1080ti med låg gpu användning

Permalänk
Medlem

1080ti med låg gpu användning

Hej.
Hoppas kunna få lite hjälp då jag inte hittar felet jag tampas med nedan och börjar få slut på idéer.

Köpte mig ett EVGA 1080TI SC2 Hybrid för några månader sedan och har haft problem sedan dess.
Problemet yttrar sig i att GPUn ofta för att inte säga nästan jämt inte arbetar 100% användning trots att den borde det enligt mig.
Jag har provat lite olika spel och har ungefär samma problem i alla, det är inget unikt med just detta spelet jag provat mest i.

Jag bifogar en logfil nedan om någon vill titta på siffrorna som jag loggat med GPU-Z när jag spelat några rundor av Warhammer Vermintide 2.
Tyvärr loggar inte GPU-Z processor användning så jag bifogar en bild på hur det brukar se ut. Den brukar ligga mellan 60-80% på samtliga kärnor/trådar i detta givna spelet mer eller mindre jämt.
Upplösningen är 1440p med g-sync aktiverat men utan framecap aktiverad.
Övrigt är inställningar är efter Geforce Experience tycke och smak i detta fallet. Vilka alla ligger åt high/extreme hållet.

Jag har i logen 2 olika inställningar på grafikkortet bara för att prova.
En runda kör jag kortet helt standard förutom att jag ändrat powertarget till 120% bara för eventuellt få bort PerfCap Reson TDP.
Det andra läget är det fortfarande 120% power men med GPUn nedställd 200Mhz.
Hårdvaran i datorn är som följer.

https://1drv.ms/x/s!AiGvCxydBAt3i7BcOksYAZQ_I2iv8A

Intel 4790K@4,4 nedsänkt för att få bort eventuella fel.
Asus GENE VII BIOS 3003 (SENASTE)
2x8gig DDR3@1600mhz med timmings 9-9-9-24
Corsair HX750
EVGA 1080TI SC2 HYBRID.
Corsair Commander PRO.
W10 1709(ny installerat)

Asus skärmens inbyggda FPS mätare visar konstant FPSen och det händer att den understiger 40fps när GPUn jobbar runt 45% i tyngre delarna av spelet.
Jag har kontrollerat med en vän som sitter på likadan cpu och ett 1080ti och han får mer eller mindre konstant 100% gpu användning i detta spelet och i de andra vi provat.

Bilden på CPU anvädning m.m kan nu själva testa vad ni har för värden då det bara är att sikta centrum på huvudet ovanpå valvet.
Jag ligger på ca 80FPS just när bilden är tagen.
Man ser att cpun inte maxar och gpun ger bara ca 74%.

Skulle vara väldigt tacksam om någon har lite tips att komma med för jag börjar verkligen köra fast och börjar bli villig att testa det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Behöver en belastningsbild. Den du skickat visar inget mer än att du eventuellt lekt med fläkt kurvan.
ntel 4790K@4,4 nedsänkt för att få bort eventuella fel? Skara OC och starta om. Kör GPU Benchmarks. t.ex senaste https://benchmark.unigine.com/superposition med höga gpu inställningar så inte cpu flaskar,
Bilden du visar dks do nog byta ur då den inte visar något. förutom att du ska ha en skärm till höger som kör lägre uppläsning en den som du har spelet på.

Har kört cpun i helt standard inställning med och det blir ingen skillnad, slänger upp det imorgon med en ny körning som syns och för säkerhets skull om så önskas bevis på att cpun inte throttlar.

Vad menar du med en belastningsbild?

Bilden jag bifogade en skärmdump som visar bla CPU & GPU belastningen vid en specifik tidpunkt vid en statisk position i spelet som jag valt då den är enkel att återskapa flera gånger för attt kunna testa olika inställningar med.
Skulle cpun vara flaskhalsen så borde då någon tråd visa 100% vilket den inte gör.
Skärmbilden är från 2 skärmar helt korrekt. En 2560x1440p och den 1900x1200.

Permalänk
Medlem

FYI så flaskade en i7 3770K @ 4.4GHz mitt GTX 1080. Bytet att gå till i 8700K gav överraskande positiva resultat för mig.

