Permalänk
Medlem

Datavetenskaplig utbildning

Tänkte söka utbildning nu till hösten och är lite osäker på vad jag ska välja. Jag vill definitivt plugga data/it och tror datavetenskap skulle vara något för mig men inte 100% än. Vet dock inte vilket lärosäte jag ska plugga i och som sagt inte helt hundra på vilket program. Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av? Just nu är tanken att datavetenskap verkar som en väldigt bra "bas" och brett, så jag tänkte plugga det i Uppsala. Någon som pluggar ett annat program eller just detta program som helt enkelt skulle kunna berätta om hur det är?

Permalänk
Medlem

Antar högskola? Själv pluggar jag Högskoleingenjör datorteknik på KTH.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag pluggar tredje året datateknik i Lund och kan dela med mig av några insikter.

Är du intresserad av IT finns det flertalet utbildningar som kan passa. Många hoppar av min linje för att de inte pallar matten eller orkar skriva rapporter, så om du vill ha så lite av det som möjligt bör du hålla dig borta från ingenjörsutbildningarna, isf skulle systemvetenskap passa bättre. Datateknik är också en rätt bred utbildning så det är inte bara programmering du lär dig här. Man lär sig om logiska grindar, hur en dator fungerar ända ned på transistornivå, ellära, mjukvaruarkitekturer, datasäkerhet, nätverkskommunikation, principer i mjukvaruprojekt, algoritmer, reglerteknik, och såklart en massa massa matte. Nästan alla kurser innehåller någon typ av grupparbete, laboration i par och/eller rapportskrivande.

Om man är mer intresserad av interaktionsdesign och kommunikation finns det en systerutbildning till datateknik i Lund som inte många vet om och den heter Informations- och Kommunikationsteknik (InfoCom for short).

Du borde definitivt välja stad lika omsorgsfullt som utbildning. Både Uppsala och Lund är ju riktigt studentikosa städer så om studentlivet tilltalar dig borde du välja någon av dem. Finns såklart studentliv i andra städer, men det kryllar av dem i Lund och Uppsala.

Citera mig och fråga om du undrar något mer!

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsko96:

Jag pluggar tredje året datateknik i Lund och kan dela med mig av några insikter.

Är du intresserad av IT finns det flertalet utbildningar som kan passa. Många hoppar av min linje för att de inte pallar matten eller orkar skriva rapporter, så om du vill ha så lite av det som möjligt bör du hålla dig borta från ingenjörsutbildningarna, isf skulle systemvetenskap passa bättre. Datateknik är också en rätt bred utbildning så det är inte bara programmering du lär dig här. Man lär sig om logiska grindar, hur en dator fungerar ända ned på transistornivå, ellära, mjukvaruarkitekturer, datasäkerhet, nätverkskommunikation, principer i mjukvaruprojekt, algoritmer, reglerteknik, och såklart en massa massa matte. Nästan alla kurser innehåller någon typ av grupparbete, laboration i par och/eller rapportskrivande.

Om man är mer intresserad av interaktionsdesign och kommunikation finns det en systerutbildning till datateknik i Lund som inte många vet om och den heter Informations- och Kommunikationsteknik (InfoCom for short).

Du borde definitivt välja stad lika omsorgsfullt som utbildning. Både Uppsala och Lund är ju riktigt studentikosa städer så om studentlivet tilltalar dig borde du välja någon av dem. Finns såklart studentliv i andra städer, men det kryllar av dem i Lund och Uppsala.

Citera mig och fråga om du undrar något mer!

Tack för svaret!
Har kollat in datateknik men jag är väldigt ointresserad av själva hårdvaran, det är mer åt mjukvara jag vill åt. Därför tänkte jag rikta in mig mot som du säger systemvetenskap men tänkte att datavetenskap kanske är en "bättre" utbildning när det kommer till jobb efter utbildningen. Jag har även kollat in utbilningar som https://liu.se/utbildning/program/6kipr där det helt enkelt nästan bara är praktisk programmering, ungefär 80% av kurserna är programmeringskurser. Frågan är ju då hur bra en sådan utbildning blir? Man lär ju bli väldigt bra på det praktiska men inte så mycket på djupet och det teoretiska vilket kanske hindrar en i framtiden? (lite som tidigare, datavetenskap jämfört med systemvetenskap).

