korrupta som jag vet inte var det när dom kopierades till basen.

Permalänk
Vila i frid

Vad säger din Synology DSM om dina diskars SMART-status? Jag har satt mina Synology NAS'ar (3 st) att eposta mig för alla typer av abnormala händelser.

Permalänk

@hasenfrasen: Den har alltid varit "healty" , så förmodligen så har dom korrupta filerna uppståt av en annan anledning, jag var mest intresserad av om synology hade någon mer "övervakning" av filerna förutom att kontrollera diskarna.

Permalänk
Vila i frid

Har du ställt in data-scrub schedule/schema? Det görs månadsvis i mina i samband med smart-checken.