Jag hade liknande dig ~70-80% CPU-användning i BF1 med rätt dålig FPS och efter bytet ligger CPUn på stabila 25-40% load i BF1 @ 1440p High/ultra settings med en REJÄL boost, även i några titlar jag spelar.

Men, innan du börjar byta hårdvara - testa att koppla ur din extra monitor och kör med enbart en skärm, och gör det i fullscreen (inget windowed borderless, windowed - fullscren i spelets settings!) och se om det hjälper? Jag har varit med om att extra monitorer orsakat problem, och samma sak om man kör vissa spel i något annat förutom fullscreen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Lite update.
cpu hastigheter helt original nu.

Powertarget är vid detta tillfället precis som förut ställd på 120% bara för att eventuella perfCaps Reason skall vara så få som möjligt.
Jag har läst lite om dessa PerfCaps. Som jag förstår det så är Vrel inget som skall hnidra GPU användning. Nu är jag absolut ingen expert på detta och dessa parametrar står det lite olika om på nätet vad som sker och inte sker, så det kan absolut vara feltolkat av mig.
Dock förutom själva ändringen av powertarget har jag inte ändrat någon inställningar what so ever i denna skärmbild. Kortet går helt enligt de inställningar jag fått i kartongen med.
Tittar man i loggen jag har gjort syns detta ganska tydligt att Vrel ligger på hela tiden oberoende av load eller vilken hastighet gpun än jobbar efter. Jag har där också sänk hastigheten med 200mhz under vad som är stock för just detta kortet.

Du nämnde fläkten. Detta är ett kort med extern radiator och fläkt för GPU.

Jag har bytt ut standardfläkten på radiatorn mot en Noctua och kopplat denna till min fläktstyrenhet där jag har en kurva som eftersträvar ca 60C vid användning vilket den också håller (se loggen).
Därför ser man bara fläkthastigheten på fläkten som sitter på själva grafikkortet.

Bilden visar exakt samma resultat som tidigare. CPUn ser iafall inte ut att flaska men ändå har vi bara runt 75-80% load.
Tar man sedan i beaktning att min vän med exakt likadan cpu får runt 95-100% konstant i samma spel så börjar jag fundera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

FYI så flaskade en i7 3770K @ 4.4GHz mitt GTX 1080. Bytet att gå till i 8700K gav överraskande positiva resultat för mig.

Jag hade liknande dig ~70-80% CPU-användning i BF1 med rätt dålig FPS och efter bytet ligger CPUn på stabila 25-40% load i BF1 @ 1440p High/ultra settings med en REJÄL boost, även i några titlar jag spelar.

Men, innan du börjar byta hårdvara - testa att koppla ur din extra monitor och kör med enbart en skärm, och gör det i fullscreen (inget windowed borderless, windowed - fullscren i spelets settings!) och se om det hjälper? Jag har varit med om att extra monitorer orsakat problem, och samma sak om man kör vissa spel i något annat förutom fullscreen.

Tack för tipset med skärmen, skall prova det när jag vaknat och kommit hem från jobbet (vilket ja kommer vara död på idag).
Visst kan det vara CPUn som är begränsningen, men då vi har runt 55% belastning i just detta specifika scenariot och ingen tråd som lastar 100% så borde det helt enkelt inte vara problemet.
Känns lite som det är som du är inne på, någon drivrutin eller annan hårdvara som strular. Problemet är bara att jag snart börjar få slut på sådana förslag.

Sedan vet jag ju från ett referenssystem med just en 4790k & ett 1080ti att cpun klarar av att driva detta spelet runt 100% konstant. Det gör det än mer otroligt att just det är själva problemet.

Permalänk
Medlem

Ang. CPU-användningen så kom jag på en till sak - när du ser 100% CPU-användning så beräknar den klockfrekvenser och kärnor. Men sedan i praktiken är det nog väldigt få spel (och program) som kan nyttja all denna kraft. Stämmer det så bör du märka stor skillnad om du låser CPUn på 3GHz och testar, och sedan kör samma test med den OC du kör till vardags.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Triton242:

Hej.
Hoppas kunna få lite hjälp då jag inte hittar felet jag tampas med nedan och börjar få slut på idéer.