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7jd8a7k:

Tack för svaret!
Har kollat in datateknik men jag är väldigt ointresserad av själva hårdvaran, det är mer åt mjukvara jag vill åt. Därför tänkte jag rikta in mig mot som du säger systemvetenskap men tänkte att datavetenskap kanske är en "bättre" utbildning när det kommer till jobb efter utbildningen. Jag har även kollat in utbilningar som https://liu.se/utbildning/program/6kipr där det helt enkelt nästan bara är praktisk programmering, ungefär 80% av kurserna är programmeringskurser. Frågan är ju då hur bra en sådan utbildning blir? Man lär ju bli väldigt bra på det praktiska men inte så mycket på djupet och det teoretiska vilket kanske hindrar en i framtiden? (lite som tidigare, datavetenskap jämfört med systemvetenskap).

Finns ju i princip alltid efterfrågan för programmerare så jobb får du nog oavsett. Fördelen med systemvetenskap och datateknik är att de är välkända utbildningar som arbetsgivare är bekväma med att anställa från. Med systemvetenskap kan du välja att fortsätta att läsa till en master om du så skulle vilja, väljer du en civilingenjörslinje är det 5 år som gäller. Oavsett borde du inte tänka så mycket på vad du lär dig på en viss utbildning, fokusera mer på vad som suger minst att plugga och som samtidigt har attraktiva jobbmöjligheter efter examen.

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem

@A7jd8a7k:

1. Välj om du vill plugga 3år eller 5år.

2. Leta rätt på alla intressanta program.

3. Välj vilka städer du kan tänka dig bo i. Vart du pluggat kommer alla arbetsgivare efter den första totalt skita i.

4. Kolla kurslistor för programmen och välj det som verkar bäst för dig.

Sedan ska du komma ihåg en viktig sak. Man kan ALLTID byta program och nästan alla kurser du läser första året kommer du kunna tillgodoräkna på något sätt.

Bytte själv program två gånger (Bioteknik -> Inbyggda system -> elektronikkonstruktion).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7jd8a7k:

Tack för svaret!
Har kollat in datateknik men jag är väldigt ointresserad av själva hårdvaran, det är mer åt mjukvara jag vill åt. Därför tänkte jag rikta in mig mot som du säger systemvetenskap men tänkte att datavetenskap kanske är en "bättre" utbildning när det kommer till jobb efter utbildningen. Jag har även kollat in utbilningar som https://liu.se/utbildning/program/6kipr där det helt enkelt nästan bara är praktisk programmering, ungefär 80% av kurserna är programmeringskurser. Frågan är ju då hur bra en sådan utbildning blir? Man lär ju bli väldigt bra på det praktiska men inte så mycket på djupet och det teoretiska vilket kanske hindrar en i framtiden? (lite som tidigare, datavetenskap jämfört med systemvetenskap).

Kan nämna ett par saker om utbildningen på LiU. Jag är inne på mitt andra år och kan säga att det är en riktigt bra utbildning om man är intresserad av mjukvara men inte vill studera 5 år. Utbildningen har väldigt mycket programmering vilket är väldigt bra inför arbetslivet. Det stämmer att utbildningen är inte lika teoretisk men den främsta skillnaden vad jag sett från högskole- och civilingenjörer är att de studerar 24hp matematik. IP's programplan omfattar 6hp diskret matematik. Däremot erbjuds studenterna att läsa ytterligare matematik i trean om man är intresserad av att läsa en master inom datavetenskap.

Man läser fortfarande OS, nätverk, datateknik, datastrukturer och algoritmer som alla andra datavetare gör. Det som jag tycker saknas på utbildningen är en kurs inom linjär algebra, matematisk statistik och eventuellt formella språk & automatateori som traditionellt ingår i en kandidaten när man studerar datavetenskap. Dessa tre kurser (enligt mig) ger en bra inledande teoretisk grund utöver diskret matematik.

På LiU, fördelen med IP (Innovativ programmering) gentemot systemvetenskap är att IP får du faktiskt lära dig minst 5 olika programmeringsspråk samt att du får hela teknologiska fakultetens kurser som utbud. Om du studerar systemvetenskap begränsas du för vad du kan läsa då utbildningen ligger under den filosofiska fakulteten. Jag har själv ett intresse för de mer teoretiska delarna inom datavetenskap och det har inte hindrat mig från att byta ut/ändra min programplan så att den passar mig under studiens gång. Nu i trean har jag även tänkt ev. lägga till fler avancerade kurser i t.ex. kompilatorkonsturktion, logikprogrammering, analys och konstruktion av algoritmer samt programmering av parallelldatorer och GPU och multicore programmering.

