Vi minns legendariska 3dfx

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lägg 4,5 månadslöner, så lär det bli en fet uppgradering!

Hjälper inte, finns ju inte prylar som kan ge ett sånt lyft.

Visst skulle jag skutta upp till 4K (från 1440p) och lite mer fps, men det är ju inte i närheten av skillnaden att gå från software till glide/opengl.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lite mer från samma tid, dock ej 3dfx men ändå...

Oöppnade AMD k6-2+

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Härliga tider. Mitt första riktiga spelkort var ett voodoo 3000, gick från något 2mb pci kort till det..

Första gången man såg voodoo korten i action på lan var ju galet, som att kolla på porr jämfört med oss som hade gammelkort.

Permalänk
Medlem

Mycke goda minnen från 3dfx tiden, får lite återfall ibland och kör igång GLQuake på gammel datorn med 2st voodoo 2 12mb

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Jag fattar än idag inte att man vågade satsa på att köpa ett svindyrt Righteous 3D Voodoo via en kompis släkting i USA typ för det ett enda spel som stöddes, Quake. Men eftersom man spelade Quake typ 24/7 på den tiden så kanske det inte var så konstigt ändå och det visade ju sig vara rätt!

Efter det gick resan vidare till Voodoo2 som senare kompletterades med ett Voodoo2 till i SLI för nya nivåer av awesomeness. Sista 3Dfx-kortet var som för många andra ett Voodoo3 som jag hade kvar tills det började bli problem med stödet i nya spel.

Grymma kort som dominerade grafikkortsmarknaden helt och sedan försvann på ett par år efter felbeslutet att köpa upp STB och flopparna Voodoo4 och 5. Saknar 3Dfx som företag för de var så oändligt mycket coolare än både Nvidia och ATi/AMD.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Datavetare

Verkar rätt ensam om att inte ha jättepositiva vibbar från 3Dfx...

Fast förstår varför, min dåvarande setup var lite speciellt och passade väldigt illa för den "passthrough" modell Voodoo 1/2 hade, d.v.s. man fick köra en loopback från sitt "vanlig" 2D-kort genom Voodoo-kortet in i monitorn.

Hade lagt mer på en 21" 1600x1200 85 Hz CRT skärm + Matrox kort för att driva den skärmen en vad resten av datorn kostade (brände en hel sommarjobbslön på skärmen och Matrox-kortet). Valde därför Righteous 3D Voodoo 1 kort, detta då den hade en mekanisk switch mellan 2D-kortet och Voodoo-kortet, något som minskade försämringen av signalkvalitén från 2D-kortet.

Det fungerade riktigt bra i "normala" upplösningar och frekvenser, 1600x1200 @ 85 Hz var rätt extremt på den tiden och resultatet blev rejält försämrad bildkvalité

"Löste" problemet genom att köra två VGA-kablar till skärmen, man fick växla manuellt till Voodoo-kortet när man hörde "klicket" från reläet som annars bytte mellan korten. Var aldrig helt nöjd, men spelmässigt märkets hur långt för 3Dfx var sin tid. Hade Rendition Vérité V2100 samt Riva TNT efteråt och de var i bästa fall likvärdiga i 3D och sämre som 2D-kort jämfört med Matrox-kortet...

Var först med Geforce 256 och sedan Radeon 7200 som man verkligen såg något väsentligt bättre!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Köpte ett begagnat Voodoo 2 år 2000 som sattes i den redan två år gamla datorn föräldrarna skaffat. Jag hade det ända till 2003 när jag byggde ihop min första egna dator. Körde Quake 3 i 800x600 med low inställningar men klarade inte CS speciellt bra. Jag kände inte något wow över grafiken för hade en Dreamcast som såg minst lika bra ut. Men minns första bilderna från spel med Voodoo 2 när den var ny och att man tyckte det var extremt snyggt då. En kompis hade Voodoo 3 men måste varit någon budgetversion för hade 6MB VRAM medan mitt Voodoo 2 hade hela 8MB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Vi hade en hem-pc med PII 350mhz, den hade inte AGP port så mitt första kort blev ett Voodoo3 2000 PCI. Var nöjd med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Edin:

3dfx var verkligen de som gjorde den stora skillnaden även om jag själv aldrig riktigt fastnade med spelandet så minns jag det som ett stort och betydande skifte även ur ett SweClockers-perspektivå. Det förde med sig en del 3dfx-fanboys hit och en speciell sådan är Martin ”Misko” som pumpade ut grafikkortsrecensioner på SweClockers för länge, länge sedan. Ett exempel är https://www.sweclockers.com/oldswec/2001/recensioner/voodoo5.... (tyvärr finns inte bilderna kvar).

Skickades från m.sweclockers.com

Bilderna finns iaf på wayback machine https://web.archive.org/web/20010818084524/http://www.swecloc...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kongokalle:

Waaaah, jag tyckte jag letade där!! Ska genast lösa saker.