Köpte mig ett EVGA 1080TI SC2 Hybrid för några månader sedan och har haft problem sedan dess.
Problemet yttrar sig i att GPUn ofta för att inte säga nästan jämt inte arbetar 100% användning trots att den borde det enligt mig.
Jag har provat lite olika spel och har ungefär samma problem i alla, det är inget unikt med just detta spelet jag provat mest i.

Jag bifogar en logfil nedan om någon vill titta på siffrorna som jag loggat med GPU-Z när jag spelat några rundor av Warhammer Vermintide 2.
Tyvärr loggar inte GPU-Z processor användning så jag bifogar en bild på hur det brukar se ut. Den brukar ligga mellan 60-80% på samtliga kärnor/trådar i detta givna spelet mer eller mindre jämt.
Upplösningen är 1440p med g-sync aktiverat men utan framecap aktiverad.
Övrigt är inställningar är efter Geforce Experience tycke och smak i detta fallet. Vilka alla ligger åt high/extreme hållet.

Jag har i logen 2 olika inställningar på grafikkortet bara för att prova.
En runda kör jag kortet helt standard förutom att jag ändrat powertarget till 120% bara för eventuellt få bort PerfCap Reson TDP.
Det andra läget är det fortfarande 120% power men med GPUn nedställd 200Mhz.
Hårdvaran i datorn är som följer.

https://1drv.ms/x/s!AiGvCxydBAt3i7BcOksYAZQ_I2iv8A

Intel 4790K@4,4 nedsänkt för att få bort eventuella fel.
Asus GENE VII BIOS 3003 (SENASTE)
2x8gig DDR3@1600mhz med timmings 9-9-9-24
Corsair HX750
EVGA 1080TI SC2 HYBRID.
Corsair Commander PRO.
W10 1709(ny installerat)

Asus skärmens inbyggda FPS mätare visar konstant FPSen och det händer att den understiger 40fps när GPUn jobbar runt 45% i tyngre delarna av spelet.
Jag har kontrollerat med en vän som sitter på likadan cpu och ett 1080ti och han får mer eller mindre konstant 100% gpu användning i detta spelet och i de andra vi provat.

Bilden på CPU anvädning m.m kan nu själva testa vad ni har för värden då det bara är att sikta centrum på huvudet ovanpå valvet.
Jag ligger på ca 80FPS just när bilden är tagen.
Man ser att cpun inte maxar och gpun ger bara ca 74%.

https://i.imgur.com/Fr3DhOW.jpg

Skulle vara väldigt tacksam om någon har lite tips att komma med för jag börjar verkligen köra fast och börjar bli villig att testa det mesta

Jag tycker det låter som att du har någon form av V-sync aktiverat i själva spelet. Har du kollat detta? När man har en G-sync skärm ska
1. G-sync vara aktiverat i Nvidias kontrollpanel
2. V-sync i spelens menyer alltid vara avstängt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag tycker det låter som att du har någon form av V-sync aktiverat i själva spelet. Har du kollat detta? När man har en G-sync skärm ska
1. G-sync vara aktiverat i Nvidias kontrollpanel
2. V-sync i spelens menyer alltid vara avstängt.

Exakt så är det också inställt.
Jag har också provat med g-sync helt avstängt och det ger heller ingen skilnad.

Jag skall som föreslogs tidigare prova att koppla ut min sekundära skärm för att se om det på något sätt kan vara boven då denna inte stödjer g-sync.
Fungerar det inte har jag iafall en sak mindre att prova.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det så enkelt som att CPUn inte räcker till.
Belastningen behöver inte vara 100% för att CPUn ska vara maxad, det kan vara annat som gör att den inte hinner med.

Jag gick från 4790K till 6700K och märkte stor skillnad på FPS i vissa spel.
Framförallt lägstanivån.
Vi pratar typ 10 fps till 40 fps i vissa spel.

Jag har ett 1080 Ti.

Stirra dig inte blind på GPU Load heller.
Det kan vara så att det är andra delar i GPUn som gör att den siffran inte blir 100% i detta spelet.

Har din vän exakt samma inställningar i spelet?
Är det samma klockhastigheter på era 1080 Ti?

Prova att smäcka på full AA i spelet (Typ MSAAx8 eller nåt)
Om det inte finns något sådant, se om du hittar rendering resolution och lägg den på 150 eller 200% eller något fint.

Detta borde öka belastningen på GPUn utan att det kostar något nämnvärt för CPUn.

