Vad gäller? Kollega spelade ut pappakort för semester

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

det är ju MISSBRUKET SOM FÖRT MIG TILL DENNA JÄVLA ILSKA FÖR DEN JÄVLA BARNVANGSMAFFIA SOM RÅDER!

Aldrig är en rättighet så vacker som när den väcker vrede i något.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

@Miniklumpen: absolut, men uppenbarligen gör inte många arbetsgivare det. Kvartalsresultatet är alltid det viktigaste och då sliter man hellre på personalen är hostar upp mer stålar. Under mins typ 15 år i arbetslivet så har -ingen- arbetsgivare haft vettiga rutiner kring föräldrar.

Föräldrarna är ”borta” och resten av oss andra har fått täcka upp. Varje gång. 100%
Ofta har man till och med haft övertid med i avtalet sp man har inte sett en krona extra, trots att dom maxat ut den lagliga övertiden.
Ledighet har man alltid förlorat eftersom föräldrarna drar deras föräldradagarkort.
Ofta kör dom en fuling och tar bara vissa dagar FL och vissa semester vilket gör stt dom kn hålla på i typ 10 år.

Fine att man behöver ledighet när barnen är små, men det sjuka är ju att det knappt behövs eftersom många verkar kunna spara så horribelt mycket dagar att ta ut under typ 7-10 år eller vad det nu är.

Men som sagt till och med staten har ju lackat på detta och därav avsatt utredningen som rekommenderar en ändring till stt man max får spara om det var 4-5 dagar per år.
Vilket gör mig SJUKT förbannad eftersom det finns en viss risk att man själv inte kommer hinna åtnjuta samma grej man blivit utsatt för!

Edit
https://www.expressen.se/nyheter/det-har-innebar-nya-foraldra...
Lite info för er som undrar vad jag svamlar om

Detta är det som suger åsna för oss som inte hunnit utnyttja ännu:

* Nya åldersgränser och ny fördelning över tid. Föräldrarna har fram till barnets treårsdag att ta ut 390 dagar. Efter det får de tio dagar per år fram till barnet fyllt tio år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

@Miniklumpen: absolut, men uppenbarligen gör inte många arbetsgivare det. Kvartalsresultatet är alltid det viktigaste och då sliter man hellre på personalen är hostar upp mer stålar. Under mins typ 15 år i arbetslivet så har -ingen- arbetsgivare haft vettiga rutiner kring föräldrar.

Föräldrarna är ”borta” och resten av oss andra har fått täcka upp. Varje gång. 100%
Ofta har man till och med haft övertid med i avtalet sp man har inte sett en krona extra, trots att dom maxat ut den lagliga övertiden.
Ledighet har man alltid förlorat eftersom föräldrarna drar deras föräldradagarkort.
Ofta kör dom en fuling och tar bara vissa dagar FL och vissa semester vilket gör stt dom kn hålla på i typ 10 år.

Fine att man behöver ledighet när barnen är små, men det sjuka är ju att det knappt behövs eftersom många verkar kunna spara så horribelt mycket dagar att ta ut under typ 7-10 år eller vad det nu är.

Men som sagt till och med staten har ju lackat på detta och därav avsatt utredningen som rekommenderar en ändring till stt man max får spara om det var 4-5 dagar per år.
Vilket gör mig SJUKT förbannad eftersom det finns en viss risk att man själv inte kommer hinna åtnjuta samma grej man blivit utsatt för!

Låter mest som du bara gnäller över att du eventuellt inte själv får möjligheten. Behöver du en näsduk?

Permalänk
Medlem

@anon255588: självfallet gör jag det. Det som är så vackert med vårt skattesamhälle. Man ska betala för alla andra och sen är det lotteri när det blir ens egen tur.
Dags att vi går mer mot ett system där man har lägre skatter men betalar för sig själv.
Fast då kanske du behöver en näsduk?

Jämför med pensionen. Vem fan ska betsla min pension om 30 år? Robotisering och curling kommer ha gjort att hela den unga generationen antingen är arbetslösa eller arbetsovilliga. Finns inte en chans stt pensionsutbetalningarna kommer fungera om 30 år. Jag, min sambo och i stort sett alla runtomkring oss set statlig pension som en högriskmatch bonus. Vi räknar med 0:- per månad från staten vid pension och allt över det är bara en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Nu vet jag inte inom vilken branch du jobbar då det står "student" i din profil. Men grundtanken är så här. Det finns inget som säger att du har rätt att välja när du ska ha semester förutom att du har rätt till 4 veckors sammanhängande semester inom semesterperioden vilket vanligtvis räknas från Juni - Augusti.