EDIT: Nu jävlar! https://www.sweclockers.com/test/25463-3dfx-voodoo5-5500-agp

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Karaff:
berodde på spelet gick att köra högre som 800x600 berodde på z-frambuffer körde det på mitt helios 3dfx i vissa tittlar. Berode på att minnet var segmenterat. Var samma sak med v2 det var segmenterat. Så vissa saker som skulle fungerat annars på 8MB varianten precis som på 12MB varianten gjorde det inte då det var segmenterat.

Edit:
@Parabellum
Minna CRT körde 85hz på den tiden. Var ovanligt med skärmar som inte klarade 72hz vilket som funkar med film eller 75hz. Sedan att folk inte fattade varför var en annan sak.

Ah, vad jag minns så var 640x480 den normala hårda gränsen för i stort sett alla spel med Glide och Voodoo 1.

Funderar på om jag inte hade en N64 emulator som körde Glide också, eller så har ja drömt..

Körde man software så fanns det väl knappt något som gick o köra vettigt över 640x480 alls på den tiden. . .

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ah, vad jag minns så var 640x480 den normala hårda gränsen för i stort sett alla spel med Glide och Voodoo 1.

Funderar på om jag inte hade en N64 emulator som körde Glide också, eller så har ja drömt..

Körde man software så fanns det väl knappt något som gick o köra vettigt över 640x480 alls på den tiden. . .

Första emulatorn till N64 körde glide och endast det. Den lades ner men kom en massa inofficiella patchar till den.

Edit:
Namnet minns jag nog snart men det var intressant då han släppte den att han/hon skrev något i stil med att anledningen att det gick var att de flesta spel inte använde 64bitar instruktioner utan 32 fortfarande.

Vooddo 1 var det första gfx jag överklockade också. Men var inte så extrem då så det var 6-7mhz tror jag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast

Trevlig Artikel. Tummen upp!

Permalänk
Medlem

Köpte ett Orchid Righteous 3D Voodoo 1 omkring slutet -97 till min Pentium 133. Då var man kung I några månader tills polaren köpte ett likadant till sin 200mmx. Det lades MYCKET tid på spelen Pod, Twisted Metal 2, Quake mm. Härliga tider!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vi hade en hem-pc med PII 350mhz, den hade inte AGP port så mitt första kort blev ett Voodoo3 2000 PCI. Var nöjd med det.

Skickades från m.sweclockers.com

3Dfx stödde aldrig AGP specifikationerna, AGP är bara en utökning av PCI protokollet som i sin tur är kompatibelt med PCI-X.

Voodoo3 var ett PCI kort med AGP kontakt, du förlorade igentligen iget med en PCI variant, annat än att du i värsta fall delar PCI buss med annat som tar bandbred.

I teorin kunde man vinna på AGP, ända orsaken var att majoriteten av moderkort då som nu stödjer 33Mhz PCI buss men senare specifikationer tillåter 66Mhz PCI buss något som Voodoo 2 faktiskt redan stödjer och jag skulle tro Voodoo 3 gör det med då det som sagt även körs över AGP porten.

PCI-X och PCI är dessutom kompatibla med varan så länge korten fysiskt passar i varandras platser.
Jag har kört både PCI i PCI-X plats och PCI-X i PCI platser så ser inte varför ett Voodoo 2 eller nyare inte skulle fungera i en PCI-X plats.

Samma sak bör gälla Voodoo3 och upp, så råkar man ha ett moderkort med 66Mhz PCI eller PCI-X platser så kan man ju stoppa sina 3Dfx kort där.

Men oavset ett voodoo 3 med PCI har fördelarna att det är mycket mer kompatibelt med olika system, många system hade problem med AGP portarna tex Super Socket 7.

Skulle jag bygga en retro dator i dag med Voodoo 3 så är ett PCI kort definitivt ett val jag skulle överväga, man kan stoppa kortet i valfri PCI plats, man skulle kunna leta efter ett gammal PCI-X kapabelt moderkorte dessutom då dom ofta hade flera PCI, PCI-X bussar.

3Dfx använde AGP porten enbart för marknadsföring, tekniken brydde dom sig aldrig om, i alla fall inte i tid.

Permalänk
Medlem

@mini-z1994:
Var det inte POD Racer som manknadsfördes som det stora mem MMX. (var på P200 tiden) Men kollade man på kartongen stog det att det gav 30fps och om man hade 3dfx voodoo fick man 60fps?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@pa1983:
Tror inte riktigt på ditt inlägg då AGP var bra åt ett håll men inte åt det andra. Samt att även på PCI moderkorten spelade det precis som du skrev skillnad om det var delat och även tid mellan bytena. Samt att då jag inte haft annat än 1 och 2 och 2 i sli så skulle jag rekomendera 2an enkel eller i sli och inte 3an då min erfarenhet av glide drv fungerar bättre med dem. Då kan du även spela dos spel.