Kolla om du hittar benchmarks för spelet på google som du kan jämföra med hur din egen dator presterar.

Permalänk
Medlem

Skulle testa att tanka ned DDU och avinstallera alla drivrutiner via den och ladda ned nya. Om du har möjlighet, testa The Division och testa där. Det är nog det mest tungdrivna spelet jag känner till, maxar den inte gpu där så är det något annat som stör.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Btw, du kan ju enkelt visa exakt hur det beter sig genom att slå på OSD via Afterburner och sedan spela in lite gameplay via Shadowplay. Bara ticka i det du vill visa.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Förmodligen är det så enkelt som att CPUn inte räcker till.
Belastningen behöver inte vara 100% för att CPUn ska vara maxad, det kan vara annat som gör att den inte hinner med.

Jag gick från 4790K till 6700K och märkte stor skillnad på FPS i vissa spel.
Framförallt lägstanivån.
Vi pratar typ 10 fps till 40 fps i vissa spel.

Jag har ett 1080 Ti.

Stirra dig inte blind på GPU Load heller.
Det kan vara så att det är andra delar i GPUn som gör att den siffran inte blir 100% i detta spelet.

Har din vän exakt samma inställningar i spelet?
Är det samma klockhastigheter på era 1080 Ti?

Prova att smäcka på full AA i spelet (Typ MSAAx8 eller nåt)
Om det inte finns något sådant, se om du hittar rendering resolution och lägg den på 150 eller 200% eller något fint.

Detta borde öka belastningen på GPUn utan att det kostar något nämnvärt för CPUn.

Kolla om du hittar benchmarks för spelet på google som du kan jämföra med hur din egen dator presterar.

Självklart kan jag tänka mig att köpa ny cpu, moderkort minne. Gudarna skall veta att jag haft denna cpu längre än någon annan cpu sedan jag köpte min första Pentium processor mitt på 90-talet. Den är inköpt dagens efter lanseringen av 4790 i Sverige.

Tittar man dock på alla benchmarks som finns runt om på nätet, visar de en ganska unison bild av att gaming i 1440p generellt, det är väldigt sällsynt med cpun som flaskhalls.
Hittade precis denna länken som visar att någon märkbar prestanda förbättring inte är att förvänta sig.

Min vän skulle återkomma under veckan med samma datakörningar och alla grafikinställningar i både spelet och i kontrollpanelen som jag gjort för att kunna skapa en ännu mer exakta jämförelse. Återkommer med dessa så fort jag fått dem.

Jag har för mig att jag redan provat just detta med att dra bla på DSR m.m på orimliga höjder samt ställa ner inställningar som skall vara cpu intensiva, men jag skall göra ett litet mer seriöst test ikväll (om jag orkar efter 1h timmes sömn inatt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Självklart kan jag tänka mig att köpa ny cpu, moderkort minne. Gudarna skall veta att jag haft denna cpu längre än någon annan cpu sedan jag köpte min första Pentium processor mitt på 90-talet. Den är inköpt dagens efter lanseringen av 4790 i Sverige.

Tittar man dock på alla benchmarks som finns runt om på nätet, visar de en ganska unison bild av att gaming i 1440p generellt, det är väldigt sällsynt med cpun som flaskhalls.
Hittade precis denna länken som visar att någon märkbar prestanda förbättring inte är att förvänta sig.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/XHnDVxGG2iSgUcJ2TEeKPA.png

Min vän skulle återkomma under veckan med samma datakörningar och alla grafikinställningar i både spelet och i kontrollpanelen som jag gjort för att kunna skapa en ännu mer exakta jämförelse. Återkommer med dessa så fort jag fått dem.

Jag har för mig att jag redan provat just detta med att dra bla på DSR m.m på orimliga höjder samt ställa ner inställningar som skall vara cpu intensiva, men jag skall göra ett litet mer seriöst test ikväll (om jag orkar efter 1h timmes sömn inatt).

Tror itne riktigt att en slide med senaste generationens processorer är riktigt rättvis. Kollar jag på en annan sida med 7:e generationens cpu så hamnar snittet istället på 97fps. Då kan man ju gissa att hoppet ned ända till 4:e generations CPU blir rätt stor.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tror också på drivrutinerna. Kör DDU.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Tror itne riktigt att en slide med senaste generationens processorer är riktigt rättvis. Kollar jag på en annan sida med 7:e generationens cpu så hamnar snittet istället på 97fps. Då kan man ju gissa att hoppet ned ända till 4:e generations CPU blir rätt stor.