Säger det igen, finns inget som säger att du inom den perioden får välja själv. Det är i grunden ditt företag som har rätt att välja när du ska ha semester när det passar dem inte tvärtom.

Nu är det dock vanligt att företag, för att det ökar trivseln bland anställda, tillåter att de anställda har en synpunkt gällande förläggningen av semestern. Men skulle exempelvis alla anställda säga "jag vill ha semester hela juli" och företaget har behov av X antal anställda på plats så kommer de säga nej och då antingen själva fördela semestern eller säga att ni får diskutera det mellan er själva och på så sätt lösa problemet på "bästa" sätt.

Jag jobbar inom Transportbranschen och är styrelseledamot inom facket och har gått avtalsutbildningar och liknande inom LO organisationen så har en del kunskap. Har även studerat semesterlagen då vi haft frågor som dykt upp gällande det.

Som tidigare sagts så om det är så att din kollega väljer att nyttja sin föräldraledighet och är ute i tillräckligt god tid och det är inom de max X antal gångerna som företaget inte kan säga nej så är det per automatik beviljat oavsett om han sökte semester efter dig eller ej. Sen är det upp till ditt företag att se om det finns möjlighet att ni båda har ledigt samtidigt eller ej och därmed bevilja eller neka din semester under samma period.

Om det nu inte är föräldraledighet han ansökte om utan bara vanlig semester så är det även där upp till företaget att välja vem de vill bevilja semester till och när oavsett anledning. Om de nu anser att det är viktigare för honom att vara ledig då förskolan är stängd så kan man tycka vad man vill om det, men det är rent juridiskt inte fel.

Rent krasst så kan ditt företag tilldela din semester och säga, så här är det och du kan inte säga emot så länge det ligger inom semesterperioden och det är 4 veckor i följd. Det finns företag på Arlanda som tilldelar semestern där du ena året får Juni, följande år Juli och därefter Augusti och så rullar man så. Detta för att slippa problematiken med att alla anställda vill vara lediga i Juli.

Kan inte alla bara läsa mitt inlägg och sen sluta klaga åt båda hållen!

Vi ska vara glada över att bo i ett land där vi faktiskt har betald semester, där vi faktiskt har betald föräldraledighet och ett skyddsnät överhuvudtaget. Det är inte så många andra länder som har det så bra som vi har det.

Även om jag kämpar för arbetarens rättigheter och vill att vi ska få det bättre så tycker jag det är alldeles för mycket gnäll bland arbetarna i detta land! Vi har det EXTREMT bra i Sverige och behöver bli varse om det för snart kommer det vända och då blir det helt plötsligt inte lika roligt längre...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

@Tasticonia: självfallet gör jag det. Det som är så vackert med vårt skattesamhälle. Man ska betala för alla andra och sen är det lotteri när det blir ens egen tur.
Dags att vi går mer mot ett system där man har lägre skatter men betalar för sig själv.
Fast då kanske du behöver en näsduk?

Jag betalar skatt, och nyttjar den välfärdsmodell som finns. Har flera barn och aldrig utnyttjat systemet som du beskriver. Man blir arg och förbannad när man läser dravel som du skriver, och blir dragen över samma kamm som även dom föräldrar med tveksam moralisk kompass.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av BasseBaba:

@Tasticonia: självfallet gör jag det. Det som är så vackert med vårt skattesamhälle. Man ska betala för alla andra och sen är det lotteri när det blir ens egen tur.
Dags att vi går mer mot ett system där man har lägre skatter men betalar för sig själv.
Fast då kanske du behöver en näsduk?

Bara att titta på hur samhället ser ut i USA så har du ett exempel på ett samhälle där hushållen få betala själva. Jag vet inte vad du tycker men jag är rätt glad över att inte bli helt skuldbesatt av att bryta benet eller åka på en kronisk sjukdom.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av zeleni:

@adfactory:

Solna kommun har det i kontraktet med privata dagis. Det går inte att driva verksamhet utan backup. Dagmammor täcks inte av detta.

trevligt, kanske är samma på orivata dagis i Stockholm, ingen riktig koll där får jag väl erkänna, vet att nån montessoriförskola i närområdet inte har någon backup iaf, vi har dagmamma.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

@BasseBaba:

Jag håller med! Det finns många där ute som utnyttjar vårat generösa välfärdssystem. Det finns alltid en baksida tyvärr. MEN det viktiga är att vi inte förstör för oss själva genom att våra politiker tar korkade beslut som i slutändan mest kommer gynna arbetsgivaren. Arbetsgivaren kommer fortsätta rulla sina tummar som de gör idag om vi inte ställer större krav eller åtminstone för en dialog. Förbättringsarbete är något alla seriösa arbetsgivare ska arbete med aktivt. Om semesterplaneringen är en stor nagel i ögat för många på en arbetsplats så finns det uppenbarligen förbättringar som kan göras. Politikerna ska bara lägga sig i den svenska modellen om inte arbetstagarorganisationerna (facket) och arbetsgivarorganisationerna (t.ex. svenskt näringsliv) kan komma överrens. Breda stora beslut på riksdagsnivå kan inte lösa små problemen ute på golvet i den mångfalld av företag som det finns idag.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

Att skaffa barn är ju faktiskt ett val...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nja, det här låter skumt. Vikarie ska fixas för föräldraledighet så det inte påverkar övriga medarbetares arbetsbelastning eller möjligheter till ledighet. Chefen får heller inte låta bli att ge semester (om snubben blir utbränd så görs utredning, han tog inte ut semester han var föräldraledig... det räknas inte som vila/ledighet, chefen har gjort fel). Du kan tvinga folk på semester vilket var det jag menade, 4v semester, dessutom.

Det kan man göra, men har det sökts föräldraledigt en period tror jag inte AG kan tvinga in semester där istället.
Den får läggas någon annan tidpunkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen har ännu länkat semesterlagen så >

11 § Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats.Har beslut om förläggning av semesterledigheten träffats på något annat sätt än genom överenskommelse med en arbetstagare eller dennes företrädare, ska arbetsgivaren underrätta arbetstagaren om beslutet. Underrättelsen ska lämnas senast två månader före ledighetens början. Om det finns särskilda skäl, får den lämnas senare, dock om möjligt minst en månad före ledighetens början. Lag (2009:1439).

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Förklaringen kan beskrivas med ett talesätt: Alla är lika mycket värda, vissa är dock mer lika mycket värd än andra..

Det TS skulle ha gjort var att söka semester tidigare och sedan kräva av arbetsgivaren att acceptera denna tid i god tid, man kan ju i semestern ha planerat in saker som är viktigare än att inte söka ett nytt arbete.

Permalänk
Sötast

Har nog aldrig sett så mycket frustration och salt i en tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det kan man göra, men har det sökts föräldraledigt en period tror jag inte AG kan tvinga in semester där istället.
Den får läggas någon annan tidpunkt.

Helt rätt, jag menade juni -> augusti
Men, jag har själv sett folk bara få tillsagt "du måste ta semester, varsågod... du är ledig i september" - men det var av annan anledning (sjukdom på semestern).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag blir så jävla trött på alla föräldrar som ALLTID drar sina jävla "föräldraledighet" och sabbar min semester varje jävla år! Visst ska föräldrar få använda sig av den, men nu är den så jävla missbrukar att de bör fan inte få utnyttjas på sommaren längre i mitt tycke!

ALLA behöver semester, och något folk glömmer, de som inte har barn betyder inte att man inte vill ha barn... så bara för att man inte kan få barn så betyder det inte att jag varken vill eller kan ställa upp på alla andra utan att få något tillbaka

Nu är det slut med att täcka upp för alla med barn!

vet hårt sagt men jag står för det, sluta utnyttja er föräldraledighet på fula sätt som tex sommaren för långledighet.

Föräldraledigy är man för barnens skull.
Dom ska vi värna om.
Ska barn behöva gå på andra förskomor i onödan förrutom dom som verkligen måste bara för att såna som du tycker semestrarna är orättvist fördelade.
Nej det ör inte optimalt.
Vi måste tänka på barnen i det här fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Dina föräldrar arbetade hela somrarna förstår jag?

Då jag är född på sommaren är det nog svårt. Men jag vet att pappaledig inte var aktuellt då, och reglerna inte så flexibla. Vet att hon jobbade många långa kvällar när jag var ung, speciellt då hon blev ensam förälder rätt tidigt. Så hur f 2 föräldrar inte kan klara det när en ensam gör det, är bara skitsnack.

Det jag reagerar på här är att det passar perfekt att vara pappaledig de 4 veckorna... För att? (Han vill?)

Vill du vara ledig för att ta hand om barnet, inte dig utan barnet, tag ledig 3 mån, låt chefen sätta in vikarier och de andra kollegorna påverkas minimalt.

Men att hota med föräldraledig om man inte får semester är väl ffs missbruk så det stänker om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns väl inget skäl att egga upp sig på att kollegan fick semesterperioden som du eftertraktade. Ibland blir det så och det är inte mycket att göra åt det. Chefen har det sista ordet vid beviljandet av ledighet, och det är ju inte fel att visa att man kan göra uppoffringar för sina kollegor. Nästa gång kanske det är din tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jag och min kollega hade sökt samma semesterperiod i sommar och chefen meddelade igår att kollegan fick semestern beviljad p.g.a att han har ett småbarn och spelat ut pappakortet.