Sen att vara kompatibel med 66Mhz PCI är inte att den kör i det och det kräver oftast server moderkort. Testa gärna och berätta. Det står att det är kör 33Mhz PCI och fungerar i 66Mhz slots. Chipsett spelade stor råll då det kom till visa bitar så kolla upp det också. Diffade mycket med linux eller windows drvs. Har mitt SX4000 kvar.

https://en.wikipedia.org/wiki/3dfx_Interactive

http://www.vogons.org/viewtopic.php?t=35154

v2_pinouts.gif

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@pa1983:
Tror inte riktigt på ditt inlägg då AGP var bra åt ett håll men inte åt det andra. Samt att även på PCI moderkorten spelade det precis som du skrev skillnad om det var delat och även tid mellan bytena. Samt att då jag inte haft annat än 1 och 2 och 2 i sli så skulle jag rekomendera 2an enkel eller i sli och inte 3an då min erfarenhet av glide drv fungerar bättre med dem. Då kan du även spela dos spel.

Sen att vara kompatibel med 66Mhz PCI är inte att den kör i det och det kräver oftast server moderkort. Testa gärna och berätta. Det står att det är kör 33Mhz PCI och fungerar i 66Mhz slots. Chipsett spelade stor råll då det kom till visa bitar så kolla upp det också. Diffade mycket med linux eller windows drvs. Har mitt SX4000 kvar.

https://en.wikipedia.org/wiki/3dfx_Interactive

http://www.vogons.org/viewtopic.php?t=35154

v2_pinouts.gif

https://en.wikipedia.org/wiki/Accelerated_Graphics_Port

Citat:

AGP is heavily based on PCI, and in fact the AGP bus is a superset of the conventional PCI bus, and AGP cards must act as PCI cards.

http://www.vogonswiki.com/index.php/3dfx

Citat:

All AGP 3dfx cards use the port as a mere 66 MHz PCI port and do not utilize any of the special features that AGP offers.

http://darwin-3dfx.sourceforge.net/voodoo2.pdf

Citat:

66 MHz PCI Bus 2.1 compliant

Var skrev jag att Voodoo 2 alltid körde i 66Mhz? Skrev att kortet var specificerat att klara den PCI standarden för 66Mhz så OM man har ett moderkort som klarar detta så bör kortet och moderkortet synka upp i 66Mhz om inget annat befinner sig på bussen som bara klarar 33Mhz.
Det är dessutom troligen lättare att hitta ett moderkort med PCI-X då dessa är på 66, 100 eller 133mhz och kommer synca vad det kortet nu klarar tex 66Mhz.

PCI och PCI-X är kompatibla med varan om kortet fysiskt går ner i platsen enligt standarden, det kan du även läsa om du söker själv och jag vet för jag har testat både på Opteron system av eran med PCI-X platser och även Digital Alpha maskiner med full längds 64bit 33mhz PCI platser så har testat båda kombinationerna så inget som säger att ett Voodoo 2 inte skulle gå i 66Mhz i en PCI-X plats under rätt förutsättningar.

Det finns även Obsidian2 X-24 som var två Voodoo2 kort i ett som tar en slot och använder en 33Mhz PCI brygga från Digital för att brygga båda korten mot moderkortet, dessa var kända för att vara problematiska vid FSB klockning då bryggan enbart är av sed för 33Mhz medans Voodoo 2 chipen klarade 66mhz så separata Voodoo 2 kort var bättre vid FSB överklockning.
Finns en swecare som har ett här vad jag vet.
#17238098

Det var lite eller igen förlust att köra på PCI bussen med Voodoo 3 kort då dom i grunden inte nyttjade AGP specifika funktioner och PCI bussen var väl då fortfarande inte en flaskhals nog.
Vitt jag vet drog inga 3Dfx kort nytta av AGP bussen för annat än den högre frekvensen vilket var max AGP 2X eller 133Mhz men frågan är om dom fick mer bandbred än PCi gav vid 66Mhz då information tyder på att dom beter sig som just PCI 66Mhz kort oavset, det var vitt jag vet även gränsen för Voodoo 5 6000 som var prototypkort.

Det faktum att 3Dfx inte ville anamma AGP standarden var en av flera orsaker att dom konkade.

Min burk kan köra DOS spel med ETT Voodoo2 installerat, kört 3dfx dos verktyg för att testa alla 4 kort jag har och dom fungerar alla i DOS var för sig, stoppar jag i 2st i SLI så fungerar inte DOS spel lägre, i bland får jag igång ett men bara rent random så SLI verkar lite problematiskt. Bryr mig dock inte så mycket för GTA var det ända jag var intresserad av ändå.