Skillnaden mellan intels CPUer de senaste generationerna har inte varit särskilt imponerande om man ska vara ärlig, här är en jämförelse mellan 4790k och 7700k som gör det väldigt klart att alla "markanta" skillnader man märker när man byter mellan dem antagligen mest är placebo

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Skillnaden mellan intels CPUer de senaste generationerna har inte varit särskilt imponerande om man ska vara ärlig, här är en jämförelse mellan 4790k och 7700k som gör det väldigt klart att alla "markanta" skillnader man märker när man byter mellan dem antagligen mest är placebo

Placebo tror jag knappast det är, även om jag håller med dig om att det varit ytterst små steg mellan den olika generationerna så är det ändå påtaglig skillnad i 1440p mellan 8700k och en 4790k i de flesta spel skulle jag vilja lova. Om du tidigare låg på 100fps eller liknande så kommer du knappast märka någon skillnad men om du låg och harvade runt 60fps och nu har 75-80fps så är det en markant skillnad.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Placebo tror jag knappast det är, även om jag håller med dig om att det varit ytterst små steg mellan den olika generationerna så är det ändå påtaglig skillnad i 1440p mellan 8700k och en 4790k i de flesta spel skulle jag vilja lova. Om du tidigare låg på 100fps eller liknande så kommer du knappast märka någon skillnad men om du låg och harvade runt 60fps och nu har 75-80fps så är det en markant skillnad.

Jag menade inte byten till 8700k, kunde kanske varit tydligare med att jag menade upp till 7700k (en användare tidigare hävdade att hen märkte markant bättre prestanda med 6700k än sin gamla 4790k, vilket jag har svårt att se...)
Att en 7:e gen skulle prestera sämre än i3 8100 har jag också svårt att se, så det mest troliga är att sidan du hittade använder en annan setup/andra inställningar än den TS länkade

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Triton242:
VDDC i dina screenshots är 1,043 - 1,050V

Min ligger på 1,075V (Det är Pascals ref-voltage) vid full belastning. Kan det vara så att ditt kort når en powerlimit?

Jag kör MSI afterburner och har 'GPU Voltage' på +100 (max).
Var inte orolig för att dra upp den ifall du har en orörd Pascal-bios och inte flashat om kortet.

(Mitt 1070Ti-kort hamnar på 1,093V vid +100) Ger över 2050Mhz vilket är najs på ett 1070

En liknande tråd som hade med flera bildskärmar med olika Hz att göra:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1513406-gpu-usage-last...

Adderade länk till annan tråd
Visa signatur

Phanteks Evolv ATX Silver | ASUS Maximus X Hero | Intel i7-8700K @ 5,0Ghz | 32 GB RAM | Custom Water Loop | NVIDIA Titan XP | Intel 600p | HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKernel:

@Triton242:
VDDC i dina screenshots är 1,043 - 1,050V

Min ligger på 1,075V (Det är Pascals ref-voltage) vid full belastning. Kan det vara så att ditt kort når en powerlimit?

Jag kör MSI afterburner och har 'GPU Voltage' på +100 (max).
Var inte orolig för att dra upp den ifall du har en orörd Pascal-bios och inte flashat om kortet.

(Mitt 1070Ti-kort hamnar på 1,093V vid +100) Ger över 2050Mhz vilket är najs på ett 1070

En liknande tråd som hade med flera bildskärmar med olika Hz att göra:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1513406-gpu-usage-last...

Nog för att den når gränsen, vilket du även ser i bilden på GPU-Z där limit reason står som "pwr, VRel". Dvs. power limit och spänning.
Det har dock enbart att göra med vilka klockfrekvenser den når, och inte GPU användning.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKernel:

@Triton242:
VDDC i dina screenshots är 1,043 - 1,050V

Min ligger på 1,075V (Det är Pascals ref-voltage) vid full belastning. Kan det vara så att ditt kort når en powerlimit?

Jag kör MSI afterburner och har 'GPU Voltage' på +100 (max).
Var inte orolig för att dra upp den ifall du har en orörd Pascal-bios och inte flashat om kortet.