Chefens motivering är att kollegan har företräde, enligt lag, eftersom dagiset håller stängt.

Hur mycket sanning ligger det i chefens påstående?
Kollegan lär ju kunna göra detta varje sommar som dagiset stänger och få särbehandling ifall det stämmer?

Du kanske kan erbjuda dig att vara barnvakt åt hans barn så han kan jobba?

Permalänk
Skrivet av s0l0m0n:

Spretar lite åt alla olika håll i tråden, så jag hänger inte riktigt med heller om jag ska vara ärlig.

Men, min poäng var att tar man ledigt och anger sitt barn som anledning, då ska man också vara med barnet. För allas trevnad osv osv!

Det kan ju även vara så att pappan i detta fall är hemma med barn/en hela veckan medans sambon jobbar, det är inte direkt semester att vara med ett barn heller, så när hans sambo sen är ledig på helgen så kanske han behöver lite egentid och går ut och tar några öl, ser inget fel med det direkt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

För alla barnlösa bitterpojkar i tråden kan jag glatt berätta att semester med småbarn är mer betyngande än att jobba. För de flesta småbarnsföräldrar är det på jobbet man har möjlighet att vila upp sig och ladda på med energi för att hand om familjen.

Jag tycker du låter rätt bitter över att ha skaffat barn.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag tycker du låter rätt bitter över att ha skaffat barn.

Det är snarare så det är, ren fakta med andra ord.

Förr i tiden fanns något konstigt som empati(googla det )

Men tyvärr verkar det ha forsvunnit, o dagens unga tror att dom är centrum i världen.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Om man är arg på nuvarande system så bör den ilskan rimligtvis riktas mot politiker och inte människor som nyttjar systemet.

Permalänk
Medlem

Föräldraledigheten känns ganska irrelevant. Ni var två som sökte samma period. Båda kan inte vara lediga samtidigt antar jag. Han fick perioden. Så var det med det, bättre lycka nästa gång. Arbetsgivaren behöver inte ge någon motivation vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag tycker du låter rätt bitter över att ha skaffat barn.

Nej då, det är skitkul att se alla utvilade barnlösa komma hem från en långweekend....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är föräldrar ledigheten inlämnad 3 månader eller tidigare kan arbetsgivaren " inte neka " honom den. Ansöker han om FL 1 - 2 månader innan han vill vara ledig en längre stund, Behöver du flytta på dig. Men oftast löser man det genom att prata.

Så är det på mitt jobb igärnafall.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Det är snarare så det är, ren fakta med andra ord.

Förr i tiden fanns något konstigt som empati(googla det )

Men tyvärr verkar det ha forsvunnit, o dagens unga tror att dom är centrum i världen.

Det finns gränser för empati. Rimligen så vet man vad man ger sig in i när man bestämmer sig för att skaffa barn, men så verkar det inte vara för många. Barn skaffas och sedan gnälls det i ett på allt, dessa personer kanske tillhör den curlade generationen som har nämnts i denna tråd? Någonstans går då gränsen när man känner skyll er själva, inte mitt problem att ni inte var mogna nog för att skaffa barn.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Det kan ju även vara så att pappan i detta fall är hemma med barn/en hela veckan medans sambon jobbar, det är inte direkt semester att vara med ett barn heller, så när hans sambo sen är ledig på helgen så kanske han behöver lite egentid och går ut och tar några öl, ser inget fel med det direkt.

HA! Jag garderade mig för just det du skriver ovan genom att använda långweekend!

Men ja, givetvis är själva helgen en annan femma. Då hade man i de flesta fall varit ledig ändå, så inget att säga om det. Men säg att en halvvecka mån-tors tas istället för t.ex festande, när man angett att man ska vara föräldraledig. Det sticker lite i en då, det kan man ju inte säga annat än.

Permalänk
Medlem

Är ganska fint att läsa den här tråden när jag aldrig kommer söka semester på sommaren av fri vilja.
Finns imo ingen sämre period att vara ledig i det här landet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är ganska fint att läsa den här tråden när jag aldrig kommer söka semester på sommaren av fri vilja.
Finns imo ingen sämre period att vara ledig i det här landet.

Satt precis och tänkte samma sak, mitt problem är att jag är tvungen att ta semester i juli pga företaget stänger ner. Bara 2 valfria veckor kvar..