Permalänk

Fake Temps på CPU?

Hej!

Polaren har konstiga temperaturer på datorn vilket jag tror beror på att sensorn är trasig eller något som mäter tempsen? För den ligger på 100c hela tiden vid load. Vilket jag inte tror ett dugg på för känner man på datorn eller i närheten av processorn så känner man inte någon hög värme alls.

Vet ni om man kan lösa detta på något sätt eller är det moderkortet som är rökt? Lägga om kylpasta kanske?

Permalänk
Medlem

@Makaveli1: Uppdatera bios är ett bra första steg.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Hej!

Polaren har konstiga temperaturer på datorn vilket jag tror beror på att sensorn är trasig eller något som mäter tempsen? För den ligger på 100c hela tiden vid load. Vilket jag inte tror ett dugg på för känner man på datorn eller i närheten av processorn så känner man inte någon hög värme alls.

Vet ni om man kan lösa detta på något sätt eller är det moderkortet som är rökt? Lägga om kylpasta kanske?

Vad är det för CPU vi talar om? Fanns ju någon AMD-serie med sensorer som inte visade korrekt temperatur. Men nej, 100 grader är det inte. Då hade datorn stängt av sig själv för att förhindra skador på processorn, för tidigare generationers AMD-prollar går dessutom gränsen betydligt lägre, runt 65-70 grader har jag för mig.

Det är inte så att den visar temperaturen i fahrenheit då? 100F är ungefär 38C vilket låter som en rätt rimlig och vanlig nivå på en Intel-processor med stockkylare.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Vad säger CPU'n att den har för core temp på de olika kärnorna?

Inte alls omöjligt den går upp i 100 grader, inget du kan känna utanpå

Permalänk
Medlem

Vilket program kollar du med? Rekommenderar hwmonitor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Om temperaturen ligger konstant på 100°C och inte rör sig alls så är sensorn garanterat trasig, och då finns det inte så mycket man kan göra förutom att byta ut moderkortet.

Om temperaturen däremot varierar en del så kan det mycket väl hända att processorn faktiskt ligger på den temperaturen. En kylare som har dålig kontakt med processorn kommer ju t.ex. inte kännas särskilt varm, eftersom den inte leder vidare värmen från processorn särskilt bra. Så att datorn inte känns varm kan betyda antingen att kylningen är bra, eller att den inte fungerar alls.

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

@Makaveli1: Uppdatera bios är ett bra första steg.

Ska prova detta! Tack

Skrivet av trickeh2k:

Vad är det för CPU vi talar om? Fanns ju någon AMD-serie med sensorer som inte visade korrekt temperatur. Men nej, 100 grader är det inte. Då hade datorn stängt av sig själv för att förhindra skador på processorn, för tidigare generationers AMD-prollar går dessutom gränsen betydligt lägre, runt 65-70 grader har jag för mig.

Det är inte så att den visar temperaturen i fahrenheit då? 100F är ungefär 38C vilket låter som en rätt rimlig och vanlig nivå på en Intel-processor med stockkylare.

Ja herregud vad snabb jag var när jag skrev inlägget. Glömde det mesta. Han har ett MSI moderkort med 1150 socket. En i5 4690k med stockkylare. Vi har kollat HWMonitor, Coretemp.

Skrivet av Klubba:

Vad säger CPU'n att den har för core temp på de olika kärnorna?

Inte alls omöjligt den går upp i 100 grader, inget du kan känna utanpå

Den har ungefär 90-100c på alla kärnor och detta är även ifall han idlar i Windows. Så det känns skumt att det skulle vara något med värmen. Jag har däremot haft datorer på jobbet som verkligen överhettats och då kan man känna tydligt att den är väldigt varm,.

Skrivet av Haptic:

Vilket program kollar du med? Rekommenderar hwmonitor.

Vi har prova HWMonitor och Coretemp, samt speedfan

Skrivet av perost:

Om temperaturen ligger konstant på 100°C och inte rör sig alls så är sensorn garanterat trasig, och då finns det inte så mycket man kan göra förutom att byta ut moderkortet.

Om temperaturen däremot varierar en del så kan det mycket väl hända att processorn faktiskt ligger på den temperaturen. En kylare som har dålig kontakt med processorn kommer ju t.ex. inte kännas särskilt varm, eftersom den inte leder vidare värmen från processorn särskilt bra. Så att datorn inte känns varm kan betyda antingen att kylningen är bra, eller att den inte fungerar alls.

Hej! Tack för svar. Vi får nog prova att montera om kylaren samt att applicera ny kylpasta. Det är aceton och tops som funkar bäst för att ta bort kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

En i5 4690k med stockkylare.

Har ni kontrollerat att kylaren sitter fast ordentligt? Eftersom det är en stockkylare så är det mycket möjligt att en av push-pinsen har lossnat, det vore inte första gången det händer.