@Necrodude har många 3dfx kort och är en stor samlare och kan säkert fylla i eventuella luckor jag kan ha lämnat då har har betydligt mer erfarenhet av Voodoo 3 och 4 utöver Voodoo 2 som jag enbart pillar med.

Permalänk
Medlem

@pa1983
"Voodoo3 var ett PCI kort med AGP kontakt, du förlorade igentligen iget med en PCI variant, annat än att du i värsta fall delar PCI buss med annat som tar bandbred.

I teorin kunde man vinna på AGP, ända orsaken var att majoriteten av moderkort då som nu stödjer 33Mhz PCI buss men senare specifikationer tillåter 66Mhz PCI buss något som Voodoo 2 faktiskt redan stödjer och jag skulle tro Voodoo 3 gör det med då det som sagt även körs över AGP porten."

@pa1983
EDIT:
JAG ÄR SKYLDIG DIG EN URSÄKT.
Står på sidan tolv som du länkade.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pa1983:

@Necrodude har många 3dfx kort och är en stor samlare och kan säkert fylla i eventuella luckor jag kan ha lämnat då har har betydligt mer erfarenhet av Voodoo 3 och 4 utöver Voodoo 2 som jag enbart pillar med.

Så vitt jag vet stämmer det du säger.
Jag har som du nämnde ett antal voodoo kort 1,2,3,4,5

Har dock inget modertkort som har pciX.
Hade varit kul att prova. Men jag är rätt så övertygad att ett sånt moderkort borde ge tämligen marginella vinster då skillnaden mellan pci kort och agp kort är liten 2-5 % i diverse benchmarks som jag har hittat online

Permalänk
Medlem

Min första kontakt med 3d accelererad grafik var Quake i kombination med ett Rendition Vérité V1000 kort. Rendition var först på marknaden med 3d stöd för just Quake (Vquake). Spelades på en Pentium 133.

Lite senare kom stöd från 3dfx, som polaren skaffade. Klart snabbare, men inte lika skarp grafik.

Mitt första 3dfx kort blev ett Orchid Righteous 3D II 12 megabyte.

Permalänk
Hjälpsam

Utöver de kort man använde själv så är starkaste minnet med Woodoo korten, kortet som aldrig lanserades och var den första hårdvara som jag blev riktigt exalterad över
Woodoo 6 6000

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@pa1983: Ah okej det hade jag ingen aning om. Jag var ny på datorer då och köpte faktiskt ett TNT2 AGP först, kom hem och insåg att det var fel port för min dator. Så åkte tillbaks och bytte det till ett Voodoo3 som hade PCI. Men det blev ju bra tillslut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Utöver de kort man använde själv så är starkaste minnet med Woodoo korten, kortet som aldrig lanserades och var den första hårdvara som jag blev riktigt exalterad över
Woodoo 6 6000
https://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/Voodoo_5_6000_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%86%D0%B8%D1%8F-1024x655.jpg

Voodoo5 6000 heter det. Rätt fräckt kort som dyker upp till försäljning lite då ock så, dock både dyrt och ovanligt om man vill ha ett fungerande exemplar.

Något som är ännu fräckare och mig veterligen bara finns i ett känt fungerande exemplar är efterföljaren till Voodoo5 serien, 3dfx Rampage. Synd att det aldrig hann släppas.

"The successor to the Voodoo 5 series, codenamed "Rampage", was already planned and had been in development for years. It was supposed to have a smaller semiconductor process, support for DDR SDRAM, 200+ MHz core, and a T&L unit."

https://hardforum.com/threads/3dfx-rampage-testing-2013.17714...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Banshee + 2x voodoo2 12MB ftw

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=_3iHV0NvLPI

Om man ändå hade det här back in the days

i övrigt hade man en pentium 200 mmx klockad till whoping 250 mhz :). Socket 7?
Diamond Riva 128
Diamond Monster Voodoo 2 8mb

Visa signatur

Amd Ryzen 3600, Asus Rog Strix B450-F, Corsair 32Gig@3600Mhz, Gigabyte RTX3070 Arous Master

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

@Captain_NA är medlem här på forumet, han visade mig andra kort på Braindran lanet förra året han fabricerat med, fejk kort då men för skoj skull.

Han har SJUKT grym hårdvara annars också, bland annat hade han med sig ett fungerande mercury system på lanet.

http://www.thedodgegarage.com/3dfx/q3d_mercury_faq.htm
http://www.thedodgegarage.com/3dfx/q3d_mercury_brick.htm

Permalänk
Relik 📜

Åh, hade glömt den här artikeln! Satt precis och klurade på 3dfx..

Nämner inte det i texten, men minns jag råkade bryta av en kondensator på mitt Voodoo 2. Paniken! Fungerade dock utmärkt ändå, så.. Ja. 🤷‍♂️

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S