Permalänk
Medlem

VOIP Roaming problem

Tjena allihopa

Har på mitt arbete ett kommunikationssystem från ICOM med deras IP100h enheter kopplade till kåpor ifrån Peltor via en kabel.

Problemet vi har är att det är stora ytor (industrilokaler) som vi rör oss i under dagarna och har således ett flertal uppsatta AP's från Ubiquiti för att förstärka upp täckningen av nätet och ha täckning runt om i lokalerna men när vi rör oss emellan dem så upplever vi en rätt lång tid (5-30 sekunder) där vi varken hör eller kan höras när vi pratar och det är ett problem för oss då vi måste ha möjligheten att kommunicera med varandra av både säkerhetsskäl och för produktionens skull.

Vi har testat att trimma med min rssi inställningar på enheterna för att kvaliteten på ljudet ska vara bra samtidigt som det inte hela tiden ska hoppa mellan AP's för att få dessa hopp med tillhörande brott i kommunikationen.

Min fråga är vilka lösningar man kan ta till för att få nätverket att inte få dessa avbrott utan hela tiden ha mottagning och möjligheten till kommunikation? Läste något om ZHO (Zero-handoff) som Ubiquiti har använt sig av och den typen av funktion är precis vad vi skulle behöva men allt jag läst om det så verkar folk inte rekommendera det.

Tacksam för svar och hoppas att jag postat rätt

Permalänk
Medlem

@Frebbe13:

Roamingtiden är runt 14 sekunder så det är normalt. Däremot kan man aktivera Fast Roaming som är tänkt att minska tiden drastiskt och är ersättaren till ZHO. Det har varit kompabilitetsproblem med FR vilket det går att läsa om på Unifi-forumet så man fåt helt enkelt testa och se hur bra det funkar. Vilka APs kör du med?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe

Tack för svar!

Vi använder oss av Unifi AP PRO. Får sätta mig och läsa igenom den forumdelen och se vad vi har för alternativ för förbättring, vore fantastiskt bra att kunna få till en lösning med FR

Permalänk
Medlem

Och skillnaden mellan ZHO och FR är vad jag förstått:
ZHO - Samma SSID och kanal på samtliga AP.
FR - Snabbare autentiering mellan accesspunkter.

Finns en del matnyttigt att läsa om FR i standarderna 802.11r/k/v

Permalänk
Medlem

Kollade över nätverket lite mer idag då jag var borta under förra veckan och ser att vår nätverksinstallatör har valt sig av 802.11n. Bör jag be honom att testa 802.11r istället för att se om det blir några markanta skillnader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frebbe13:

Kollade över nätverket lite mer idag då jag var borta under förra veckan och ser att vår nätverksinstallatör har valt sig av 802.11n. Bör jag be honom att testa 802.11r istället för att se om det blir några markanta skillnader?

Får ni inte till det kan det vara läge att kika på nya accesspunkter med AC stöd vilket är ersättaren till 802.11N och som ska vara snabbare och har mindre störningar. 802.11N är korrekt vilket är en maximala standarden som stöds, du kan läsa mer här:

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/l...

802.11r är inte riktigt Fast Roaming vilket du kan läsa mer om här:

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115004662107-UniFi-Fa...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frebbe13:

Kollade över nätverket lite mer idag då jag var borta under förra veckan och ser att vår nätverksinstallatör har valt sig av 802.11n. Bör jag be honom att testa 802.11r istället för att se om det blir några markanta skillnader?

802.11n är hastigheten och 802.11r är en funktion för roamingen. Men se till att fast roaming är aktiverat i nätverket och att de har senaste firmware.

Verkar dock som att ni måste ha UAP-AC modellen. Så det är nog till att uppdatera alla accesspunkter till den modellen eller välja ett annat märke.

Permalänk
Medlem

Hur är räckvidden på AC modellerna, sänds det fortfarande via 2.4 GHz eller är det både det och 5 GHz bandet det handlar om isåfall? Måste isåfall undersöka om handenheterna från Icom stödjer 5 GHz och se hur det fungerar.

Hur lång är räckvidden på 5 GHz ungefär för att det ska vara en bra koppling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frebbe13:

Hur är räckvidden på AC modellerna, sänds det fortfarande via 2.4 GHz eller är det både det och 5 GHz bandet det handlar om isåfall? Måste isåfall undersöka om handenheterna från Icom stödjer 5 GHz och se hur det fungerar.

Hur lång är räckvidden på 5 GHz ungefär för att det ska vara en bra koppling?

De kör på både 5 och 2.4 så kompabiliteten behöver du inte vara orolig över. Räckvidden på 2.4 borde vara ungefär samma

Skickades från m.sweclockers.com