Om jag fick välja mellan kandidaten i datavetenskap på UU och IP på LiU så hade jag nog valt UU då den utbildningen är mer teoretiskt lagd från vad jag läst. Den utbildningen har även ett väldigt gott rykte på arbetsmarknaden vad jag hört. IP har däremot ett gott rykte i Linköping att vara väldigt duktiga kodare.

Det viktigaste när man studerar på universitetet är att man ska tycka att det är kul! Så se till och vara påläst om kurser och dess kursinnehåll innan börjar läsa en ny kurs. Det är trots allt din egen tid och ekonomi som ska avsättas för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ST3N:

Kan nämna ett par saker om utbildningen på LiU. Jag är inne på mitt andra år och kan säga att det är en riktigt bra utbildning om man är intresserad av mjukvara men inte vill studera 5 år. Utbildningen har väldigt mycket programmering vilket är väldigt bra inför arbetslivet. Det stämmer att utbildningen är inte lika teoretisk men den främsta skillnaden vad jag sett från högskole- och civilingenjörer är att de studerar 24hp matematik. IP's programplan omfattar 6hp diskret matematik. Däremot erbjuds studenterna att läsa ytterligare matematik i trean om man är intresserad av att läsa en master inom datavetenskap.

Man läser fortfarande OS, nätverk, datateknik, datastrukturer och algoritmer som alla andra datavetare gör. Det som jag tycker saknas på utbildningen är en kurs inom linjär algebra, matematisk statistik och eventuellt formella språk & automatateori som traditionellt ingår i en kandidaten när man studerar datavetenskap. Dessa tre kurser (enligt mig) ger en bra inledande teoretisk grund utöver diskret matematik.

På LiU, fördelen med IP (Innovativ programmering) gentemot systemvetenskap är att IP får du faktiskt lära dig minst 5 olika programmeringsspråk samt att du får hela teknologiska fakultetens kurser som utbud. Om du studerar systemvetenskap begränsas du för vad du kan läsa då utbildningen ligger under den filosofiska fakulteten. Jag har själv ett intresse för de mer teoretiska delarna inom datavetenskap och det har inte hindrat mig från att byta ut/ändra min programplan så att den passar mig under studiens gång. Nu i trean har jag även tänkt ev. lägga till fler avancerade kurser i t.ex. kompilatorkonsturktion, logikprogrammering, analys och konstruktion av algoritmer samt programmering av parallelldatorer och GPU och multicore programmering.

Om jag fick välja mellan kandidaten i datavetenskap på UU och IP på LiU så hade jag nog valt UU då den utbildningen är mer teoretiskt lagd från vad jag läst. Den utbildningen har även ett väldigt gott rykte på arbetsmarknaden vad jag hört. IP har däremot ett gott rykte i Linköping att vara väldigt duktiga kodare.

Det viktigaste när man studerar på universitetet är att man ska tycka att det är kul! Så se till och vara påläst om kurser och dess kursinnehåll innan börjar läsa en ny kurs. Det är trots allt din egen tid och ekonomi som ska avsättas för detta.

Tack så hemskt mycket för svaret!
Jo jag tänker väldigt lika som dig, är intresserad av att gå IP just på grund av all programmering samt tillval om teori om jag skulle vilja. Problemet för mig är att jag har egentligen aldrig kodat, lite på codeacademy men jag är i stort sett helt ny till programmering. Jag har pratat med studievägledaren och han sa att ungefär 40% har aldrig kodat, 20% har kodat ytterst lite, och resterande har programmerat på andra kurser eller har livserfarenhet från t.ex jobb. Från vad du vet, hur många klarar av programmet som är som mig, helt ny till området? Jag vill självklart lära mig och hade inte direkt tänkt mig att ge upp dock skulle jag vilja veta hur svårt det kan vara för nybörjare?

Sjukt stort tack!