(Mitt 1070Ti-kort hamnar på 1,093V vid +100) Ger över 2050Mhz vilket är najs på ett 1070

En liknande tråd som hade med flera bildskärmar med olika Hz att göra:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1513406-gpu-usage-last...

Skrivet av Elghinnarisa:

Nog för att den når gränsen, vilket du även ser i bilden på GPU-Z där limit reason står som "pwr, VRel". Dvs. power limit och spänning.
Det har dock enbart att göra med vilka klockfrekvenser den når, och inte GPU användning.

Kollar man på EVGA forumet är detta den spänning detta kortet de brukar ha vid dessa klockfrekvenser i de inlägg jag sätt. Set borde inte vara onormalt.
Jag har höjt powerlimit till 120% i samtliga av mina loggar bara för att ta bort eventuella sådana caps. Den som är kvar är då Vrel vilket jag tolkar bara hara att göra med vilken max boost frekvens kortet får. Dvs load av gpu har inget med det hela att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kollar man på EVGA forumet är detta den spänning detta kortet de brukar ha vid dessa klockfrekvenser i de inlägg jag sätt. Set borde inte vara onormalt.
Jag har höjt powerlimit till 120% i samtliga av mina loggar bara för att ta bort eventuella sådana caps. Den som är kvar är då Vrel vilket jag tolkar bara hara att göra med vilken max boost frekvens kortet får. Dvs load av gpu har inget med det hela att göra.

Men Core Voltage-slidern har inget med Power Limit att göra. Testa dra upp den till max. Med högre spänning så flyttas ju taket för hur mycket ström du får.

I afterburner syns den inte alltid som default, utan man måste ticka i ”Enable Voltage Control” i Settings.

Hur gick testet med endast en bildskärm inkopplad? Samma symptom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv ATX Silver | ASUS Maximus X Hero | Intel i7-8700K @ 5,0Ghz | 32 GB RAM | Custom Water Loop | NVIDIA Titan XP | Intel 600p | HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nog för att den når gränsen, vilket du även ser i bilden på GPU-Z där limit reason står som "pwr, VRel". Dvs. power limit och spänning.
Det har dock enbart att göra med vilka klockfrekvenser den når, och inte GPU användning.

Men är inte det just precis som händer? Om kortet får för lite ström så kan det inte utnyttjas till full grad och ”usage” hamnar en bit under 100?

http://www.tomshardware.co.uk/overclock-msi-gtx-1080-ti-light...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv ATX Silver | ASUS Maximus X Hero | Intel i7-8700K @ 5,0Ghz | 32 GB RAM | Custom Water Loop | NVIDIA Titan XP | Intel 600p | HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKernel:

Men är inte det just precis som händer? Om kortet får för lite ström så kan det inte utnyttjas till full grad och ”usage” hamnar en bit under 100?

http://www.tomshardware.co.uk/overclock-msi-gtx-1080-ti-light...

Skickades från m.sweclockers.com

Vrel har med spänningen att göra inte effekten.
Vrel är om jag fattat det rätt inget annat än spänningingsbegräsningen av GPU vid en specifik GPU hastighet.
Dvs själva användningen av GPUn kommer inte påverkas av detta.

Edit. Bevis som stödjer detta är att jag har samma problem med stundtals extrmt låg load även när kortet klockas ner 200mhz under dessa leveransläge. Se loggen så dyns det klart och tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vrel har med spänningen att göra inte effekten.
Vrel är om jag fattat det rätt inget annat än spänningingsbegräsningen av GPU vid en specifik GPU hastighet.
Dvs själva användningen av GPUn kommer inte påverkas av detta.

Edit. Bevis som stödjer detta är att jag har samma problem med stundtals extrmt låg load även när kortet klockas ner 200mhz under dessa leveransläge. Se loggen så dyns det klart och tydligt.

Ok. Då är det nog bäst att du reklamerar kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv ATX Silver | ASUS Maximus X Hero | Intel i7-8700K @ 5,0Ghz | 32 GB RAM | Custom Water Loop | NVIDIA Titan XP | Intel 600p | HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKernel:

Ok. Då är det nog bäst att du reklamerar kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja. Jag är mer inne på att det är någon drivrutin som spökar.