Permalänk
Medlem

@A7jd8a7k: Gått första året civ.ing datavetenskap i umeå, funderar dock på att byta, men då på grund av matten och att jag insett att jag kanske hellre går 3årigt kandidatprogram. Programmering under första året är inget problem om man är intresserad, om man gått programmering på gymnasiet och inte sovit genom kurserna behöver man knappt vara där, men om man är nybörjare och gör jobbet är det inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7jd8a7k:

Tack så hemskt mycket för svaret!
Jo jag tänker väldigt lika som dig, är intresserad av att gå IP just på grund av all programmering samt tillval om teori om jag skulle vilja. Problemet för mig är att jag har egentligen aldrig kodat, lite på codeacademy men jag är i stort sett helt ny till programmering. Jag har pratat med studievägledaren och han sa att ungefär 40% har aldrig kodat, 20% har kodat ytterst lite, och resterande har programmerat på andra kurser eller har livserfarenhet från t.ex jobb. Från vad du vet, hur många klarar av programmet som är som mig, helt ny till området? Jag vill självklart lära mig och hade inte direkt tänkt mig att ge upp dock skulle jag vilja veta hur svårt det kan vara för nybörjare?

Sjukt stort tack!

Utbildningarna börjar från grunden så oroa dig inte över det. Däremot så kan tempot kanske kännas svettigt om man inte har tidigare erfarenhet men det är absolut inget krav. edit: inte för att tempot är jätte högt iof men vet att vissa hade svårt att komma in i tänket.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7jd8a7k:

Tack så hemskt mycket för svaret!
Jo jag tänker väldigt lika som dig, är intresserad av att gå IP just på grund av all programmering samt tillval om teori om jag skulle vilja. Problemet för mig är att jag har egentligen aldrig kodat, lite på codeacademy men jag är i stort sett helt ny till programmering. Jag har pratat med studievägledaren och han sa att ungefär 40% har aldrig kodat, 20% har kodat ytterst lite, och resterande har programmerat på andra kurser eller har livserfarenhet från t.ex jobb. Från vad du vet, hur många klarar av programmet som är som mig, helt ny till området? Jag vill självklart lära mig och hade inte direkt tänkt mig att ge upp dock skulle jag vilja veta hur svårt det kan vara för nybörjare?

Sjukt stort tack!

Jag pluggade kognitionvetenskap innan så jag hade programmerat lite i Python innan. Trots min erfarenhet hade jag det ändå rätt trögt i början, speciellt i C++ kursen.
Jag skulle säga att man får vara redo på att lägga ner 8-17 dagar tills man kommer över syntax-tröskeln för programmering. Jag skulle även säga att det kräver att du inte ger upp och tycker det är kul med programmering och datavetenskap. Generellt tror jag alla klarar av programmet, givet att man lägger ner tiden som krävs för att lära sig. Alla är olika och det kan därav vara en aning tyngre för andra.

Permalänk
Medlem

Datavetenskap i Uppsala är en kändare utbildning än systemvetenskap och var den första datalogiska (i motsats till datorhårdvara) utbildningen i Sverige. (År 2013 gav datavetare och systemvetare i Uppsala högst ingångslön i Sverige, t om högre än civilingenjör i datateknik)
https://www.svd.se/utbildningarna-som-ger-hogst-ingangslon

Jag pratade med en professor där och blev mer sugen på den än civilingenjör i informationsteknik (Uppsala) då linjerna är VÄLDIGT LIKA, datavetenskap kommer dock erbjuda en ny masterinriktning som verkar riktigt intressant om du är intresserad av AI.

Datavetenskap är alltså en datalogisk utbildning liksom civilingenjör i datateknik på KTH eller civ.ing. i Mjukvaruteknik på LiU. Systemvetenskap är om du vill bli projektledare eller liknande och är inte lika seriös om du vill syssla med naturvetenskapliga grejer.

Just det, tro inte på myten om att civilingenjör är "internationellt och brett" som vissa påstår, utbildningen finns bara i Sverige och på pappret har du nästan samma utbildning om du läst datavetenskap+master (civilingenjör i datateknik ger dig PhD i engineering with a master in computer science enligt KTHs hemsida, datavetenskap + master ger dig PhD in computer science with a master in computer science).

Jag är själv i valet av utbildning till hösten och har satt datateknik på KTH 1 och datavetenskap i Uppsala som 2. Har pratat med ansvariga på utbildningar och forskat en jävla massa i valen, men jag går som sagt inte utbildningen själv än utan är i samma sits som dig, jag är heller inte intresserad av hårdvara.

Oj, såg nu att tråden skrevs april FÖRRA ÅRET 😬. Skulle vara kul att höra vad TS valde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64